כבר לא דולר ליום: ביטוחי חו"ל התייקרו פי 2–5 — ורק שלא נחטוף קורונה ברודוס

האם אתם מתכוננים לנסוע לחו"ל?

  • לא מתכווןת לנסוע

    Votes: 2 25.0%
  • מתכנןת או נוסע/ת ב-2020

    Votes: 2 25.0%
  • מתכנןת או נוסע/ת ב-2021

    Votes: 6 75.0%

  • Total voters
    8

דניאלה1311

Active member
מנהל
החלטתי להביא את הכתבה בשלמותה כי נושא הביטוחים מתחיל להיות רלבנטי לגבי כל אלו שמתכננים לנסוע לחו"ל



ביטוחי הנסיעות לחו"ל בעידן הקורונה יתייקרו בהרבה, אבל הם יכללו גם כיסויים שהפכו נחוצים כמו החזר הוצאות שהיה בבידוד

דה מרקר 25.8.2020





אחרי עצירת הטיסות, במהלכה רוב חברות הביטוח עצרו את מכירת ביטוחי הנסיעות לחו"ל, כעת — עם הפתיחה ההדרגתית של השמיים — חברות הביטוח חוזרות בהדרגה לשווק את הביטוחים. כיום אלו ביטוחים במתכונת חדשה, יקרים באופן משמעותי ממה שהיינו רגילים אליו וכוללים כיסויים נוספים שנהפכו לנחוצים בעקבות הקורונה — כמו החזר על הוצאות שהייה בחו"ל במקרה של צורך בבידוד. מי שכבר השיקו את התעריפים החדשים, שאושרו על ידי רשות שוק ההון, הן פספורטכארד, כלל (-1.41% 3209), AIG והראל (+2.53% 2311), שיתחילו לשווק אותם ביום רביעי הקרוב. בחברת הפניקס (+0.89% 1587) עדיין לא חידשו את מכירת הביטוח.

התייקרות הביטוחים לא ייחודית לישראל ומחירי ביטוחי הנסיעות לחו"ל התייקרו בכל העולם. יש גם חברות זרות, בהן אמריקאיות וגרמניות, שמבטחות בביטוחי נסיעות לחו"ל לא רק את תושביהן אלא גם זרים. כך שישראלים יכולים גם לרכוש מהן ביטוח נסיעה לחו"ל ועל פניו נראה שגם אחרי הקורונה המחירים אצלן זולים יותר מאשר המחירים בחברות הישראליות. את הפער מסבירים באחת מחברות הביטוח בכך שלרוב הפוליסות הללו כוללות פחות כיסויים מאשר אלו שמוצעות אצלם. כך למשל הן מכסות רק את הטיפולים הרפואיים במדינת היעד — אך לא דואגות להטסת המבוטח להמשך קבלת טיפול בישראל.

על אף ההכרזות על פתיחת השמיים, כרגע רשימת המדינות שניתן לטוס אליהן מוגבלת מאוד. לדברי גיל שגיב, סמנכ"ל שיווק ודיגיטל ב–AIG, "משרד הבריאות פירסם רשימה של 20 מדינות שהחזרה מהן לא מחייבת כניסה לבידוד, ואולם רק 3 מתוכן מרשות לנו להיכנס — קרואטיה, בולגריה ויוון, וגם שם אלו מקומות ספציפיים. אנחנו עוד לא רואים שעם ישראל אורז את מטלטליו".

אלון קצף, נשיא קבוצת דייוידשילד, שבין החברות שבבעלותה נמצאת גם פספורטכארד, מציין כי "היעדים שאנחנו רגילים לנסוע אליהם לא מוכנים לקבל ישראלים כרגע" — אבל הוא אופטימי באשר לחזרת הטיסות במהרה, על אף החששות להידבקות בנגיף.

קצף מוסיף כי "חברת הביטוח הגרמנית אליאנץ, שהם שותפים שלנו, דיווחה על היקף הנסיעות בתוך אירופה ביולי 2020 ביחס ל–2019. מהדו"ח שלהם עולה ש–80% מהגרמנים שטסו ב–2019 יצאו לחופשה ברחבי אירופה, כולל טיסות־פנים בחודש הראשון שבו זה התאפשר. מכאן אנחנו למדים שמבחינה פסיכולוגית, אם תיתן לצרכן את התנאים הוא יטוס — בנוסף לאלמנט של התרגלות".

מתוך אלפי האנשים שכבר ביטחו בפספורטכארד באחרונה, טורקיה מובילה בפער אדיר, אך נמצאות ברשימה גם בולגריה, יוון, קרואטיה, גרמניה, בריטניה, איטליה, צרפת, רוסיה, אוסטריה ושווייץ — חלקן מדינות לא ירוקות.

