יפה
סחתיין על הטיפים המפורטים. אם יורשה לי לחוות את דעתי בקשר לכמה מהם: בקומיקס אמריקאי ישן (ולפי מיטב הבנתי גם בקומיקס יפני כיום, תקנו אותי אם אני טועה) הריבועים היו מחולקים בצורה ישרה, סכמטית ופדנטית. בכל עמוד היו X מלבנים; לפעמים - אצל ציירים נועזים במיוחד - אחד המלבנים היה גדל ותופס מקום של שניים; ריבועים פתוחים לא היו מקובלים כל כך; ודמויות שיוצאות מהמסגרת בכלל היה חטא. עם התפתחות הקומיקס הכל נהיה חופשי יותר: השפה, הציור, הסגנון (לי לפחות קשה להבדיל בין ציירים של פעם), הסיפור, וגם החלוקה לריבועים. היום אפשר לעשות באמת מה שרוצים, החל ממשולשים ועיגולים וכלה בחוברת שלמה שמורכבת רק מפינאפים (זה לא ברור לי). צביקה אמר כמה דברים נכונים בקשר לעימוד: לא כדאי למלא את העמוד ביותר מדי משבצות, בטח לא אם אתה מנסה ליצור קומיקס דרמטי/אקשן. ארועים מרכזיים בהחלט צריכים לבלוט יותר מאחרים. אבל אין צורך להגביל את עצמך לכללי "לא יותר מ- לא פחות מ- בשורה", לדעתי. ריבוע ה"אסטבלישינג שוט" (לונג שוט שמראה את מיקום הסצנה) הוא בד"כ לבדו בשורה, וראיתי הרבה פעמים אמנים משתמשים בריבוי משבצות כדי להעביר מסר/רעיון כלשהו. בקיצור, בקשר למלבנים: הדבר החשוב ביותר הוא שיהיה אפשר לעקוב דרכם אחרי הסיפור בלי לתהות חמש דקות לאן כל ריבוע מוביל. אם אתה מצליח להשיג את זה בשיטות מיוחדות, אדרבא. אם קשה, ואני בטוחה שיהיה קשה בהתחלה, דבוק למסורת הישנה של שורות ישרות, מלבנים ישרים. ודבר שני, זוויות הצילום. אני אישית תומכת בזוויות צילום מעניינות, ולו רק בשביל האתגר לצייר עצמו. כמובן שצריך תמיד לזכור שזווית צילום מעניינת אינה בהכרח פאנל טוב; יכול להיות שהנקודה המסוימת דרכה בחרת להראות את הסצנה דוקא מבלבלת את הצופה, ולא תורמת לאפקט הדרמטי שניסית להעביר. יש שני עמודים בספר HOW TO DRAW COMICS THE MARVEL WAY, שמראים את זה טוב מאוד - אם תרצה וזה מותר לפי חוקי הפורום, אני אסרוק לך אותם. ה"צילום", בכל מקרה, לא צריך להיעשות כמו בתכנית אירוח (שוב, לדעתי). יכול להיות שדוקא סצנה זו או אחרת תרצה לצלם מגב הדמויות (כמו בסרטי אימה, כששומעים רחש בשיחים ורואים את גב הגיבורים, שמדברים בלי להיות מודעים ליצור האימתני שהולך לתקוף אותם), מעליהן, מתחתיהן או מזווית הראיה האישית שלהן. בכל מקרה אני רואה את ציור הקומיקס כמו צילום סרט יותר מאשר צילום טוקשואו - ההתרחשות נמצאת שם וקורית כל הזמן, המצלמה היא זו שצריכה לזוז בתזזיות ולמצוא את הדוית הנכונה ביותר לתפוס כל סצנה, כל משפט, כל מצמוץ. עוד משהו שאני מסכימה לגביו עם צביקה - לא כדאי לעבור *יותר מדי* זוויות במהירות, בעיקר אם ההתרחשות מהירה. בינתיים, אני מאמינה שזהו.