כביש 38 - תקיעה ראשונה של קבלן DB
כביש 38 - תקיעה ראשונה של קבלן DB
http://www.themarker.com/dynamo/cars
צעד חריג: נתיבי ישראל סילקה קבלן בעיצומו של פרויקט סלילת כביש
בחברה לא היו מרוצים מהתוכנית שהגישה חברת י.ד. ברזאני לסלילת כביש 38 ליד בית שמש ?
בנתיבי ישראל שוקלים לחלט את ערבויות הפרויקט ולתבוע את י.ד ברזאני.
נפגעת נוספת היא דניה סיבוס, המשמשת קבלן מבצע, ותספוג הפסדים של עשרות מיליוני שקלים
צעד לא שגרתי בענף התשתיות:
חברת נתיבי ישראל הודיעה לחברת התשתיות י.ד ברזאני על סילוקה מפרויקט ההפרדה המפלסית בכביש 38,
שהיקפו כ–200 מיליון שקל, בשל דחיות ועיכובים שנגרמו עקב תכנון הקבלן.
המהלך, המכונה "סילוק יד", הוא חמור ביותר ומבוצע לעתים רחוקות.
נתיבי ישראל לא נקטה מהלך דומה בחמש השנים האחרונות,
אף לא במחלף דרור, שפתיחתו נדחתה בחודשים רבים עקב בעיות ניקוז שהשחיתו את הכביש.
חברות אחרות בענף, כמו רכבת ישראל, נקטו אמנם מהלכים דומים, אך בפרויקטים קטנים יותר.
במסגרת הפסקת ההתקשרות עם הקבלן יופסקו העבודות,
ובנתיבי ישראל אף שוקלים לחלט את הערבות של הפרויקט ולתבוע את הקבלן בבית המשפט.
ייתכן כי הפרויקט יבוצע בידי הזוכה במקום השני במכרז, או שיפורסם מכרז חדש לגמרי.
י.ד ברזאני אינה הנפגעת היחידה מהמהלך.
החברה שהיתה אמורה לבצע את הפרויקט עבור ברזאני היא דניה סיבוס,
זרוע התשתיות של אפריקה ישראל, שתפסיד עשרות מיליוני שקלים בעקבות ההחלטה.
החלק הצפוני של כביש 38, בין בית שמש למחלף שער הגיא בכביש מס' 1,
עובר שדרוג והרחבה כדי לשפר את הבטיחות בו ולהגביר את קיבולתו,
דבר שיאפשר גם בנייה של אלפי יחידות דיור חדשות בבית שמש.
ההיקף הכולל של הפרויקט הוא 850 מיליון שקל, והוא חולק לשני מכרזים.
בחלק העיקרי, בין שער הגיא לאזור התעשייה הר־טוב, זכתה חברת עינב החץ -
אך ביצוע העבודות בחלק הדרומי היה מסובך יותר הנדסית,
וכלל הפרדה מפלסית בין הכביש למסילת הרכבת, וגישה ליישובי הסביבה.
כמקובל בפרויקטים רבים, המכרז כלל תכנון וביצוע (Design Build). כלומר,
הקבלן מתכנן בעצמו את הפרויקט, ומבצע לפי התכנון שלו. ואולם,
התכנון חייב להיות באישור מזמין העבודה, נתיבי ישראל במקרה זה, ועל פי הדרישות שלה.
ל
קבלן יש תמריץ לתכנן באופן שיחסוך בעלויות, והחיסכון מתחלק בינו לבין המדינה,
אבל הדבר לא יכול לפגוע באיכות הפרויקט. הצעת התכנון שהגישה בראזני שינתה את הגשרים שנדרשו,
באופן שעלול לפגוע בבנייה של מחלף בית שמש, ולייקר מאוד את עלותו.
התכנון גם היה מכריח שינויים סטטוטוריים שהיו דוחים את ביצוע הפרויקט.
גורמים הקשורים למכרז מספרים על מכבש לחצים שהופעל בידי ברזאני וקבלן המשנה שלה, דניה סיבוס,
שנועד לעודד את המדינה לקבל את תכנון הגשרים ולאפשר לחברות להמשיך בפרויקט, ובינתיים הביצוע נדחה (עד כה בחצי שנה).
באוגוסט הודיעה נתיבי ישראל לחברות המבצעות כי היא מתכננת לסלקן מן הפרויקט, לאחר שלא התייצבו לשימוע בוועדת המכרזים.
