כיתת המים

כיתת המים

ויהי היום וליד ישיבת הרב ירחמיאל התקיים מניין קטן שנפתח על ידו של דריידל קשישא עוד כשהיה בימי חורפו, המניין היה במבנה שנקרא כיתת המים, על שום ששם היה הקולר(מתקן המים) המיתולוגי שהיה מקרר את גרונם הניחר של תלמידי ישיבת ירחמיאל בעודם שוקדים על אומנותם תורתם בעצם שרב להט הקיץ שנאמר "הוי כל צמא לכו למים" לומר לך: מה המים אין מתכנסין במקום מדרון, אלא נזחלין מעליו ומתקבצין במקום אשבורן--כך דברי תורה, אינן נמצאין בגסי הרוח ולא בלב כל גבה לב; אלא בדכא ושפל רוח שמתאבק בעפר רגלי החכמים, ומסיר התאוות ותענוגי הזמן מליבו, ועושה מלאכה בכל יום מעט כדי חייו, אם לא היה לו מה יאכל, ושאר יומו ולילו, עוסק בתורה. והנה שם באותה כיתה שכן מניין השבתות והחגים של בעלי הבתים, שם הובא ארון קודש נייד, זאת בעת שהתלמידים היו יוצאים לחופשת שנתם,או בימי שבתא. בתחילה היה די מניין די הצורך בכדי שדריידל ירעים בקולו ידפוק על סטענדאר חבוט ומקושקש ויאמר: "שקט בעזרת נשים" ואחר כך ינעים בקולו ויסלסל גרונו בתפילה לאל שמיים ושוכן מעונה. אך הנה תכפו הימים ונתמעטו הלילות והלך והצטמצם זרם האנשים הפוקדים בתי תפילה במרכז העיר הגדולה והתרבו הזקנים והתרבו הצעירים שאינם נמנים על שומרי השבת, ומרכז העיר התרוקן כמעט לחלוטין ממכריו של ההוא דריידל, אך בכל זאת היה צריך לבית הכנסת אשר נשא את כבודו ונפלאותיו לבני אדם.כי אי אפשי לו לאנש לשבת במקום כיתה רגילה ורימה ותולעה תחת אשר היה שם סינאגוג"ע רוחש חיים. והנה יום אחד הופיעו מאי שם כמה וכמה משפחות משטחי יש"ע אשר חישבו בלבם לייסד גרעין תורני בלב העיר הגדולה ולהשביר תורה ודעת לתושבים אשר לא נשאה רגלם לבתי מדרשות ולא ניטעו בימה של תורה כצמח השדה. ואותם משפחות איוו בלבם את בית הכנסת הדריידלאי הצנוע של כיתת המים ולא שאלו ולא התייעצו עם הדריידל הקשיש אלא באו בשבת אחת כולם כאיש אחד על נשם וטפם והחלו למלמל פסוקי תפילה ולהתנדנד כלולב הגזול או כתלמיד פרי שוורץ אשר התנודד על ספר גיאוגרפיה בשעתו.ועדיין לא עירבו סדרי תפילה ודריידל לא שלח חזן מקהלם לעמוד לפני התיבה אלא קימץ והעלה מידי פעם אדם אחד לתורה. והנה דריידל המתקרא יישוב ישן לא שת לבו אל הקהל החדש, אמנם שמח על הקהל אך לא אבה בלבו כי זה הדור החדש של חובשי הכיפות הסרוגות היה זר לו ולעולם הישן הגלותי בו איווה למושב לו שנאמר "כי יעקב בחר לו יה ישראל לסגולתו"אך מאין ימצא את אותם יהודים זקנים דוברי יידיש ולובשי בארט או כובע בארסלינו אשר חלקם הלך בתמרות העשן וחלקם הלך לבתי אבות או לבתי עלמין? ומאין ייצר דור שכזה? הלא אי אפשי לו לאדם להחזיר את שאבד. אך אחד מן המניין המצומצם המקורי שמח בקהל שזה מרחוק בא, היה זה היהודי מוישה גנץ בן השבעים ושש, יהודי פולני מיקירי קרתא, אדם מלא בעל רעמת שיער לבן ומשקפי קרן כאשר יחבשו מנהלי החשבונות, למוישה גנץ היו שקיות רבות של ממתקים לעת נהג לחלק לילדים הרכים בשנים, ואילו עתה לעת ערוב ימיו שמח על ההזדמנות ליטול חלק במעשה התחדשות בית הכנסת ולחלק ממתקים, תופינים ופרפראות רבים לילדי הציבור החדש והנה בשבת אחת ראשונה של אותם יהודים, בעת קריאת התורה ישב דריידל במושב הקבוע שלו והנה צדה את עינו תמונה אחת. שלשה ילדים קרבו אל מוישה גנץ והוא נטל ידו ודחפה בעדינות אל תיק הטלית הכחול שלו, שנשען על הסטנד, שלה משם כמות לא מבוטלת של נחשים מתוקים ועיני שקדים ואגוזי פרך וחילקם ביד נדיבה לזאטוטים אלו, והנה קרבו עוד ילדים ועמדו בתור בסבלנות רבה על יד הסטנדר, אך סבלנותם לא עמדה והם החלו לצווח. דריידל קם לפתע וציווח: "שקט, שקט בעזרת ילדים!" דריידל לא נרגע מאותה פרשייה ממתקית, הכיצד יאבה החוצפן מוישה גנץ לסתור את מעמדו הבלתי מעורער ולחלק ממתקים ביד רחבה לאותם ילדים זאטוטים.