כחיות המנהמות ביער - חלק ראשון

כחיות המנהמות ביער - חלק ראשון

בעזי"ת http://www.tapuz.co.il/blog/viewEntry.asp?EntryId=162584 "קומי רני בַלַיְלָ לראש אשמרות, שפכי כמים לבך נכח פני ה´" (איכה ב´ י"ט) , אמר הנביא ירמיהו. ליד השוּל הגדול של ברסלב במאה שערים ירושלים, כל שלש לפנות בוקר, יוצאת לה הסעה מיוחדת במינה. מתאספים יהודים ונוסעים אל יער שמואל הנביא, צפונה לירושלים, נוסעים להתבודד ולשפוך שיחם לפני בורא עולם. כשעה אחת הם ישהו שם, ובסיומה ההסעה תחזור אל עיבורה של עיר, אל מרכז המטרופולין של ירושלים. אולי יש בהם כמוני, הולכים לישון לפני השקיעה וקמים לקראת חצות. רובם מדירים שינה מעיניהם. ניסים היה ישן ארבע שעות בלילה במקרה היותר טוב, וכך למשך שנים. כמה בלתי נתפס הוא הכח שפעם בו והביאו לקום בחצות, לילה אחרי לילה. כמה מופלאים הם הגעגועים שגברו על המציאות. בעזרת ה`, שמא אצליח ואעביר אליכם הקוראים מעט מזעיר מהחויה הקסומה של השדה, של הפעלד. נעתקות המילים ממני, דהויות ואפורות ככל שיהיו מוצלחות. רגע אחד אתה נמצא בתחומה התודעתי של העיר, ובמשנהו אתה נמצא במקום של פלא, בחויה בל תתואר. היער האפלולי באישון לילה. הוא בכלל לא נמצא בעולם הזה, אותו מקום. בכלל לא בעולם הזה. במקום אחר לגמרי. כשיגיע משיח. פוסע לתוך מסתור העצים. שקט נורא הוד בסביבה הקרובה. קולות הלילה ממלאים את האוזן בחיוניות מרנינה. הולך, ושומע את צלילי האצטרובלים נמעכים תחת רגלי, מנגינה עריבה שרק מטלטלת עוד ועוד את הלב, בהתרגשות נעורים. אין נפש חיה מסביב, אין אדם מקשיב. רק אני ואבא בשמים. מרחוק נשמעים צעקות של מישהו שקורא במלוא גרונו אל א-לקיו, מישהו שסוף סוף מרגיש משוחרר מספיק לתת לרגשותיו ביטוי. יש לי שם פינה קבועה. פעמים שהייתי יורד מההסעה בריצה, בכיסופים ובלב עולה על גדותיו. גם לפני שנה הייתי בה. גם לפני שנתים. שביל לאורך כמה עשרות מטרים, המשקיף מרחוק על ירושלים, מבעד לעלות היער. הולך באיטיות, וחוזר. שופך את כל אשר על ליבי, לפני מי שאמר והיה העולם. "ידיד נפש, אב הרחמן". כמה פעמים בכיתי לפניו. הולך, וידי מושטות מעצמן כלפי מעלה, כמחבקות את מי שלפניו עומד אני. רוח נכנסת בדברי, שם לפניו. כאילו מעין טמיר ונעלם נובע בתוכי. שואל משהו, ולפעמים עוד טרם אשלים את המשפט, כבר אדע את התשובה. הרגלים נמצאות על הקרקע, והלב למעלה למעלה. אתמול הרגשתי רטט בלתי פוסק, רוח המנשבת בקרבי. צלילות מיוחדת יש בשעות הקטנות. כולם ישנים, וגם מחשבותיהם ומעשיהם. "טוב להם וטוב לעולם". שעות של חסד, של רחמים. זכות באויר. פחות מעשים רעים בשעות האלה. הגס שמסביב מרפה ומניח, מסיר את אזיקיו מעל הרגש והעדינות. לב האבן נמס לו, השמחה וההתחדשות מתעוררים ממאסרם. כל שעות היממה אינן ולא כלום, לעומת השעות שלאחר חצות. ואמר רבי נחמן מברסלב, שאנשים משאירים את המחשבות שלהם, במקומות שהם עוברים, וכשאתה מהלך שם הן נדבקות אליך. שם, ביער, כמעט לא עוברים