כג פורים סמכ לקולם

כג פורים סמכ לקולם

בהזדמנות חגיגית זו! אשמח לשמוע מכל באי ובאות שערי הפורום הקדוש הלזה. מה הוא הנס שהתרחש בפורים שעל שמו אנו חוגגים את ימי הפורים הללו? אה?
 
נו? מחכה לשמוע פנינים שלך ../images/Emo13.gif

 
מחלוקת מעניינת...

הב"י והב"ח מחלקים זאת לשניים: ארור המן וברוך מרדכי. מפלת המן מחד, ועלית מרדכי שהביאה את ההצלה מאידך. אך אני חושב אחרת, ואנסה להביא ראיה לדברי...
שניה לפני שסיפור המן מתחיל, ישנו סיפור בגתן ותרש. לשם מה הוא כתוב כאן? ניתן לומר (ספרותית) לפחות 2-3 תשובות נכונות, אך אני רוצה להוסיף עוד אחת. סיפור בגתן ותרש מקביל ספרותית לסיפור אחר - הלא הוא סיפור המגילה כולו! לכל פרטיו: 1. "בימים ההם ומרדכי יושב בשער המלך קצף בגתן ותרש שני סריסי המלך משומרי הסף" - מקביל להמן שרואה את מרדכי יושב בשער המלך וקוצף. למה זה גורם? 2. "ויבקשו לשלוח יד במלך אחשורוש" - המן גם הוא: "ויבקש המן להשמיד את כל היהודים...". הביטוי 'שלח יד' נאמר גם לגביו, מפי המלך: "על אשר שלח ידו ביהודים". 3. "ויוודע הדבר למרדכי" - ומולו, לאחר גזירת המן, "ומרדכי ידע את כל אשר נעשה". 4. "ויגד לאסתר המלכה" - מרדכי מספר לאסתר על גזירת המן ומבקש ממנה ללכת למלך. 5. "ותאמר אסתר למלך בשם מרדכי" - אסתר מספרת למלך על גזירת המן וכן "הגידה אסתר מה הוא לה" - סיפרה על מרדכי. 6. "ויבוקש הדבר ויימצא ויתלו שניהם על עץ" - מיותר לציין שהמן נתלה על עץ... 7. "ויכתב בספר דברי הימים לפני המלך" - כך אכן נגמרת המגילה - "ופרשת גדולת מרדכי... הלא הם כתובים על ספר דברי הימים..." אלא שלחלק אחד אין מקבילה במגילתנו: בין חלקים 6 ו-7 קרתה במגילה כל ההצלה... לאחר שהמן מת זה לא עזר בכלל, כי הספרים כבר נשלחו, והיה צורך בספרים חדשים. מה זה אומר? שניה לפני שסיפור המגילה העיקרי מתחיל, מביאים סיפור נוסף - בגתן ותרש - בין השאר כדי 'להרגיל אותנו' איך דברים מתנהלים בממלכת פרס. כשנשמע על מה שקורה בהמשך זה לא יפתיע אותנו: ישנה בעיה, אז מרדכי ואסתר מפעילים את אותו הנוהל מ'תיק בגתן ותרש', וכך מפילים את המן. אין כאן הפתעה, אלא תחכום... אבל לאחר מכן, הצלת היהודים - לזה אין תקדים. פה אכן היה הנס. ונראה מכאן שכנראה הנס העיקרי היה בכך שהצליחו לכופף מעט את חוקי פרס הנוקשים...
 
למעלה