ועוד איכה ידע האם ממתקים אלו כשרים בהשגחת הבד"צ או שמא ממתקי עכ"ם אלו המיוצרים בבירת הממתקים העולמית שטאעקהאל"ם, אמנם נכון, הנה יהודים אלה מרחוק באו והפריחו את המניין השומם, אך סתרו את מעמדו תרתי דסתרי, שהרי משפחות נחשון, עמינדב, גאואל ובן מכי היכו את בית כנסת כיתת המים במניין פורח ויצרו שם בית כנסת נוסח ארץ ישראל ולא נוסח פולין הישן והטוב מבית אמא ואבא אשר בעיירה מרשלקובסקה. יום השבת קרב ודריידל טיכס עצה וגם התייעץ עם אשתו ציפקה ואז יום שישי אחרי כן פנה אל חנות הממתקים של חביליו אשר בשוק הגדול ויצא לאחר שקנה משם שק מלא בדברים מעניינים ומנעימי חיך.ובבוקרו של שבת, עמד דריידל ליד הכניסה לכיתת המים והנה נכנסו הזאטוטים והוא עמד עם שק היוטה ולכל ילד שנכנס חילק שקית של קילו וחצי סוכריות הכוללת בחובה נחשים, עקרבים, עיני שקדים,סוכריות מנטה, מרגליות מרציפן, טופי ממולא בתשעה לוגין של רום וכהנה וכהנה כטוב לבו של חביליו הסוחר והכל הכל בהשגחת בד"צ מענשעסטער. הנה קיבלו הילדים, תשעה במספר את חבילת הסוכריות העצומה המתקראת קאפוט"ע של כמות, וילכו לשבת, והנה באותה שורה של הילדים בא ונעמד מוישה גנץ וראה את שקרה, ונעצב לבו עד מאוד כי הנה דבר טוב שהוא עושה לא מתקבל בחיבה, ודריידל הביט בו וחייך חיוך ארסי, ובתיק הטלית של גנץ היו אמנם סוכריות לילדים אך לא בכמות של דריידל אשר הביאם ושבר את השוק, מה שנקרא, ועתה בעת קריאת התורה לא בא אף ילד ליטול ממתקים מאת מוישה גנץ כי פקעה בטנם מרוב דברי תרגימא, וגנץ נעצב אל לבו עד מאוד וטמן ראשו בטליתו ודמעה אחת גדולה התגלגלה מעינו כעוגמת נפש גדולה. ודריידל הביט בגנץ ולא אמר דבר. ומוישה גנץ גלגל דמעה גדולה שירדה לרצפה ואחר כך עלתה למרומים ומישהו שמע את לבו השבור, ואת דממתו. הנה לא אלמן ישראל וחצי מהילדים שקיבלו מדריידל כמות מוגזמת של סוכריות,ולא כמות מבוקרת של מוישה גנץ, אכלו אותם לתיאבון בבת אחת וקיבלו קלקול קיבה רציני שעלה בביקור בקופות חולים ואילו ההורים שראו שדריידל נתן כמות מוגזמת של דברי מתיקה, עלו אל ביתו בקומה השנייה של בניין ישיבת הרב ירחמיאל ופנו אליו בתלונה ובטרוניה והנה יצא אליהם ולא השיב אליהם אלא בתשובה מתחמקת: "ממתי אוכלים סוכריות לפני קידוש?" "למה נתת להם לפני ועוד בכמות מוגזמת שכזו?" התפרץ נחשון המזוקן , אחד המתפללים החדשים דריידל שתק כי ידע את הסיבה לאשורה וכן כי לפניו לא עמדו תלמידים אלא אנשים בוגרים בעלי זכויות ותלונות.וכן איווה בלבו להיפטר מאותם יהודים צברים משיחיסטים אשר אינם כבני הגולה אי שם בין פולין לליטא. "אתה שותק. אנחנו לא נשתוק!" אמרה אשתו של נחשון. ומאותה שבת חדלו המתפללים מיש"ע מלבוא בהיכל כיתת המים,כי סברו שמדובר בבית כנסת מאובן שאינו רוצה דם חדש הנערה בקרבו וכן חדל מוישה גנץ מלבוא, ומילא לפני קהל יש"ע היה במקום מניין מצומצם, אך מרגע שמוישה גנץ הדיר רגליו ועבר לבית הכנסת של קהל אמונים חדל לחלוטין המניין בכיתת המים ודריידל בשל גאוות לבו נאלץ לכתת רגליו אל הרחוב הסמוך וללקט מתפללים נוספים למניין השבתות.
 
