יש לי שאלה (כמה)

יש לי שאלה (כמה) ../images/Emo13.gif

אני לא יודע אם זה שייך לפורום הזה... אז אם לא- אשמח לקבל הפנייה לפורום המתאים! שאלה: לפי דעתכם והידוע לכם, אלוהים בראה את המלכים בשלב מסויים, כפי שהחליט לברוא אותנו בשלב מסויים? או שהם היו תמיד? *היתכן שמלאכים יכולים לחטוא? (דוגמא:השטן שהיה מראשי המלאכים) אם זה יתכן, כיצד יתכן שיצור (מלאך) שהוא באצם חלק, או תוצרת של אלוהים.. שהוא דבר טהור בצורה בלתי מתוארת, הכיצד ומעיין נבע החאט ש"תקף" את מלאכו הגדול שהוא בימינו השטן? אתם מבינים? מעיין? מאיפה החאט התחיל? יתכן שבאלוהים האור, קיים גם מקור החושך? הכל יתכן!! אני יודע. אבל תנסו לענות בכל זאת. תודה..
 

00000000000

New member
תלוי באיזו תיאולוגיה.

התיאולוגיה הנוצרית מתבססת על סיפור המלאכים שחטאו בתיאולוגיה היהודית. בתיאולוגיה זו השטן נחשב ליריבו של אלוהים שנלחם בו. (על התיאולוגיה הנוצרית כתבתי כאן ואשמח לענות על שאלות נוספות בנושא). בתיאולוגיה היהודית השטן וכל המלאכים נחשבים לשליחיו של אלוהים ולא ליריביו. התיאולוגיה היהודית: אלוהים יצר את המלאכים לפני בריאת האדם, והם משמשים כשליחיו. השטן נחשב לשליחו של אלוהים ובמצוותו מנסה להחטיא את האדם ולקטרג עליו. בבראשית נאמר "נעשה אדם בצלמנו כדמותנו" והכוונה היא לכך שאלוהים התייעץ במלאכים כדי ללמדנו ענווה. מלאכים אינם יכולים לחטוא, אך מסופר על שני מלאכים שהפכו לבני-אדם וכך יכלו לחטוא. אלוהים נחשב למקור הטוב המוחלט, ולא קיים משהו כמו "מקור רוע מוחלט". הרוע נחשב להעדר הטוב. למרות שלא יתכן העדר ממציאותו של אלוהים (כי הוא ממלא את כל מה שקיים) - הוא "כביכול" "צמצם" את אינסופיותו וכך יכל להיווצר ממנו חומר, וגם והעדר של טוב מוחלט (למעשה, כדי שייווצר עולם וחומר, היה צורך להפוך את האנרגיה האינסופית לחומר שיש בו גוונים ודקויות. זה היה חייב להיווצר רק על ידי צמצום אינסופיות האנרגיה). על כך ראה עוד כאן. הנה הסיפור שממנו שאבה התיאולוגיה הנוצרית את סיפורו של "לוציפר" (לאחר ערבוב עם מיתולוגיה יוונית ורומית): (ילקוט שמעוני בראשית, ו', מ"ד) שאלו תלמידיו את רב יוסף מהו עזאל א"ל כיון שעמדו דור המבול ועבדו עבודה זרה היה הקב"ה מתעצב מיד עמדו שני מלאכים שמחזאי ועזאל ואמרו לפניו רבונו של עולם הלא אמרנו לפניך כשבראת את עולמך מה אנוש כי תזכרנו א"ל ועולם מה יהא עליו א"ל רבונו של עולם היינו מסתפקין בו א"ל גלוי וידוע לפני אם אתם שרויין בארץ היה שולט בכם יצר הרע והייתם קשים מבני אדם א"ל תן לנו רשות ונדור עם הבריות ותראה איך אנו מקדשין שמך א"ל רדו ותדורו עמהן מיד קלקלו עם בנות האדם שהיו יפות ולא יכלו לכבוש את יצרן מיד ראה שמחזאי ריבה אחת ושמה איסטהר נתן עיניו בה אמר השמעי לי א"ל איני שומעת לך עד שתלמדני שם המפורש שאתה עולה בו לרקיע בשעה שאתה זוכרהו למדה אותו שם הזכירה אותו ועלתה לרקיע ולא קלקלה אמר הקב"ה הואיל ופרשה עצמה מן העבירה לכו וקבעוה בין שבעה כוכבים הללו כדי שתזכו בהן לעולם ונקבעה בכימה כיון שראו שמחזאי ועזאל כך עמדו ונשאו נשים והולידו בנים היווא והייא ועזאל היה על מיני צבעונין ועל מיני תכשיטין של נשים שמפתים את בני אדם להרהור עבירה מיד שגר מטטרון שליח לשמחזאי וא"ל עתיד הקב"ה להחריב עולמו ולהביא מבול לעולם מיד עמד בבכי והיה מצטער על העולם ועל בניו מה יעשו בניו ממה יאכלו אם העולם חרב שכל אחד ואחד היה אוכל בכל יום אלף גמלים ואלף סוסים ואלף שורים. בלילה ראו היווא והייא שניהם חלומות אחד מהן ראה אבן גדולה פרוסה על הארץ כשלחן והיתה הארץ חרותה וכתובה שיטות שיטות והיה מלאך יורד מן הרקיע ובידיו כמין סכין והיה גורר ומוחק כל אותן השיטות ולא היה משייר בה אלא ארבע תיבות והאחד ראה פרדס גדול משובח נטוע מכל מיני אילנות והיו בו מלאכים ובידן קרדומות והיו מקצצין כל האילנות ולא שיירו בו אלא אילן אחד של שלשה ענפים כיון שננערו עמדו בבהלה ובאו אצל אביהם אמר להם עתיד הקב"ה להביא מבול ולא ישייר אלא נח ובניו כיון ששמעו כך היו צועקין ובוכין אמר להם אל תצטערו ששמותיכם לא יכלו מן הבריות שכל זמן שגוזר גזירות או מעלין אבנים או ספינות שמותיכם הן מזכירין היווא והייא מיד נתקררו דעתן. שמחזאי חזר בתשובה ותלה עצמו בין שמים לארץ ראשו למטה ורגליו למעלה ועדיין הוא תלוי בתשובה עזאל לא חזר בתשובה ועדיין הוא עומד בקלקולו להסית בני אדם לדבר עבירה בבגדי צבעונין של נשים ולכך היו ישראל מקריבין קרבנות ביום הכפורים איל אחד לה' שיכפר על ישראל ואיל אחד לעזאזל שיסבול עונותיהם של ישראל והוא עזאזל שבתורה:
 
