כחלון ישפיע על מס בירושת דירה?

Zikokin

New member
כחלון ישפיע על מס בירושת דירה?

זוג הורים, אחד מהם נפטר, הבית היה רשום רק על שמו, קיימת צוואה המורישה את הבית כולו רק לילדים (קיימים מספר ילדים, בחלוקה שווה),
אין שום בעיה עם ההורה השני, הכל בהסכמה, בהבנה וברצון משותף, לכן אין בעיה משפטית או אחרת.
להבנתי, הורשה של זכות במקרקעין לא מהווה עסקת מכירה מבחינת מיסוי, ולכן אין חבות מס, לא רכישה ולא שבח,
כמו כן, אין יותר בישראל מס עזבון, ובשורה התחתונה, אף צד לא צריך לשלם שום סוג של מס כלל.

1. האם הנ"ל נכון, ובעצם מדובר ברישום בהתאם לצו הירושה, של הבית על שם הילדים, ללא תשלום מיסים כלל?
2. האם יש יבה למהר ולבצע את הרישום על שם הילדים, לאור הרפורמות שמשה כחלון מתכנן? האם חלקן נוגעות לנושא המדובר?
3. האם מכיוון שזה היה נכס המקרקעין היחיד של המוריש, אז היורשים לא יחוייבו במס שבח אם ירצו למכור את הבית בעתיד?
4. האם עצם העובדה שליורשים כבר יש לכל אחד מהם דירה על שמם, משנה משהו מבחינת המיסים/תשלומים?

תודה.
 
הורשת דירות

שלום רב, להלן התשובות לשאלותיך:
1. אכן, הורשת זכות במקרקעין אינה אירוע מס ואינה גוררת חיוב במס שבח או במס רכישה.
2. לעניין הרפורמות, אני מניח שאתה מתכוון למס ירושה/עזבון. עד היום לא פורסמו חוק או הצעת חוק בנושא, ולכן קשה לדעת מה יהיה המנגנון להטלת המס, אם יוטל. מכל מקום, סביר להניח שהמועד הקובע להטלת המס יהיה מועד הפטירה של המוריש, ולא מועד רישום נכסיו על שם היורשים. בנוסף יש לציין, שעל פי הפרסומים, החוק הצפוי יוטל על עזבונות/ירושות המחזיקים בנכסים בשווי 10 מיליון ש"ח ומעלה.
3. אם הדירה המועברת בירושה הייתה דירתו היחידה של המוריש, והוא עצמו היה זכאי לפטור ממס המוענק לבעלי דירה יחידה (המוריש היה בעל הזכות בדירה במשך 18 חודשים מיום שהפכה לדירת מגורים; המוריש לא מכר דירה אחרת בפטור ממס שבח במשך 18 חודשים; וכן ביום 1 בינואר 2014 הייתה בבעלות המוריש דירת מגורים אחת בלבד) יוענק ליורשים פטור ממס שבח, עד לתקרה כוללת של כ-4.5 מיליון ש"ח, כאשר לכל אחד מהיורשים יוענק פטור עד גובה התקרה כפול שיעור החזקתו בדירה.
עם זאת, יש לציין כי העובדה שהדירה המועברת בירושה נרשמה על שמו של המוריש בלבד אינה מביאה אוטומטית למסקנה שזו הייתה דירתו היחידה. כך למשל, אם לבת זוגו של המוריש הייתה דירה, אשר שימשה את שני בני הזוג, וכן בני הזוג לא חתמו על הסכם ממון, אזי גם אם הדירה נרשמה על שם בת הזוג בלבד, אזי המוריש אינו בעלים של דירה יחידה, ולא יחול הפטור הייחודי ליורשים.
4. בעלות בדירות נוספות משפיעה בהיבטי מס רכישה. היות שהורשה אינה גוררת חבות במס רכישה, אין משמעות לעובדה שיש ליורשים דירות על שמם.
 
למעלה