יש לכם ספרים בבית ספר?

KallaGLP

New member
מדינות קליפורניה וושינגטון

ביסודי נותנים גם מלא ספרים וגם דפי עבודה. צריך לקנות ציוד כתיבה, אך גם מבקשים מהילדים להביא תרומות ציוד שיהיה בכיתה למי שאין לו. בחטיבה יש רשימת ציוד יותר קצרה, ומחלקים ספרים. אגב, נהוג להביא הביתה רק ספרים שבהם יש שיעורי בית, ואת כל היתר להשאיר בתא הנעול. כך היה, אגב, גם בישראל. בתיכון כבר לא אומרים בכלל מה להביא. יש מלא שיעורי בית, עבודות, בחנים ומבחנים, גם ביסודי. עכשיו, כששניים הולכים לקולג' לסיים שם את שנת התיכון האחרונה, לפתע צריך לרכוש ספרים לבד. הבן רכש היום ספר בפיזיקה וכמעט התעלפנו שנינו, בעלי ואני - 300 דולר!!!! וההשכלה הגבוהה ל-3 ילדים עוד לפנינו.
 

KallaGLP

New member
כן, זה ספר חובה עבור הקורס בפיזיקה.

יכול להיות שאפשר להשיג בדרכים אחרות, זולות יותר, אבל אנחנו חדשים לכל עניין הקולג' ורצינו שיבואו מוכנים כבר לשיעור הראשון. כמובן, אילו ידענו שיהיה כה יקר היינו טורחים לבדוק ולברר לפני זה, אבל פשוט לא העלינו בדמיוננו שזה יהיה המחיר. בדרך כלל, ספרים רגילים ממש זולים פה.
 

נחמנית

New member
זה מסוג הדברים שלא חושבים עליהם למרות שהם לא מפתיעים

לחנויות מסוימות יש הסכמים עם האוניברסיטה ותקופת מכירה מוזלת. מורים עוברים יותר ויותר לספרים שזמינים חופשי באינטרנט (לפחות בפקולטה של מדעי המחשב) ואין ציפייה שהסטודנטים יקראו או ירכשו את כל הספרים. הספרי חובה צריכים להיות זמינים בספרייה או במכירה מוזלת.

מפחיד אותי מאוד לחשוב על קולג' כאן, אני מרגישה שאני בכלל לא מבינה את השיטה
 

KallaGLP

New member
זו אחת הסיבות שהסכמנו בכלל לתכנית הזו,

שעדיין נחשבת להם כשנת לימודים אחרונה בתיכון מצד אחד, אך חושפת ומכינה אותם לחיים בקולג' מצד שני. יש לזה מינוסים, כי זה יותר רחוק מהבית ופחות נוח מכל מיני בחינות, ואני כבר יודעת שאדאג הרבה יותר, אבל אני מקווה שבסופו של דבר זה לטובה.
האמת היא שהם החליטו שזה מה שהם מעדיפים לעשות ממש ברגע האחרון (עד אז חשבנו שהם ימשיכו כרגיל בבית הספר ובסביבה המוכרת, כי יהיה להם יותר חשוב להישאר עם החברים, אבל אז הסתבר שחלק מהחברים גם מתכננים ללכת לקולג', מה שבהחלט השפיע על ההחלטה), כך שכל ענייני ההרשמה והקבלה בוצעו תוך זמן קצר מאוד וללא יותר מדי הכנות, והיינו מרוכזים יותר בצד הטכני של איזה תהליכים ומבחנים עליהם לעבור כדי להתקבל ופחות חשבנו על כל מיני היבטים של כביכול "דיה לצרה בשעתה", כמו רכישת ספרים. לא אתפלא אם נגלה עוד הפתעות שונות ומשונות בהמשך.
 

נחמנית

New member
את יכולה להסביר קצת על התוכנית?

אני לא מבינה את מערכת הלימוד כאן. מצד אחד, אני רוצה שהילד יגדל להיות אדם שמח ושלם ולא רואה בהישגיות מטרת על. מצד שני, אני רוצה שהוא יהיה מסוגל ללמוד בקולג' ולעבוד למחיתו, ועושה לי רושם שכאן צריך להיות תלמיד מצויין בשביל זה. קשה לי להבין את המערכת כאן כי היא לא מה שגדלתי בו, אין מבחנים, אין בחנים, אין ציונים. ואז בסוף הולכים לקולג' בשמינית? איך זה עובד? באמצע הדרך (חטיבה?) נעשים הישגיים? רק מצטיינים יכולים ללכת לקולג' או כולם? איך משווים את זה אחר כך בזמן מועמדות לקולג' - כשנת קולג או כמקבילה לתיכון?

