יש מצב להתחיל בחידון לשבועות?

פלגיה

New member
בהחלט בהחלט ../images/Emo13.gif

נכנסתי כדי להתחיל, והקדמת אותי. אז ככה - לכבוד חג מתן התורה חידות שיתמקדו בחמשת חומשי התורה. פשטי הכתובים או שנינויות, בפרוזה או בחרוזים, וככל אשר יעלה המזלג... הכללים:
כל הרוצה לשאול - משרשר לכאן ושואל.
כל הרוצה לענות - כותב את התשובה בגוף ההודעה עם איקון
או
בכותרת.
החידון נמשך כל השבוע - עד ליום חמישי ערב החג.
הפרס הגדול - ההנאה המשותפת לכולם. ושיהיה בהנאה רבה.
 

shushu10

New member
שאלתי היא -

"ויאמר אלהים יהיה אור ויהיה אור.... ויבדל אלהים בין האור ובין החשך... ויהיה ערב ויהי בקר יום אחד; ,"...ויתן אתם אלהים ברקיע השמים להאיר על הארץ; ולמשל ביום ובלילה ולהבדיל בין האור ובין החשך וירא אלהים כי טוב; ויהיה ערב ויהיה בקר יום רביעי" מהו ההבדל בין האור שנברא ביום הראשון לבין האור שביום הרביעי - ומה הקשר למעמד מתן תורה?
 

אביתר30

New member
../images/Emo26.gif

אני אענה רק על עניין האור הבראשתי לדעתי ביום הראשון ה' פשוט ברא את..הזמן וכך כתוב : בראשית א ה : ויקרא אלהים לאור יום ולחשך קרא לילה ויהי ערב ויהי בקר יום אחד: ה' פשוט ברא את הזמן / חלקי היממה בהתחלה הוא קרא לחלק הראשון אור ולאחר מכן הוא שינה את שמו ליום כך שלא מדובר ב"אור" אלא פשוט ביחידת זמן (יום) (כנראה מפה איינשטיין הסיק את הקשר בין הזמן לאור.."מהירות האור" כיחידת זמן)
 

shushu10

New member
לאביתר30 שלום

לא לזאת היתה כוונתי, אך ההתיחסות שלך בהחלט מענינת, אם כי אינה מתקבלת על דעתי משום שקריאה בשם אינה שינוי, ולא היה כל שינוי במושג אור אשר עשוי להעלם ביום (לקוי מאורות) או אור בשעות הלילה (אור צפוני). הגדרת הזמן מתייחסת ל: יום, לילה, ערב ובקר. האור והחשך ממשיכים להתקיים ללא קשר לזמן. אגב - הגדרת זמן ניתנת ביתר הרחבה ביום הרביעי "והיו לאתת ולמועדים ולימים ושנים";
 

dikla600

New member
תשובתי ../images/Emo26.gif

האור ביום הראשון הוא אור אלוהי או לבן, ואילו ביום הרביעי אלוהים "מיקד" את האור לשמש ולירח. הקשר למעמד הר סיני אני משערת שזה אולי חלק מפלאי הטבע ומסדרי תבל שהשתנו כאותות במתן תורה למרות שאני בכלל לא בטוחה חחחח
 

shushu10

New member
החלק הראשון של התשובה - מתחמם...

החלק השני קשור קשר הדוק לחלק הראשון.
 