בואנה... איך לא השתגעת עדיין?

מה זה תודה לך על ההשקעה...! אין מלים. (כלומר יש אבל אני רוצה לשמוע עוד אנשים ואז אמשיך להתייחס. מה גם שמע' העיכול של המוח שלי עובד על החומר לאט
) יש על מה להתווכח.. כלומר בתפיסה שלי לא הכל מתעכל באופן הזה.. לילה טוב לבינתיים..
המון תודה!
 

loquado

New member
מי ומה...

בספר החיצוני שנקרא חנוך מתוארת הפרשה בפירוט ,אין לי כלים להעריך את אמינות התיאור ,אבל בהצלבה למקורות ידע אחרים אני משער שהדבר אכן התרחש "בערך" בצורה הזאת. הנקודה החשובה בשאלה שלך היא הבנת מושג החופש וחוקי הבריאה -ולזה אין סיכוי שאתייחס כאן ,גם ככה אני סובל מיבלות מקלדת :) ואחת קטנה לסיום: אם שואלים על הטוב -הטוב מגיב ולהיפך...
 

loquado

New member
תשובות

המילה עצמה -לשאול מדברת על לקיחה או מעבר של משהו אליך... כך שאם אדם עוסק בהתמודדות מול דברים שאינם מיטיבים -הוא בעצם עלול "לשאול" מהם תכונות ואיפיונים,לכן הרבה פעמים תראה בלשי משטרה ושוטרים הנמצאים באחת מחזיתות המאבק בביטויים של השפעות שאינם מקדמות, מתנהגים בצורה די דומה לאנשים שאחריהם הם רודפים. יש חוץ מזה לא מעט מקרים של אנשים שעברו את הקווים -דווקא כתוצאה מהתמודדות והרבה פעמים דווקא האוייב הכי גדול שלך נהפך דווקא לחבר הכי טוב שלך -יש סיפור כזה על לינקולן וראש כנופית פרחחים שמאוד ממחיש את העניין. המשפט "ואלוהים יבקש את נרדף" מסביר את זה יפה לדעתי. אני חייב לציין הערה קצרה. אם אתה עוסק במשהו "לא כל כך חיובי" אך המטרה שלך נכונה ,צודקת,ובוהקת לא יתווספו אל חייך ההשפעות שלו. * אם אתה גונב כדי להציל את חיי יקיריך -לא בטוח שבעולם האמת מישהו יזהה אותך כפושע נחות הסיבה העיקרית להשפעות המכניות של התהליך הזה נעוצות במבנה המערך האנושי ולדברים שהוא מקושר אליהם. דוגמאות נוספות: פסיכולוגים ופסיכיאטרים שנתקלים כל יום בחולשות והפרעות נפשיות ,הם הציבור שנזקק יותר מכל ציבור לשירותים של עצמו... והכופרים הכי גדולים שממש התנגדו לחיי דת והתעמתו עם העניין לפעמים הפכו ל...קדושים -ראה מקרה אוגוסטינוס הקדוש ,ושאול בברית החדשה. יש גם את הצד השני של התשובה -הדברים שמגיבים... כמו שזמר עברי חביב שר "כן,כולנו עבדים של מישהו..." אם אתה פועל כלפי דבר מסויים אתה בעצם משרת אותו. הוויכוח שעלול להתפתח לגבי הוכחת המצאותו של אותם "דברים" שאינם נראים בעין אדם עלול להפוך למשהו אינטלקטואלי מיותר. אבל,אם תנסה פעם לחקור מחקר מעמיק ותובעני ומקיף ,כזה שכל כולך עסוק בו יומם וליל תרגיש בבירור שהדבר אותו אתה שואל "מגיב" בצורות מסויימות. מכאן גם ,והגית בו יומם ולילה"...ומכאן השאלות לגבי קיומו ואפיונו של הבורא. שאלות שאסורות בנצרות ובאסלאם האורתודוקסים. ולסיום, אני יודע מתוך נסיון. מאמר שעוסק גם באספקט הדואלי ביננו ובין אותם "דברים" נמצא בלב הארי במדור מגילות תחת השם על תקשור ותקשור על. עד כאן להפעם. אדיוס
 

