כך קברו הפקידים את הגז הישראלי

ארה"ב סיימה את תוכנית החילוץ של המשבר הפיננסי ברווח

http://www.themarker.com/wallstreet/1.2516729
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
המהלך של ירידה בריבית במשך 30 השנים האחרונות - האם לדעתך הוא תרם לגידול העצום באי השוויון הכלכלי ?
&nbsp
"את צודקת שבמשך 30 שנה הריביות ירדו ברחבי העולם, גם בכלכלות מתקדמות וגם בכלכלות מתעוררות. יש לכך כמה סיבות, ואחת החשובות ביותר היא ההאטה בגידול בכוח העבודה במערב - יש פחות ביקוש להשקעה, ואז הריביות יורדות. בכלכלות המתעוררות יש חיסכון גבוה. כתוצאה מכך, יש ביקוש גבוה לאג"ח אמריקאיות. "הגידול באי שוויון משמעותו שלאנשים בעלי הון יש יותר כסף, אבל אני לא חושב שריבית נמוכה גרמה לגידול באי שוויון.
אם כבר, המדיניות המוניטרית נועדה לעודד את התעסוקה, וזה אמור להגביר את השוויון.
בסך הכל, ארה"ב התאימה בצורה נכונה את המדיניות למיתון הגדול, ובגלל זה הכלכלה התאוששה בצורה מוצלחת יותר מאשר באירופה וביפן.
&nbsp
"ביצענו צירוף של מדיניות פיסקלית - תמריצים שתרמו 3% לצמיחה - ומהלכי ייצוב כלכלי, שתרמו 5.5% לתמ"ג. המדיניות המוניטרית היתה נועזת ביותר והשתמשה בכלים לא קונוונציונליים.
ייצבנו את המערכת הפיננסית, ואפילו עשינו רווח על ההתערבות במערכת הפיננסית. "עם זאת, יש צעדים שהנשיא הציע והקונגרס לא אישר, שהיו יכולים להאיץ את התהליך של ההתאוששות.
התאכזבנו שהקונגרס לא העביר את החוקים להשקעה בתשתיות, למשל".
&nbsp
"בטווח הקצר, אנחנו רואים גידול מהיר יותר בשכר. עובדים מקבלים העלאות שכר, ובחודש האחרון היתה עלייה של 0.4% בשכר, כך ששוק התעסוקה נהיה לחוץ יותר (כלומר, נוצר יותר מחסור בעובדים).
השיפור בכלכלה מתורגם הפעם לעלייה בשכר.
האתגר הכלכלי העיקרי של ארה"ב בעשורים האחרונים הוא להעלות את השכר של מעמד הביניים".
&nbsp
ארה"ב היא יצרנית הגז והנפט הגדולה בעולם, והיא עוד תגדיל את התפוקה
שלה.
זה מגדיל את הביטחון הפוליטי והאנרגטי שלה.
&nbsp
"הסיפור הפנימי של הכלכלה האמריקאית הוא השינוי המשמעותי בהוצאות על בריאות. לפני עשור, הפרמיות של ביטוחי הבריאות עלו ב–10%–15% בשנה, ועכשיו הן עולות רק ב–3% בשנה.
תוצאות חוק הבריאות מדברות בעד עצמן :
ירידה במספר הבלתי מבוטחים, האטה בעלויות, ושיפור במדדים שונים של איכות של מערכת הבריאות.
לרוב האמריקאים יש כיום גישה לביטוח במחיר סביר".
&nbsp
&nbsp
האם האמונה שלך בשוויון ההזדמנויות - המשחק ההוגן בארה"ב - מקבלת חיזוק מהמציאות ?
&nbsp
"אני חושב שבארה"ב יש הזדמנויות נהדרות, אבל אנחנו לא מצליחים להגשים את הפוטנציאל של מה שאנחנו רוצים. דוגמה מוחשית אחת :
בדירוג של חינוך לפעוטות בגילאי שלוש־ארבע, ארה"ב מדורגת 22 בין מדינות OECD. אי־אפשר שיהיה שוויון הזדמנויות, בלי שלכולם יהיה חינוך איכותי מגיל צעיר".
&nbsp
החינוך הוא פתרון חשוב לאי־שוויון, להשקפת הממשל, אבל שכר הלימוד בארה"ב עלה, חובות הסטודנטים גדלו - איך זה משפר את הגישה לחינוך גבוה ?
&nbsp
"עשינו בממשל אובמה הרבה כדי שקולג'ים יהיו זמינים לכולם : הרחבנו תמריצי מס, הצענו הרבה יותר מלגות, שיפרנו את תוכניות ההלוואה לסטודנטים - ההחזר והריבית הם לפי רמת ההכנסה, יש הטבות מס, ויש אפילו מחילת חובות למי שלא מוצא עבודה מכניסה.
זה בא לידי ביטוי בשיעור רישום גבוה יותר לקולג'ים. הממשל הנוכחי היה הראשון מעולם שהכניס כסף פדרלי לקולג'ים קהילתיים.
הבעיה היא שצריך שמישהו ימשיך את זה, שהמלגות ימשיכו להינתן.
הטבות המס אמורות לפוג ב–2017.
&nbsp
"עוד דבר הוא שיפור האיכות : הבעיה עם פירעון חובות סטודנטים היא לא סטודנטים שמסיימים לימודים, כי הם יכולים לפרוע את החובות.
הבעיה היא שאנשים נרשמים לקולג'ים לא טובים, ואז הם לא משלימים את הלימודים".
&nbsp
&nbsp
התחזקות הדולר, אומר פורמן, בולמת את צמיחת היצוא ופוגעת בצמיחה האמריקאית, ואולם מנגד, הנפילה במחיר הנפט נותנת רוח גבית.
"קשה לחזות את מחירי הנפט, מסיבות גיאופוליטיות רבות. מה שקורה בכלכלה הסינית בשנתיים הקרובות ישפיע רבות. הדבר האחד שיודעים הוא שארה"ב מפיקה יותר, התפוקה הזו תמשיך לעלות, והגידול בהיצע הנפט יתבטא במחיר נמוך יותר.
זה מקטין את החשיפה של הכלכלה האמריקאית לתנודות במחיר הנפט.
הדבר הטוב ביותר שאפשר לעשות זה להבטיח שמפיקים נפט.
&nbsp
אני חושב שנושאים כאלה הם לטיפול השוק החופשי". אבל עד היום מקבלות חברות נפט סובסידיות והנחות בתמלוגים, בגלל שארה"ב עודדה פיתוח של שדות נפט בשנות ה–90.
&nbsp
ירידת מחיר הנפט עלולה לפגוע גם בהשקעה באנרגיות מתחדשות.
"הממשל מחויב מקומית ובשיתוף מדינות G–20 להפסיק את הסובסידיות לדלקים מאובנים", משיב פורמן. "יש גידול של פי עשרה בייצור אנרגיית רוח, ובאנרגיה סולארית זה פי שלושה. אנחנו מנסים לקבוע תקנות שיתמרצו את המשקיעים בדלקים מתחדשים.
"הנשיא אובמה הורה לסוכנות להגנת הסביבה לקבוע חוקים גורפים להפחתה של פליטות פחמן. ההחלטה איך לעשות זאת תהיה מקומית : כל מדינה תוכל לבחור אם להשקיע באנרגיה חלופית, לעבור לגז, לייעל את הפחם, ועוד.
עד 2030 תהיה הפחתה של 30% בפליטות מתחנות כוח בארה"ב - וזה יחזק את התפקיד של אנרגיה מתחדשת".
&nbsp
http://www.themarker.com/wallstreet/1.2512879
&nbsp
&nbsp
 
