יש לי כמה שאלות הלכתיות

12345621

New member
יש לי כמה שאלות הלכתיות

יש פורומים שמעניינים אותי בפורטלים חילוניים, אני כמובן שומר שבתות וחגים וברור שאני לא נכנס לאותם פורומים בשבתות וחגים. עכשיו ידוע לי שאסור לקנות בחנות שפתוחה גם בשבת, גם אם קונים ממנה בימי חול. והפורומים שאני נכנס ידוע לי שהם חילוניים, אך לא האמנתי שגם ביום כיפור יפתיעו אותי משתתפי הפורום ויכנסו לתוכו. אני כתבתי הודעה לפני היום ובו למרות שלא תארתי לעצמי מה יעשו משתתפי הפורום, בקשתי ליתר ביטחון מאותם חברים לא לענות לי על השאלה במלך יום כיפור. והם אמנם כיבדו אותי, ואת השאלה שלי הם בטוח ראו. השאלה שלי האם מותר לי להכנס בכלל לפורום חילוני או אסור כמו שאסור לקנות באותה החנות גם ביום חול. ואם מותר, אז אם אני ששומר שבתות וחגים ואותם אנשי פורום גם אם הם לא עונים לי על השאלה ביום הנתון, האם מותר או אסור לי בכלל לגרום לכך שהודעה שלי בכלל תראה בפורום, כי אם אני כותב הודעת פורום לפני היום הנתון, אז כאשר יגיע אותו יום נתון, אז גם מבלי שאני ירצה ההודעה שכתבתי תופיע על המסך בפורום של אותו אדם חילוני שהדליק את המחשב. לכן האם מותר לי בכלל להכנס לפורום חילוני? אם כן אז האם זה צריך להיות כמה שיותר מוקדם בשבוע בכדי שההודעה לא תראה על המסך בשבת, אז האם אני צריך להקפיד על זה? רב אחד באינטרנט ענה לי בקשר לשאלה הלכתית ששאלתי שעונשו של אדם שמפעיל חשמל או כל דבר אחר ביום כיפור הוא לא כמו בשבת, הכוונה שלו שהוא קטן מעונשו של מי שעושה את זה בשבת. השאלה היא למה? הרי יום כיפור הוא היום שמכפרים על חטאים. ואמרו לי דתיים ואותו רב קדושת השבת יותר גדולה, אז אם כך, כל חג או מנהג שיוצא בשבת, כמו בעור חמץ אז דוחים אותו כי קדושת השבת יותר גדולה. כך עושים בצום תשעה באב. וכמובן שגם את יום העצמאות מן הסתם ידחו. אך יום כיפור אם יצא בשבת אז הוא לא ידחה, והצום יחול גם בשבת, כלומר יום כיפור קובע, אני עד שנה שעברה גדלתי בידיעה שיום כיפור הכי קדוש, מכיוון שהוא ישאר ביום שלו ולא ידחה כמו שאר המנהגים האחרים. חוץ מזה גם ידוע לי מאדם חרדי שגר קבוב אלי שיום ערב כיפור יכול לצאת בכל בכל יום פרט ליום חמישי עד שישי מכיוון שבערב שבת, אסור, לתקוע בשופר. וכך ערב יום כיפור לא יצא בין יום שבת לראשון, מכיוון שבשבת, אסור לעשות כפרות. חוץ מזה בשבת ידוע לי שגם אסור לצום, אם כך איך יכול לצאת, כיפור בין שבת לראשון?
 

nachumadler

New member
מהסוף להתחלה

יום כיפור יכול לחול בשבת ואז צמים גם בשבת. יום כיפור אינו יכול לצאת בימים מסוימים הואיל ותאריכו מותנה בראש השנה אשר (יומו הראשון) אינו יכול לחול בימים אד"ו. לגבי כניסה לפורומים אלו או אחרים, מבחינה דתית השאלה אינה רלוונטית, לאחר שהאינטרנט נאסר לחלוטין לשימוש. יום נעים ממני נחום חילוני משכיל
 

12345621

New member
יש גם אתרים דתיים. אז למה זה נאסר?

