כיצד לנהוג עם ילדה ביישנית?

fistuka

New member
כיצד לנהוג עם ילדה ביישנית?

בתי בת שלוש וחצי, ילדה מאוד ביישנית.
היא מאוד אוהבת את הגננת בגן, ויחד עם זאת, בכל בוקר היא מתחבאת מאחוריי, מכסה את פניה בידיה, והפרידה ממני מלווה בבכי ובצעקות
שנפסקות בערך דקה וחצי אחרי שאני יוצאת.. הגננת גם מספרת לי שהביישנות שלה מוגברת דווקא כשאני נמצאת לידה.
כלומר, אני מרגישה שחלק גדול מה"ביישנות" אינה באמת ביישנות אלא נובעת מזה שהיא מאוד קשורה אליי
ואני לא יודעת מה הדרך הטובה ביותר להתמודד עם זה? להתעלם ולחכות שיעבור מעצמו?

מעבר לכך, במקרים אחרים, בהם יש מדריכים שאינה מכירה, היא מאוד נבוכה ומתוסכלת
רוצה להשתתף במשחק אך מתביישת, והתוצאה לרוב היא בכי חסר שליטה.
וגם פה אני לא בטוחה מה עדיף? לדחוף אותה לשחק? להניח לה לשבת בצד?
 
צרי שיחה על הביישנות

את יכולה לשבר עם ביתך על הביישנות - על זה שקשה לה להיפרד, מה היא מרגישה,, מה קורה לה אחרי שאת הולכת,, וגם את יכולה לספר לה על תחושות שלך
על זה שאת הולכת לעבודה אבל ממשיכה לחשוב עליה,,

גם במצבי מדריכים חדשים - תני לה מסר שזה בסדר שהיא מתוסכלת - כי היא רוצה ולא מצליחה - חשוב לתת לגיטימציה לרצון ולאי היכולת - זה חלק מהחיים
ויכול להיות שבפעם הבאה היא תצליח יותר,, כי זה מותר להיות מתוסכל, ולהיות ביישן ולפחד ולהצליח, ואם לא היום גם מחר טוב.

הכי חשובה השיחה, כי היא נותנת לה תחושה שאת/אמא מבינה אותה

את יכולה כשזה קורה בפעם הבאה - לחייך אליה ולהגיד לה בעיניים - אני יודעת מה קורה לך עכשיו, עם חיוך!

דנה שלמון
תרפיסטית באומנות
והדרכת הורים
 


כיצד את מגיבה מול הקושי שלה? האם כשאת רואה את הקושי שלה את מרגישה צורך לחבק ולגונן? האם אתם משחררים?

זה בהחלט מצב מאוד מתסכל. אתה רואה את הילד שלך כואב וחסר אונים ואנחנו רק רוצים לגונן ולסייע לו.
בשורה אחת - צריך בהדרגה לשחרר אותה ולתת לה כלים להתמודד עם הסיטואציות האלה שהיא כ"כ לא יודעת מה לעשות בהן.
כמובן - לצד מסר ותחושה ברורים שאתם שם ואתם מלווים אותה בדרך.

לגמרי לא להתעלם
קשה לה...היא במצוקה ויש צורך לתת מצד אחד הכרה בקושי שלה (כפי שהומלץ מעליי) ולצד זה, ללמד אותה להתמודד ולחזק אותה.

אני יודעת שכתבתי משהו מאוד כללי וגדול אבל אני לא מרגישה שנכון לכתוב משהו יותר ספציפי מזה, כי יש המון פרטים שחסרים (לגבי התנהגות שלה בשנים קודמות, לגבי התנהגותה בבית, לגבי הגישה שאתם ההורים דוגלים בה וכיוב').

בהצלחה
 

smile li

New member
אוסיף על קודמותי

ואכתוב שהתגובה מצידך צריכה להיות אי שם באמצע - לא לדחוק בה ולגרום לה להישאר מתוסכלת ובודדה, כשאת לא נמצאת שם כדי להכיל את הקושי האמיתי שלה ומצד שני, גם לא לגונן עליה יותר מידי, כי באופן הזה היא לא תתחיל להיפתח לסביבתה.

נתחיל מזה שחשוב לדעת שכבני אדם אנחנו שונים באופי שלנו. תמיד יש אנשים מוחצנים שמתחברים בקלות וישנם אנשים שהם יותר שקטים ומופנמים וזה בסדר. השאיפה היא שהביישנות לא תפריע לה, שתהיה מאושרת ותוכל לתפקד כראוי בחברה.
צריך לעשות זאת בהדרגה ומאוד להחמיא ולחזק אותה כשהיא מתקדמת. כדאי לשאול אותה אם תרצה להזמין חברות הביתה או ללכת אליהן, לערב אותה בסיטואציות חברתיות, אולי לקחת אותה לפעילויות חברתיות (למשל עם חברים שלכם שלהם יש ילדים פחות או יותר בגילה), להקריא לה ספר שיש בו אלמנט של התמודדות עם ביישנות חברתית. לשמור על איזון אופטימלי - כן לחשוף אותה למצבים שבהם היא נדרשת להיות פחות ביישנית ולהתחבר (חשוב שגם תרכוש מיומנויות חברתיות), אך לא לשדר לה שהיא לא בסדר וזה משהו ש"צריך לעבוד עליו".

מניסיוני אני גם יכולה להגיד לך ששינויים כאלה לא אחת מתרחשים גם ללא עזרתינו. לפעמים ילדה שהיתה כל כך ביישנית בגן, נעשית חברותית כשהיא מגיעה לבית הספר. המצבים החברתיים, ההתבגרות, הבשלות הרגשית והחוויות שמעצבות אותנו עם השנים, גורמים לנו להשתנות על מנת "לשרוד" בעולם בו אנו חיים.

שיהיה בהצלחה!
 
למעלה