"וכי איזה משקיע ישקיע מילארדי דולרים בתנאים של

רגולציה רטרואקטיבית ובהחלטת יחיד ?"
http://www.bizportal.co.il/gazandoil/news/article/399784

"אני דואג מהאופוריה הזו סביב הפיצול. לחייב את נובל ודלק למכור את 'תמר' או 'לוויתן' בדרך של מאבק משפטי יכול לקחת עשר שנים - והממונה אמר זאת בעצמו. אני סבור שכדאי להיכנס לקרבות כאלה רק כשאתה יודע שבסופה של הדרך יש יתרון ניכר. הניסיון בעולם וגם התיאוריה הכלכלית אומרת במפורש שכל מי שחושב שדואופול יביא לתחרות משוכללת - טועה. אפשר להסתמך בעניין הזה גם על הניסיון שלנו בארץ".

"בדואופול יש לבעלי השליטה אינטרס לשתף פעולה. נניח, למשל, שפיצלנו את הבעלות במאגר הגז וכל אחד מוכר בנפרד. אבל אז, הפתעה הפתעה, פתאום מתברר שהמחירים מאוד דומים. זה קצת כמו עמלות הבנקים. זה יעורר אינסוף תמיהות ושאלות ומעורבות משפטית אינסופית. יש הטוענים שמחירי הדואופול אפילו גרועים יותר מאשר מונופול".

"אני לא רואה שחקן שלישי בעל משקל שנכנס לשוק הזה (של פיתוח מאגרי גז - ע.ב). אין שום מודל כלכלי שמראה שדואופול יכול להוליך לתחרות משוכללת, ולעניין הזה אין הבדל גדול בין שניים או שלושה שחקנים".

"השאלה היא לא כמה שחקנים אלא מה חלקם. בבנקאות הישראלית, פועלים ולאומי מחזיקים 80% מהאשראי במשק למרות שיש לא מעט בנקים אחרים קטנים ובינוניים. בגז המצב מאוד דומה בגלל שיש לנו שני מאגרים גדולים מאוד ("לוויתן" ו"תמר" מכילים כמעט 90% מעתודות הגז של ישראל - ע.ב) - ואני לא רואה שחקנים קטנים ובינוניים שיכולים לקום מסביבם ולהתחרות בהם".

"כמו שיש לי ספקות לגבי דואופול יש לי גם הסתייגויות מפיקוח. פיקוח זה מתן הרבה סמכויות למערכת בירוקרטית, והניסיון לא מצדיק אופטימיות".

"בבנזין יש מחיר בינלאומי ברור. בגז יש פערים מאוד גדולים במחירים בין אזורים שונים בעולם. אני לא רואה את הגמישות של הרגולטור להתאים את עצמו להתפתחויות. צריך להרחיק את זה כמה שאפשר מהמערכת הביורוקרטית או הפוליטית, לעבור לנוסחאות שימנעו את המעורבות הזו".


- יש הצעה אחרת של Single Buyer, כלומר שהמדינה תקנה את כל הגז.

"זה מעורר שאלות כמו כיצד ייקבע המחיר שבו הממשלה תקנה את הגז ? מה יהיו המחירים שבהם הממשלה תמכור אותו הלאה ? הרי ייתנו מחיר שונה לכל צרכן. יש כאן מדרון חלקלק. כל הפתרונות הם וריאציות על פיקוח, והניסיון שלנו בפיקוח לא מוצלח".


- אז מה אתה מציע ?

"אני חושב שהפתרון צריך להתחיל מהסוף, כלומר, מכך שנגדיר מהי המטרה שאליה אנחנו רוצים להגיע. לדעתי המטרה היא להבטיח שמחירי הגז בארץ לא יהיה שונים מהמקובל במדינות דומות לנו בעולם. יש היום מהפכה בתחום מחירי האנרגיה בעולם. ארה"ב הופכת למפיקת הנפט הגדולה בעולם, המחירים בירידה - גם בנפט וגם בגז. לדעתי, המגמה הזו תמשיך והמטרה שלנו צריכה להיות לא לשלם מעל למחירים הסבירים של מדינות במצב דומה לשלנו מבחינת מאגרי גז.

"לכן, הפתרון הוא לקבוע נוסחת הצמדה מחייבת לממוצע משוקלל של מחירי הגז במדינות שונות. זה קשור לעוד נושאים שכבר נידונו בעבר ויצטרכו להיפתח עכשיו מחדש, כמו מכסות הייצוא. אם הממשלה תפתח עכשיו את ההסכמים ומכאן ואילך תהיה נוסחת הצמדה מסוימת. הנוסחה עצמה תצטרך לקחת בחשבון, למשל, שיהיה מחיר רצפה. תיפתח מחדש השאלה של ביטחון אנרגטי. יצטרכו לפתוח גם את ההסכם שמתגבש בין 'תמר' לחברה הספרדית - לא ברור מי ימכור את הגז למצרים".
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000996150#fromelement=hp_morearticles
 
