כבוד

  • פותח הנושא Yin
  • פורסם בתאריך

Yin

New member
כבוד

מילה שחוזרת על עצמה הרבה ומסתבר שמהווה מנוע להרבה מעשים ואנשים. מה זה כבוד? בטאו טה צ'ינג כתוב: "לרצות כבוד כמוהו לרצות לפרנס גוף נוסף" ועוד כתוב: "רק כאשר האהבה נחבלת כבוד ומסירות הופכים להיות ערכים" מה דעתכם? צריך עוד גוף? עדי
 

tlingit

New member
וואו איזו שאלה

התחלתי לענות ולומר איך אני רואה את הנושא של כבוד, אבל השאלה של הקשר בין כבוד ואהבה התחילה שרשרת מחשבות מדהימה... אני לוקחת לי את הזמן לחשוב על זה. תודה לך |קידה|
 
לרצות לפרנס גוף נוסף

אין בהכרח פירושו להיות צריך עוד גוף. יכול להיות שמי שרוצה כבוד צריך להבין שבאותה מידה הוא מבקש לפרנס גוף נוסף. יש כאן משוואה של מחיר. אפשר להפוך את המשפט "לרצות לפרנס גוף נוסף כמוהו לרצות כבוד" ואז העמדה שאני מציגה מתבהרת קצת. עוד דבר שעולה מכך הוא עניין הקשר הבלתי נמנע בין כבוד לבין היות יותר מאדם לבדו. בברכה,
 
מהו כבוד

השאלה מהו כבוד ניתינת לפירוש באין ספור הסברים. האם חוסר כבוד הוא הטריגר לבקשת המצאו - כן ולא.כן כי הוא האגו וללא המצאו האדם"אבוד"- ולא כאשר האדם במודעות לאני לעצמי ואין לו צורך בחיזוקים חיצוניים. לעניות דעתי כבוד הוא התייחסות להווית האחר והיחס שלי לעצמי. בהרבה מקרים שבהם נפגעים מחוסר כבוד השאלה שעולה מה היחס שלך לעצמך?? אם הזנה של כבוד היא עוד גוף , אני מחברת זאת לאגו ולמחיר הגבוהה שמשלמים להזנתו האין סופית
 

Yin

New member
התיחסות להווית האחר והיחס שלי לעצמי

נשמע לי מעניין. אז מה ההבדל בין כבוד לאהבה? למה יש אנשים שאומרים שהכבוד זה הכל בשבילי? ויש כאלו שאפילו מוכנים למות ולא לאבד אותו.
 
אז אולי

התשובה ל"מהו כבוד?" נמדדת בתרבויות שונות ואצל אנשים שונים בדרכים שונות. שווה בדיקה. האם כבוד ייחשב לערך? אולי כבוד הוא כמו שיש התופסים כסף - אמצעי. מצד שני יש התופסים כסף כערך. יש הרואים כך גם כבוד. בברכה,
 
עבורי

כבוד הוא הערך החברתי והאישי שאני רואה אצל עצמי הנמדד במידת תרומתי לטיב ואיכות חיי וחיי אחרים. בברכה,
 
מהו כבוד?

כבוד הוא בעיני ערך ככל הערכים ולכן, כל אחד יכול לראותו, לפרשו ולהביאו לידי ביטוי בחיים שלו בדרך הנכונה והמתאימה לו. באמירות המצוטטות יש רמיזה שהכבוד מקורו במקום אחר, דורשני ושאינו אותנטי. השאלה היא עד כמה הערך חשוב לנו , מה סולם הערכים שלנו, ועד כמה הערך הנ"ל עולה על ערכים אחרים כמו חברות, אהבה וכו'.. יש אנשים שעבורם כבוד הוא אחד מהערכים הכי חשובים ולכן לעתים יש לכך מחיר וביטוי כואב בחיים שלהם אך לומר באופן גורף שהכבוד הוא גוף נוסף, מכביד, דורש וכו'.. יש בה מן ההפרזה והשיפוט לטעמי.
 

Yin

New member
את שופטת את לאו טסה?

הוא מזמן מת (אם בכלל הוא היה קיים). השאלה שלי הייתה מהו כבוד? בעיניכם המאמנים מה זה "כבוד מוסד הנשיאות" שקצב טרח לדפוק? מה זה כבוד למורה, להורה? מה זה אדם מכובד? מהו אותו כבוד שבגללו דוד לוי נעלב כל הזמן? מהו הדבר הזה שמניע כל כך הרבה אנשים? מישהו בכלל מבין מהו המנוע הזה? (קצת התרסה יכולה להועיל כאן....) עדי
 
