יש כל-כך הרבה עוול בעולם הזה

יש כל-כך הרבה עוול בעולם הזה

כמעט בכל מקום רואים עוול משווע ואני משתמשת דווקא במילה הזו כי התורה הבטיחה שאין דבר כזה.
איך ייתכן שבן-אנוש שנשרף חיים בכלוב הוא לא ביטוי למעשה עוולה? ועוד המסכן האומלל הזה הופך לזוועת תעמולה עולמית בעל כורחו לאחר מכן - לא עוול? באמת?
לא עוול שנשיאה של מדינה מורה לרצוח את התובע הכללי שלה כדי שהיא תוכל להמשיך ולהכחיש מעורבות שלה ושל גורמים בממשלות מדינתה לדורותיהן בטיוח רצח 85 יהודים שבוצע ע"י מדינת אויב של ישראל לפני כ- 20 שנה? איזה מסכן אחד התעקש לעשות מעט צדק - ונרצח. לא עוול? אם לא אז מה כן?
 
תגובה

כל בניינך בנוי על כך שהתורה הבטיחה שאין דבר כזה עוול , ואני שואל היכן ההבטחה הזו?!
 
"הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט -

א-ל אמונה ואין עוול, צדיק וישר הוא".
משום מה אני בוכה כמעט כל פעם שאני חוזרת על הפסוק הזה.
 
צריך ללמוד לעומק מהי תכלית הייסורים

זה מורכב מידי לתשובה פשוטה
מתואר בגמרא על גדולים שידעו מהי תכלית הייסורים
ואף ביקשו שיבואו עליהם
 
עד כמה שידוע בוודאות כולם חיים רק פעם אחת

ואני יודעת שיש הרבה ייסורים, ואני לא רואה את התכלית שלהם חוץ מהסבל עצמו.
למי שסובל יש זכות לדעת למה, וכל עוד אני לא יודעת, לעולם לא אוכל לסמוך על הקב"ה ועל הדרך שלו.
 
דיני שמיים ניסתרים ואסור לחקור בהם

אם בא לך תגגלי "חביבים יסורים"
&nbsp
נתחיל מ..."חֲבִיבִים יִסּוּרִים - כיוון שהם מכפרים על חטאיו של אדם ..."
 
ו...

"ישתבח הבורא ויתפאר היוצר שאין לפניו לא משוא פנים ולא עוולה, גומל לאיש חסיד - כמפעלו. נותן לרשע רע - כרשעתו. כמו שנאמר: "הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט, אל אמונה ואין עוול צדיק וישר הוא" (דברים לב ד).
&nbsp
סימן קצ - חביבים יסורים - תכלית היסורין.
מאת הרב בנימין נבול / מחוברת אלול תשס"א (שנה א') סי' פ
&nbsp
 

אופירA

New member
מנהל
ומה הסתירה?

"הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט. א-ל אמונה ואין עוול, צדיק וישר הוא".
לא מבטך תמים ושופט. הצור תמים פעלו ודרכיו הן משפט. ברור שאת לא רואה את תכלית הייסורים, כי לא בראת את העולם ולא פעלת את פעלו התמים של הצור. וגם אינך יודעת את פעלו התמים, וכמו שאת מבינה, גם לא יכולה לדעת את כל עוצם שלמות פעלו.
אינך מבינה דבר וחצי דבר בנשמות ובגלגולים ובניצוצות ובתיקונים ובתכלית בריאת העולם ובתכלית הגעתו לתיקונו הסופי, ולא תוכלי להבין עד שתגיעי לסוף הימים, לתכלית האמת, ששם יתבהר מה שאי אפשר שיתבהר פה, בעולם של הסתר ושל גוף ונפש שלא יכולים להתחיל להבין.

כל נשמה היא חלק אלוק ממעל, כלומר חלק מהאמת השלמה והיחידה. ואת הידיעה של האמת השלמה והיחידה היא תדע בחזירתה להיות נשמה שאינה בגוף. כאשר היא בגוף היא לא תדע ואין לה זכות לדעת בלי כלים לדעת.

מנסיוני, כדי לסמוך על הקב"ה, לא צריך לדעת מה שהוא יודע (שהרי גם אי אפשר...), אלא צריך לדעת מה שאתה לא יודע. כשאדם יודע מה הוא לא יודע, הוא מגיע לתהומות של ידיעת האמת כבר בעולם הזה, כבר בגוף הבהמי פה בהסתר הפנים.
אבל לשם כך הוא צריך להידבק בדרכיו של הקב"ה, עם החשיבה של אברהם אבינו, עם החשיבה של ילד בן 3 שנושא עיניו להוריו.
גם כשמדובר בילד בן 3 ש-70% מחייו צרח מכאבים בגלל שנולד עם בעיה פיזית שדרשה התערבות רפואית מכאיבה ואינטנסיבית. אמנם אינו מבין מדוע הוריו משתפים פעולה עם הרופאים המכאיבים, אך הם אלו שמאכילים אותו ומחבקים אותו, והוא מבין שאליהם הוא נושא את עיניו, לא משנה כמה ייסורים הוא עובר. הם אוהבים אותו, הם דואגים לו, להם הוא שייך מיום היוולדו. וכיוון שבזכותם הוא חי והם לא רצחו אותו, ברור לו שאיתם צריך לשתף פעולה - גם אם לא מוצא חן. שהרי זה הנכון והנבון.

הרי על מי תסמכי? מי יבטיח לך חמצן ואת כל הפעילות הביולוגית האינסופית של הגוף שלך? בנט?
 
תגובה

אי אפשר לתפוס פסוק ולהלביש עליו את הפרשנות שלך...
כל מה שכתוב בתורה נאמר בהתאם למצב, מקום, זמן, וסייג מסויימים.
יש ללמוד על מה נאמר הפסוק הזה, ובהתאם למה שכתבת בהמשך, ללמוד מה תכלית הייסורים, בלעדי הסיבה והתכלית, באמת אי אפשר למצוא ידיים ורגליים בשום נושא.
 
אתה רב גדול, ברור

אבל הפירוש הנ"ל שהצגתי הוא לא פירוש שלי, אלא פירוש של רב גדול יותר ממך - לשעבר הרב הראשי לישראל.
בהקשר לטרגדיה מסויימת הוא אמר שמקבל על עצמו את הדין ואז ציטט את אותו פסוק...
"כל מה שכתוב בתורה נאמר בהתאם למצב, מקום, זמן, וסייג מסויימים." - אז לשם מה לכנות אותה "נצחית"?
 
תגובה

גם אני שמעתי אלף פעמים רב "גדול", גם יותר גדול מהרב הראשי , שאומר "מפי עליון לא תצא הרעות", אז מאיפה כן הגיע כל הרע שתארת ועוד דברים אחרים? הרי הכל משמיים ומי שלא מאמין שהכל משמיים הוא כופר?! ויש עוד כהנה וכהנה דוגמאות.
ניסיתי להסביר נקודה מסוימת וחזרת שוב לקיבעון שממנו התחלת.
 

קליטו

New member
התורה היא נצחית

אין ספק.
אלא שיש להבין מה הפסוק אומר,
מסתבר שהפסוק רוצה לומר, שהכל לטובה, ממבט אמיתי ; אין עוול, הכל מנוהל בצדק
 

קליטו

New member
יש לפעמים הנהגה שנראית לנו

כעוול, רציחת הבל, העינויים שעברנו במצרים, שריפת בית המקדש, ומאז יש הנהגה של הסתר פנים. חלק מ 13 מידות הם גם הנהגה של דין, שנאמר "ונקה" ככה זכור לי
 
למעלה