שאילת שאלות.
ענת שלום. העיסוק בנושאי זכויות בעלי החיים הוא עיסוק הדורש לימוד, בנושאי המדע, כמו גם בנושאי הרוח. דוקא התמיכה בניסויים בבעלי חיים וניצול בעלי חיים בכלל, (והבורות בנושאים האלה), היא המיינסטרים, הנורמה. האנשים שכאן הגיעו לכאן בהכרח משום שהם שואלים את השאלות הנוקבות, המדעיות והמוסריות כאחד. הם הגיעו לכאן משום שהם יודעים להסתכל בראיה ביקורתית ומפוקחת מסביב, בעולם, ובמידע הזורם אליהם, ולהפריד את החלטותיהם ומסקנותיהם מהשפעות חיצוניות מגמתיות שכופה עליהם התפיסה ה"סטנדרטית". אנחנו לא אנשי הסיסמאות. ואינינו נגררים לסיסמאות כל החלטה ומסקנה שהגענו אליה מנומקות היטב! אנשי הסיסמאות הם אלה שטורחים להביא חולי כבד לשעבר לפופוליטיקה ש"יעידו" שבלי ניסויים בבעלי חיים הם לא היו חיים, מתוך תקוה וידיעה, שהחלק הנרחב של הציבור לא בודק דברים לעומק, ואינו בוחן את ה"מידע" שמגיע לידיו באופן ביקורתי. אלה ססמאות. זו תעמולה זולה. בנוסף לכך, באופן טבעי, על מנת להוציא את הציבור מהתרדמה, ומההגררות אחרי מה שמקובל לחשוב ולעשות, ברור שאנחנו חייבים לשלוט בחומר, ולהבין את הטיעונים והטיעונים שכנגד - על מנת שנוכל לנהל הסברה! ועוד דבר קטן נוסף, לגבי הצד המדעי: כמו שאת ודאי יודעת, מדע אינו דמוקרטיה. אין טעם לצלצל לאנשים כאלה או אחרים, ולשמוע מה הם חושבים, ואחר כך לספור את הקולות. אנשי מקצוע יש משני הצדדים. מה שחשוב הוא להבין את הטיעונים המדעיים משני הצדדים, ולצבור כלים מדעיים והבנת הנושא בעצמנו. רק כך אפשר להגיע להחלטה. בטוחני, שלפני כמה מאות שנים, אם היית שואלת מספר אנשי מדע מה צורתו של כדור הארץ, רובם ככולם היו מצביעים על כך שהוא שטוח. בהחלט הגענו לשלל תובנות מדעיות המסבירות מדוע ניסויים בבעלי חיים הם נזק למחקר הביו רפואי, כמו גם לשלל סיבות אפשריות למדוע החלק שמצדיק ניסויים בבעלי חיים מצדיק אותם. תתפלאי - אינינו טוענים לרוע מצד המצדיקים את הניסויים בבעלי חיים - אלא פשוט להליכה בתלם המסורת. זו מתודה שמורשת ע"י פרופסור לסטודנט דור אחר דור, שהחלה לפני עשרות שנים, לפני שהבנתנו המדעית את העולם יכלה להצביע על השגיאה שבמחקר בבעלי חיים. צרות אופקים ובורות אינם פשע. אינם רוע. ובכל זאת - תוצאותיהם במקרה הזה הרות אסון... בחינה ביקורתית של ניסויים בבעלי חיים מהפן המדעי, ע"י הכלים שיש בידינו היום, ולא אלה שהיו בידינו לפני מאתיים שנה, היא שהובילה אותנו לפסול את הניסויים בבעלי חיים מדעית. גם אלה של מחקר ב"איידס" בקופים. (והמרכאות אינן במקרה!) זה מצויין שהטיעונים המדעיים מתיישבים היטב עם אלה המוסריים, אך עם זאת: שורשיה של התנועה לזכויות בעלי החיים מעוגנים היטב בתפיסה מוסרית פילוסופית מנומקת. בשביל חלקנו הגדול - ואנוכי ביניהם, אין שום משמעות לשאלה "האם זה מועיל לאנושות לנצל את בעלי החיים או לא?". מתוך כך שאינינו מנצלים אדם שחור כעבד, או כמושא למחקר מחלות - נגזרת ההחלטה לא לעשות זאת לבעלי חיים. מי שפוקח עיניו וכורה אוזניו מצליח לראות מעבר למסך האטימות שמכתיבים ההרגל והנוחות שבניצול ומחקר בבעלי חיים: הם חשים, והם סובלים, כמונו, בני האדם! באיזו זכות אנו מפלים את צורכיהם לחיים, לחופש, לחברה, ולהמנעות מסבל? כל סיבה טובה שאת יכולה לחשוב עליה לעשות את זה, היא גם סיבה טובה לעשות את זה לבני אדם אחרים, השונים ממך במראה, במוצא האתני, בשפה, או ברמת האינטיליגנציה. הבשורה המדעית היא כצליל הבריזה הנושבת... חשובה, ונעימה. הבשורה המוסרית היא שאגתו של אריה במרחבי הסוואנה מרחוק: היא מבשרת על משהו גדול באמת... שי משולם