"קראתי את הדוח שטוען שהשוק נשלט בידי שחקנים מעטים ואני מסכים

אבל הוא לא התחשב בעלות היקרה של פיתוח המאגרים בישראל והשווה אותה למדינות כמו איראן. מאגרי 'תמר' ו'לוויתן' נמצאים בעומק של 5-7 ק"מ. זה נחשב עמוק מאוד. 'תמר' נמצא במרחק של 95 ק"מ מהיבשה ו'לוויתן' 130 ק"מ. פיתוח המאגרים נמצא בקצה גבול היכולת הטכנולוגית, אז ברור שהמחיר בישראל הוא לא כמו באיראן. כל ההשוואה לא נכונה".


- מה אפשר לעשות כדי לוודא שמחיר הגז יהיה נכון ?

"ובכן, ניתן לקבוע שיהיה למחיר בישראל קשר למחיר הגז בהסכמי הייצוא, משום שמחיר הגז בהסכמים אלו הוא בוודאות תחרותי. הוא מתחרה בגז שמגיע מכל העולם. למשל, ניתן להסכים שהמחיר המקומי יהיה 80% ממחיר הייצוא לירדן או למצרים. או למצוא מנגנון אחר שיבטיח שהמחיר המקומי יהיה נמוך ממחירי הייצוא ב-X אחוזים".
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000996153#fromelement=hp_morearticles
 
מהומה רבה על לא מאומה : עריצות הפקידים \ "אידיוטים שימושיים"