karera

New member
../images/Emo26.gif

ביום הראשון ה' בורא את האור. הכוננה כנראה אינה לאור החמה או הלבנה מכיוון שאלו נבראים ביום הרביעי. ההנחה היא כי מדובר באור קוסמי. בריאת אור זה מאפשרת לה' מצד ראשון לברוא את העולם ביתר חדווה, ומצד שני היא מרחיקה את החושך - שהוא האלמנט השלילי (האור נחשב כאלמנט חיובי). + רש"י: "מיום ראשוןנבראו, וברביעי ציווה עליהם להתלות ברקיע". משמע, התשתית לעולם הוכנה בשלושת ימי הבריאה הראשונים באמצעות האור הקוסמי מהיום הראשון, וביום הרביעי נקבעו תפקידם. (להאיר על הארץ ולהבדיל בין היום ללילה וכו) חג השבועות הוא חג המחבר את האדם להכרת הטוב שבו. בכל שנה בחג השבועות מתגלה אותה הארה שנתגלתה במעמד מתן תורה. במעמד הר סיני, שהיה כל כך קדוש עד כי לעולם כולו לעמוד דום מעוצמת קדושתו, וזאת, על מנת להביא לבני האדם את ההנחיות כיצד להיות בני אדם טובים ומוסריים בין עצמם לבין סובביהם, ובין עצמם למקום. ברית זו, בין בני האדם לה' היא האור לבני האדם - - היא מה שתאפשר לבני ישראל להיות האור לגויים - וכפי שנאמר למעלה - האור הוא האלמנט החיובי - כך שבעצם, חג השבועות שמסמל את האור, את הטהור, והטוב, שיש בבני האדם. פווו לא יודעת מה יצא כאן, קצת הסתבכתי בנסיון לארגן את המחשבות, מקווה שיצא ברור, לפחות מעט, חג שמח:)
 

shushu10

New member
לkerara שלום,

את טוענת שנברא אור קוסמי, ואני אין לי מושג מהו אור קוסמי ומהו אור לא קוסמי. רש"י טוען לעומת זאת שהאור שנברא ביום הראשון הוא אותו אור אשר הופרד לפי תפקידי המאורות. התשובה אינה התשובה אליה התכוונתי אבל מעניין איך מפרשים זאת פרשנים שונים וזה יופיה של התורה,אשר שבעים פנים לה. לגבי חג השבועות הפרשנות שהבאת מעניינת מאד, ורק רציתי להוסיף כי אין אור בלי חשך ואולי מסיבה זו אין אור תמידי ואנו זקוקים גם לחשך, אולי אפילו באותה מידה. יש צמחים שאינם נובטים באור, למשל. גם הטוב כנראה זקוק לרע כדי שתהיה תנועה של התפתחות נפשית. זוהי הדואליות שבחיים - 2 היצרים כאחד השוכנים בתוכנו. מכל מקום - השאלה עסקה לא בחג עצמו אלא במעמד מתן תורה שארע בו ארוע מיוחד.
 

justborn

New member
אולי האור שנברא ביום הראשון

הוא התורה (אורייתא) שנבראה לפני העולם והאור של יום רביעי שנהיה גלוי לבני אדם דרך השמש והירח מרמז על מעמד הר סיני בו ניתנה התורה לבני אדם.
 

shushu10

New member
פתרון החידה...

האור שנברא ביום הראשון נחשב לאור שנגנז לאחר שעות מספר מזמן הבראו (אומרים 36 שעות, ואומרים עד מוצ"ש), כפי שהוסבר בהרחבה ע"י פרשנים רבים. זאת לעומת האור ה"רגיל" שאנו מכירים, זה שנברא ביום הרביעי. במעמד מתן תורה, כש "כל העם ראים את הקולת ואת הלפידם ואת קול השפר ואת ההר עשן ...זאת היתה התגלות מחודשת וזמנית של האור הגנוז. "ויאמר יהוה אל משה כה תאמר אל בהני ישראל אתם ראיתם כי מן השמים דברתי עמכם;... לאחר ראיית העם את האור הגנוז, לא היה ביכולתם להמשיך ולעמוד באותו מעמד ואז מבקשים את משה - "דבר אתה עמנו ונשמעה ואל ידבר עמנו אלהים פן נמות..; לכן שוב נגנז האור. ואומרים שהאור יופיע שוב עם בואו של משיח. לסיכום - למרות שהחידון לא הצטיין בפעילות יתרה - נהניתי מהתשובות שבהחלט זורקות אור חדש על ענין הבריאה.
 

shushu10

New member
"ותודה על היחס החם והאוהב..."

ציטוט תשובתו הקודמת של "חייל עובד צה"ל" (שלא ברשותו)
 
למעלה