כיצד הכי טוב לנהל תזרים מזומנים?

כיצד הכי טוב לנהל תזרים מזומנים?

ישנן דרכים שונות בהם ניתן לנהל את תזרים המזומנים של העסק:
רישום במחברת או בכרטסת, שימוש בגליון אלקטרוני מסוג אקסל וגם תוכנות ייעודיות.

מה עדיף?

ובכן תלוי מי אתה ומה הם צרכיך.
מאפיינים חשובים יהיו:
- כמה חשבונות בנק את/ה מנהל/ת.
- האם יש חשבונות ביותר ממטבע אחד?
-האם יש תנועות כספים רבות ביום?
-מה תדירות הוצאת החשבוניות בעסק?
ועוד

למרות שלא כך צריך להתנהל, גם שיקולים כמו מצב העסק משפיעים: אם מדובר בתקופה 'לחוצה', או עסק עם שולי רווח נמוכים , אזי מנהלים תזרים מזומנים בתדירות קרובה יותר (יומית או שבועית).
אם העסק במצב כספי טוב יותר, רמת הפיקוח יכולה להיות מעט פחות מהודקת (אבל חייבים אצבע על הדופק תמיד!).

עסקים קטנים מאוד/עסקים המוציאים חשבוניות בודדות בחודש ואפילו אנשים פרטיים או משפחות יכולים לנהל תזרים ע"ג מחברת או בצורה המתקדמת יותר - בגליון אלקטרוני מסוג אקסל, שהוא פשוט ונוח לתפעול. תזרים כזה לא יכיל שורות רבות של הכנסות והוצאות, ועל כן ניתן לנהל אותו בכלים פשוטים יחסית.

אם אתם עסק קטן אך עם תנועה מרובה של מזומנים או אתם עסק גדול, חברה קטנה / גדולה, וגם אנשים פרטיים או משפחות עם המאפיינים של תנועות כספיות מרובות או מורכבות, עדיין תוכלו לנהל את תזרים המזומנים שלכם בגליון אקסל, אבל אני ממליץ המלצה חמה לבחון גם תוכנות ייעודיות לכך.

חברות שמנהלות חשבונות בנק במספר מטבעות, פותחות תיקי יבוא ויצוא, מנהלות תנועות כספים עניפות וכד' - קשה להשתלט על כך באקסל, ועוד יותר קשה לקבל תמונה 'מחוברת' של כל חשבונות הבנק יחד במטבע אחד ובחתכים שונים - יומי/שבועי או חודשי. גמישויות כאלו אפשר לקבל בצורה טובה רק בתכנה ייעודית לכך.

יש בזה גם יתרון נוסף - לא מעמיסים עוד פרטים קטנים על הזכרון. התכנה עושה התאמת בנק יומית, ושואבת כל הפרטים הנדרשים מדף הבנק ומתכנת הנהלת החשבונות שלכם במימשק ממוחשב.
הדבר מאפשר גם פחות להתעסק בטכניקה, ויותר במהות!
 
למעלה