אני מסכים איתך
אני חושב שזה גם תלוי באל, אבל ישנם אלים שדרך המיתולוגיה אנו רואים שהשתמשו באמצעים שונים שלפעמים גם פגעו במי שעמד בדרכם עיקש על מנת להשיג את מטרתם. כשמסתכלים על פעולותיו של האדון הרם אודין מתגלה משחק שח מעניין המחמש ומכין אותו ואת העולמות בדרך לקרב הסופי. אך חלק ממלהכיו עלולים להיתפס על ידינו, בני האדם, כפעולות שליליות כשאנו לא מסתכלים על התמונה השלמה (וגם לא יכולים לראות את מה שהאלים רואים - אנחנו רואים את הבניין שמולנו והאלים רואים את כל הארץ שאחריו ולפניו), כמו למשל בקרב של אודין עם זיגפריד (להילחם מול אודין זה די אבוד מראש גם אם אתה גנרל ששרד 5 מלחמות עולם בחזית והסייף הכי טוב בעולם והצלף הכי מיומן ביקום) שבסופו כמובן, זיגפריד נהרג - אודין מחליט מי יחיה ומי ימות בקרב, זה די Grim (ולא לחינם Grim הוא אחד משמותיו) ובמלחמה אבל רוב מי שמת מגיע לואלהלה על מנת להתאמן לקראת הקרב הסופי בו הם יגנו על העתיד מול כוחות התוהו המאיימים להשמיד הכל. אלים אחרים (שלמרות שלחלקם יש אלמנטים של אלי קרב) מרוכזים סביב פריון, אהבה, חיי משפחה, מסלול חייו והתפתחותו של הפרט וכו'. ואין זה נתפס כמעשה שלילי לבקש תמורה לעצמך! "בחברה הקלטית למשל המוטיב היה העצמת "כבוד" הפרט ומוניטין ורכוש השבט. למשל פשיטות הבקר המפורסמות יועדו ליצור שם לגיבורים אשר ביצעו אותן, אך גם להגדיל את האמצעים הכלכליים של השבט." בדומה מאוד לחברה הגרמאנית הקדומה וניתן גם למצוא אלמנטים דומים אצל שבטים יותר "פסטורליים" כגון הסלווים והבלטים. "למרות שהשאיפה ל"אי-פגיעה" היא בהחלט מטרה מוערכת ומכובדת (וחמודה), היא לא עולה בקנה אחד עם הדתות הפאגאניות המקוריות באופן שאני מכיר ולפחות לא עם הדת שלי." אני לא לגמרי מסכים עם זה, נכון שהאלים לא הסתייגו לפעמים מדברים ופעולות שלעיתים פגעו באנשים מסויימים לאורך הדרך, אבל כמו אמרתי מקודם וכמו שגנדלף אמר בשר הטבעות "גם החכמים מכל אינם רואים את תכלית כל הדברים". אודין לא מעודד פגיעה באחרים, הוא מעודד את הרצון להילחם כנגד אלו הרוצים להשמיד את כל העולם ואשתו ולא תמיד מדובר בהנפת חרבות או שקשוק רובים. בדת שלי ישנם קונספטים המזכירים את הקארמה והגורל, רשת גורלית המעניקה לאדם חופש פעולה אבל את הצורך בלקיחת אחריות על פעולותיו. כל פעולה תביא לתגובה שתוליד בתורה תגובה לתגובה וכן הלאה. אולי "החבר'ה האלה" כן דואגים לשמירה על איזון קארמי כלשהו אבל אנחנו לא רואים את כל התמונה, את כל לוח השח, את כל המהלכים שעברו בו. הדתות הניאו-פגאניות, לטעמי, הם דבר טוב ויפה ואני בהחלט הייתי רוצה לראות יותר מאמינים שלהם מאשר מאמינים של דתות אחרות אבל אני מכיר בשוני לא קטן בין אמונותינו ודרכי פעולותינו היומיומיות, הטקסיות והלכותינו הדתיות. הניאו-פגנים מושפעים יותר מתפיסות רוחניות-מערביות מודרניות בערבוב עם תפיסות דתיות אוריינטליות והשפעה מדרך חייהם של ההיפים. אני לא אומר את זה כדבר רע, אבל אני אומר וחוזר - יש שוני, שלא ניתן להכחיש, בין הוויקאני המודרני הממוצע לבין האסאטרואר המודרני הממוצע. על כן אנו (הפגנים הרקונים) גם מאמצים את המושג "Heathen" כמושג מבדיל בין פגנים רקונים לבין ניאו-פגנים המאמצים יותר את המושג "Pagan", בעיקר סמנטיקה, אבל אחת נחוצה. אגב, ניטשה קרא לערכים הפגניים ההלניים "ערכים אינסטינקטיביים" וראה בהם "עליונים" על הנצרות, שדחתה את עניין ההעצמה האישית. למרות שאני לא מסכים עם התפיסה של "דת יותר טובה", אני חייב להסכים - הדתות הפגניות הקדומות לא ראו כל רע בהעצמה אישית וחיזוק הקולקטיב (לעיתים ע"י אותה העצמה אישית).