כביש או שטח? (אוי נו, שוב...)

גיא רוט

New member
כביש או שטח? (אוי נו, שוב...)

שלום לכל נכבדי הפורום!

גיל 36 הגיע ואיתו ההחלטה להזיז את התחת מהספה, בעיקר כי הוא גדל בשנים האחרונות והספה לא. אני מתלבט בין רכיבת כביש לרכיבת שטח, ולאחר הרבה (!) אתרים, מאמרים ומה לא, הייתי שמח לשמוע את דעתכם וללמוד מנסיונכם.

המטרה העיקרית שלי היא להכנס לכושר, לשמור על המשקל (שאינו גבוה במיוחד אבל דורש התייחסות) ולטפל בניצני הכולסטרול והטריגליצרידים שמתחילים לצוץ בבדיקות הדם. יחד עם זאת, ברור לי שאם לא אהנה לא אתמיד, ולכן מרכיב ההנאה משחק גם הוא תפקיד חשוב.

אז מה למדתי עד עכשיו? (ותקנו אותי אם אני מדבר שטויות)

מצד אחד רכיבת כביש - בעד: מצוינת לכושר, מאפשרת מעקב צמוד על המאמץ הגופני, הרכיבה אפשרית ברוב תנאי מזג האויר. נגד: מונוטונית יותר, מסוכנת יותר (ויש שיאמרו מסוכנת מאוד).

מצד שני רכיבת שטח - בעד: מאתגרת ומהנה יותר. נגד: מפעילה את הגוף אבל יותר באופן אתגרי ופחות כאימון אירובי, מוגבלת יותר בתנאי מזג אויר (לפחות למתחילים), מתאימה בעיקר לסופי שבוע ולפיכך לא מאפשרת פעילות סדירה של כ-3 פעמים בשבוע.

ואולי בכלל יש אפשרות לשלב בין השתיים?

לעצתכם אודה!
גיא
 

oren_hershco

New member
עד שלא תנסה לא תדע

יש כאלו שלא אוהבים שטח בכלל.
יש כאלו שלא אוהבים כביש בכלל.
הרוב נהנים משניהם.
מה "עושה לך" את זה יותר? רק אתה תדע, אולי אחרי נסיון (וזה לא נסיון יקר מאוד)

לגבי ה"עובדות" שקבעת, כאן כבר יש לי כמה הערות:

- למה רכיבת שטח היא "פחות" אימון אירובי, לא ברור. זה תלוי לאיזה שטח אתה הולך, ובהחלט ייתכן תוואי שמורכב ממאמצים עצימים מאוד ובינהם מנוחות. אם תעלה את יער קדושים או דרך הג'יפים בהרי ירושלים, יהיה לך מאמץ אירובי ארוך ואחיד, תאמין לי.

- הקביעה שרכיבת שטח "מתאימה בעיקר לסופי שבוע" גם קצת מוזרה לי. זה תלוי בעיקר במקום המגורים ומקום העבודה.
למי שגר במודיעין או שהם, למשל, יש שטח טוב וזמין 7 ימים בשבוע. הכבישים, לעומת זאת, צפופים ומסוכנים בימים א' - ה' הרבה יותר מאשר בששי שבת.

בשביל לשלב רכיבות אמצע שבוע, הכי כדאי, לדעתי, להצליח לבצע רכיבה מהעבודה או אליה, או גם וגם. לא תמיד זה פתרון טוב. תלוי במיקומים, כמובן.

באמצע השבוע אפשר לרכב שטח בערב/ לילה. יש היום מערכות תאורה מצויינות ב- 200 ש' כולל משלוח. מאוד כיף לפגוש חברים ביום ג' בלילה ולצאת לסיבוב ביער, וגם השמש האנטיפטית לא שורפת אותך.
 

steiff

New member
נניח שאני מקבל את ההנחות שלך...

כן, רכיבת כביש עובדת יותר על הסיבולת האירובית ובונה שרירי רגליים. רכיבת שטח מזכירה יותר אימון אינטרוולים.
מצד שני.. תלוי במסלולים.. יש מסלולי שטח שכוללים עליות ארוכות שבונות כושר אירובי לא פחות מכבישים.

מן הסתם הפתרון המנצל הוא ליהנות משני העולמות.
שלוש דרכים לעשות זאת:
א. גם וגם - שני זוגות אופניים. תתחיל בפשוטים ותשדרג את הסגנון שמוצא חן בעיניך יותר.
ב. סייקלוקרוס - סגנון שיש בו משניהם ואופניים שיש בהם משניהם.
ג. אופני הרים וחוג ספינינג.

באשר לרכיבת שטח בגשם: מענגת כמו רכיבת כביש בגשם. בוץ הוא בעיה רק במסלולים בוציים, ויש די והותר דרכים לבנות שאפשר לרכוב בהן גם בגשם.
 

גיא רוט

New member
תודה steiff ו-oren

כאמור ה״קביעות״ שלי הן רק מה שהצלחתי לדלות משיטוטי באינטרנט, ובדיוק בגלל זה באתי להתייעץ.