בביטוחי הנסיעות החדשים ניתן לראות שהחברות השונות נוקטות באסטרטגיה שונה. כך, ב–AIG מוכרים ביטוח רק למדינות ירוקות לפי הגדרת משרד הבריאות. בפספורטכארד מוכרים ביטוח למדינות ירוקות ולמדינות אדומות (כמו ארגנטינה, בוליביה, מולדובה ופנמה), בתוספת עלות. למדינות שחורות, בהן אוקראינה, ארה"ב וברזיל, בפספורטכארד לא מוכרים ביטוח. הגדרת הצבעים של המדינה נעשית על ידי החברה עצמה, בהתאם למצב התחלואה במדינה.

בכלל ביטוח נוקטים בגישה שונה ומתמחרים את כל המדינות באותו תמחור, עם חריג אחד — הם לא מבטחים את יבשת אמריקה. לדברי דיויד ארנון, משנה למנכ"ל ומנהל חטיבת הבריאות בכלל ביטוח, "ההחלטה כרגע היא להעניק תעריף אחיד לכל היעדים — ללא הבדל בין מדינה ירוקה, אדומה או כתומה".

אלון קצף: "כשהתפרסם שלא ניתן יהיה לבטח את הגיל השלישי, קיבלתי טלפונים שאמרו: 'למה שלא תכניסו אותנו לקבר?'"

בהראל לא מבחינים בתעריפי הביטוח בין מדינות ומבטחים לכל המדינות למעט ארה"ב ואוקראינה, כשרשימת המדינות מתעדכנת מעת לעת. כעת ניתן לרכוש את הביטוח רק בסמוך יחסית למועד הטיסה, בשונה מבעבר. בכלל ביטוח רק 10 ימים לפני הטיסה, בפספורטכארד ובהראל 30 יום וב–AIG ניתן לרכוש את הביטוח 45 יום לפני הטיסה.

יש גם חברות שממשיכות בינתיים למכור את פוליסות הביטוח הקודמות — שבדומה לכל מחלה, מכסות גם את האשפוז בחו"ל במקרה של הידבקות בקורונה. מה שהפוליסות לא מכסות הם החזרי הוצאות בסיטואציות חדשות שנוצרו — כמו הצורך בדחיית טיסה במקרה של בידוד במדינת היעד או אם המבוטח התגלה כחולה בנגיף אך ללא סימפטומים ואין באפשרותו לעלות על הטיסה המקורית. גם בהראל ממשיכים במקביל למכור את הביטוח הקודם, שאותו מכרו עד כה, והתעריף שלו זול משמעותית ללא הכיסויים הנוספים.

בכל החברות ציינו שאם מבוטח שנדבק בקורונה מאושפז בחו"ל לבד, הן יכסו את ההוצאות של הטסת מלווה מהארץ

שואלים האם חלית בעבר בקורונה


בכלל ביטוח וב–AIG ניתן להצטרף לביטוחים החדשים באמצעות אתר האינטרנט, כשבכלל מציינים כי מי שיש לו מצב רפואי בעייתי כלשהו או מעל גיל 70 יידרש לעבור חיתום רפואי פרטני — כלומר, סדרת שאלות שבסופה ייקבע התעריף בו ניתן יהיה לבטח אותו, או שאין באפשרות החברה לבטח.

בפספורטכארד בשלב זה ניתן לרכוש את הביטוח רק במוקד הטלפוני או דרך סוכני הביטוח והם מציינים כי לקראת חגי תשרי זה יתאפשר גם באתר. גם בפספורטכארד מציינים כי מי שיעבור חיתום פרטני הוא מי שמעל גיל 70 ובעל מצב רפואי קיים (לדוגמה סוכרת, כולסטרול גבוה, תרופות קבועות מסוימות וכדומה). בהראל מציינים כי ניתן יהיה לרכוש את הביטוח גם באתר וגם באפליקציה החדשה שהם משיקים, ותהליך החיתום הוא דיגיטלי ולא מבחין בין הגילים.

