כלבה יהודייה

כלבה יהודייה

רבקה היא כלבה יהודייה למופת ולתפארת. היא עברה אילוף קפדני ויודעת את רוב תרי"ג המצוות. חובשת כיפה, מניחה תפילין כל בוקר, מפרידה בשר וחלב, משתתפת בכל החגים, צמה ביום כיפור, אפילו הולכת לבית הכנסת. כל הכבוד לרבקה הכלבה היהודייה, אם ובית בישראל. ועכשיו רבקה תקרא 7 פעמים לבורא עולם: "האו!".
 

פנטגירו

New member
פרובוקציה.

בתור קטע פרובוקציה הוא עושה את שלו. הייתי שמחה לסידור ויזואלי שונה, שיראה מחשבה מאחורי הקטע, שיראה פחות כקטע כתיבה אוטומתית (זרם תודעה).
בנוסף, מדוע הגבר המצויין כאן הוא כלבה ועוד בשם רבקה?
 
אני לא בטוחה שהוא עושה את שלו גם כקטע פרובוקטיבי

כי לפרובוקציה יש מטרה.
הקטע הזה הוא חסר מטרה ובלתי מובן בעליל.
הוא לא מעורר בי זעם כדרכם של טקסטים פרובוקטיביים,
אלא השתהות על הדמיון המופרע למדי על אישה שהיא גבר
ובמקום להתפלל היא נובחת או נובח... אין כאן התרסה אלא
ביזוי. ככה בכל אופן אני רואה את זה.
 

פנטגירו

New member
ראיתי קטע זה

כפוסט בפייס. ככזה הוא בהחלט פרובוקטיבי, לפחות בעיני. התפילה = נביחה הוא אחד הקטעים המאד פרובוקטיבים בקטע, ובתור אישה חילונית אני מאמינה שזה אחד הדברים שממש יפגעו באדם מאמין, אבל אני מבינה את הנקודה שלך, מעניין מה פילוסוף יגיב. ביזוי יכול לשמש גם אמצעי לפרובוקציה, השאלה איך מנצלים זאת, האם המפרסם הוא טרול או פרובוקטור.
 
אני אנסה להגיב

דמיינתי את הרעיון הזה לפני הרבה שנים כקטע בדיחה שאפשר להמציא בתכנית בידור בטלוויזיה, וחשבתי שהוא מאד מצחיק. הרעיון המטופש קצת במכוון של לאלף כלבה להיות יהודייה במקום שאדם יהיה יהודי, יכול להיות משעשע וללעוג לכל הכפייה הדתית וההפחדה שנעשית ע"י הדתיים והחרדים בארצנו ואולי אף להתייחס לדת ולמצוות באופן קצת יותר קליל ולא כל-כך רציני ומאיים כל הזמן.
&nbsp
 
תהרוג אותי

אבל אני לא מצליחה לצחוק מהקטע הזה
ודווקא בגלל שאני חילונית אדוקה שנלחמת בכפייה הדתית
ומי שמכיר אותי יודע עד כמה, ובכל זאת הקטע הזה לא בא לי טוב. מצטערת
 

פנטגירו

New member
אוקיי, אז זה פספס לגמרי את הנקודה

1. הקטע לא עובר כבדיחה והוא לא כתוב כמערכון. הוא כתוב כפוסט פייס ולא מושקע מספיק.
2. לא עובר שמדובר בכלבה אמיתית, עובר שאתה מדמה אישה לכלבה- מבזה אותה, והתפילין והכיפה רק מבלבלים ומסיטים מהמטרה.
3. אין כפייה דתית בקטע, הרעיון אפילו לא מוזכר.

הערות/הצעות לשיפור:
1. שימוש בפלוטו מקיבוץ מגידו- לקחת משהו תמים הנמצא בקאנון הישראלי ולסובב אותו למקום אפל ופרובוקטיבי (כבר נעשה, אני יודעת, אבל בעיני זה תמיד עובד).
2. להבהיר כי מדובר בכלבה.
3. להבהיר כי לוקחת מקום גבר יהודי, התפילין והכיפה לא מספיקים, כרגע הם רק מבלבלים.
4. סידור ויזואלי אחר, למשל שורות מופרדות, בית והפאנץ כשורה בפני עצמה.
 