תודה על העצות! אשמח לשמוע דעות נוספות אם יש.
 

izb

New member
אופני שטח לא אגרסיביים

אפשר ללכת על אופני 29 זנב קשיח עם צמיגים לא אגרסיביים שיהיו מתאימים גם לשטח לא אגרסיבי במיוחד וגם יספקו הנאה בכביש ולא ירגישו מגושמים. אופניים כאלו ברמה סבירה עולים סביב 3000-4000 שח כחדשים. זול יותר ביד 2. ויש מציאות... ממליץ לך להתחיל ככה. האופניים הבאים שלך כבר יותאמו לאפיק שאליו תתחבר יותר. אני אישית מחזיק כאלו כבר שנים ונהנה. בהצלחה
 

מתןנאמן

New member
זה עניין אישי, כל אחד ומה שטוב לו, הנה דעתי

כיוון שאתה מתחיל והדגשת בהודעתך שחשוב לך מאוד שלצד התועלת הגופנית תהיה גם הנאה, בעיניי רכיבת שטח היא האפשרות העדיפה.
אני מניח שהן מסלולי שטח והן מסלולי כביש נגישים עבורך, עם רכב או בלי.
א. בשטח הרכיבה מגוונת, התוואי משתנה מהר יותר. בנוסף להיבט הפיזיולוגי ישנו
ההיבט של הטכניקה והשליטה באופניים אשר לדעתי תורם רבות להנאה ולתחושה הטובה. גם אם תרכוב בעתיד באופני כביש, השליטה הזו חשובה לך מאוד ותשפר מאוד את הבטיחות וההנאה שלך מן הרכיבה.
ב. כיוון שציינת שאתה מתחיל, עדיף שאת "שכר הלימוד" שלך תשלם בכמה נפילות על דרכי עפר במקרה הטוב או עצים במקרה הפחות טוב, מאשר ברכיבת זיגזג מסוכנת (בשל חוסר נסיון) או בנפילה על כביש, חס וחלילה, כאשר מכוניות חולפות במהירות לצידך.
ג. רכיבת אופניים, בשונה מחלק מענפי הספורט האחרים, מערבת גם מכונה (האופניים) בנוסף למאמץ הגופני. גם כאן, תקלה תדרוש עצירה, שהיא קלה ובטוחה הרבה יותר כאשר אתה רוכב בשטח.
ד. נימוק זה אינו מבוסס לגמרי, אבל אני חושב שבשטח יהיה קל לך יותר למצוא שותפים לרכיבה. השתדל מאוד לרכוב עם שותפים, אתה תלמד מהר יותר וכנראה שגם תיהנה מהחברה.
ה. נסיוני האישי: כנער רכבתי רק בכביש ואחרי הצבא התחלתי לרכוב בשטח. בשבילי השטח כיף יותר, בטח כאשר מדובר באימון לצורך הנאה ושמירה על בריאות הגוף ולא באימון תחרותי.
ו. מהודעתך משתמע שלדעתך רכיבת השטח פחות מתאימה למטרה של הורדת המשקל וכו.. כנראה שזה נכון, אבל זה לא בטוח. מה שכן בטוח, עם אימון נכון גם רכיבת השטח יכולה להיות אפקטיבית מאוד למטרה זו. בעיניי אתה צריך לראות זאת כמטרה לטווח ארוך ולא לבדוק באיזה סוג רכיבה תהיה רזה יותר בעוד ארבעה חודשים (לדוגמה), אלא איפה תהיה בעוד כמה שנים, ובעיקר - כפי שכתבת - איפה תיהנה יותר, כי שם תישאר.
המלצתי בקיצור: תתחיל מהשטח, בסבלנות ותוך למידה, ואם תחליט בעתיד לעבור לכביש, אז אחלה. בהצלחה!
 

steiff

New member
ספורט אינו דרך יעילה להורדת משקל

על מנת להפחית במשקל צריך לשנות הרגלי תזונה.
ספורט הוא דרך לשפר כושר גופני, מטבוליזם והפיכת רקמות שומן לרקמות שריר.
הפיכת רקמות שומן לשרירים מסייעת לגוף לשמור על רמות תקינות של גליצרידים וסוכר בדם.
על מנת לרזות עקב שריפת קלוריות תצטרך להתאמן 12 שעות ביממה.

כך שעל מנת להתמודד עם ״הסינדרום המטבולי״ הדרך הנכונה היא שילוב של ספורט עם שינוי הרגלי תזונה.

באשר לספורט- אכן חשוב לראות רחוק ולבחור סוג ועצימות שיאפשרו התמדה לאורך זמן ללא שחיקה נפשית וגופנית. פציעות ספורט רק בחלקן הקטן נובעות מתאונות. רובן נובעות משחיקת יתר של מפרקים או רצועות או סחוסים עקב פעילות לא מותאמת מבחינת סוג או עצימות.