אידיוטים שימושיים. יש משהו אירוני בכך שחסידי ההפרטות, אלה שמטיפים יומם וליל לפרק, לשבור, לחסל ולמכור (בין אם חברה ממשלתית ובין אם מעון לבעלי מוגבלויות), הם הראשונים לבכות על "שוד הגז הגדול", על "קבוצות כוח" ועל פגיעה בצרכנים. הרי אם המדינה הייתה מקימה חברת קידוחים ממשלתית ומשקיעה הון במחקר ופיתוח כפי שעשתה נורבגיה, אותם מטיפים היו ממהרים לטעון שהממשלה לא יודעת ולא צריכה לנהל נכסים ואופרציות כאלה בעצמה. כך קורה שגדולי הקפיטליסטים, הג'יהדיסטים של כת ההפרטה, עוטים מסיכה של פעילים חברתיים, של לוחמי צדק למען חלוקה שוויונית יותר. כך קורה שנרקמת לה ברית מוזרה בין הכחלונים לגלאונים, שמאל וימין, כל אחד והאידיוטים השימושיים שלו.
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000996163#fromelement=hp_deot
&nbsp
&nbsp
&nbsp
הטור הפעם יהיה ארוך, ארוך מאוד. [הטור הובא כאן בקיצור-לטור במלואו, ראו בקישור למטה] את משק הגז הישראלי ואת משק החשמל השלוב בו אי-אפשר לסכם בכמה מאות מילים, אי-אפשר לתאר אותו בפתיח קצרצר, של דקותיים בלבד, כנהוג בכלי המדיה הפופולריים, שבו נזרקות לאוויר המילים "מונופול", "קרטל", "עושק" ו"צרכנים", בלי להביא שום עובדה, שום נתון ושום תימוך מקצועי.
כשהרייטינג הוא גולת הכותרת, כשהמטרה היא לשלהב יצרים, לסחוט מחיאות כפיים וקריאות הידד מהקהל, אין פלא שהדיון נעשה רדוד ומופרחות כותרות שקריות לחלוטין
&nbsp
&nbsp
ישראל הצמיחה חבורה של צדקנים, מתחסדים וטהרנים, שמחלקת את העולם לשחור ולבן, טובים ורעים, מושחתים ונקיים. מבחינתם, מי שלא בצד ה"נכון" הוא מושחת, לוביסט ושופר של מישהו שמקבל ממנו איזשהו אתנן. מי שיבדוק היטב בציציותיה של החבורה יגלה מהר מאוד שהיא בכלל לא "נקייה". נהפוך הוא, היא מושחתת מוסרית ופועלת מאחורי הקלעים באופן אלים. בחצר האחורית של התקשורת מתנהלת מערכה מכוערת, נבזית ושקרית שבה מנסים, ללא הצלחה, להטיל דופי בעיתונאים שמביעים עמדה מקצועית מנוגדת.
&nbsp
&nbsp
אורית פרקש-הכהן, ויחד איתה אבי ליכט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים כלכליים-פיסקליים, הם ההוכחה הטובה ביותר לשלטון הפקידים ולעריצות שלהם בישראל. בשבועיים האחרונים התברר שפקיד לא צריך הרבה בשביל לקבל את עיטורי העוז והגבורה בתקשורת: הוא פשוט צריך לשלוח או להדליף לעיתונאי הבית שלו מכתב כלשהו עם כמה מילים גבוהות והם כבר יכתירו אותו כמי שעשוי ללא חת, נלחם למען הדמוקרטיה, נאבק עד טיפת דמו האחרונה למען הצרכנים וכל ההפרזות המביכות האלו. כן, אין צורך במעשים, בפעולות, בהחלטות - מספיק לשרבט כמה מילים והפכת לגיבור בן לילה.
&nbsp
