כוחה של מסורת

כוחה של מסורת

אתמול פורסם באופן רשמי המסלול של הוואלטה 2005. זה מה שנקרא אספרסו קצר. הצליחו לדחוס ב-3,239 ק"מ 47 עליות שיש להן קטגוריה (לעומת 28 עליות בטור דה פראנס) ו-89 ק"מ נגד השעון (לעומת 74 ק"מ בטור). מה שכן, נראה לי שהם מנסים במשהו כן לחקות את הטור. חוזרים למתכונת של פרולוג קצר נגד השעון. אח"כ מספר קטעים מישוריים לטובת הספרינטרים ורק לקראת אמצע המירוץ מגיעים לקטעים שיתחילו באמת להבדיל בין הרוכבים שיתמודדו בסוף על הנצחון הכללי ובין המתחזים. גם הסיום הוא במתכונת של הטור, כשיש קטע נגד השעון - יום לפני הסיום, והסיום בקטע מישורי ברחובות הבירה. אבל, אם ארמסטרונג או בלעדיו, כשיזנק הטור ביולי אל המישורים בצפון צרפת (והשנה גם בגרמניה) שבהם הארוע המסעיר כל יום הוא "מי שבר היום את עצם הבריח?" יהיו מיליונים מרותקים לכל אמצעי התקשורת. יש מי שחושב שהפרו-טור ישנה את המצב ועקב הגעתם של רוכבים רבים מחוץ לספרד אל הוואלטה ב-2005, הפער בין הוואלטה ובין הטור יקטן. אני חושב שלמסורת יש כח רב וגם בלי ארמסטרונג ועם הרבה פחות פסגות, הטור ימשיך להיות עם רייטינג גבוה בהרבה מהוואלטה.
 
השנה בניגוד לשנים האחרונות

הוואלטה שינתה במשהו את דרכיה, כאשר לדעתי יש לכך סיבה אחת מרכזית. נתחיל במסורת שכן נשארה, הוואלטה היא עדיין בעלת המסלול האטרקטיבי ביותר והאגרסיבי ביותר, גם השנה נראה המון קטעי הרים קצרים, מהירים ודינאמים. הפרולוג הוא לא בדיוק פרולוג קלאסי, הוא פרולוג שחלקו משמעותי ממנו הוא טיפוס. והוא נמצא באחד האתרים היפים והמפורסמים בספרד. ועכשיו לשתי סיבות העיקריות לדעתי שהשבוע השני מיועד לספרינטרים, בניגוד לעבר שהוא היה למטפסים. שבוע אחרי סיום הוואלטה, תתקיים במדריד אליפות העולם, כאשר השנה המסלול הוא מסלול שטוח, קלאסי למאיצים (פטאקי כבר הגיע לבחון את המסלול עם באלריני). והאירוע החשוב ביותר, שאת התאריך שלו אני לא זוכר, אבל הוא נמצא באזור הזה, קביעת המארחת של אולימפיאדת 2012, מדריד נמצאת חזק מאוד בתמונת ההכרעה. הספרדים רוצים לשמור על באזז תקשורתי לאורך שלושת השבועות של הוואלטה ואח"כ בשבוע של אליפות העולם, באזז שיראה שהם מוכנים לארוח האולימפיאדה. ואחת הדרכים לייצר את הבאזז הזה בעולם, היא לדאוג שכל המאיצים ובעיקר פטאקי יסיימו את הוואלטה, וינהלו קרב מאיצים על חולצת המאיץ, ואם הקרב הזה יוכרע ברחובות מדריד, אז זה יהיה מושלם. אני מקווה רק ש-ETA (המחתרת הבאסקית) לא תחליט להפריע לוואלטה ולאליפות העולם.
 