יש פורטלים דתיים כמו כיפה ומורשת וגם פורום של חרדים שזה זה שאנחנו נמצאים בו, ואני נכנס לפורום לאסטרונומיה, כל עוד שאני לא נכנס לאתרים רחמנה ליצלן, אז למה אסור?
 

nachumadler

New member
נתחיל מהסיבה

כל יהודי חרדי מחוייב על פי התורה לשמוע לרבנים, והם אסרו לחלוטין את הגישה. נקודה. כעת אם ברצונך לדעת את הסיבה לדעתם זה חשש שמא ימשך לדברים אסורים או שמא יבזבז זמן או כל סיבה אחרת, שהסכמתך או אי הסכמתך לה אינה רלוונטית לאחר שהרבנים אסרו ומחמת זה הכניסה אסורה.
 
יש רבנים מבית שמאי

ויש מבית הלל. עשה לך רב ובחר לך רב שאינו מחמיר יתר על המידה כי עם כל הכבוד לרבנים גם ביניהם חלוקות הדעות ומצווים אנו לעבוד את השם ולא את הרבנים שכמה מהם חוששים לאבד את אחיזתם בצאן מרעיתם ולכן מצווים על קהילתם להתנזר מאינטרנט, טלוויזיה ועוד כל מיני הנאות למיניהן שהקב"ה לא התכוון שתתנזר מהן שאחרת לא היה בורא אותן ולא מביאך לעולם. ראשית חוכמה היא: הפעל את התאים האפורים שבשם שתל במוחך וחשוב מה הייתה כוונת הבריאה המופלאה.
 

nachumadler

New member
נשמע מעניין

כל הנאה שקיימת בעולם זה אומר שאני יכול להנות מזה? אגב, בזמנו טענו שהטלויזיה הומצאה על מנת להמחיש לאדם איך מעשיו יוצגו בפניו בשמיים. לעצם מכתבך, לא ברור לי מדוע ישנם רבנים שחוששים לאבד הצאן וכו', מדוע שיאבדו, אדרבה שיקימו אתר עם אפשרות לשאול שאלות דרך האתר. אגב, הרעיון של בחירת רב ממש גאוני, מה דעתך על טומי לפיד למשל?
 
ראשון ראשון ואחרון אחרון

ישנן הנאות קצרות טווח שמביאות לבסוף לסבל ולכן אתה צריך לשקול את השפעת ההנאה המידית על הרגשתך בעתיד כמו עישון סמים למשל. מלבד זאת ישנן הנאות שאסורות עפ"י דין תורה כמו קיום יחסי מין לפני הנישואין. וישנן גם את ההנאות שנוגדות את ערכי המוסר הבסיסיים והפנימיים ואפילו שאינך יודע בדיוק באיזה פרק בגמרא דנים בהם. באשר לרבנים החוששים לאבד את צאן מרעיתם הרי זה ברור לגמרי שהרי אפשר שדעת רבך שונה משלי אבל דעתי משכנעת יותר ומתקבלת עליך. ובאשר לדעתי על טומי לפיד. אין אני בוחן כליות ולב ואינני מתרשם מהצגות שהוא מציג.
 