אנשים, וגם לא בכל יום. המקום הכי טוב להתחיל מחדש. המקום הכי טוב לחשוב מחדש. המקום הכי טוב להשאיר את כל הטעויות מאחורינו. לחזור משם ולא להיות האדם שיצא. בשבילי ברסלב, זה שלש בלילה בשדה. כשעומדים לפניו יתברך, זה אחרת לגמרי. אי אפשר לעשות עליו משחקים. אי אפשר לספר לו סיפורי סבתא. אי אפשר להתחבא ממנו ולהסתיר ממנו. מספרים לו משהו, ותוך כדי כבר יודעים את האמת. אין "הוא התחיל ראשון" (ואז הרוע שלי כבר צודק?). רק אותו, הגדול הגיבור והנורא, שמכיר אותנו לפני ולפנים. וכי לחינם אמר רבי נחמן על זאת, שאחד מהתנאים שהתנה עם מקורביו הוא "שלא יתנו לאחרים שירמו אותם ולא ירמו הם את עצמם"? אין נוסח קבוע. טוב להשתדל לחדש, ורק כלל אחד: לדבר מהלב: מספר על אתמול. מבקש עצה וישועה. מתפלל בשביל מישהו. מספר שלא התנהגתי יפה. מבקש סליחה ממנו יתברך. עורך לפניו חשבון נפש. מוצא בעצמי את הדברים הטובים. משתוקק שלא למצוא עוד את הדברים הלא. מבקש על מה שיהיה היום. ואפילו שאדבר שטויות, לא אכפת לי -העיקר שאדבר לפניו. "הדיבורים שאדם משיח ומדבר בינו לבין קונו, הם בחינת רוח הקודש. כי ע"י שנכנס לזה ומכריח עצמו ומכין עצמו לדבר לפני ה` ית`, שולח לו ה` ית` דיבורים בפיו שהם בחינת רוח הקודש" (ליקוטי עצות לרבי נתן מברסלב). יש לי שם עץ שמכיר אותי. ממש ככה, כפשוטו. מה אכפת לי שתתקלסו בי כולכם. החלטתי פעם אחת שהוא חבר שלי, והייתי נעמד דוקא לידו. בשלב מסוים כשהייתי מניח עליו את הידים, הרגשתי ממנו חום. בדקתי על עצים אחרים, ושום דבר. בדקתי עליו, וחום. וכבר נאמר בספר דברים שהאדם עץ השדה הוא. לפעמים אני ניגש לעצים, מניח עליהם את הידים. חברים שלי. מסביר רבי נחמן, שטוב מאוד להתפלל במקום שיש בו עצים וצמחים, שהם נכנסים בתוך התפילה ונותנים לה כח, מעלים אותה מעלה מעלה. רצה רבי נחמן מברסלב שיהיו חסידיו כחיות המנהמות ביער. בסוף ההתבודדות, בעשר דקות האחרונות, שופכים שיח על עם ישראל. צריך הרבה להתפלל עלינו. הרבה לעורר רחמי שמים. הרבה לדון לכף זכות. לפני שאני מתחיל, אני מבקש מא-לקי ישראל שיתן בפי דיבורים שינצחו אותו ויעוררו את רחמיו על בניו. שירחם על הדור האחרון לעם שסבל כל כך כל כך, ועוד לא שכח את שם א-לקיו. על איך שהיצר הרע הנורא כל כך שהצליח להכשיל את בני ישראל בחטא העגל, נכשל נכשל נכשל להעביר על דתו לחלוטין ולמחות את שם ישראל מהדור האחרון. איך שדין הוא שיגאל אותנו ברחמים. כשחוזרים לירושלים, העולם כמו חדש. כאילו מישהו עבר ושטף וצחצח והבריק את האויר. גם המחשבות הלא יפות של אתמול, הרגשות הלא טובים, כבר לא כל כך קשורים. כבר לא רלוונטיים. העיניים מתמלאות זוך וטוהר, חוט של חסד מעטר את הפנים. נכנס להתפלל ותיקין בשוּל, התפילה שעם הנץ החמה. אין תפילה כזאת באף מקום בעולם. "בחינת אבן השתיה", אמר הרב אליעזר ברלנד. שר את פסוקי דזמרה. הולך מצד לצד בסערה. בכל כוחי את קריאת שמע. בברסלב בוערת אש. איך זכיתי להיות ראוי לכל זאת??
 
