כך מרוויחות העיריות על גבינו [והגב שלי]

פרל דוד

New member
כך מרוויחות העיריות על גבינו [והגב שלי]

מס החניה של העיריות מכניס להן מאות מיליוני שקלים בשנה
בת"א היחס הוא 543 ש' קנס בשנה למכונית - והעירייה כבר שוקדת על הבוננזה הבאה מנהגים שיתפסו בנת"צים
■ העיריות, שבכוחן ובסמכותן לשפר את מצב החניה בערים, הן גם הנהנות הגדולות ביותר מקנסות החניה, שנובעים ממצוקת הנהגים
■ התוצאה: מס חניה
.
גלובס - http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001109999

העיריות מסוגלות לצפות ולחזות מראש, ברמת דיוק מרשימה, את היקף ההכנסות העתידי שלהן מקנסות חניה. ניתוח השוואתי שערכנו על פני כמה שנים מגלה סטייה של אחוזים בודדים, לרוב כלפי מעלה, בין התחזיות להכנסות מקנסות חניה לבין ההכנסות בפועל, שנגבו באותה שנה.

לא מדובר בהכנסות שמקורן בתשלומים על חניה "כשרה" בחניונים, פסי כחול לבן וכדומה. את אלה ניתן להעריך בקלות יחסית בהתאם למספר מקומות החניה הידועים ולשיעורי התפוסה. החיזוי הוא להיקף הקנסות שיוטלו על "עברייני חניה" במהלך שנת הכספים.

חובבי קונספירציות עשויים לטעון שהכישרון העל-טבעי של העיריות בחיזוי נובע מכך שהן מציבות בפני פקחי החניה יעדים ומכסות ומתגמלות אותם לפי "תפוקות". אבל זו פרקטיקה שהוכחשה רשמית וחלילה לנו לחשוד בכשרים.

תל אביב בדרך לשיא
המספרים מדברים בעד עצמם. ניקח למשל את עיריית תל אביב. על פי התקציב החדש שלה, שפורסם בסוף השנה שעברה, צפויות הכנסותיה מקנסות חניה להגיע ב-2016 ל-135.56 מיליון שקל - גידול של קרוב ל-20% ביחס ל-2015 וכמעט 40% יותר מההכנסות בסעיף הזה לפני עשור. מתוך זה, 32 מיליון שקל עתידים להיגרף מקנסות לנהגים בחניה מוסדרת, כלומר אלה שלא ישלמו על חניה באזורים שמסומנים בכחול לבן.

עוד נתח גדול ומכובד, כ-35 מיליון שקל, עתיד להגיע מ"קנסות חניה - אכיפת חובות עירוניים". לכך אחראית מדיניות כפל הקנס של העיריות, בצירוף מערכות גבייה סופר-אגרסיביות. אפילו גרירת מכוניות היא עדיין פעילות רווחיות מאוד ועיריית תל אביב צופה שהיא תכניס לה בשנה הנוכחית כ-10.5 מיליון שקל.
כדי להציב את הסכומים הללו בפרופורציה, ניקח כדוגמה את השיאנית האמריקאית, עיריית לוס אנג'לס, שמכניסה לקופתה בסביבות 250 מיליון דולר בשנה מקנסות חניה. בלוס אנג'לס רבתי רשומות כ-6.2 מיליון מכוניות פרטיות ולפיכך אנחנו מקבלים יחס של כ-41 דולר (כ-170 שקל) קנס לרכב בשנה.

בתל אביב רשומים כ-252 אלף כלי רכב, מה שמניב יחס מרשים של כ-543 שקל למכונית בשנה. כמובן, לתל אביב נכנסות מדי יום גם חצי מיליון מכוניות "זרות", שמפרנסות היטב את פקחי העירייה, אבל יחס "יוממות" כזה נשמר גם בערים גדולות אחרות בעולם. זהו אומדן כללי בלבד, אבל הוא משרטט תמונה די ברורה.
שאר הערים הגדולות בארץ מסתכלות בקנאה רבה על קופת הקנסות של האחות הגדולה, אבל האמת היא שאין להן במה להתבייש.
ירושלים צופה להכניס השנה כ-50 מיליון שקל מקנסות חניה ועוד כ-9 מיליון שקל מגרירת כלי רכב.
חיפה היא אולי הקטנה בין השלוש המובילות, אבל יש לה תיאבון גדול. הצפי שלה להכנסות מקנסות חניה הוא כ-35 מיליון שקל - וזו עוד תחזית שמרנית. בשנת 2014, למשל, ייצרו פקחי החניה החרוצים של עיריית חיפה קנסות בפועל בסך של כ-40.46 מיליון שקל, כמעט כמו ירושלים שגדולה פי כמה. חיפה מחזיקה גם בשיא יחסי. בשנת 2014, 67% מכלל הכנסותיה מחניה היו מקנסות ורק 37% מחניה לגיטימית. זה לא מפתיע כלל בהתחשב במצוקת החניה בעיר ובאגרסיביות של מחלקת הפיקוח.

