יש לי שאלה לגבי קברי צדיקים

butterfly070

New member
יש לי שאלה לגבי קברי צדיקים

רמב"ם הלכות אבל פרק ד הלכה ד
וחופרין בעפר מערות ועושין כוך בצד המערה וקוברין אותו בו ופניו למעלה, ומחזירין העפר והאבנים עליו, ויש להן לקבור בארון של עץ, והמלוין אותו אומרין לו לך בשלום שנאמר ואתה תבוא אל אבותיך בשלום, ומציינין את כל בית הקברות ובונין נפש על הקבר, והצדיקים אין בונים להם נפש על קברותיהם שדבריהם הם זכרונם, ולא יפנה אדם לבקר הקברות. כסף משנה הלכות טומאת מת פרק ז הלכה (ד) ופירש שם רבינו נפש הוא הבנין שבונים על הקבר וכו'
כסף משנה הלכות אבל פרק ד הלכה ד
ומה שכתב ולא יפנה אדם לבקר הקברות זה סיום מ"ש שדבריהם הם זכרונם ולא יפנה אדם לבקר נפש שע"ג קברותיהם ועל ידי כן יהיו נזכרים שאינם צריכים שעל ידי דבריהם ומעשיהם הטובים הם נזכרים כך פירש הריב"ש לשון זה:

אם כך מדוע בונים מצבות ל"צדיקים" ומדוע הולכים לקבריהם אם הרמב"ם אומר לא ללכת?
 
אכן, ישנה את דעת הרמב"ם

ויש שנהגו כמוה,
אך ישנן דעות נוספות, וכל אחד נוהג כפי שהורו לו הוריו ורבותיו.
 

butterfly070

New member
תגובה:

"יש צדיקים מיוחסים המתפארים בכך שהם הולכים בדרך שהלכו בה אבותיהם.
ללכת בדרכי האבות זה לסלול דרכים חדשות. החיקוי הוא דרך של קופים, בני אדם צריכים לחדש."
ר' מנחם מנדל מקוצק

מה אתה אומר על זה ?
 

אופירA

New member
מנהל
נו, באמת, הקוצקער התכוון שצריך לחדש בהלכה?...

לחדש את היהדות? את המסורת?...

הוא מדבר על משהו מסוים, בלי שום קשר לשיטות ההלכתיות בנוגע לקברי צדיקים.
הוא מתכוון לחיקוי של התנהגות בלי להבין בכלל את תכלית המעשה.
לא לשמירה על המסורת, ציות להלכה, שמירה על מנהגי עדה ומשפחה, ושמיעה לדברי חכמי התורה...
 

butterfly070

New member
תגובה:

התורה אינה ספר אזוטרי הכתוב בלשון רמזים, שכן היא נתנה לכלל ישראל בלשון המובנת להם, ועל כן חייבים לפרש את המקרא על פי כללי הלשון, יתר על כן התורה לא רק מדברת בלשון בני אדם, אלא גם כתובה כדרך שבני אדם כותבים, ולפיכך אין משמעות מיוחדת לכפל לשון, לשינוי לשון, לסטיות מסדר המילים, למלאות ולחסרות, והרי על אלו הדיקדוקים בנויה דרש המדרש, ומהם נובעת האפשרות, שאינה מתיישבת עם ההגיון הפשטי, לפרש אותו דבר בפנים שונים. על המפרש המציע פרושים רבים לכתוב אחד אומר הראב"ע: "בשומו טעמים רבים לפסוק(לא ידע) אי זה יכשר הזה או זה, גם יתכן שלא יחבר(בנוסח אחר: ידבר) בפירושיו פרוש האמת" (יסוד דיקדוק עמ' 86) לדעתו יש רק דרך נכונה אחת בפרוש הכתוב והיא הפשט המבוסס על אדני הדיקדוק וההגיון "כי כל מחבר ספר, נביא היה או חכם, טעם אחד לדבריו" (שם)
 

butterfly070

New member
המשך התגובה:

אבן עזרא חניכיו שחנכם פעמים רבות במלחמה, ואם לא נזכר, וחשבון אותיות אליעזר דרך דרש, כי אין הכתוב מדבר בגימטריא, כי יכול הרוצה להוציא כל שם לטוב ולרע, רק השם כמשמעו:

וכך כל פרשנות לכול דבר "האחת היא דרך הערלים האומרים כי כל התורה חידות ומשלים, ככה כל הדברים שהם בספר בראשית גם ככה כל המצוות והחוקים והמשפטים" בסגנון אחר ש"דברי משה רבנו אליגורה הם כלומר חידה ומשל, ומוציאים (הנוצרים) הדבר ממשמעותן לגמרי" (ר' יוסף בכור שור במדבר יב ז אבן עזרא)
 

butterfly070

New member
תגובה 2 :

קיצור שולחן ערוך סימן רב סעיף יד
יש כהנים הדיוטים נוהגים ללכת על קברי צדיקים, באמרם שקברי הצדיקים אינם מטמאים, וטעות הוא בידיהם וצריכין למחות להם (עיין בספר פאת השלחן).
אם הקברים מטמאים כוהנים הם אינם מטמאים ישראל?
 
למעלה