אני יכולה להגיד שאני למדתי באוניברסיטה לתואר ראשון במקביל לי"ב והאוניברסיטה התייחסה אלינו כאל תיכוניסטים. היה יותר ליווי אישי (המזכירות הסבירו לנו בעדינות איך להרשם, לאן ללכת, הכניסו אותנו לקורסים שהתאימו לשעות שלנו בלי קשר למכסות הרשמה), היה לנו תרגול נפרד כדי לתת לנו הזדמנות ליצור חברויות וקבוצת תמיכה. בחרתי באוניברסיטה הזאת על פני השנייה שלא הציעה מערכת תמיכה לתיכוניסטים כי זה הרגיש לי מנוכר מדי.

ואני עשיתי תואר אחד באוניברסיטה בחו"ל. זה לא ישראל. זה לא אותן דרישות. זה לא אותו יחס לספרים. זה הבהיר לי כמה פוסט בחול (שזה משהו שאני עושה עכשיו) זה לא כמו תואר בחו"ל (לכאלו שגדלו בישראל). אני חושבת שהתובנה הכי חשובה שהיתה לי היא שגם כשאני חושבת שאני מבינה, יש משמעות נחבאת שאולי פספסתי או דרך פשוטה יותר שלא היתה לי ברורה. מעניין אם הם יכולים ללכת לאיזה משרד/דיקן משהו שמיועד להראות להם את הדרך.
 

KallaGLP

New member
למען האמת, אני גם חדשה לגמרי בעסק,

הסמסטר מתחיל רק באמצע ספטמבר, כך שעוד לא התנסינו בלימודים בפועל. אך אני מכירה כאלה שעשו זאת בקליפורניה וכאן (ילדים של חברים, הבת של השכנה ועוד), והם מרוצים בסך הכל. אבל גם בבית הספר, גם בקולג' וגם אנשים שחוו זאת אישית אמרו שבהחלט לא מתחשבים ומחזיקים את היד כמו בבית הספר, והאחריות לדעת את כל המידע ולמלא את כל החובות היא של התלמיד.
אני מבינה אותך, אני גם כהורה תמיד מחפשת איזון בין השקעה בלימודים למנוחה ופעילויות אחרות. אני מאמינה שילדים צריכים לחוות ילדות ונעורים כמו שצריך. בקליפורניה הזדעזעתי מהגישה הסינית (בשכונה ובבית הספר שלנו כמעט כולם היו אסיאתים) שמבטלת כל מה שלא קשור ללימודים ומאלצת את הילדים ללמוד מסביב לשעון, במסגרת בית הספר ומחוצה לה, כשלמורים אין שום אחריות, ומהרגע שיש להם קביעות אי אפשר בכלל לגעת בהם גם אם הם לא עושים כלום או מתייחסים ממש לא יפה לילדים, והאחריות ללמוד את החומר ולהצליח בלימודים ובמבחנים נופלת רק על הילדים. בוושינגטון המצב הרבה יותר שפוי ולמורים באמת אכפת והם מלמדים כמו שצריך. לפחות זה.
המטרה של הקולג' היא בעצם במקביל לסיום בית הספר לתת לילדים להתחיל להתרגל למסגרת ולדרישות של הקולג'. יש רשימה של קורסים שנספרים לצורך סיום י"ב (ממש לא כל קורס אפשר לקחת כחלק מדרישות החובה), שמתוכם צריך לבחור את המינימום שחייבים למטרה זו, ובנוסף אפשר לקחת קורסי בחירה וללמוד מעבר. מקבלים בסוף תעודת סיום תיכון וגם קרדיטים ללימודים בקולג' בשנים הבאות, כך שיש לזה גם עוד ערך מוסף.
אני יודעת שבכל סטייט תנאי הקבלה לתוכנית הם שונים, והתוכנית גם נקראת בשם אחר, כך שכל אחד צריך לברר ספציפית בדיסטריקט או בסטייט שלו מה דרישות הקבלה והלימודים. סביר גם שיהיה צורך לעבור מבחנים כאלה או אחרים.
אגב, אני לא יודעת מאיפה אתם, אך אצלנו יש שיעורי בית, עבודות ומבחנים בשפע, החל מהיסודי וכלה בתיכון.
אני אישית את כל התארים שלי עשיתי בארץ, כך שאין לי שום התנסות בלימודים להשכלה גבוהה כאן או במדינות אחרות.
 
כנראה שגם בישראל

זה תלוי מקום מגורים ובית ספר.
מעולם לא קבלתי ספרים מבית הספר, הכל נקנה בכספי ההורים לשימוש אישי.
מעולם לא היה לי איפה להשאיר ספרים בבית הספר והם נלקחו הביתה מידי יום, ונסחבו חזרה לבית הספר ביום למחרת.
ספרים של אוניברסיטה זה יקר .... גם בארץ ... אולי אפשר להשאיל מהספריה?
אולי לקנות משומש?
 

KallaGLP

New member
לא קיבלנו את הספרים בישראל, קנינו כל שנה.