Mont Ventoux

New member
צמצום הפער בין הוואלטה לבין הטור

לא סותר את זה שהטור עדיין יזכה לרייטינג גבוה בהרבה מן הוואלטה. לדעתי זה לא רק עניין של מסורת (מה משנה המסורת ללאומים חדשים בענף האופניים?) אלא של מוניטין ויוקרה. שהרי מדריד, עם כל הכבוד, היא רק מדריד, ופריז היא פריז. (אגב, גם פריז היא מועמדת לאירוח האולימפיאדה של 2012, ואם הבנתי נכון אז הספקולנטים מדרגים אותה ראשונה מבין הערים המתחרות.) הפרו-טור אולי מנסה לצמצם מעט את הפער האדיר שבין הטור לבין שאר הגראנד טורים, אבל מצד שני הוא גם מבטיח דיפרנציאציה בניהם, ולו רק בזכות כך שמנצחי גראנד טורים אחרים יזכו ב-15% פחות נקודות uci. ולוואלטה - אם לדייק אז ביחס לטור יש בה רק 10 ק"מ נוספים של רכיבה אינדבידואלית נגד השעון, בעוד שבטור יש בנוסף 66 ק"מ TTT. קצת חבל בעיני שה-TTT הוצא השנה מהוואלטה, למרות שלדעתי עם חוקי הטור החדשים קשה יותר לדבר בזכותו. מכל מקום, הסרתו ממסלול הוואלטה, היא הסרת מקצה בעל אופי תובעני. עוד רציתי לציין שה-ITT הראשון בוואלטה הוא אמנם קצר, אבל נדמה לי שעדיין הוא חורג מתחום הק"מ המותר לפרולוג ולכן יחשב כקטע (לא שזה משנה יותר מידי). מה שכן, השתתפות 19 קב' הפרו-טור בוואלטה, עשויה לשנות קצת את צביונה המקומי-הספרדי של הוואלטה, ויחד עם זה שאליפות העולם נערכת ימים ספורים אח"כ במדריד יש להניח שיותר רוכבים עם פרטנציות לאליפות יבחרו לרכב את הוואלטה כהכנה. עד כמה זה ישנה את המירוץ לדירוג הכללי - לא ברור לי. חוץ מזה לדעתי, מה שהופך מסלול למעניין זה קצת כמו בסיפור טוב. העניין הוא לאו דווקא לתקוע איזה 50 פסגות, אלא לבנות ולשמור על המתח. לפעמים הוספת קטע מישורי עם רוחות צד והתפתחויות בלתי צפויות של הפלוטון הוא מעניין יותר מעוד פסגה שבה אנו צופים שוב באותם גיבורים עושים בדיוק את אותו הדבר שעשו יום אתמול. (בועז, לא להתעצבן, בכוונה הקצנתי). כך למשל ב-ITT של אלפ דואז החלק המותח יותר היה בהתחלה, בגלל הקהל המופרע, שעשוי להביא להתפתחויות בלתי צפויות. אבל במחצית הדרך כבר ניתן היה להבין שארמסטרונג הולך לקרוע את השדה. נכון, זה עדיין מעניין מאד לראות איך בדיוק הוא עושה את זה - כי זה ארמסטרונג. (טוב נו, דוגמא לא טובה).
 