השלב הבא: מלחמה טכנולוגית
עיון עמוק יותר בדוחות הכספיים של העיריות מגלה שהן ניצבות כיום בפני "איומים" שמקורם בסביבה הטכנולוגית המשתנה ובראשם האימוץ המאסיבי של אפליקציות חניה סלולריות דוגמת "פנגו" ו"סלופארק".
אלה מפחיתות בשנים האחרונות בהדרגה את ההכנסות מקנסות על חניה במקומות מותרים. עשרות אלפי נהגים, שבעבר לא הספיקו לחדש את תשלום החניה שלהם בטרם נפלו למארב של פקח זריז להפליא, עושים זאת כיום בלחיצת כפתור. אמנם ההכנסות של העיריות מחניה סלולרית הולכות ועולות, ותופסות כיום חלק נכבד מהעוגה, אבל הן באות על חשבון דוחות קנס רווחיים הרבה יותר לעיריות.

אל דאגה. גם העיריות מסתגלות לעידן הטכנולוגי. כמעט כל הערים הגדולות והקטנות עורכות כיום ניסויים מתקדמים ומתכננות הצטיידות במערכות אוטומטיות לצילום והנפקת דוחות, שיכולות לפעול תוך כדי נסיעה ותפוקתן מרשימה. חלקן - תל אביב וירושלים הן החלוצות - מתכננות ומציבות כיום מצלמות תנועה נייחות עם שליטה מרחוק וזיהוי מספרי רישוי. וזו רק ההתחלה.

השלב הבא הוא חוק חסר תקדים, שיעניק בקרוב לעיריות ולרשויות מקומיות הרשאה להכניס לקופתן קנסות ממצלמות אכיפה לנת"צים, שיוצבו בתחומן. המערכות הללו יקרות אמנם לרכישה ולתפעול, אולם הן אמורות לכסות את עלותן בריבית דריבית. פרוטוקול עדכני של עיריית תל אביב מגלה שהעירייה הקצתה השנה כמעט 37 מיליון שקל לפרויקט אכיפת הנת"צים בתחומה, "שיכלול מעל 150 מצלמות, כולל פיתוח תוכנה, שרתים ומרכז שליטה". משרד התחבורה יוסיף מתקציבו עוד סכום דומה לטובת הפרויקט.

יהיה מי שיטען שהגבלת מספר מקומות החניה בערים ושמירה על פער הולך וגדל בין הצרכים לבין מספר כלי הרכב בפועל היא סוג של "אקט חברתי-סביבתי" שיעודד את הציבור לנטוש את הרכב הפרטי לטובת תחבורה ציבורית ולהפחית את הזיהום. אבל אם המדינה חפצה בכך יש לה כלים הרבה יותר יעילים, שמתעללים פחות בנהגים, דוגמת אגרת גודש. אלא שמהצעדים הללו בורחת המדינה כמו מאש, ומשרד התחבורה אף נלחם בהם בגלוי. לעומת זאת, צעדים שמטרתם לייצר הכנסות זוכים לתקצוב נדיב.

בשורה התחתונה, הבעיה העיקרית של החניה היא ניגוד האינטרסים המשווע שבו נמצאות העיריות. מצד אחד בכוחן לשדרג את היקפי החניה בערים, להכשיר חניונים קיימים חדשים ולאלץ יזמים של פרויקטים להגדיל דרמטית את מספר מקומות החניה. מצד שני, יש להן אינטרס כלכלי לשמור על הפער, שהולך וגדל בשנים האחרונות, בין מספר כלי הרכב למספר מקומות החניה. הסיפור הקלאסי של החתול וההר הענק והבלתי מתכלה של השמנת.
 
לגלובס יש מישום מה אג'נדה ארוכה בעד עבירות תנועה

ראשית העובדות המתוארות שגויות (טעות קטנה או אג'נדה שבוחרת להתעלם מעובדות?) - נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית נאכפת על ידי משטרת ישראל ולא על ידי העירייה. העירייה אינה מקבלת מזה שקל (וגם לא המשטרה). לעירייה אין למיטב ידיעתי כל יכולת לעצור או לרשום דו"ח לנהג במהלך נסיעתו.
&nbsp
נניח שהיה חניה בחינם לכל רכב שרוצה להכנס לעיר. האם זה לא היה הופך את כל כבישי הכניסה לעיר לחניון אחד גדול?
&nbsp
ושאלה אליך דוד, אתה בעד ביטול נתיבי תחבורה ציבורית? אם לא, אז למה אתה מתנגד לאכיפה של נהיגה בתוך נתיב תחבורה ציבורית.
&nbsp
דרך אגב, הפתרון המתואר הוא פתרון שעל פניו נראה טפשי. הפתרון האנגלי טוב בהרבה:
בתוך כל אוטובוס יש מצלמה. GPS מפעיל אותה בעת הכניסה לנתיב. נקלט מספר רכב---> דו"ח. אז גם בטוחים שזה רכב שבאמת הפריע לאוטובוס ולא מתווכחים כמו עם החניות בתחנות אוטובוס אם בשבת מותר או אסור.
&nbsp
רימון חייט
מנהל פורום נדל"ן בתפוז
כותב הספר מדריך למשכנתא יעילה - http://www.effectivemortgage.co.il/spnv/
טיפים בחינם להחזרים נמוכים במשכנתא שלכם: http://www.effectivemortgage.co.il/tip
הרצאה שלי בנושא נדל"ן, השקעות ומשכנתאות: https://youtu.be/4x5fnkMmMSw
טלפון: 03-549-6611
 

פרל דוד

New member
לרימון - התייחסות.

