כביש עוקף יבנה המתוכנן - 5 מחלפים חדשים + תחנת רכבת תת-
קרקעית + כביש תת-קרקעי.
הממשלה מתכננת להכפיל את כמות התושבים של יבנה ע"י בניית מגה-שכונות בשני מתחמי ענק:
1. מתחם B+C בדרום העיר, ממזרח לכביש מס' 4.
2. מתחם "יבנה מזרח", ממזרח למסילת הרכבת שבין רחובות ליבנה.
כל מערכת הדרכים שמסביב לעיר חייבת להשתנות כדי לעמוד בעומס התחבורה הצפוי. ראש עיריית יבנה התנה את אישורו לבניית מתחמי הענק האלה, בהתחלת בניית מערכת הדרכים החדשה ע"י משרד התחבורה.
היום, כביש 42 עובר במזרח העיר, בשדרות העצמאות. כביש 42 הוא כביש אורך בין-עירוני המקביל לכביש מס' 4 ממזרח, בין מחלף גן רווה בצפון לבין מחלף אשדוד בדרום. הכביש משרת בעיקר את הערים נס ציונה, רחובות, יבנה ואת הישובים הקטנים שבקרבתם.
בתחומי העיר יבנה, בשדרות העצמאות, כביש 42 הופך להיות לכביש עירוני איטי עם מס' רב של צמתים מרומזרים לאורכו והוא אף כולל מעברי חצייה ללא רמזורים.
בנוסף לכך, צומת בן זכאי בכביש 42 חובר לשכונה הירוקה החדשה של יבנה "נאות רבין" ותושבי השכונה משתמשים בו לכניסה וליציאה מביתם. לפני הקמת השכונה החדשה, צומת בן זכאי שירת רק את מושב בן זכאי ואת בית העלמין שבכניסה אליו.
לכן ברור לכל שכביש 42, בתוואי הנוכחי שלו וגם ברוחבו המצומצם, כבר לא מתאים לשמש ככביש בין-עירוני.
הממשלה מתכננת ליבנה כביש עוקף מזרחי חדש במקומו. הכביש החדש יכלול את המרכיבים הבאים:
1. מחלף רחובות-מערב החדש (מחלף 42/411).
הרמזורים בצומת רחובות-מערב מעכבים את התנועה צפונה ודרומה בכביש מס' 42. לכן, משרד התחבורה יהפוך את הצומת המרומזר למחלף עם לולאה חדשה שתאפשר תנועה ממזרח לדרום ועם עקומה חדשה בהיקף הלולאה שתאפשר תנועה מצפון למזרח. כך, התנועה צפונה ודרומה בכביש מס' 42 תתבצע ללא הפרעה מתחת ללולאה ולעקומה.
2. כביש חיבור חדש מצפון-מזרח ליבנה, בין כביש 42 לבין כביש 410.
כביש החיבור החדש יתחיל מצפון לכניסה הצפונית של כביש 42 ליבנה, יסטה מזרחה לכיוון מסילת הרכבת שבין רחובות ליבנה בתוואי מקביל לנחל שורק, ימשיך ויתחבר לכביש 410 החדש ליד מפרידן בית גמליאל הקיים.
3. מחלף יבנה צפון.
בצפון כביש 410 החדש ייבנה מחלף חדש שיאפשר גישה מהכביש החדש לשכונות המזרחיות החדשות ולשכונות הקיימות שנמצאות ממערב לו.
4. כביש 410 החדש.
כביש 410 ישודרג וייבנה ככביש תת קרקעי בעל שני נתיבי נסיעה לכל כיוון. במרכז הכביש תהיה מסילה תת קרקעית חדשה במקום המסילה הקיימת היום לצידו של הכביש.
לכביש התת קרקעי החדש יהיו יציאות וכניסות למפלס שמעליו, שיחברו בינו לבין השכונות המזרחיות החדשות והשכונות הקיימות שממערב לו.
5. תחנת רכבת תת קרקעית.
תחנת הרכבת יבנה מזרח תהרס ותיבנה מחדש כתחנה תת קרקעית בין הנתיבים של כביש 410 התת קרקעי.
לתחנה החדשה ייבנו 2,000 מקומות חנייה בשלוש קומות למשתמשי הרכבת.
6. מחלף יבנה דרום (מחלף 410/4102).
בדרום כביש 410 החדש ייבנה מחלף חדש לחיבור שבינו לבין כביש 4102 החדש שיחצה אותו.
מדרום למחלף יבנה דרום, כביש 42 ימשיך דרומה בתוואי הנוכחי שלו למחלף אשדוד.
7. כביש 4102 החדש.
כביש 4102 החדש ייסלל ממזרח למערב, ממחלף יבנה דרום ועד למחלף אשדוד-צפון החדש שייבנה בכביש מס' 4.
8. מחלפון 4102.
מחלפן כניסה חדש לשכונות הדרומיות החדשות של יבנה (מתחמים B+C). המחלף יאפשר פנייה מכל כיוון ואל כל כיוון ע"י לולאה ועקומה בהיקף של הלולאה.
המחלפון יקשר את תושבי השכונות הדרומיות החדשות ישירות למחלף אשדוד-צפון החדש שייבנה בכביש מס' 4.
9. מחלף אשדוד-צפון (מחלף 4/4102).
מחלף חדש בכביש מס' 4 שיאפשר חיבור חדש לדרום יבנה וחיבור חדש לצפון אשדוד.
אכן, מערכת הדרכים בסביבת יבנה עומדת לעבור שדרוג בהיקף חריג.