חלק מהחברות גם לא מציעות כיסוי שהיה פופולרי לפני הקורונה — במקרה של ביטול נסיעה עקב אירוע רפואי בישראל — פרט לפספורטכארד והראל. בפספורטכארד הכיסוי למקרה של ביטול נסיעה — בעקבות אירוע רפואי לפני הטיסה, כולל הידבקות בנגיף או סירוב חברת התעופה להעלות את המבוטח לטיסה לפני שיצא מהארץ — עולה 2 דולרים נוספים ליום. הכיסוי כולל החזר כספי עבור הוצאות הטיסה, המלון והוצאות נוספות שלא ניתנות לביטול. גם בהראל יש כיסוי דומה שנכלל בפוליסה ואף מורחב יותר, כשהוא כולל גם בידוד. כך, אם מתגלים סימפטומים של קורונה לפני העלייה למטוס בישראל או שיש צורך בבידוד, יקבל המבוטח החזר של עד 5,000 דולר ומתוכם 2,000 דולר לכרטיס נסיעה.

חלק מהחברות לא כוללות בשאלון הרפואי שאלות המתייחסות לקורונה, כמו הראל — לעומת פספורטאכרד, שכן שואלת. כך למשל, מי שיש לו עדיין תסמינים, כנראה שלא יבוטח בביטוח ביטול טיסה. ב–AIG, למשל, שואלים האם המבוטח היה מאושפז בחצי השנה האחרונה.

ממשיכים למכור ביטוח עד גיל 95

בחנו את התעריפים עבור ארבעה מטיילים בגילים שונים למדינות שנחשבות נכון להיום מדינות ירוקות. בדקנו את התעריפים הבסיסיים, לא כולל כיסויים נוספים שמגיעים בתוספת תשלום, כמו חילוץ והצלה, כבודה או ביטוח צד ג'. בעוד שבעבר המחירים לביטוח הבסיסי נעו לרוב עבור מבוטחים בריאים בין דולר ליום לשלושה דולרים, החברה היחידה בינתיים שהתמחור שלה נשאר באותה סביבה, לאחר תוספות הקורונה, היא כלל. בשונה מהמתחרים, התעריפים של כלל נעים בין 2.4 דולרים ליום למטיילת בת 30, 2.6 דולרים ליום לבן 50, 8.8 דולרים לזוג מטיילים בני 60 ו–15.6 דולר למטיילת בת 70, כל עוד היא בריאה לחלוטין.

ב–AIG התעריפים לגילים הצעירים גבוהים משמעותית לעומת המחירים של כלל, אך ללקוחות ישראכרט, מקס, אמריקן אקספרס ובנק לאומי — יש כיסוי חינם בחמשת הימים הראשונים, כפי שהיה בעבר. למטיילת בת 30 המחיר ב–AIG הוא 6.6 דולרים ליום וכך גם למטייל בן ה–50. לזוג בני ה–60 המחיר הוא 13.2 דולרים ליום ולמטיילת בת ה–70 המחיר הוא 10.7 דולר ליום.

בהראל, התעריפים — שכוללים גם כיסוי למקרה של ביטול נסיעה — הם 6.2 דולרים ליום לבת ה–30, 6.5 דולרים ליום לבן ה–50, לזוג המטיילים בני ה–60 המחיר הוא 13.8 דולר ולמטיילת בת ה–70 9.1 דולרים. בהראל מדגישים שכפי שהיה בעבר, הם ממשיכים למכור ביטוח עד גיל 95. לדברי אלדד ערן, מנהל אגף בריאות פרט וביטוח נסיעות לחו"ל בהראל, "הניסיון שלנו בהתמודדות עם משברים רפואיים מאפשר לנו 'לתפור' סט כיסויים שנותנים מענה מקיף למבוטחינו מבלי לפגוע בטווח הגילים".

טיולים מאורגנים מסוכנים יותר

בפספורטכארד התעריפים הם 6.9 דולרים ליום למטיילת בת ה–30, 10.9 דולר ליום למטייל בן ה–50, ו–15.8 דולר ליום לזוג בני ה–60. התעריפים מתייחסים למדינות ירוקות והביטוח למדינה אדומה בממוצע יוסיף כ–10 דולר נוספים ליום. באשר לאישה בת 70 ביקשו בפספורטכארד שלא לנקוב במחיר, אף אם היא בריאה לחלוטין, וציינו שהוא תלוי בחיתום רפואי פרטני. בנוסף להיותם בקבוצת סיכון, לדברי קצף, אחד מהגורמים המסכנים בגילים המבוגרים הוא אופי הטיולים, שהם פעמים רבות טיולים מאורגנים או שיט, שם ההסתברות להידבקות גבוהה. "הסיכוי להידבק אם בן 70 ייסע לבקר את הבת שלו שגרה במינכן לשבוע הוא אחד חלקי 1,000 מהסיכוי שזה יקרה בשיט ממיאמי לקריביים", הוא אומר.