תגיד קדיש -א

הנער נכנס לראיון כניסה אל כפר הנוער דירושלים, בכניסה בלבלו לו אתהמוח כבלבל ביצים כי הוא נכנס לראיון עם מר זלצמן-מרכז מגמת דפוס שאליה רצה להתקבל מלכתחילה. אם כן, הנער ששמו יוסי קדיש,שהיה בעצם ה"קדיש" של אבא שלו נכנס יחד עם אביו אל הראיון. והנה נכנס אל המשרד של המרואיינים דמות בעלת כרס וזקן וכובע נטוי באלכנוס ומראהו מזרה אימים. "שלום לך, אדוני" לחץ אבי התלמיד את ידי הרב, "בהההאאא שלווום" ענה הרב והוסיף "אנא הותר אותי כאן עם הנער ואני והוא נלכה"והוא הוציא גמרא מהארון ופתחה בעמוד כ"ה לערך בהלכות עבודה זרה, בדיוק איפה שאביי פגש את רבא לפני קרוב לאלפיים שנה ופחות... הנער ישב מול הרב והוא מצדו לקח גביע יוגורט והחל "להרביץ" בעוד הוא מביט בנער יפה העין ורך המראה: "תגיד תלמיד, מה שם משפחתך ?" שאל הרב בקול כשהח' נשפכת לו מהפה כמו היוגורט" "קדיש" אמר הבחור והוסיף: "אתה מר זלצמן?" "איזה זלצמן בראש הקלבסה, אני רבי משה בואנו דל עיר עתיקה בירושלים!" "תגיד, קדיש" אמר "מהיכן מוצא משפחתך יא סנטו !" יוסי קלט מיד את המילה "סנטו" ואמר בלי להתבלבל: "אבא שלי נולד בארץ אבל הוריו עלו מספרד לפני קום המדינה" "השבח לאל" אמר הרב שלא היה אלא מיודענו רבי משה בואנו ס"ט והוסיף "האם אביך דובר לאדינו?" "לא, אבל סבא וסבתא כן" בואנו התרגש והניצוץ עלה בעיניו: "אתה לא הנכד של נחמה וליאון מפלורנטין, ליאון שהיה עובד בנמל יחד עם מושיקו הבריון שהיה מרים כמו מיליון?" "כן" אמר יוסי ששמח על השאלות שהתשובה גלומה בתוכם בואנו ניגש אל התלמיד ואמר"בהההאאא בן פורת יוסף, בן פורת עלי עין, זכות גדולה נפלה בחלקנו! הנכד של מור קרידו מיו ליאון קדיש!" הוא יצא אל אביו רפאל שישב במסדרון ואמר: "בהאאאא בנך התקבל לכפר הנוער דירושלים! בן פורת יוסף יניק חכים עוד יהיה לנו, אדיו סנטו אל מונדו!" רפאל ההמום הביט בבואנו, אך שמח אל לבו... אך אותו יוסי קדיש, לא היה אלא ווזווז ערמומי שירש את ערמומיותו מאבותיו הגליציאנרים ילידי העיר טרנופול אשר ברחו עוד לפני מלחמת העולם והתיישבו בין אחינו יוצאי סלוניקא השם יבנה ויקוממה(אינשללה) ומהם למד את רזי השפה השפניולית, ועוד היה יוסי ערמומי ותחמן, בעל בטחון עצמי כה רב, עד שהיה משקר במצח נחושה וגם משכפל אתעצמו לשניים: הילד התכשיט של אבא, הילד הערס של הז'לובים מבתי הקפה ובתי המרזח אשר היו פזורים לאורכו של רחוב העלייה בואכה שכונת שפירא (השם יבנה ויקוממה בחסדי בעלי ההון) לאחר שנתיים שבהם למד יוסי קדיש את רזי הפנימיה ואת רזי האדם ששמו בואנו החלו הצרות, הוא שיכפל מפתחות לעשרות ונכנס לספרייה וביקש מהספרן שיתן לו להיכנס בחדר הפנימי, היכן שהספרים יקרי הערך היו מצויים,והספרן התמים אמר ברוב אוולתו: "אני אסגור אותך שם, וכשתרצה לצאת, תדפוק בדלת, ככה תוכל ללמוד היטב" ויוסי הערמומי לקח מספר ספרים נדירים ועתיקים משנת תרמ"א ומשנת תק"כ וכולי ושם אותם על השולחן הנטוי מול אדן החלון, אבל ממש קרוב לאדן החלון,אחר כך פתח את בריח החלון, הוא סימן לספרן שברצונו לצאת ויצא. יותר מאוחר בשעת לילה מאוחרת, הלך יוסי ונטל ספרים אלו מן החלון הפתוח, אך לפתע שמע קול: "מה תה' עושה כאן?"
 
