רועי החושב
New member
כיצד לא נפתרה בעיית החינוך ע"י ליבוביץ'
קיימת בעיה - מאז שחר האנושות אנחנו לא מצליחים לתת לילדים ידע בלי להשחית אותם עם ערכים כפויים.
ובהתאמה- לא מצליחים לשמור את התמימות אלא במחיר בורות ואמונות טפלות.
מושג האלוהים, מזוכך ויה נגטיבה ככל שיהיה, אינו אלא הקרנה של רצוננו לתמימות.
הפיתרון המזהיר שמייצג ליבוביץ' -הפרדת הרשויות בין הקונאטיבי לקוגניטיבי לא באמת פותרת בעיה זו של טריידאוף בין התמימות לידע. מה גם שהאל הוא ישות קוגניטיבית מובהקת! אולי הישות הקוגניטיבית בהא הידיעה. את התובנה האסורה הזו ביטא שפינוזה ולכן הוחרם. אולם זו אמת לאמיתה- אלוהים אינו בתחום הערכים! אלוהים הוא תיאוריה מדעית כושלת (או לחילופין אפשר לתת לשפינוזה להצילו ולומר שהוא הטבע).
החשיבות שמייחס ליבוביץ ושכמותו לתחימתו (השיקרית) של אלוהים בתחום הערכים מעידה על קיומה של אותה בעיה חינוכית שהוזכרה.
מבחינה חינוכית, רעיון האלוהים המונותאיסטי מוחזק להיות ידע אשר מגלם בחובו את שלילת הערכים המוחלטים (האלילים), כלומר את השיבה לתמימות. מעין כפתור איתחול, סוס טרויאני שנשלח ע"י התום לתוככי שטח עויין של מדע וערכיות העולם הזה. המאמין אמור, כנראה, ללמוד מיני ידיעות על העולם והטבע ואז לאתחל את עצמו, להתחזק באמונה (בעבודת השם, בתפילה או בפילסוף ויה נגטיבה) ולהדביר מנפשו את הטומאה הארצית שדבקה בו בעיסוקי העולם הזה.
כמובן שזה פשוט לא רציני. מה שקיים בפועל הוא שהמאמין עצמו מחזיק במודל הזה לגבי משמעותה של האמונה אבל המימוש של המודל הזה- פשוט לא קיים. כך שמה שיש הוא אמונה לגבי אמונה ותו לא.
אמנם, יתכן מצב, די נדיר, של שיבה לתמימות באורגניזם בריא, אולם הוא אינו נובע מפעולתה של הדת או האמונה, אלא הוא נטול סיבה בתחום החשיבה (וכאמור רעיון האל הוא ישות קוגניטיבית) ומה שקורה בפועל הוא שהחשיבה מפרשת את המצב הזה במסגרת הנחות היסוד הדתיות. הפרשנות הדתית היא שמשה ראה את אלוהים. המציאות היא שמשה (במידה שהתקיים בכלל) היה חזק יותר מהידע שהכיל וחזר לתמימות חסרת ערכים.
כך שבמה מועילה הדת לבעיה החינוכית? בשום דבר. עד כה לא נמצאה דרך לתת לילדים ידע בלי לכפות עליהם ערכים.
קיימת בעיה - מאז שחר האנושות אנחנו לא מצליחים לתת לילדים ידע בלי להשחית אותם עם ערכים כפויים.
ובהתאמה- לא מצליחים לשמור את התמימות אלא במחיר בורות ואמונות טפלות.
מושג האלוהים, מזוכך ויה נגטיבה ככל שיהיה, אינו אלא הקרנה של רצוננו לתמימות.
הפיתרון המזהיר שמייצג ליבוביץ' -הפרדת הרשויות בין הקונאטיבי לקוגניטיבי לא באמת פותרת בעיה זו של טריידאוף בין התמימות לידע. מה גם שהאל הוא ישות קוגניטיבית מובהקת! אולי הישות הקוגניטיבית בהא הידיעה. את התובנה האסורה הזו ביטא שפינוזה ולכן הוחרם. אולם זו אמת לאמיתה- אלוהים אינו בתחום הערכים! אלוהים הוא תיאוריה מדעית כושלת (או לחילופין אפשר לתת לשפינוזה להצילו ולומר שהוא הטבע).
החשיבות שמייחס ליבוביץ ושכמותו לתחימתו (השיקרית) של אלוהים בתחום הערכים מעידה על קיומה של אותה בעיה חינוכית שהוזכרה.
מבחינה חינוכית, רעיון האלוהים המונותאיסטי מוחזק להיות ידע אשר מגלם בחובו את שלילת הערכים המוחלטים (האלילים), כלומר את השיבה לתמימות. מעין כפתור איתחול, סוס טרויאני שנשלח ע"י התום לתוככי שטח עויין של מדע וערכיות העולם הזה. המאמין אמור, כנראה, ללמוד מיני ידיעות על העולם והטבע ואז לאתחל את עצמו, להתחזק באמונה (בעבודת השם, בתפילה או בפילסוף ויה נגטיבה) ולהדביר מנפשו את הטומאה הארצית שדבקה בו בעיסוקי העולם הזה.
כמובן שזה פשוט לא רציני. מה שקיים בפועל הוא שהמאמין עצמו מחזיק במודל הזה לגבי משמעותה של האמונה אבל המימוש של המודל הזה- פשוט לא קיים. כך שמה שיש הוא אמונה לגבי אמונה ותו לא.
אמנם, יתכן מצב, די נדיר, של שיבה לתמימות באורגניזם בריא, אולם הוא אינו נובע מפעולתה של הדת או האמונה, אלא הוא נטול סיבה בתחום החשיבה (וכאמור רעיון האל הוא ישות קוגניטיבית) ומה שקורה בפועל הוא שהחשיבה מפרשת את המצב הזה במסגרת הנחות היסוד הדתיות. הפרשנות הדתית היא שמשה ראה את אלוהים. המציאות היא שמשה (במידה שהתקיים בכלל) היה חזק יותר מהידע שהכיל וחזר לתמימות חסרת ערכים.
כך שבמה מועילה הדת לבעיה החינוכית? בשום דבר. עד כה לא נמצאה דרך לתת לילדים ידע בלי לכפות עליהם ערכים.