nachumadler

New member
לא זכיתי להבין את הקשר

בין תשובת כבוד מעלת תורתו לבין מכתבי. בכל אופן, נושא ההנאות הקצרות אינו רלוונטי בכלל לענין. על בסיס מה הנך משוכנע שקיום יחסי מין לפני הנישואין אסור על פי דין תורה? הנאות שנוגדות את ערכי המוסר? אתה יכול לפרט? אני מכיר בן אדם שחי במאה שעברה וקראו לו אדולף הוא האמין שהדבר המוסרי ביותר הוא להשמיד את כל היהודים, האם לשיטתך כל אחד צריך להסתכל על מה שמצפונו מראה לו כמוסרי או שמא עליו להסתמך על דעת התורה בענין? לגבי הרבנים, נו, אם אתה אומר שזה ברור מי אני שיטען אחרת, וכ"ש שהנך משוכנע שדעתך משכנעת יותר ומתקבלת עלי... אה, בענין טומי לא הבנת שרק רציתי להגיד שרב בוחרים על פי צדיקותו ולא על פי פסקי ההלכה המקילים שהוא נותן, לפיהם הנך מחליט לבחור בו לרבך. לסיום, הייתי שמח אם היית לומד קצת תורה מחבריך החרדים ולא נזקק לחסדיו של חילוני מתורבת. חג נעים נחום
 
תשובות

אין חובה להחרים תמיד חנות שפתוחה בשבת. רק כאשר יוצאים למערכה נגד עסק מסוים למען שמירת השבת, ברור שמי שלא משתתף בחרם, פוגם במערכה. הסיבה לכך שיום כיפורים ושבת אינם באים בזה אחר זה היא כדי שלא יהיה מצב שבו יומיים לא ניתן יהיה לחמם אוכל, ולא בשל תקיעת שופר או כפרות. אין חובה לאכול בשבת מהתורה ולכן ברור שצום יוהכ"פ גובר על עונג שבת שהוא מדברי חכמים. האיסור שלא להכשיל אחר בחילול שבת (לפני עיוור לא תתן מכשול) תלוי בכך שתהיה ודאות שהשני יחלל שבת בשל מעשיך. כאשר הדבר לא בטוח, אין איסור. ייתכן שאם כותבים הודעה בסמוך מאוד לשבת, יש ודאות שהיא תיקרא בשבת, ולכן יש לכתוב אותה זמן מה קודם לכן.
 

קרוקדיל

New member
מההתחלה לסוף

מותר לקנות בחנות שפתוחה בשבת (אם יש לך חנות שפתוחה או חנות שלא פתוחה צריך להעדיף את הסגורה) לעניות דעתי מותר לך להניח שם הודעות בפורום מכיוון שאם הם לא יקראו את ההודעה שלך הם יקראו הודעה אחרת ולא בך האשם (אבל טוב תעשה אם תבקש מהם לא להגיב לך בשבתות וחגים) אותו רב ששאלת באינטרנט חוששני שאינו ראוי לתואר רב כי על שבת העונש הוא סקילה ואילו על יום כיפור העונש הוא כרת וידוע שכרת הוא עונש קשה יותר מאשר סקילה (כי מיתה בידי שמיים לא מכפרת על החטא) יש ימים שבהם לא יכול לצאת יום כיפור אבל זה לא קשור לקדושתו אלא זה נובע מהחוק שאומר "לא א'ד'ו' ראש" כלומר ראש השנה לא יכול לצאת בימים א' ד' ו' ולכן יום כיפור שהוא תמיד עשר ימים אחרי ראש השנה לא יכול לצאת בימים שלישי שישי ושבת
 
תיקון

כל עונש של סקילה כולל בתוכו כרת (אם כי כמובן שערי תשובה לא ננעלו), ולכן סקילה חמורה מכרת לבדו, וקדושת שבת אכן עולה על קדושת יום כיפור.
 

קרוקדיל

New member
תיקון על תיקון

סקילה לא כולל כרת!!!! סקילה היא מיתה בידי אדם וכרת זה מיתה בידי שמיים ובפרט ביום כיפור שעונשו הוא כרת וערירי (כלומר שגם זרעו ימות) וברור שחומרת יום הכיפורים חמורה לעין ערוך מחומרת שבת כי אחרת איך מותר לצום בשבת? (ולא כדבריך שאמרת שלא חיבים לאכול בשבת שהרי נאמר "וקראת לשבת עונג ומשם למדו חז"ל על החיוב לאכול בשבת)
 
למעלה