דעתי -
רציתי להסכים עם הקביעה שבשביל להיות ממש טוב, צריך "לחיות" את המוסיקה, אבל לצערי, לאחר מחשבה, אני חייב להסתייג, כי רבים האנשים שמשום מה בחרו לעסוק במוסיקה, למרות שנפשם לא שלמה עם זה, והיו מעדיפים להיות משהו אחר (שדבר זה הוא נשגב מבינתי, איך אדם יכול לבחור במוסיקה כמקצוע, ללא הרגשת חיבור על טבעי כלשהוא איתה, אבל זה רק אני כנראה). בכל אופן, שאלתך עוסקת בתכונות הטבעיות, ובתכונות אשר אפשר לפצות עליהם בעבודה קשה. ובכן... עקרונית, אם מדברים באופן סובייקטיבי, אז כל אחד מחליט לעצמו מהם הקריטריונים לפסנתרן טוב. לאחד זה אחד שמנגן במהירות של 900 זיליון קמ"ש על הפסנתר, ולאחר זה אחד שמנגן תו אחד בחצי דקה, אבל הצליל שלו, והרגש שלו, הם הדברים הכי נשגבים ששמעת בחייך. אני, כמובן, כפי שכמובן משתמע מסגנון כתיבתי, משתייך לסוג השני - גם כמבצע, וגם בהעדפות אישיות - למרות שבליבי מקום לכולם. אז מבחינת טכניקה (נגינה מהירה) - זה דבר שבהחלט רוכשים אותו ולא נולדים איתו. למיטב ידיעתי אף אחד. הכל תלוי בכמה אתה עובד. מבחינת הרגש - אני האמת לא יודע. התשובה ההגיונית, כמובן, תהיה שזה בלתי אפשרי. שאם אין לך את זה, אז אין לך את זה. אבל אני לא כל כך בטוח. אני חושב שאם האדם בא לשיעור עם מורה מסויים בכוונה ללמוד, והמורה הזה מלמד אותו איך לקשור את הרגש שלו בנגינה שלו, בצורה רצינית ומקצועית, אז אני חושב שיש בהחלט סיכוי שהפסנתרן ירגש (וזה נכון לגבי כל נגן לפי דעתי). כמובן, שדרושה גם מוסיקליות. מה זה אומר? שהאוזן שלך פתוחה לרגש. אפשר גם להסב אותך לזה, אבל אצלי לדוגמא זה נכנס בתת מודע כששמעתי אנשים כמו קליינשטיין, ומייקל ג'קסון (ואגב, לא לזלזל. מייקל ג'קסון, בעיניי, הוא אחד הגאונים הכי גדולים של המאה ה-20, יחד עם עוד כמה ענקים כמו ג'ים מוריסון, ג'אניס ג'ופלין, וג'ימי הנדריקס - והוא עוד לא מגיע לרמה שלהם נדמה לי). אבל, אם אתה שואל בעצם איך אני אישית קובע אם פסנתרן הוא טוב או לא? זה רק לפי הרגש שלו, הצליל שלו, והרצינות שלו, הענייניות שלו. ואת כל זה אתה רוכש אם אתה מוסיקלי. והאם אתה יכול להשיג את מה שהפסדת בעבודה קשה? דבר ראשון, רצון זה הדבר הכי חשוב שיש. אני מאמין באמרה WHERE THERE'S A WILL, THERE'S A WAY. זה מאוד נכון. אם אתה רוצה להיות רציני ונגן מצויין, אז זה כבר אומר שאתה לא תעשה שטויות מיותרות בדרך, ושבסופו של דבר הכל קשור ברצון שלך. זאת ההשקפה שלי על העניין.