להערכתו של קצף, ועל אף הסיכון המוגבר לאוכלוסייה המבוגרת, הגיל השלישי והרביעי יחזרו גם הם לטוס. כשהתפרסם בתקשורת שלא ניתן יהיה לבטח בגילים אלה, הוא אומר כי "קיבלתי בערב 15 טלפונים שאמרו: 'למה לא תכניסו אותנו לקבר כבר היום?'"

כיסויים דומים לכולן

בכלל ביטוח, בתור המבטחים של רוב קופות החולים — מכבי, כללית ולאומית, שגם כן חזרו למכירת הביטוחים — ציינו כי אמנם התעריפים דרך הקופות שונים, מכיוון שמדובר בביטוח קולקטיבי, אבל היתרון שבביטוח דרך קופות החולים נשמר גם בקורונה, והן עדיין מציעות כיסוי למצב רפואי קיים יציב בחצי השנה האחרונה.
 

דניאלה1311

Active member
מנהל
המשך הכתבה

גיל שגיב: "משרד הבריאות פירסם רשימה של 20 מדינות שהחזרה מהן לא מחייבת כניסה לבידוד, ואולם רק 3 מתוכן מרשות לנו להיכנס"

בפספורטכארד מציינים כי מצב בריאותי קיים לא בהכרח ידחה את המבוטח וזה תלוי באיזה מצב בריאותי מדובר. אם מדובר במצבים שאינם נמנים על רשימת גורמי הסיכון של משרד הבריאות, אז אמנם מצב בריאותי קיים ייקר את הפרמיה, כפי שהיה בעבר, אבל לא באופן משמעותי. עם זאת, במחלות רקע שאותן הגדיר משרד הבריאות כמגבירות את הסיכון לתחלואה קשה במקרה של הדבקה בקורונה, ובהן גם לחץ דם גבוה וסוכרת, המצב שונה. הסובלים ממחלות רקע אלו לא יוכלו לרכוש כיסוי למדינות אדומות ויאלצו לשלם תוספת פרמיה בנסיעתם למדינה ירוקה.

מבחינת הכיסויים החדשים שמותאמים לקורונה, ארבע החברות שבדקנו מציעות כיסויים דומים, כמו במקרה של כיסוי הוצאות בעת מחלה או צורך בבידוד בחו"ל. בכלל ביטוח ובפספורטכארד התקרה עבור כרטיס הטיסה מוגבלת ל–1,500 דולר ועבור הוצאות מלון ל–100 דולר ללילה, כשבכלל אין הגבלה על פרק הזמן המקסימלי ובפספורטכארד זה מוגבל ל–15 לילות, שזה גם לרוב משך הבידוד. ב–AIG התקרה של סך ההוצאות, כולל כרטיס טיסה ומלון, היא 3,000 דולר למבוטח.

בכל החברות ציינו שאם מבוטח שנדבק בקורונה מאושפז בחו"ל לבד, הן יכסו את ההוצאות של הטסת מלווה מהארץ. אם המבוטח נמצא בחו"ל יחד עם מלווה, והוא אושפז, החזר ההוצאות יחול גם על המלווה. בפספורטכארד מציעים גם התראה למבוטח במקרה שבו המדינה בה הוא נמצא צפויה לסגור את גבולותיה כדי שיוכל לצאת ממנה מבעוד מועד, וגם סיוע בשינוי הטיסות והשתתפות של עד 200 דולר. בהראל מציעים במקרה של סגר במדינת היעד החזר הוצאות אם הסגר גורם להארכת השהות שם, עד תקרה של 5,000 דולר ומתוכם 2,000 דולר בגין כרטיס טיסה.

ב–AIG ובפספורטכארד המבוטח זכאי לבדיקת קורונה במקום הימצאו, בעוד שבכלל ביטוח המבוטח יצטרך ללכת לרופא מקומי כדי לקבל את הבדיקה. ב–AIG ציינו כי קיים מוקד דובר השפה העברית שמסייע בהכוונה בכל הקשור לבעיות רפואיות ושפועל 24/7.

