יש לי שאלה..

יש לי שאלה..

השאלה נשאלה בפורום אחר ומצאתי לנכון לשאול אתכם.. כמדמוני אם זכור לי היטב.. גבר שאישתו בנידה מותר לו ללכת עם אישה אחרת מעיר אחרת.. יש לזה הצדקה במקורות או שמא זה מהמשנה\תלמוד אין לי מושג.. אפשר לקבל תשובה תודה sky
 
אל תתעצבני:

תורת ההקפצות על רגל אחת: כדי להקפיץ, צריך תוכן בן 10 תווים לפחות (או קישור, או אמוטיקון), וכן שלא יחלפו 72 שעות מרגע הפרסום. אבל למה את צריכה להקפיץ כ"כ מהר? הפורום פה לא זז כ"כ מהר. חכי קצת, ואז תקפיצי.
 

יוסי ר1

Active member
האיש שיצרו גבר עליו

לשואלת שלום הגמרא מתייחסת למי שהתגבר עליו יצרו, ואינה תוחמת זאת למי שאשתו נידה. מסכת חגיגה עמ' ט"ז (וכן במועד קטן ובקידושין דף מ') מביאה את דברי רבי עילאי (אלעה) הזקן שאמר כך: "אמר רבי אלעה הזקן, אם רואה אדם שיצרו מתגבר עליו, ילך למקום שאין מכירים אותו וילבש שחורים ויתעטף בשחורים ויעשה מה שליבו חפץ ואל יחלל שם שמיים בפרהסיה" ישנו דיון מקיף בהחלט על גמרא זו שמצאתי בקישור http://moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=7291 רציתי להוסיף רק הערה קטנה, גמרה זו משקפת יפה את יחס היהדות לחולשת בני האדם. אדם אינו צריך להילחם בטבעו וביצרו אם אילו גוברים עליו. ולכל מי שיזדעק, אני מבחין (ומאמין כי זו רוח היהדות המקורית) בין כניעה ליצר שאינה פוגעת באחרים, ואינה גורמת נזק בלתי הפיך, ובין כניעה ליצר שפוגעת וגורמת נזק. כך אסור לאדם להיכנע ליצרו ולרצוח, לאנוס, או לשדוד. נראה לי שהבהרתי את עיקר הדברים, כי להתפלסף עליהם ולהבהיר ניתן עד אינסוף. וכדי שהדברים יהיו קשורים לפורום תנ"ך, דומני שלא תמצאי בכל התנ"ך איסור לגבר לשכב עם אישה שאינה אשתו. האיסורים היחידים הם אותם איסורים החלים על כל אדם, ללא קשר למצבו המשפחתי, נשוי או רווק - והם איסורי עריות, נידה , אשת איש וכו'. מה שאין כן לאישה נשואה, עליה חל איסור מוחלט לשכב עם אדם כלשהו מלבד בעלה, והעוברת על איסור זה אסורה לבעלה ולבועלה, ודינה מיתה. המקרה המפורסם ביותר המדגים את העניין היא מקרה יהודה ותמר כלתו. יהודה יכול היה ללכת לקדשה כרצונו, אך תמר, הגם ששני בעלה הראשונים כבר אינם בחיים, ונישואיה לבעלה השלישי המיועד עדיין לא מומשו , מתחייבת בשריפה על ששכבה עם אחר.
 

פלגיה

New member
פירוש הגמרא הזאת

אין כאן היתר לגבר ללכת לאישה אחרת, אלא לומר "אם כבר חטאת, תכיר בכך שזה חטא ואל תיהנה ממנו ותנפנף בו"
 

יוסי ר1

Active member
ילבש שחורים...

לפלגיה לא כתבתי שיש היתר. כתבתי שאין איסור. וזו לא רק סמנטיקה. נכון שרוח היהדות היא שכל אחד יהיה צדיק ויפגין נאמנות . אבל העולה מגמרא זו, הוא שמי שאינו יכול לעמוד בתביעה המוסרית, יכול לעשות כפי שכתוב שם. כמובן שאינו נקרא לרוץ ולספר לחבר'ה. אבל האם עובר על איסור, בהנחה שנמנע מהאיסורים שצינתי, כלומר אינו בא על נידה, אשת איש, אסורת עריות וכ'ו? אשמח למראה מקום קדום שכן. אני מדגיש קדום, משום שרוב האחרונים שתצטטי אכן יקראו לזה בעילת זנות. נכון שתמצאי בגמרא התבטאויות הקוראות לפרישות יתירה, כגון "שלא יהיו תלמידי חכמים מצויים אצל נשיהם כתרנגולים..." או "אמרו על רבי אליעזר שהיה מגלה טפח ומכסה טפחיים ודומה למי שכפאו שד כדי שלא להנות אפילו בשעת הנאתו..." אבל להערכתי אילו חומרות שעלו עם הדורות, ולא היו במקור. ראי רק את כל הדמויות הגדולות בתנך. רובם המכריע לא הסתפקו באשת חיקם, ואני מניח שמיותר להביא דוגמאות.
 
למעלה