ליכט ציין במכתבו על משק הגז את החשש מפני "ריכוז עוצמה" בידי גורמים פרטיים. בזה הוא צודק לחלוטין. כל משטר דמוקרטי חייב לרסן את כוחם של העשירים, כי כוח, כל כוח, גורם לאנשים שצברו כסף ועוצמה להשתמש בו באופן פסול ולעתים מושחת. אבל ליכט התעלם לחלוטין מ"ריכוז עוצמה" בידי גורמים מסוגו, כלומר, משפטנים ופקידים שתוקעים ומסרבלים החלטות, שמתקוטטים זה עם זה, שעסוקים חלק גדול מזמנם במירוק המוניטין שלהם בתקשורת (יש פקידים שחצי מזמנם, אם לא יותר, מוקדש לשיחות עם עיתונאים). המשפטיזציה בישראל, הביורוקרטיה במדינה, הטהרנות הישראלית - כל אלה נוראות.
&nbsp
פקידי האוצר אינם משרתים את הדמוקרטיה, אלא את האג'נדה האישית שלהם. אבל ליכט לא יעז לצאת נגדם. כוחם של הפקידים באחדותם.
&nbsp
ישראל קיבלה מתנה ענקית: שני מאגרי גז, תמר ולוויתן, שיכולים לספק את צורכי הגז הטבעי שלה במשך עשרות שנים. הברכה הזאת הפכה עם השנים לקללה, בעיקר באדיבות הפקידים. הציבור צריך להבין דבר אחד משמעותי מאוד: לולא התגלה גז טבעי במעמקי הים, תעריפי החשמל שלנו היו היום גבוהים בכ-30% (!) לפחות, ואם רשות החשמל לא הייתה חונקת את התעריפים באופן כללי, אנחנו היינו משלמים אף 50% יותר בחשבון החשמל החודשי. למה? כי ההוצאות הכי כבדות על ייצור חשמל הן ההוצאות על רכישת דלקים, חומר הגלם של ייצור החשמל, והם כוללים גז טבעי, פחם, מזוט וסולר. עלות ייצור חשמל בגז טבעי היא הכי זולה, אחריה הפחם, שלישי בדירוג המזוט (פי 4 מגז טבעי) ואחריו הסולר (פי 7 ויותר מגז טבעי). אם יש גז טבעי בשפע, עלות ייצור החשמל יורדת באופן דרמטי.
&nbsp
בשנת 2012, למשל, עלות הדלקים בחברת החשמל הגיעה לסכום של כ-20 מיליארד שקל בגלל המחסור בגז והפלופ של הסכם הגז עם מצרים (כל הפקידים החליטו להעלים את השערורייה מהעין הציבורית כי זה היה באחריותם). עם אספקת הגז מתמר העלויות צללו בשנת 2012 לכ-11 מיליארד שקל, וזה החיסכון הדרמטי שמאפשר לכולנו לשלם חשבון חשמל עם תעריפים נמוכים יחסית. נחזור על זה שוב: עצם גילוי הגז הוא החיסכון הגדול ביותר למשק הישראלי ולא פיקוח על מחירי הגז, יהיה או לא יהיה, או שבירת המונופול שתוביל לכאורה לתחרות. בתסריט הכי אופטימי, מחירי הגז יירדו ב-20%-25% ואילו תעריף החשמל יירד בכמה אחוזים בודדים.
&nbsp
ייצור חשמל ותעריפי חשמל הם מקטע אחד בברכה של גילוי הגז. יש גם ההשלכות הרחבות יותר: חיבור מפעלים לגז טבעי במקום מזוט וסולר שתפחית את עלויות הייצור, שימוש בגז טבעי בתחבורה שיוריד עלויות לצרכנים ופיתוח תעשיית גז ישראלית שתתרום לתעסוקה איכותית ותמשוך השקעות זרות. כל אלה תקועים הודות לאותם פקידים: קרוב ל-2,000 מפעלים נקלעו למבוך ביורוקרטי וממתינים לחיבור לגז הטבעי; על שימוש בגז טבעי בתחבורה אפשר רק לחלום; ועל פיתוח תעשיית גז ישראלית - נו, זו כבר בדיחה.
&nbsp
&nbsp