גם לאחר מכן, המשיכו מגעים בין הצדדים, אך ברזאני לא הציגה תכנון שתואם את דרישות המכרז.
המשא ומתן לא הוביל להסכמות על התכנון
מכרזי תכנון וביצוע נועדו לחסוך כסף למדינה, ולעודד תכנון יעיל ותיאום מוצלח בין התכנון לביצוע.
ואולם, הם גם מקור למחלוקות על התכנון ועל התאמתו לדרישות המדינה.
ברוב המקרים, לאחר משא ומתן, יש הסכמה בין החברה המזמינה לקבלן,
אך הפעם המגעים התארכו ועמדות הצדדים היו רחוקות.
בדיונים פנימיים, טענו בחברת ברזאני כי נתיבי ישראל עומדת על קיום סעיפים לא חיוניים בהסכמים,
וכי מדובר באפליה, מאחר ובפרויקטים אחרים אושרו שינויים תכנוניים (למשל, בגשר מוצא, שמבוצע בידי דניה סיבוס).
באותם דיונים האשימה נתיבי ישראל את החברה בפעולה שלא בתום לב ובתכסיסנות, ואמרו כי הם פועלים לפי האינטרס הציבורי.
גורמים בענף התשתיות מעריכים כי זהו ניסיון להעביר מסר לענף התשתיות,
כי גמישות התכנון במכרזי תכנון וביצוע מוגבלת, וכי על התכנון לעמוד בדרישות המדינה.
מנתיבי ישראל נמסר בתגובה: "התנהלותו התמוהה של הקבלן לא הותירה לחברה כל ברירה מלבד הוצאתו מהפרויקט, ללא דיחוי נוסף.
הדחיות והעיכובים שנקט הקבלן בחודשים האחרונים גרמו לפגיעה בפרויקט בעל חשיבות חברתית גבוהה,
הן במאבק בתאונות דרכים והן במאמץ הלאומי להקמת אלפי יחידות דיור,
שהרחבת הכביש הוא תנאי להקמתן. החברה תפעל ללא דיחוי להשלמת הפרויקט בנסיון לצמצם את הנזק שנגרם על ידי הקבלן".
חברות י.ד. ברזאני בדניה סיבוס סירבו להגיב.
כביש 38 - תקיעה ראשונה של קבלן DB
http://www.themarker.com/dynamo/cars
צעד חריג: נתיבי ישראל סילקה קבלן בעיצומו של פרויקט סלילת כביש
בחברה לא היו מרוצים מהתוכנית שהגישה חברת י.ד. ברזאני לסלילת כביש 38 ליד בית שמש ?
בנתיבי ישראל שוקלים לחלט את ערבויות הפרויקט ולתבוע את י.ד ברזאני.
נפגעת נוספת היא דניה סיבוס, המשמשת קבלן מבצע, ותספוג הפסדים של עשרות מיליוני שקלים
צעד לא שגרתי בענף התשתיות:
חברת נתיבי ישראל הודיעה לחברת התשתיות י.ד ברזאני על סילוקה מפרויקט ההפרדה המפלסית בכביש 38,
שהיקפו כ–200 מיליון שקל, בשל דחיות ועיכובים שנגרמו עקב תכנון הקבלן.
המהלך, המכונה "סילוק יד", הוא חמור ביותר ומבוצע לעתים רחוקות.
נתיבי ישראל לא נקטה מהלך דומה בחמש השנים האחרונות,
אף לא במחלף דרור, שפתיחתו נדחתה בחודשים רבים עקב בעיות ניקוז שהשחיתו את הכביש.
חברות אחרות בענף, כמו רכבת ישראל, נקטו אמנם מהלכים דומים, אך בפרויקטים קטנים יותר.
במסגרת הפסקת ההתקשרות עם הקבלן יופסקו העבודות,
ובנתיבי ישראל אף שוקלים לחלט את הערבות של הפרויקט ולתבוע את הקבלן בבית המשפט.
ייתכן כי הפרויקט יבוצע בידי הזוכה במקום השני במכרז, או שיפורסם מכרז חדש לגמרי.
י.ד ברזאני אינה הנפגעת היחידה מהמהלך.
החברה שהיתה אמורה לבצע את הפרויקט עבור ברזאני היא דניה סיבוס,
זרוע התשתיות של אפריקה ישראל, שתפסיד עשרות מיליוני שקלים בעקבות ההחלטה.