הטור יהיה רק גדול יותר וחשוב יותר

לא משנה אם יהיה פרו טור, סבב גביע העולם או כל דבר אחר. הטור דה פראנס תמיד יהיה הדבר הכי גדול במרוצי אופניים (ושלישי מבין כל אירועי הספורט והאירוע השנתי הגדול ביותר בתבל). העובדה שכמעט כל חובב אופניים מכיר את מוריס גארין כמי שניצח בטור הראשון (שהיה בעיקר הישדרות הזויה, לריצוי עיתונאים מטעם, ומעט מאוד כתחרות ספורט) ומעטים מכירים את אלפרדו בינדה, כמנצח אליפות העולם הראשונה שנערכה כמעט חצי מאה מאוחר יותר מעידה יותר מכל על המקום של הטור בתודעה התרבותית לעומת שאר מרוצי האופניים. היו תקופותבהן רוב חובבי רכיבת האופניים הכירו את השםבינדה כפדל עם רצועות ולא כרוכב ענק שניצח באליפויות עולם (כפול שלוש) ובג'ירו ד'איטליה (כפול 2+מלך ההרים פעם אחת). כמה מבאי הפורום שלנו (אויש...יש פסיכולוגים שהיו קורעים אותי לגזרים על ה"שלנו" הזה) מכירים את מנצח הוואלטה הראשון- גוסטאב דלור הבלגי שכל מה שהוא רצה זה לרכוב במרוץ פחות מלחיץ מהקלאסיקות של מולדתו או הטור דה פראנס שכבר היה מרוץ של ממש בשנת 1935 (השנה בה ניצח דלור בוואלטה הראשונה). עם העובדה כי הוואלטה הוא המרוץהמרתק ביותר בשנים האחרונות אי אפשר להתווכח. העובדה שלאנס ארמסטרונג מחסל את מתחריו עוד טרם עלה על הרמפה של הפרולוג בטור (להוציא שנה אחת) אולי מאדירה את שמו של הטור(בכל זאת ארמסטרונג אישיות מרתקת ונשבע שאני אוהב אותו) אך הופכת אותו למאוד צפוי. תחרות ספורט צפויה אינה יכולה לרתק אלא נקודתית (מלך ההרים, המאיץ ומנצחי קטעים בודדים). הוואלטה מנוהל על ידי אנשים פחות מקובעים מאלו שתופרים את מסלול הטור. הטור לא מעניין משום המסלול שלו או המאבקים בין המועמדים לניצחון (לא בחמש משש השנים האחרונות) אלא משום שהוא הטור דה פראנס וככזה זה הטור דה פראנס שהוא הטור דה פראנס וכמו שאני אוהב לומר ששואלים אותי על קסמו של הטור דה פראנס - "זה הטורדה בייבי" אין לערב בין דבר לדבר - הטור הוא הטור והוואלטה היא הגראנד טור הכי מרתק שיש מכל עניין של תחרות ספורט טהורה.
 

Mont Ventoux

New member
ואגב הפרו טור

ה-uci פרסם היום את רשימות רוכבי הקבוצות (כמובן שצריך להקליק על הקבוצות) לפרו-טור. רשימות אלה וודאי תמשכנה להתעדכן, אבל בנתיים אין זכר לרוכבים כמו אסטרלואה, אם כי פה ושם יש עוד כמה מקומות פנויים. מעניין לראות שיש איזה 3 קבוצות לאומיות למדי: כצפוי Bouygues Telecom - ממשיכת בולנז'ר וגם שתי הספרדיות: Euskatel - Euskadi - גם צפוי Illes Balears - על הנייר זו אחת משתי הספרדיות החזקות, כשהשנייה היא ליברטי. אבל ליברטי די בינלאומית. בעוד לבאלריים יש רק את קרפטס ואת בק כנציגי שאר עולם (אם כי יש להם עוד כמה מקומות לאייש). מעניין אם זה ישפיע על תפקוד בפרו-טור.
 

levinerez

New member
הטור תמיד יהיה הכי גדול בגלל החג

שהוא נופל עליו בשנה!!!! זה החג שגורם לטור להיות בעל נוכחות קהל אדירה ופרסום אדיר וכל הכספים העיקריים של הפרסום והפרסים זורמים לטור ולכן כל הרוכבים שמעריכים כסף (כמעט כולם לא??) "מתכוננים" (בדרכים שונות
) בעיקר לנצח STAGE או חולצה או בכללי בטור!! אז איך קוראים לחג הזה??? נו ברור!!! חג ה"טור דה פראנס" זה כבר מזמן הפך לחג עולמי לא? מי מכם לא מתכונן לחופשה בכדי לטוס ולראות את הטור? מי לא מתכונן לאריבה-דה-טור מי לא מתכונן ל-אטפ-זה-טור מי לא מתקין טלויזה חדישה בחנות שלו לראות רק את הטור???? חגיגת הטור דה-פראנס חוזרת על עצמה כל קיץ! גם השנה! ארז
 
למעלה