על ההתרסקות בנחל ציפורי התגברתי תוך שבועיים. כאב קצת. דימם קצת. שבוע מנוחה. נגמר.
על הדלקת בגיד אכילס לקח לי יותר משנה להתגבר. והיא הופיעה ״מעצמה״ בגלל מעמס יתר מתמשך על הגיד ולא בגלל חבלה חד פעמית.
 

גיא רוט

New member
הורדת משקל היא רק בונוס

המטרה היא לסגל אורך חיים בריא יותר מעתה והלאה - לאכול אחרת, ולעסוק בפעילות ספורטיבית כדי לשפר את הכושר ולהתמודד עם נפלאות הגיל. אם ארד במשקל 5-10 ק״ג במשך מספר חודשים ואשמור על כך, מה טוב, אבל זו ממש לא המטרה העיקרית.
 

The Pinky P

New member
נכון ולא נכון...

פעילות גופנית יכולה להגדיל את הגרעון הקלורי שלך ולזרז בצורה יחסית משמעותית
את תהליך ההרזיה.
אם קילו שומן שווה ערך לכ - 10,000 (שאמורות להשרף בערך בשבוע וחצי עד שבועיים)
פעילות גופנית במשך שעה יכולה לשרוף מאות קלוריות, שלושה אימונים בשבוע יכולים לשרוף 1000 קלוריות ויותר, שלא לדבר על יותר מכך ועל פעילויות גופניות עצימות יותר מפיזוז על פדלים.

כל זה בערבון מוגבל בכל מה שקשור לרכיבת סוף שבוע מזדמנת, במקרה הזה ובאמת ל"פעילות הגופנית" אין משמעות בתהליך הרזיה.

מעבר לכך, פעילות גופנית עוזרת בפן המנטלי/פסיכולוגי,
תמיד הרבה יותר קשה לאכול עוגה כשנזכרת באימון האימתני שביצעת לפני כן
וכולי וכולי...
 

The Pinky P

New member
נורא פשוט...

אתה קונה אופני זנב קשיח לפי המדריך לרוכב המתחיל במאמרים שבפורום
ומשם אתה רואה לאן הרוח נושבת, אם בכלל.

עצה טובה - אל תוציא יותר מ - 3000 ש''ח על הזוג הראשון שלך.
 

MrRoadRunner

New member
ועוד דעה לא פופולרית

רוכבי כביש נחשבים כפחות "נחמדים לאנושות" מרוכבי שטח... אז אם בעיקר חשובה לך החברה... (מכבישון עם "כתם בעברו")
ובנימה רצינית - יש מספר הבדלים לא רק בסגנון הרכיבה אלא גם במטרות העתידיות שלך וב"רוכב" שתהפוך להיות. כן,אם תתמיד, מלבד הכושר תגלה עוד מטרות.
אם יעניין אותך לשמוע, אני משוכנע שיהיו כאן דעות לכאן או לכאן...
 

rubber duck

New member
לא אוהב הכללות

כבישונ ים הם רוכבים
התצמדית היא רק תדמית
רוב רוכביםן הכביש הם אנשים חייכנים ומאושרים
שנהנים לסבול ולשתף את סבלם בסבלו של חברם
רוכבים כביש הפ אנשים נחמדים חיכייניים
רק אל תסגור להם את האספלט והם מאושרים
והם יעשו הכל כדי לסייע לחבר במצוקה
ולא לשכוח שהם בהחלט מדברים במהלך הרכיבות , אולי אפילו יותר מידי
ומחכים לקפה

בקיצור הכל יחסי

שרון
 

fieten

New member
מינימליזם, אופניים, תזונה ומה שבינהם

30 שנה של חיים על אופניים לימדו אותי כמה דברים
- רכיבה לעבודה, לפחות חלק מהשבוע, כדאי שתהיה מרכיב מרכזי בזמן הרכיבה .זה מאפשר לרכיבה להוות אורח חיים ממש בהבדל מרכיבה פעם או פעמיים שבוע עי נשיאת אופניים על רכב למקום רכיבה וכו.
- יש היום אופניים שיכולות לקבל שניים או שלושה זוכות גלגלים ואז ניתן להסתפק בזוג אופניים אחד גם לשטח וגם לרכיבות כביש/גרבל וכו. שלדת ז"ק טובה מכרומולי שתקבל גלגלי 27 עם צמיגים ברוחב 2 וגלגלי 700C עם צמיגי 40 היא אידיאלית.
- הורדת משקל מגיעה בעיקר עי הרגלי תזונה נכונה. אני ממליץ להקשיב ליואל פורמן שממליץ tתזונה טבעונית. את החיים שלי הוא שינה לגמרי.
https://www.youtube.com/watch?v=RwF3BfbZdLU
&nbsp
הנה דוגמה יקרה
לז"ק שמקבל גלגלי 26, 27 ו 29
http://litespeed.com/our-bikes/titanium/mountain/2015-pinhoti-t1
&nbsp
&nbsp
 
למעלה