חלק ב

הוא הסב את ראשו והנה ראה את קדושוביץ' הבלונדי, מי שישב לידו בכיתה: "לא עסק שלך יא דרעק!" "אתה לא צריך שומר?" קרא קדושוביץ והביט סביב. "בעצם אתה צודק" אמר קדיש "חצי חצי?" "אחשוב על זה,אבל אני חושב ששישים ארבעים צודק יותר" אמר יוסי ומשך את הספרים מאדן החלון. אחר כך הלכו השניים ומכרו את הספרים בחנות עתיקות תמורת סכום יפה להפליא שהספיק להצגה יומית אחת, מנה שווארמה עם פחית שתייה ובילוי בדיסקוטק של זלדה הצולעת. וכך התפתחה שותפות יששכר וזבולון בין קדושוביץ לקדיש, קדושוביץ שמר לבל יבוא הלך זר וקדיש ביצע את המלאכה. וכך חלפו הימים, קדיש הספיק לפרוץ גם למשרדו של המורה בצלאל ולגנוב משם את טופס בחינת המגן בשביל כל הכיתה. ליתר ביטחון, שלה קדיש מספר טפסים ריקים של תעודות בית ספר והתכונן להדפיס ציונים פיקטיבים על הטפסים בכדי לשמח את לב הוריו וכן בשביל שיוכל להתחמק מן השיעורים מבלי להיחבל בגופו בממונו ובשכלו. יום אחד רצה קדושוביץ לצאת אתו לקולנוע, אך קדיש היסה אותו באומרו: "אני צריך לזייף את התעודה שלי, מחר נדבר" וקדושוביץ נפעם לשמע הידיעה שיכלה לשפר לו את ציוניו הכושלים והצולעים כעז עיוורת במערת העשן ויאמר: "גם אני, גם אני רוצה!!!" קדיש הערמומי חשב ואחר אמר: "זה יעלה לך עשרים אחוז מהרווחים שלנו!" קדיש זייף את הטופס ושם אותו על גבי המדפסת ואחר רשם לעצמו ציונים יפים כמו 100 במתימטיקה, 100 באנגלית ו90 בתלמוד בבלי. לקדושוביץ שביקש ממנו ציונים קרובים למציאות (אך קצת יותר למעלה) התפיח קדיש את הציון: במתימטיקה קיבל 70 בעוד שמעולם לא גירד את אחוז החסימה של 56... באנגלית קיבל 90 בעוד שמעולם לא עלה ל60.... וביום הפקודה, יום מתן התעודה קיבל קדיש את חורבן חייו שנוצר בהתאם ללבנים שלבן ולתבשיל שבישל... ציוניו שאפו לאפס אחד מאופס שהרי בקושי השתתף בשיעורים, אך התעודה הפיקטיבית שימשה אותו טוב מאוד מול הוריו השמחים ששמרו אותה למזכרת. קדושוביץ היה יותר חכם ולאחר שהראה לאביו את התעודה, השליך אותה לאשפה. יום אחד נטל הרב משה בואנו את יומן כיתה יא' לביקורת פתע ולפתע חשכו עיניו, הנה קדיש, מחמל עיניו, הס"ט דל פלורנטין צבר שיאים בהיעדרויות לשיעורים, הוא פקח את עיניו כנדהם ואחר אמר למחנכו של קדיש מר ברויידע להסתכל במספרים שנית: "מה, אתה לא יודע?..." אמר ברויידע "זהו אלוף ההיעדרויות של כפר הנוער ושל כיתה יא' 5! ואני כבר נואשתי" בואנו הסמיק כקובה אדומה ואמר: "לאאא... לא יכול להיות שבן פורת קדיש יהפוך לכזה פזבנג