Silhouette1

New member
השימוש בכלבה מרמז יפה על מקומה של האישה בדת.

קריאת תיגר על הדחת האישה מתרי"ג מצוות, הנחת תפילין ועוד בשל מעמדה הנשרך.
הקטע מדגיש את המכניות, השינון המונוטוני ללא הפעלת שיקול דעת אישי בכל הקשור למצוות וסממנים חיצוניים. ציות מוחלט לדרישות המוכתבות ע"י מנהיגי הדת, המאלפים את כל הנוהרים אחריהם בדיוק נמרץ למאלף כלבים המלמד בהתניה לציות עיוור, מובל.
&nbsp
כל התגובות כאן, לטוב ולרע מלמדות שקטע הכתיבה כן עורר רגש ומחשבה.
 
אני מסכימה חלקית עם העובדה שזה מעורר דיון

ואכן כמו כל קטע מעורר מחלוקת, והפייסבוק מוצף עד לעייפה בקטעים כאלו,
אכן הוא סוחט תגובות בעד ונגד.
אני ממש לא אוהבת את מעמדה של האישה בחברה החרדית,
אך מכאן ועד להשוות אותה לכלבה, הדרך ארוכה. יש לי זוג שכנים חמודים וצעירים,
חרדים, והיא ממש ממש רחוקה מלהיות כלבה של מישהו. יש כאן הגזמה פראית,
אבל כמו שכתבתי בהתחלה, כל דבר כשהוא מוגזם הוא מעורר תגובות. זה עדיין
לא עושה את הקטע הזה טוב מבחינה ספרותית.
 

Silhouette1

New member
לדעתי הכתיבה היתה לכיוון האקסטרים כדי להדגיש חוסר שוויונות

בדת האותורדוכסית הקיצונית. אינני מתייחסת לכל כתיבה כאל קטע ספרותי. לעתים כתיבה באה להעביר מסר סמוי או גלוי, תוך שימוש במטאפורות והשאלות לעגניות ומזעזעות.
 

פנטגירו

New member
לא ראיתי זאת

אני לא מצליחה לראות מחאה על חוסר שוויוניות. אני רואה צעד פרובוקטיבי העשוי בצורה מגושמת וחוסר פתיחות להערות.
מסכימה לגבי הלעגניות והזעזוע. אם תקראי את תגובות פילוסוף תראי שאף אחת מאיתנו לא הבינה את מה שפילוסוף ניסה להעביר.
 
אני לא מדמה אישה לכלבה

כי כל-כך ברור שבהצגה של הקטע הזה יש קריצה והומור והוא עובר בקלילות ובנעימות, כאילו הדת שטות ובמקום לעסוק בה באופן אנושי מכבד, מאלפים חית מחמד פשוטה שלא מכירה את התרבות לעסוק בה בלי שתדע אפילו למה. זו אירוניה חזקה על הדת ועל הרצינות המעיקה של הכפייה הדתית, ויכול גם להראות לאיזו טיפשות יכולים להגיע הדתיים הקיצוניים. אני מוצא שזה מאד מצחיק. לו זה הוצג בתור מערכון בתכנית בידור בערב הייתם מתפוצצים מצחוק.
 

פנטגירו

New member
כל כך ברור לך, כוונתך

הקטע לא הומוריסטי, לא קליל ולא נעים. אתה יודע בעצמך שזה לא נכון. להשתמש בכלבה כדימוי לאיש חרדי אף פעם לא יכול להיות קליל ונעים. באדם בן כלב יש קטעים מצחיקים, אבל אי אפשר לקרוא לזה קומדיה ו/או קלילה.
 
פנטגירו

אני חושב שאתה החמצת את הרעיון של הקטע. אולי כדאי שתנסה לקרוא אותו שוב וליהנות ממנו.
&nbsp
&nbsp
 
למעלה