00000000000

New member
הממ?

הדוגמא של השוטרים ברורה. אבל החלק השני וה"מסתורי" של תשובתך לא ברורה. שאלתי: "מנין לך שאם שואלים על הטוב -הטוב מגיב ולהיפך". ענית: "אם תנסה פעם לחקור מחקר מעמיק ותובעני ומקיף ,כזה שכל כולך עסוק בו יומם וליל תרגיש בבירור שהדבר אותו אתה שואל 'מגיב' בצורות מסויימות" האם אתה אומר זאת רק מתוך נסיון אישי, או שאתה מסתמך על מקורות כלשהם? (מהם אותם מקורות?) ----- בנוסף, מה כוונתך במשפט "הדבר אותו אתה שואל 'מגיב' בצורות מסויימות", כיצד הדבר עשוי להגיב, לדוגמא?
 

anonimitusa

New member
אנסה לענות

מתוך מה שאני יודעת ה' ברא את המלאכים ואת כל מה שקיים בעולמנו ביקום, כולל אותנו. הם לא היו שם תמיד. אנחנו כבני אדם יודעים מה שהתורה אומרת לנו. בהחלט מלאכים יכולים לחטא. בספר ישעיה כתוב על חטאו של השטן. ישעיה 14 פסוק 12-20 . ישעיה מדבר שם על מלך בבל ויש אומרים שבעצם על השטן שנקרא בשם כוכב הבוקר (הלל בן שחר). הוא בגאוותו רצה להיות כמו ה', להידמות לה', רצה לעלות לשמיים ("במותי עב")ובפסוק 15 ה' אומר לו מה יעלה בגורלו, הוא ירד למטה אל הארץ (בה אנחנו בני האדם גרים) וזו תהיה ממלכתו, הוא ירד שאולה ואנשים ישאלו האם זהו האיש שהרעיש ממלכות והרעיד את הארץ, האיש שהפך את הארץ למדבר שהרס ערים ולא יתן לשבויו לחזור לביתם? עפ"י מה שאני שמעתי השטן היה המלאך היפה ביותר מבין כל המלאכים שברא ה'. מכיון שהיו לו כוחות וניסה בגאוותו להיות כמו ה' רצה לשלוט בעולם, ה' הוריד אותו שאולה, לגיהנום. לאחר שאדם עשה את החטא בגן עדן ה' נתן לו להיות שליט על הארץ ומאז בעצם קיים המאבק הזה עם השטן נכיון שהוא תמיד מחפש לשלוט על העולם כולו ולא רק על הארץ. אנחנו בחטאינו מתרחקים מן האלוהים ובעצם נותנים לשטן לשלוט. ה' לא יצר את החושך, אנחנו בחטאנו הבאנו את החושך, בחרנו בחושך. הבחירה להיות עם האור או החושך היא בידנו. גם אנחנו בני האדם נבראנו ע"י ה' ובכל זאת חטנו כי ה' ברא אותנו עם יכולת הבחירה. עם זכות הבחירה. הוא ברא אותנו כרובוטים שתמיד ילכו אחריו אלא כיצורים עם מח ויכולת חשיבה ובחירה. הוא בפרוש אומר לנו מה יהיה אם נחליט ללכת בדרכיו ולשמור את מצוותיו.
 

uuuaaa

New member
תשובה

יש מחלוקת בין חז"ל האם המלאכים נבראו ביום השני או החמישי, אך לדעת כולם הם נבראו לפני האדם. המלאכים יכולים תיאורטית לחטוא, אך מכיוון שהם נמצאים בעולם האמת - זה לא קורה בפועל. כי הם רואים את האמת מולם. נהר דינור למשל נוצר מהזיעה של חלק מהמלאכים, מכיוון שהם כל-כך מפחדים. כתוב בספר ישעיה (מה,ז): "יוצר אור ובורא חשך, עושה שלום ובורא רע; אני ה' עושה כל אלה". ה' ברא את הרע כדי לתת לנו בחירה חופשית. הרע לא יכול לעשות מה שבא לו. הרע הוא כמו כלב קשור בשלשלת. השטן נברא כדי לפתות את בני האדם לחטוא. אין עם זה בעיה, כי לשם כך הוא נוצר וזה תפקידו.
 
למעלה