קניתי לפני די הרבה זמן דיסק משולש של קרל מריה פון ובר,עם אוברטורות,סמפוניות וקונצ'רטות לפסנתר.שמעתי,ונשאר לי טעם של עוד.השאלה היא,מה כדאי לי לקנות?אופרה של ובר,כמו אוריינטה,אוברון...קונצ'רטו לקלרינט?מוסיקה שלו לפסנתר?אני מחכה לתשובה.
קודם כל האופרה המעולה "הקלע החופשי" או "קלע הקסמים" Der Freischütz. שמעתי גם קצת מאוברון ומאוד אהבתי. פרט לכך אמרו של שאויריאנטה זו אופרה פחות טובה מהשתיים האחרות. במוסיקה הכלית: סונטה לפסנתר בלה מז'ור (לא שמעתי את האחרות), הסונטות לכינור ולפסנתר, וטריו לחליל צ'לו ופסנתר שהיא יצירה יפה במיוחד (היא כמעט האחרונה שלו), חמישית קלרינט, וגם הדואו לקלרינט ופסנתר. הקונצרו לקלרינט הם לא איכותיים כמו שאר היצירות שלו. הם וירטואוזיים מאוד אם את\ה אוהב\ת... למרות שהקונצ'רטינו לקלרינט הוא דווקא טוב יחסית לקונצ'רטי הגדולים יותר.
הוא חמוד אבל לא ממש מפיל מהכיסא... הקונצ'רטו השני היה יכול להיות טוב אם הפרק הראשון היה שונה... אבל תכלס אני גם חושב שהחמישיית קלרינט הרבה יותר יפה ומשכנעת (וממש וירטואוזית... ההכי מכל היצירות לקלרינט). הממממ יש גם את "אבו חסן"... אני אישית לא ממש מכיר אותה אבל נראה לי שהיא די מוכרת. אבל באמת, וובר תמיד ייזכר בגלל הפריישיץ. ממש "ה"יצרה שבזכותה הוא ייזכר תמיד בעולם המוזיקה הקלאסית.
הקונצ'רטינו נחשב יצירה לתלמידים ולכן אף קלרניטן לא יתלהב ממנו. הקונצ'רטו הראשון לקלרינט הוא דווקא חביב ביותר, אבל שוב - אני משוחד כמבצע. יש לו גם הוריאציות לקלרינט ופסנתר שאני אישית לא כל כך אוהב, הדואו יותר מוצלח והחמישיה מצוינת. הטריו לחליל צ'לו ופסנתר עבורי כמעט מזוהה עם המלחין.
סבינה מאייר, ועוד על וובר האיש סבינה מאייר היא מייצגת מכובדת ביותר של האסכולה הגרמנית ובתור שכזו אמורה להיות בחירה טובה לוובר - אני לא מכיר את הדיסק הספציפי הזה. וד"א, ובר לא היה "פון", הוא הוסיף את התואר לשמו סתם כך... אך מצד שני היה קרוב משפחה רחוק של מוצארט (מה שלטעמי מכובד הרבה יותר ../images/Emo13.gif)
אכן כן, וגם הקשר הזה למיטב זכרוני די קלוש כמלחין הוא ללא ספק פחות חשוב ממוצארט, ודאי לא מענקי דורו - ומה בכך? "סתם" לכתוב מוזיקה שאנשים אוהבים לשמוע כבר לא מספיק טוב?