אלו הטיעונים המשפטיים, אבל גם גילה מבין היטב שפיצול המאגרים לא בהכרח יוריד את מחירי הגז. לדעתו, צריך לתת לזה צ'אנס, ואם התחרות לא תעבוד, אז לא יהיה מנוס מפיקוח. אבל זה בדיוק כל העניין: כל הוויכוח הוא על כך שאם ימכרו את אחד המאגרים, בעוד כמה שנים תתפתח אולי תחרות והמחירים אולי יירדו. הסיכוי לכך נמוך, כך שכל המהומה השבוע היא מהומה רבה על לא מאומה.
&nbsp
&nbsp
וכעת למספרים, המספרים הגדולים: מאגר הגז תמר הוא מונופול. למונופול יש כוח תמחור גבוה, ובדרך כלל גם רווחיות חריגה. כדי להבין את המספרים צריך להציץ בדוחות, ולא להזמין חוות דעת יקרה מיועצים כמו שעשתה פרקש-הכהן. צללנו השבוע לדוחות הכספיים של דלק קידוחים, המחזיקה כ-15.6% ממאגר תמר. יש שם תחזיות מאוד מפורטות של הכנסות, תזרים, הכנסות, עלויות פיתוח והפעלה וכמובן מסים שונים (תמלוגים, היטלים ומסי הכנסה). כל המספרים הם רק על חלקה של השותפות במאגר. הכפלנו את המספרים כך שיגלמו את מספרי המאגר המלאים והרי הטבלה לפניכם - כל הנתונים, על-פני 24 השנים הבאות, עד שיאזל הגז בתמר.
&nbsp
אז ככה: הכנסות המאגר המצרפיות אמורות להסתכם ב-24 שנים ב-56.7 מיליארד דולר. התזרים (בהיוון 0%) אמור להיות כ-18.7 מיליארד דולר (בפשטות, זה מה שנשאר ליזמים). המדינה אמורה לקבל במסים שונים כ-31.9 מיליארד דולר. בסך הכול, נהנים היזמים מתשואה שנתית של 22%. יש שיאמרו שזו תשואה גבוהה מדי, ואפשר להבין אותם.
&nbsp
אפשר להסתכל על כך גם באופן אחר: השותפויות מוכרות את הגז הטבעי ללקוחותיהם (הדומיננטית שבהן חברת החשמל) ב-5.6-5.9 דולרים ליחידת תפוקה. הוצאת הגז מלב הים (עלויות הפקה) עולה כ-0.5-0.6 דולרים בלבד ליחידת תפוקה. על זה יש להוסיף את עלויות הפיתוח וההפעלה שמשתנות משנה לשנה, כפי שאפשר לראות בטבלה. על פי הערכות, זה מגיע ל-1.5 דולר נוספים, ועל זה המדינה מקבלת משהו כמו 2.5 דולרים בממוצע ואף יותר (זה דומה למחיר הדלק, שבו לבלו ולמע"מ יש חלק מאוד גדול). היזמים מרוויחים, כאמור, די יפה, משהו שיכול להגיע ל-1.5 דולרים ליחידת תפוקה, תלוי בשנה.
&nbsp
אפשר בהחלט לפקח ולהוריד מחירים, אבל אז גם המדינה תצטרך לוותר על חלקה ברווחים. אפשר לעשות יותר מזה: להלאים את המאגרים, או אחד מהם (לוויתן), למרות שמדובר בהשקעה גדולה מאוד ולמדינה אין שפע כסף. נהיה אז כמו נורבגיה, שבה המדינה שולטת במשאביה החיוניים. זה המודל הכי נכון, אבל נראה שהפקידים לא מסוגלים ללכת נגד האג'נדה של עצמם ולהפוך מונופול פרטי למונופול ציבורי.
&nbsp
מה הם יעשו? ימשיכו לשלוח מכתבים ולהפיץ אותם מיד לעיתונאים, הם ימשיכו להפליג בשבחי התחרות וימשיכו להקים ועדות. לצרכנים, אנחנו כבר יודעים, הם לא ממש דואגים.
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000996162
&nbsp
&nbsp
&nbsp
זהו, ניצחנו. המונופול פורק. הלוויתן חזר לים. הדמוקרטיה ניצלה. תשובה כבר לא
 