בכלל ציינו כי הם מציעים שירות של רופא אונליין בעברית, באמצעות שיחה טלפונית, וידאו צ'ט לבחירת המבוטח או אפשרות לגשת לרופא מקומי ולקבל החזר תשלום מיידי באמצעות האפליקציה, של עד 500 דולר. בפספורטכארד מאפשרים כרגע בכ–40 מדינות (בהן גוש היורו, תאילנד, רוסיה ודרום אמריקה) התייעצות אונליין עם רופא מקומי או רופא דובר עברית, במידת הצורך — מה שמאפשר גם הנפקת מרשמים, הפנייה למיון ולשירותי מעבדה. כיסוי נוסף שמציעים בפספורטכארד הוא לחולה במחלה כרונית שיידרש להיכנס לבידוד בחו"ל — אשר יהיה זכאי לחידוש מלאי התרופות והבאתן עד למקום הימצאו.
התמחור עשוי להשתנות בעתיד

התנאים בפוליסות ביטוחי הנסיעות עשויים עוד להשתנות לא מעט, כשהפוליסות שמשווקות כעת אינן סופיות, כך מדגישים חברי ועדת הקורונה של אגודת האקטוארים בישראל. הם מציינים כי בשל היעדר מידע וניסיון מספיקים, יש לא מעט משתנים שאינם ידועים, כשהמידע והניסיון נצבר לאורך זמן והאתגר הביטוחי ייבחן במקביל לפתיחת השמיים לטיסות.

כעת, טוענים האקטוארים, יש להביא בחשבון גם את היבטי הטיסה עצמה — בהם משך הטיסה, הצפיפות במטוס, המחלקה בה טס המבוטח, מחלקה ראשונה או מחלקת תיירים, או שילובן של עצירות ביניים — כגורמים מגדילי סיכון בעת נחיתה, חשיפה נוספת בטרמינל, בשהייה ממושכת במטוס או אפילו ביחס למקום מושבו של הנוסע. אלו היבטים שלפני עידן הקורונה לא היתה להם משמעות בביטוח הנסיעות.
 

לאונידס

Active member
תודה על הכתבה, בהחלט מאוד אינפורמטיבי.
אבל יש לזכור שבמקרה הטוב הכתבה נכונה ליום בו נכתבה ולכן למרות האינפורמציה המועילה אני ממליץ למי שמתכוון לטוס לברר את כל הפרטים כשרוכש את פוליסת הביטוח.
הצבעתי, אני מאוד מקווה שב 2021 כבר אוכל לטוס. אבל נסיעה תלויה יותר בהתנהלות בישראל שכרגע נראה שתעביר את המדינה אחרי החגים ממצב אדום לצבע יותר גרוע (שחור?) וההתנהלות הבריאותית במדינות היעד מאשר ברצונות שלי.
 

dudi4321

Member
תהרגו אותי וזהו
השאלה אם לאחר שהקורונה תדאך המחירים יחזרו לפי איך שהיו לפני משבר הקורונה.
 

לאונידס

Active member
תהרגו אותי וזהו
השאלה אם לאחר שהקורונה תדאך המחירים יחזרו לפי איך שהיו לפני משבר הקורונה.
אני חושב שיקח הרבה מאוד זמן עד שהעולם יחזור למה שהיה ב 2019, אם אי פעם יחזור.
כנראה יהיו גלים של מחירים זולים ויקרים.
 

SupermanZW

Well-known member
תהרגו אותי וזהו
השאלה אם לאחר שהקורונה תדאך המחירים יחזרו לפי איך שהיו לפני משבר הקורונה.
ביקוש והיצע קובעים את המחירים, לכן המחירים יחזרו לקדמותם, זה עניין של זמן.
 

דניאלה1311

Active member
מנהל
מי יודע. לדעתי זה ענין של היצע וביקוש. למשל חלק מחברות התעופה בעולם הורידו את העמלה השערורייתית שהם גבו
על שינוי בכרטיס הטיסה (תאריך וכו') זה הכניס להם עשרות מיליונים בעבר אבל מפרוץ הקורונה ועד עכשיו הם מופסדים כבר בעשרות מיליונים כי יש ירידה חזקה מאד במספר הטסים, אז החליטו "לצ'פר" את הנוסעים והעמלה בוטלה "לתמיד" כך נכתב אתמול בניו יורק טיימס.
 

sitvaniyot

New member
מסכימה איתך דניאלה אבל אני רואה כאן שלושה שלבים א. הורדת מחירים כדי למשוך את הקהל. ב. אחרי שנתרגל לטוס שוב העלאה כדי לפצות על הפסדי עבר, הוצאות שונות על חיטויים וכו.. ג. בעוד 3-5 שנים השוק יתאזן.
מי שעוד יצטרך להתאזן זה חברות הביטוח, מלונות ושאר שירותים נילווים. וכמובן צריך להביא בחשבון שינוי מחירים כתוצאה ממחיר הדלק בעוד כמה שנים ושכר לעובדים.
בקיצור, יש המון מרכיבים במחיר הכרטיס.
 

dudi4321

Member
בדקתי
יש בדולר וחצי בדיוק כמו לפני הקורונה. אולי כי אני עם קוד שמקבל במקום העבודה.
 
למעלה