התכוונתי שגם בישראל ספרים שלא היה בהם צורך כדי להכין שיעורים הושארו בתאים (באחד מבתי הספר התאים, אגב, היו בתשלום, אבל לא יקר).
ייתכן שאפשר לשאול את הספרים או לקנות משומשים, אך זו הפעם הראשונה שהם הולכים לקולג', זו סביבה זרה ולא מוכרת, וגם יחס אחר ממה שהם מכירים בבית הספר, כמו אל בוגרים, ואין לנו עדיין מושג אם זה מקובל/אפשרי להשיג ספרים בדרך אחרת, ורצינו שיבואו מוכנים ויתחילו את השנה ברגל ימין. לקראת הסמסטר הבא כבר נבדוק. גם לא חשדנו שפתאום נאלץ לשלם כזה מחיר על ספר, אילו היינו יודעים זאת מראש - אולי היינו חושבים על הפתרונות האחרים (בארץ, למשל, תמיד היינו קונים ספרים משומשים כשהיה אפשר). אבל פשוט לא עלה בדעתנו שזה יכול להיות כל כך יקר. כעקרון, אנחנו בהדרגה מנסים להפוך את הילדים לעצמאיים יותר (חובה בשביל ללמוד בקולג', אף אחד לא יחזיק להם את היד שם), ולכן הנחנו להם לדאוג לכל מה שאפשר, כולל רכישת ספרים, בעצמם. בדיעבד, כנראה שהיינו צריכים להתערב בעניין הספציפי הזה, אבל שוב - לא כל דבר אפשרי לחזות מראש. לרגע לא חשבנו שספר יעלה מאות דולרים.
 
נירית

מדובר (אני מניחה כמובן) בספרות מקצועית, ולא איזה בני גורן 5 יחידות חחח שאגב יחסית עלותו לדעתי שערוריתית לחלוטין, לפני 10 שנים בערך ספר אחד עלה כמה מאות שקלים(בין 150 ל 300 ש) ... מדובר על ספר ללימוד מתימטיקה לחטיבה ותיכון שכמובן כל שנה מחליפים לו מהדורה כדי שאי אפשר יהיה לקנות משומשים ...
 
בתור קיבוצניקית אין לי מושג כמה ספרי לימוד עולים


 

een ogenblik

New member
זו אחת הבעיות שנתקלים בהן כשלא גדלנו בעצמנו במערכת

דברים שברורים להורים אחרים, גם אם זו שנתם הראשונה כהורים במערכת הזו, אינם ברורים לנו.
 
לא יודעת

בעלי היה סטודנט באוניברסיטה בישראל והיה צריך לרכוש ספרי לימוד מקצועיים (במקצועות הרפואה). כמובן היה בספריה, והיו משומשים וכו וכו, אבל הספרים היו מאוד יקרים. זה לא משהו יוצא דופן ומיוחד לאוניברסיטאות בחו"ל.
זה יותר עניין של תחום לימודים.
 

KallaGLP

New member
אני גם הייתי סטודנטית ביותר מאוניברסיטה אחת בישראל,

ל-3 תארים ועוד כל מיני, וגם עשיתי קורס במכללה, וקניתי המון ספרים במהלך שנות לימודיי, ולמיטב זיכרוני הספרים היו במחיר שפוי. היו יקרים יותר או פחות, אבל לא זכור לי משהו שהתקרב אפילו לסכום שציינתי פה. ברור שייתכן שספר ספציפי יהיה יקר מאוד מסיבה כלשהי, אבל זה לא משהו שאני מרגישה שהיו לי הכלים לדעת או לצפות מראש.
 

een ogenblik

New member
זו בדיוק הנקודה, לא?

הוא הכיר את הפתרונות העוקפים קניית ספר יקר - ספריה, משומשים, קניה קבוצתית, או מה שלא יהיה הפתרון. ולפעמים גם מחליטים מראש שההוצאה שווה את זה, ומוציאים אותה, אבל עושים זאת מתוך היכרות עם המערכת.
כשלא באים מראש ממערכת בה ספרים הניתנים בסילבוס של קורסים הפתוחים לתלמידי תיכון יכולים להעלות מחיר של ספרות מקצועית לדוקטורט, קשה להניח זאת מלכתחילה.
טוב, בערך, כי עכשיו מי שקרא את השירשור הזה וישלח את ילדיו לתכנית שכזו כבר ידע. אבל זו לא תהיה הנחה בעלמא, אלא מידע נרכש על סמך נסיון מישהו אחר באותה מערכת (לאלו המתגוררים בארה"ב, כי אנו מתגוררים באירופה, כך שזה יהיה שונה לחלוטין).
 

KallaGLP

New member
נראה שאכן כך.

אבל אני אומרת לעצמי שמילא, אם זה פוגע רק בכיס, נתמודד איכשהו. יש בחיים האלה דברים כואבים הרבה יותר.
 
למעלה