החלק הצפוני של כביש 38, בין בית שמש למחלף שער הגיא בכביש מס' 1,
עובר שדרוג והרחבה כדי לשפר את הבטיחות בו ולהגביר את קיבולתו,
דבר שיאפשר גם בנייה של אלפי יחידות דיור חדשות בבית שמש.
ההיקף הכולל של הפרויקט הוא 850 מיליון שקל, והוא חולק לשני מכרזים.
בחלק העיקרי, בין שער הגיא לאזור התעשייה הר־טוב, זכתה חברת עינב החץ -
אך ביצוע העבודות בחלק הדרומי היה מסובך יותר הנדסית,
וכלל הפרדה מפלסית בין הכביש למסילת הרכבת, וגישה ליישובי הסביבה.
כמקובל בפרויקטים רבים, המכרז כלל תכנון וביצוע (Design Build). כלומר,
הקבלן מתכנן בעצמו את הפרויקט, ומבצע לפי התכנון שלו. ואולם,
התכנון חייב להיות באישור מזמין העבודה, נתיבי ישראל במקרה זה, ועל פי הדרישות שלה.
ל
קבלן יש תמריץ לתכנן באופן שיחסוך בעלויות, והחיסכון מתחלק בינו לבין המדינה,
אבל הדבר לא יכול לפגוע באיכות הפרויקט. הצעת התכנון שהגישה בראזני שינתה את הגשרים שנדרשו,
באופן שעלול לפגוע בבנייה של מחלף בית שמש, ולייקר מאוד את עלותו.
התכנון גם היה מכריח שינויים סטטוטוריים שהיו דוחים את ביצוע הפרויקט.
גורמים הקשורים למכרז מספרים על מכבש לחצים שהופעל בידי ברזאני וקבלן המשנה שלה, דניה סיבוס,
שנועד לעודד את המדינה לקבל את תכנון הגשרים ולאפשר לחברות להמשיך בפרויקט, ובינתיים הביצוע נדחה (עד כה בחצי שנה).
באוגוסט הודיעה נתיבי ישראל לחברות המבצעות כי היא מתכננת לסלקן מן הפרויקט, לאחר שלא התייצבו לשימוע בוועדת המכרזים.
גם לאחר מכן, המשיכו מגעים בין הצדדים, אך ברזאני לא הציגה תכנון שתואם את דרישות המכרז.
המשא ומתן לא הוביל להסכמות על התכנון
מכרזי תכנון וביצוע נועדו לחסוך כסף למדינה, ולעודד תכנון יעיל ותיאום מוצלח בין התכנון לביצוע.
ואולם, הם גם מקור למחלוקות על התכנון ועל התאמתו לדרישות המדינה.
ברוב המקרים, לאחר משא ומתן, יש הסכמה בין החברה המזמינה לקבלן,
אך הפעם המגעים התארכו ועמדות הצדדים היו רחוקות.
בדיונים פנימיים, טענו בחברת ברזאני כי נתיבי ישראל עומדת על קיום סעיפים לא חיוניים בהסכמים,
וכי מדובר באפליה, מאחר ובפרויקטים אחרים אושרו שינויים תכנוניים (למשל, בגשר מוצא, שמבוצע בידי דניה סיבוס).
באותם דיונים האשימה נתיבי ישראל את החברה בפעולה שלא בתום לב ובתכסיסנות, ואמרו כי הם פועלים לפי האינטרס הציבורי.
גורמים בענף התשתיות מעריכים כי זהו ניסיון להעביר מסר לענף התשתיות,
כי גמישות התכנון במכרזי תכנון וביצוע מוגבלת, וכי על התכנון לעמוד בדרישות המדינה.
מנתיבי ישראל נמסר בתגובה: "התנהלותו התמוהה של הקבלן לא הותירה לחברה כל ברירה מלבד הוצאתו מהפרויקט, ללא דיחוי נוסף.
הדחיות והעיכובים שנקט הקבלן בחודשים האחרונים גרמו לפגיעה בפרויקט בעל חשיבות חברתית גבוהה,
הן במאבק בתאונות דרכים והן במאמץ הלאומי להקמת אלפי יחידות דיור,
שהרחבת הכביש הוא תנאי להקמתן. החברה תפעל ללא דיחוי להשלמת הפרויקט בנסיון לצמצם את הנזק שנגרם על ידי הקבלן".
חברות י.ד. ברזאני בדניה סיבוס סירבו להגיב.