הפן היהודי

פרקי אבות ד/יב (קישור) רבי אלעזר בן שמוע אומר: יהי כבוד תלמידך חביב עליך כשלך, וכבוד חברך כמורא רבך, ומורא רבך כמורא שמים. בא ללמד שעור בהבנת הכבוד ומחלק את המושג כבוד לשני סוגים סוג ראשון - הכבוד אותו אתה דורש מתוקף מעמדך (התארים אותם אתה נושא) סוג שני - הכבוד אותו עליך לחלוק לכל אדם ואדם מעצם היותו. "יהי כבוד תלמידך חביב עליך כשלך" כמורה (וזו דוגמא בלבד, יכול להיות גם אבא או בוס) אתה מצפה שתלמידך (בינך וכו') יחלוק לך כבוד על פי אמות מידה מסויימות, בעוד הדת היהודית מצדדת בזכותך זו היא גם מבהירה לך שלא תטעה, על מנת לקבל את הכבוד אותו אתה מבקש מתוקף תפקידך עליך לחלוק לתלמידך את אותו הכבוד על פי אותם אמות מידה בדיוק. "וכבוד חברך כמורא רבך, ומורא רבך כמורא שמים." נתחיל מהסוף, מורא שמיים הכוונה לכבוד אותו אדם יהודי מאמין חולק לאלוקים מעצם אמונתו, אותו אדם (כל אדם) מצווה לחלוק כבוד דומה גם לרבו שהוא בעל הסמכה (ועל פי סעיף קודם גם הוא יחלוק לך כבוד זהה) ובנוסף כבוד זה כמו שאתה חולק לאלוקים ולרבך עליך לחלוק לחברך (במובן כל אדם איתו אתה בא במגע) יוצא - באופן לוגי לגמרי מתוך הדברים - שעל האדם לחלוק לכל אדם אחר כבוד באותה מידה שהוא חולק לאלוקים. יוצא שככול שחזקה אמונתך באלוקים הכבוד אליו יגדל בתוכך ואת הכבוד הזה אתה מצווה להפנות לכל אדם ואדם. אם תבין את "זרימת הכבוד" כבר לא תצטרך לדרוש כבוד הוא יגיע אליך. יוצא שכבוד רק נותנים לא דורשים/מצפים אם הוא מגיע אליך הוא מגיע מתוקף נתינה ולא דרישה. ולכן לרצות כבוד כמוהו לרצות לפרנס גוף נוסף - מעשה איוולת שלא יצמח ממנו שום דבר טוב!
 

ליפט

New member
ישנו פתגם עממי

האומר: "הכבוד בורח ממי שרודף אחריו" אני מניחה שמדובר בכבוד שמבקש האדם מן הבריות לעצמו. ומכאן החיבור למה שאבי כתב ולמה שהצגת אתה. מרוץ שתוצאותיו ידועות מראש. לא יקרה. אין מצב. בדיוק כמו לנסות לפרנס גוף נוסף. ואפרופו "לפרנס גוף נוסף" נשמע לי כמו להזין גוף אחר באמצעות אכילתך שלך. בלתי אפשרי בעליל. מהו "כבוד" היא בהחלט שאלה מעוררת מחשבה וופילוסופית למדי. התוספת הקטנה שלי, דקה לפני הגשת ארוחת הערב תהיה הגדרת כבוד ע"פ אבן שושן (מילון שמזמן לא פתחתי אגב, אז תודה על ההזדמנות). כבוד = חשיבות, ערך רב, יקר (י' עם שווא) ערב טוב ונעים לכולם
 
מהו כבוד - דרך העברה לתלמידים

קישור שמצאתי בעיניין ומאוד מתאים לשירשור אפילו מציע הגדרה לכבוד אותו לא מצאת בחוק. הקישור
 

Yin

New member
בקסבה בחצי היום

בקישור שאבי הביא מוגדר כבוד כ:"כבוד זוהי צורת התייחסות לאדם/ רעיון שיש בה מתן חשיבות והכרה בערכו של האדם/הרעיון". אני חושב שבסדר לי עם ההגדרה הזו. איפה הבעיה שלי עם המילה כבוד? שבדרך כלל לוקחים את הכבוד לפן של הטכס, לא לאדם, ואם לא מקיימים את הטכס כאילו חרב עולמו של בעל הטכס. מתי כבוד הוא ערך? אומר לאו טסה - כשאין אהבה בין הבריות, כלומר שמתחילים התנאים וההתניות... במקום כבוד אפשר להשתמש בכל מיני מילים כמו: -אמון -הערכה -ציות -יחס -התחשבות -לשבח -אדיבות ... מה דעתכם? ----------------- מילה כללית: אני מודה לכולם על התשובות לשאלותי. אני רואה בפורום מקום בו נמצאים אנשים שמחשבה פילוסופית לא זרה להם וגם לא הצורך להעמיק, כיוון שכך אני מנסה לעמת את דעותי אם אלו שלכם ובכך להתעשר. שוב תודה. עד הנושא הבא...
 
אני בהחלט מעריכה את היושר שלך

כפי שמתבטא בהערכה האחרונה לפחות נקבל כתודה העתק של הספר?
 

Yin

New member
זה דווקא לא קשור לספר

הספר כבר כתוב, אחרי 2 משובים, אני מחכה לעוד אחד או שניים ובדרך לעורך. אין קשר בין ההודעות/תהיות שלי לבין משוב לספר. תודה, עדי
 
למעלה