כיווניות גבוהים ברכב - התקנת מערכת

כיווניות גבוהים ברכב - התקנת מערכת

שלום
בבעלותי מזדה 2 (פחור וויט) שמגיע עם 6 רמקולים. לא אהבתי את הצליל.
בחרתי להחליפם במערכת רמקולים קומפוננט של הרץ לחזית (6.5") מדגם
ESK-F165.5L, ובאחוריים (6.5") מדגם DCX-165.
ההתקנה הראשונית בוצעה 1:1 במיקומים שהיצרן רכב מיקם את הרמקולים, כך שלא נראה הדבר מבחינה ויזואלית ברכב.
אך הצליל היה נוראי.
היצרן בחר להסתיר את הטוויטר באופן שיכוון כלפי מעלה בקידמת הדש בורד, מתוך כוונה להשתמש בשמשה הקדמית המוטה בזוית כמסיט התדרים הגבוהים ופיזורם. מיקומו של הטוויטר בתוך המילואה, נמוך מעט מהרשת (שבתמונה) ולכן נוצר צינור בינו לפתח היציאה.
הצליל שהתקבל היה צורמני ב-Upper Mid, והיה חוסר ניכר בגבוהים (כולל הרמוניות!) ניסוי בהקלטת Pink noise שהורד מהצינור ב-MP3 והשמעתו, ושימוש ב-Audio Spectrum Analyzer מהסלולארי, הניב את התוצאה הבאה: (תמונה של טוויטר שקוע).

הערה: לדעתי היחס בעוצמות לא מגיע ל-20dB-30dB כמו בגרף, אלה פחות.
חלקו בוודאי במגבלות המדידה ואיכות המיקרופון בסלולארי. כמו כן ראוי לציין שנקודת החיתוך של ה-Crossover ב-3KHz. ההגבר ב-Cross כוון ל-0dB,
מתוך 3 אפשרויות של 2dB-, אפס, 2dB+.

המתקין הציע להוציא את הטוויטרים וכך עשינו. התקנה מתקנת, בוצעה ע"י שימוש באביזרי התקנה שמגיעים עם הסט, כפי שניתן לראות בתמונה:
הכיוון של הטוויטר מופנה כך, שהכיווניות של הימני (המרוחק, מפצה על המרחק (כפול). כמו כן ביקשתי לשנות את ה-Set Up ב-Crossover ל-2dB+.

הצליל השתפר משמעותית. ראה תמונה:
כל המדידות נעשו במצב Flat של בקר הצלילים ב-Head Unit.
כרגע הכיוון הוא תוספת של 6dB+ או חצי מהעוצמה ב-BASS וב-Flat בגבוהים.
גם בנקודת האיזון בין קדימה לאחור הכיוון באמצע.

נקודה לציון, שהמתקין מתחשב בסט הקדמי בלבד, מה שמאפשר לנטרל את האחוריים (100% Front). גם אז הצליל טוב.

מסקנות:
1. הצליל הסופי (כרגע) עדיף ע"פ הצליל המקורי של הרכב.
2. ההתקנה הלא כיוונית של הטוויטרים, יצרה אי איזון שמוסבר ע"י המדידות, ונשמע רע.
3. כדי ליישר את ה-Set Up ב-BASS, נחוץ סאב. הוצע סאב כולל התקנה של Alpine מתחת לכיסא הנהג. כרגע אני תוהה אם להשקיע את הסכום שיותר ממכפיל את העלות הכוללת.
4. שוקל להוסיף הגברה יעודת ל-4 ערוצים הקיימים.

אודה לתגובות או הצעות...







 

Ron W

New member
במקום לנטרל את האחוריים

למה לא לכוון ולמקסם אותם כתוספת bass ?
 
המתקין מתחשב בסט הקדמי בלבד

שלום
לא אני

הרי התקנתי גם אותם ושלמתי עבורם.
הרעיון שהקדמיים (קומפוננט) נבחנים/נבדקים בזכות עצמם. ויש בזה הגיון.
מסתבר שיש גם 2 תחרויות בנושא וגם שם מתיחסים רק לקדמי (עם סאב).
ברכב אין לאחרוי משמעות מבחינת אות בעל מידע נוסף / שונה כמו במע' 5.1.
זה אותו 2ch שעובר ל-4 רמקולים.
מבחינת מיקום (דלת אחורית למטה) הפיזור לאיזור הראש של היושבים קדימה לא אידאלי. לא לגבוהים ובכלל.
בכיול (Fader) יש מצבים שזה מטה את הגוון ונדמה שמקור הצליל משתנה (זז אחורה).
 
קצת עצות

1) ממליץ להתקין או להשתמש באחוריים כהשלמה לבאסים (אפילו לחבר דרך קרוס OVER)
2) ממליץ לבצע בדיקת התחברות הבאס (ולא חיסור) דרך ביצוע FADER FRONT TO BACK על כל צד בנפרד. יש הפתעות ברכב. הבדיקה צריכה להתבצע במקום בו אתה יושב (הנהג)
3) לסאב מתחת לכסא יש יתרונות ויש חסרונות, בגלל מקבלת נפח ומיקום, ואופן התחברות הצליל במרחב הרכב. שווה שתנסה אקוסטית (בעזרת חיבור זמני)
4) הפתרון היעיל ביותר הוא תיבת סאב וופר בבאגז' עם צינור (גמיש, מחומר שלא ירעד או יהדהד) שמתחבר לפתח אמצעי בDASH האחורי (או שני צינורות שמתחברים במקום הרמקולים האחוריים). קוטר הפתח יכול להיות אפילו "רק" 4 אינץ".
5) לגבי השקעה כספית: אני לא מזלזל בהוצאות אבל היחס צריך להיות לא כלפי עלות הציוד המקורי אלא כלפי צפי זמן השימוש (אם זה יקר, האם ניתן להעביר את הציוד לרכב אחר בהמשך) וכמובן ביחס לשיפור בהנאה שאתה עומד לקבל.

בהצלחה!
 
למעלה