דל אזנו לונסו!, אני מוכרח לדבר עם אבא שלו!" והוא נטל את פנקס הטלפון של התלמידים וחייג לכתובתו בפלורנטין. על הקו נשמע קול מבוגר, בואנו שאל: "איפה רפאל קדיש? מדבר הרב משה בואנו בעניין הבן יוסי קדיש" "זה סבא שלו !" "קומוס טאס קרידו ליאון!,יו חכם משה בואנו דל עיר עתיקה !" "איך נישט פאר שטיין" נשמע הקול מהצד השני "אני מנדלה קדיש!" בואנו זעם כזעום השור מול המטאדור, הוא רשף וזעם והתיז רוק לכל עבר: "תגיד בבקשה למר רפאל קדיש שיעלה לירושלים מחר בשעה חמש וחצי,זה חשוב מאוד! ושיביא אתו את התעודה" אחר כך השתולל בואנו כפי שלא השתולל מימיו: "פאדיינדו דל תלמיד, חוצפאאן! זיפת אל עמה! לא יאומן! גידלתי עכבר שדה תחת ידי והוא נשך אותי כנשוך ינשוף את הסנה שאינו אוכל!" הוא החליט לנהוג כימים ימימה עד יבוא אביו של יוסי קדיש. והנה בא אביו המשופם והמחויט והתעודה תחת אמתחתו והתלמיד יוסי נקרא לבוא, וזה היה מזל בשבילו כי רגע לפני כן הוא תכנן לשכפל מפתח של המשרד הראשי ... בואנו ישב בשולחנו מאדים וראשו נע מצד לצד כחולה עצבים, אביו של יוסי ויוסי ישבו מולו, יוסי ישב בבטחון מלא, אך הרגיש את הנולד. בואנו פתח את פיו ויאמר: "קודם כל, יוסי קדיש, תגיד קדיש לשהות שלך כאן איתנו !" "מה קרה?" שאל רפאל אביו. "הבן שלך בטלן, מכזב לצון ברבים ובורח משיעורים! מידת היושר והאמת צריכה להיות התשתית ליחסים שבין אדם לחברו, קבעה התורה שאסור לאדם להטעות את חברו, שיחשוב כאילו שהיה טוב אתו, בו בזמן שלמעשה לא עשה למענו כלום. זהו איסור 'גניבת דעת'. המייחד את איסור 'גניבת דעת' משאר השקרים הוא, שבדרך כלל שקר מכוון כלפי אירוע מסוים, שבמקום לספר בדייקנות על מה שארע, או מה שעתיד להיות, משקרים ומשנים את העובדות והבן שלך התחפש לספרדי בעוד שהוא אשכנזי!" רפאל קדיש צחק צחוק גדול ובואנו הזועם הוסיף" "אתה צוחק אה?הבן שלך נכשל בכל המקצועות, כמו בור ועם הארץ ודביל כסיל!!!" רפאל הוציא מתיקו את התעודה ואמר: "מה אתה סח! הילד גאון! תראה איזה ציונים יפים הוא קיבל!" בואנו נטל את התעודה והכיר בה את הזיוף, אך לא יכול היה לעשות דבר למעט עבודת ארכיון אחר דוחות ציונים שנגרסו במגרסה הגדולה ועל כן פתח את פיו וקילל במיני קללות שלא אוכל להביא כאן. ורפאל נטל את בנו יוסי ולחש לו: "בני היקר, בוא נברח מכאן מהר,מטרידים בן אדם מתל אביב לירושלים! מקום של משוגעים וגונבי הדעת!!!!!"
 
רבתודות

דריידל הוא מסוג היהודים האידישאים שאומר כי מי שלא מדבר יידיש הוא לא יהודי ...
 
למעלה