היכן ראית שאני מתנגד לאכיפה במסלול לרכב ציבורי באשר הוא.

אני נגד הגזל של מערך האכיפה העירוני באשר הוא, העיריות הפכו את הקנסות למסלול הכנסות עירוני משמעותי ומרכזי ללא קשר להפרעה לתנועה או אפילו בחניה בכחול לבן. צריך רק לראות את שיטת הפעולה הדורסנית של הפקחים וכמובן התנהגותם.

לצערי בעבר שילמתי קנסות לא מתוך היותי עבריין אלא מהעובדה שלתל אביב אין שום פתרונות מערכתיים לחניה בתחומה.

כשאני נמצא בת"א ליום פגישות משולב אני משאיר בכל חניון פרטי [בתוך הבניינים] עשרות ש"ח ובסוף היום מעל 100 ש"ח תוסיף דלק ופשוט לא כדאי להגיע לפגישה עסקית בת"א, ואכן בחודשים האחרונים אני מוציא את הפגישות מחוץ לת"א לאלה שרוצים להפגש איתי.
 

פרל דוד

New member
מקבץ מכירת דירות יד שניה ברחבי הארץ.

תל אביב-יפו
ברחוב נחלת בנימין, 2 חדרים, 44 מ"ר, קומה 2, ללא מעלית וחניה, נמכרה ב-1.790,000 שקל.
ברחוב הרב יצחק ידידיה פרנקל, בפלורנטין , 2 חדרים, 39 מ"ר, קומה 3, ללא מעלית וחניה,נמכרה ב-1.560,000 שקל.

הרצליה
ברחוב השופטים[נווה אמירים], 4.5 חדרים, 140 מ"ר, מרפסת 12 מ"ר, קומה 2 מתוך שש, עם מעלית וחניה,נמכרה ב-2.500,000 שקל.
ברחוב אריה לייב יפה, 4 חדרים, 90 מ"ר, מרפסת 12 מ"ר, בקומה 3 מתוך חמש, עם מעלית וחניה,נמכרה ב-1.880,000 שקל.
ברחוב הנדיב, 4 חדרים, 100 מ"ר, בקומה 2 ואחרונה, ללא מעלית וחניה, נמכרה ב-2.050,000 שקל.

חדרה
ברחוב נהלל, בשכונת הפארק, 4 חדרים, 98 מ"ר, בקומה 1 מתוך תשע, עם חניה, מרפסת, מעלית וממ"ד, נמכרה ב-1.110,000 שקל.
ברחוב הירדן, בשכונת הפארק, פנטהאוז בן 5 חדרים, 150 מ"ר, בקומה 7, עם מעלית, חניה ומרפסת,נמכרה ב-1.620,000 שקל.
ברחוב חיים לסקוב, בשכונת גני אלון, 3 חדרים, 75 מ"ר, בקומה 4 והאחרונה,נמכרה ב-480,000 אלף שקל.
ברחוב חורשת טל, בשכונת הפארק, קוטג' בן 6 חדרים, 180 מ"ר בנוי על מגרש בשטח 270 מ"ר, מרפסת, חניה וממ"ד, נמכרה ב-2.120,000 שקל.

נתניה
ברחוב השבעה, במערב העיר, 3.5 חדרים, 118 מ"ר, בקומה 3 והאחרונה בבניין, ללא מעלית וחניה, נמכרה ב-1.140,000 שקל.
ברחוב שלמה המלך, במערב העיר, 4 חדרים, 119 מ"ר, בקומה 2 מתוך 6, עם מעלית וחניה, נמכרה ב-1.750,000 שקל.
ברחוב נחום סוקולוב, קוטג' דו-משפחתי 7 חדרים, 210 מ"ר בנוי על מגרש בשטח 240 מ"ר, עם מרתף וחניה,נמכר ב-3 מיליון שקל.

ירושלים
ברחוב בית הערבה, בשכונת ארנונה, 3.5 חדרים, 74 מ"ר, קומה 3 ואחרונה, 3 מרפסות 4 מ"ר כל אחת, ללא מעלית, ללא חניה, נמכרה ב-1.670,000 שקל.
ברחוב יהודה בורלא, 3 חדרים, 90 מ"ר, קומת קרקע מתוך 3 קומות, עם חניה, ללא מעלית נמכרה ב-2.400,000 שקל.


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
פרל דוד סלולרי - 052-8964914
מידענות,איתור מקרקעין, יזמות בנדל"נ, יעוץ פרטני למתחמי נדל"נ.

מייל - [email protected]
 
למעלה