כדאי לקרוא- סאונד בהופעות והאזניים שלכם כקהל.
לא פעם אחרי הופעות יש פה תגובות של "היה חרא סאונד" או "וואי הלכו לי האזניים". את התגובות האלה אפשר לחסוך וליצור סאונד טוב יותר בדרכים מאוד פשוטות, אז החלטתי לרכז כמה פיסות מידע שיכולות לשמש אתכם כקהל. (חובה עליי לציין שבחיים לא למדתי סאונד. אלה דברים מאוד בסיסיים מתוך נסיון אישי, יכול להיות שחלקם לא נכונים מקצועית.) כמה דברים לידע כללי:
מערכות ההגברה בהופעות שאינן מטעם הלהקה (מופעים מוזמנים) לא שייכות במלואן ללהקה, הכוונה: המגברים של הלהקה, אבל הרמקולים של המקום. וברוב הפעמים ההגברה של המקום (הרמקולים) לא מיועדת למופעים. לכן יש אקו (הד), זמזומים וכו'.
בחלק מהמקרים גם הסאונד-מן לא של הלהקה והתפקוד שלו במהלך ההופעה ולפניה לא יהיו הטובים ביותר (באס גבוהה מדי, לא שומעים את תום ושוט). לא אכנס לאחוזים, אבל הסאונד-מן אחראי באופן ניכר על ההנאה שלנו ככקהל מההופעה, וסאונד מן שלא מכיר את השירים ולא יודע בדיוק כיצד לסדר את הבלאנס (היחס בין הכלים), יצור לנו בלאגן באוזן וסאונד לא מאוזן.
מערכת הסאונד צריכה להיות מותאמת לגודל המקום ומומלץ לסגנון ההופעה (למשל: הגברה שמתאימה להופעה אקוסטית היא לא הגברה שתתאים למופע של היהודים, והגברה של פאב לא תחזיק מופע באוויר פתוח.) הסאונד משתפר פלאים בהתאם לאקוסטיקה של המקום
את הסאונד הטוב ביותר מקבלים במרכז הקהל, מאחור וקרוב לקיר, כשהצליל פוגע בקיר ולא מקבל החזר. הסאונד בא משני רמקולים גדולים בצידי הבמה, ככה שבאמצע הסאונד "נפתח" לנו באוזן הכי טוב.
איפה לא מומלץ לעמוד ולמה?
בחלקים ריקים של האולם. תחשבו שאתם צועקים בחדר ריק לגמרי, ובחדר שיש בו הרבה רהיטים/שטיח/וכדומה, הצליל שתשמעו בחדר ריק יקבל הרבה הד, הוא לא נבלע בחפצים השונים בחדר ולכן חוזר הרבה פעמים. כך גם בקהל, בחלקים הריקים הסאונד לא יפגע בקהל צפוף ויצור לנו סאונד רע.
קרוב לרמקולים שמהם בוקע הצליל. רק כדי לסבר את האוזן, סף הכאב של אוזן אנושית הוא 120db. הרעש שנוצר בדיסקוטק, או אולם מופעים הוא סביב 110db. מיותר לציין שבקירוב למקומות מהם בוקע הצליל רמות הקול גבוהות בהרבה, כך שהאוזן ניזוקה מהם, אתם מקבלים סאונד עמום ולא ברור, ונשארים, במקרה הטוב, עם צפצופים יום שלם אחרי ההופעה. דברים כאלה מראים סימנים בעתיד, ואי שמירה מינימלית על האוזניים שלכם מסכנת את השמיעה! שימו לב לדברים האלה, כולנו אוהבים מוזיקה ורוצים להנות ממנה עוד הרבה שנים, תשמרו על האוזניים שלכם!
מור.
לא פעם אחרי הופעות יש פה תגובות של "היה חרא סאונד" או "וואי הלכו לי האזניים". את התגובות האלה אפשר לחסוך וליצור סאונד טוב יותר בדרכים מאוד פשוטות, אז החלטתי לרכז כמה פיסות מידע שיכולות לשמש אתכם כקהל. (חובה עליי לציין שבחיים לא למדתי סאונד. אלה דברים מאוד בסיסיים מתוך נסיון אישי, יכול להיות שחלקם לא נכונים מקצועית.) כמה דברים לידע כללי: