הסבר לא כ"כ קצר
(קודם כל מוטי - הרישומים שלך מעולים, סחטיין) עכשיו להסבר - חלומו של כל צלם וידאו הוא שהסרט שצילם ייראה כמו פילם ולא כמו וידאו (טוב לא כל צלם אבל די הרבה). פשוט פילם נראה הרבה יותר טוב - סרט הצילום הוא ברזולוציה גבוהה בהרבה, קולט יותר צבעים, ומגיב יותר טוב. אפשר לראות את זה בעיקר באיזורים חשוכים במיוחד או מוארים במיוחד, בהם הוידאו מורח הכל לצבע אחד, והפילם מראה פרטים עדינים. סיפור דומה גם skin tones - פנים אנושיות מצטלמות טוב יותר בפילם (והמצב גרוע עוד יותר ככל שמשתמשים בפורמט וידאו נחות יותר) הבעיה היא שפילם יקר בהרבה, וצריך לפתח אותו במקום מיוחד וכו' וכו', אז מצלמים בוידאו ומנסים להגיע למראה פילמי. כדי להיראות ככה צריך לעשות די הרבה דברים (אלה לא חוקים... אבל הם עוזרים). 1. קודם כל לצלם כמו פילם - למצלמות פילם כמעט אף פעם אין זום (תנסה לחשוב בכמה סרטי קולנוע ראית זום-אין על פנים של מישהו? בד"כ רק בסרטי קארטה וסרטים הודיים) כשרוצים להתקרב, מתקרבים פיזית עם המצלמה. הן גם יותר כבדות וכל התנועות שלהן איטיות ו "שקולות" יותר. לנסות להאיר את הסצינה בצורה שלא יודגשו המגבלות של הוידאו (שכח מפילם נואר), ולהשתמש בעדשות איכותיות. 2. וידאו הוא Interlaced, מצולם בשני שדות - זוגי ואי זוגי. בפילם כל פריים הוא תמונה בפני עצמה. זה גורם לעצמים שנעים מול המצלמה (או לתנועת מצלמה) להיות "שבורים" (לעומת תנועה חלקה יותר בוידאו). את זה אפשר לפתור פשוט ע"י אפקט deinterlace שמאחד את שני השדות (לעיתים ע"י ביטול שדה אחד, לעיתים ע"י ניחוש מתוחכם של התנועה בפריים. תלוי בתוכנה שלך) 3. פילם מנגן 24 פריימים לשניה,וידאו PAL 25 (כמעט אותו דבר, לא מורגש) NTSC ב-30 (כאן ההבדל ניכר לעין), אז צריך להעביר אותו לקצב הזה, בתהליך סבוך שנקרא Pulldown. 4. לתקן את הצבעים של הוידאו כך שיראו "פילמיים". תיקון צבעים זו אומנות של ממש, והטובים שבמתקני הצבעים ("קולוריסט") הם בעלי מקצוע מבוקשים. להרבה אנשים בארץ מספיק שתעלה קצת את ה saturation ואח"כ תעשה blur קטן לכל החלקים הבהירים מאוד (highlights) של הפריים, כדי שהוידאו שלך יהיה פילם לכל דבר. 5. להתאים גרעיניות (grain). לכל סרט צילום יש גרעיניות משלו (שתלויה גם בחשיפה, בפיתוח ועוד), והיא חלק בלתי נפרד מהתמונה. בדויאו יש מן רעש כזה שאולי יכול להקרא גם grain אבל הוא הרבה פחות יפה. אפשר להוסיף גרעיניות ע"י add noise פשוט, או ע"י פלאגין שמתמחה בזה. רק בטוב טעם ובלי להגזים. חוץ מזה, יש גם את ענין האפקטים של סרט ישן, כמו שריטות, אבק, שערות, צבע צהוב שולט, סגירת הפינות מסביב בקצת צבע שחור, פריימים קופצים, חשיפה לא אחידה (הבהוב), וכהנה וכהנה היוצרים אפקט מקסים וסנטימנטלי של סרט ישן. תוסיף מעט קולות של ילדים צוחקים, צליל תיבת נגינה, והרי לך סרט ישן שמעלה לחלוחית בזוית העין, וקיא במעלה הוושט. זהו אני מקווה שלא שכחתי כלום.