זהו, ניצחנו. המונופול פורק. הלוויתן חזר לים.

הדמוקרטיה ניצלה. תשובה כבר לא מחייך, הוא מתחיל סוף-סוף להבין שאנחנו לא בכיס שלו. עכשיו צריך לטפל גם בחוזים של "תמר". אפשר לחסוך שם מיליארדים לצרכנים. לפחות 100 מיליארד שקל. הירדנים נשארו בלי גז ? שיקנו מהקטארים, מה הם רוצים מאתנו ? הדאגה שלנו היא לצרכן הישראלי, עם כל הכבוד למלך עבדאללה.

אז מה עושים עכשיו ? צריך להקים פה הכול מחדש. לעשות סדר ולבנות שוק אמיתי. עם תחרות והכול. כתבו היום בעיתון שיש כל מיני דרכים לייצר תחרות. יש המון רעיונות. נקים ועדה של מומחים שתבדוק ותיבחן ותגיש המלצות. למישהו יש את הטלפון של פרופ' ששינסקי ?

נגמור צ'יק צ'ק. גג שנה. שנתיים אם צריך לעשות חקיקה. האמריקאים כועסים ? שלא יאיימו עלינו. הגיע הזמן שיבינו שאנחנו לא בני החסות שלהם. מדינת ישראל שפיתחה את כיפת ברזל ומשגרת לוויינים לחלל יכולה לפתח גם שני שדות גז. כמה מהנדסי גז יש לנו ? רק 3 ? זה לא מספיק. מה עם כל הסטודנטים שהלכו ללמוד במכללה הזאת של נובל ? כמה שנים זה ייקח ? אין לנו זמן לחכות עד אז. נביא לפה חברות זרות. אבל לא את החאפרים שהגיעו לפה בפעם שעברה: AGR, CDC, כל החברות הקיקיוניות האלה ! הפעם נביא חברות רציניות. מייג'ורס. מי לא ירצה לפתח את שדה הגז הכי גדול בעולם ? יעמדו פה בתור עד לקפריסין.

מה זאת אומרת הם רוצים ערבויות ? תסבירו להם שאצלנו זה שוק חופשי, המדינה לא מתערבת. בטח לא לטובת היזם. בטח שאנחנו מכבדים הסכמים. מדינת חוק. יזמים יכולים להרוויח אבל לא על חשבון הציבור ! מה פרמיית סיכון ? מה זכות פנייה לבוררות בינלאומית ? מה הם חושבים שאנחנו פראיירים ? שלא יעשו לנו טובות. מה ? עשרה מיליארד דולר ? מאיפה נביא סכום כזה ? האוצר בחיים לא ייתן. אתה יודעים מה, לא צריכים את הגז הזה. הסתדרנו מצוין גם לפני שמצאנו אותו. שיישאר בים...
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000996149#fromelement=hp_deot
 
למעלה