כחיות המנהמות ביער - חלק שני.

בעזי"ת לא בברסלב התחלתי עם ההתבודדות, עם הפירוש שיחה עם בורא עולם. גרתי אז בקרוואן על מגרש בצפון שכונת רמות בירושלים, ולמדתי במכינה הקד"א בגבעת רם. מתחילת שנת הלימודים, כשגרתי עוד קרוב לאוניברסיטה, התרגלתי ללכת ברגל אל הקמפוס. אחרי חודש עברתי לקצת יותר רחוק, וגם משם המשכתי עם הנוהל. עוד חודשים, ומצאתי את עצמי הולך ושב מידי יום לימודים, חוצה מרחק של כשעת הליכה מואצת, מקצה שכונת רמות עד לטבורה של העיר. בארבע לפנות בוקר הייתי קם.. ללכת עוד לפני שתתחיל סאנת תנועת כלי הרכב בכבישים. לפני הזריחה הייתי יוצא (היה אז חורף) אל האויר הצלול, והולך. רואים דברים אחרת כשהולכים, העולם נראה שונה. הכל יותר לאט, יותר בהיר, יותר אמיתי. המחשבה מקבלת כנפיים מזרימת הדם הנמרצת, מתנועת הכח הפנימי, מיופיו והדרו של נוף פאתי ירושלים, ומהשלווה שמסביב. עליתי על אוטובוס לאחר חצי שנה שלא, וממהירות נסיעתו הרגשתי כחייל בדרך למלחמת העולם השלישית. מהללים את היכולת להסתכל על העולם מהצד. להיות כמו הצופה במשחק השחמט, שרואה דברים הנעלמים מעיני השחקנים. כשהולכים ברגל כאורח חיים, בעולם בו כולם נוסעים מהכא להתם, מסתכלים עליו מהצד, מנקודת מבט כמעט חסרת הקדמות, הקדמות שבנחושתיים מגבילות את ההשראה והמחשבה היוצרת, את ההתחדשות, את החיים. לא מחויבים לחשוב כמו כולם, ובין כה וכה כבר ממש לא כמו כולם. לאחר שנה כך, כבר הלכתי לבד למדבר. תוך יממה וקצת, חציתי את המרחב בין ערד ועין גדי. חזרתי לירושלים ולא הבנתי מה אני עושה שם בכלל, אז חזרתי שוב למדבר, אל ארץ הבראשית. איך יוכל האדם העירוני המערבי להבין את קריאת התגר הפראית של המרחב הדומם, כששוקעים להם בתי העיר אל מעבר לאופק, ואתה לבדך בלב הישימון?? אולי, בלי נדר, ובעזרתו, אספר עוד בפעם אחרת. _________________________________________________ בהליכות ההן התחלתי לדבר עם אבא בשמים. אני כבר לא בטוח איך זה התחיל. נכון שמעולם לא כפרתי בו כיוצא בשאלה, אבל שנים שנים ברחתי מכל דבר שקשור אליו. שנים חיפשתי וחיפשתי, ולא עלתה על דעתי, הוא. מצאתי את עצמי מהלך לפניו. הוא פשוט היה שם לפני. צועק לי מכל המרחב הדומם: זה אני כאן, כל מה שאתה רואה! הולך לפנות בוקר בשדות, בעמק שבפאתי העיר, ושר לו: "י-ה ריבון עלם ועלמיא אנת הוא מלכא מלך מלכיא". בעודי חילוני גמור. לא שבת ולא כיפור. ולא היו שום תוכניות לחזור בתשובה. הרגשתי שהוא אבא שלי והחבר הכי טוב שיש לי. ראיתי פתאם איך תמיד הוא היה לצידי: איך אפילו בצר הוא הרחיב לי. הייתי מבקש ממנו הכל. גם על דברים לא יפים. והייתי מקבל. ולא הרגשתי בודד אף פעם, תמיד הלכתי איתו. היתה זו תקופה של פלא. היה לי כל מה שרציתי. אהוב, אטרקטיבי, מצליח בכל אשר עושה, שמח תמיד, ובדרגת מודעות ותפיסה שהביאה אותו אל מעבר מעבר. "כשמישהו משכין בליבו את בורא העולם, יש בליבו מקום בשביל כל העולם" . שנה וחצי כך הייתי, וקמתי יום אחד ועזבתי את הכל אל ישיבה לחוזרים בתשובה, במאה שערים ירושלים. הלכתי לחפש אחריו. חזרתי בתשובה. המילים לא מסוגלות להכיל את משמעותן.
 
למעלה