כלי טרנספוזיציה

כלי טרנספוזיציה

למה יש כלי נשיפה מסוימים שאת התווים שלהם כותבים בטרנספוזיציה מוזרה? במה זה עוזר? איך מתמודדים עם זה? תודה מראש
 

אילת441

New member
שאלה טובה

למה זה ככה ובמה זה עוזר אני לא ממש יודעת, אמרו לי פעם שלכל כלי יש את הסולם שבו הוא נשמע הכי טוב, אולי זה קשור. איך מתמודדים? עושים טרנספוזיציה לסולם המתאים.
 
תשובות: טרספוזיציה, למי זה טוב...

ידידי היקר. מספר כלים אכן מנגנים ב"טרנפוזיציה". איך מתמודדים עם זה? זה דיי פשוט. בא נתחיל מכלי כמו פסנתר: כשפסנתר מנגן דו, שומעים דו. כלי שאינו מנגן בטרנפוזיציה נקרא "קונסרט". כלומר דו של פסנתר, הוא "דו - קונסרט". כלי כמו סקסופון סופראנו, או טנור, מנגנים בטרנספוזיציה Bb/ סי במול. כלומר, סופראנו מנגן דו, ושומעים סי במול. (!). למה זה כך? אין לי מושג וזה לא משנה. כלומר, סופראנו מנגן בעצם טון שלם מתחת למה שאתה מבקש לשמוע. וזה אומר שאם אתה רוצה לכתוב לסופראנו, עלייך לכתוב בטרנספוזיציה של טון למעלה (!). יהונתן הקטן בפסנתר בסולם דו מז'ור יהיה: סול מי מי, פה רה רה... וכן הלאה. אם אתה רוצה לשמוע סופראנו מנגן את המנגינה הזו בסולם דו קונסרט (שים לב), עליך לבקש ממנו לנגן בטרנספוזיצה של טון שלם למעלה: סולם רה מז'ור - עם פה דיאז ודו דיאז. הסופראנו ייקרא: לה פה (#) פה, סול מי מי... וכו, אבל מה שנשמע יהיה: סול מי מי, פה רה רה... וכן הלאה. אם תרצה טבלא של טרנספוזיציות, אשמח לשלוח לך, רק תבקש. בברכה - רז יצחקי החתום הנו מחבר הספר: "האלתור בג'אז - יסודות ותיאוריה"
 
הסיבה לטרנספוזיציה

לא מחוייבת מין הכלי - אלא בשביל האדם שמנגן בו. ההסבר הכי פשוט : נגיד אני הולך למורה לחצוצרה, הוא מלמד אותי : אם אתה רואה עיגול מתחת לחמשה, עם קו עזר אחד, תכניס את החצוצרה לפה ותנשוף - לזה קוראים דו. אם העיגול עולה קצת ועכשיו הוא ממש יושב מתחת לחמשה צמוד לקו הראשון - צריך ללחוץ על שסתומים 1-3 ואז לנשוף. לזה קוראים רה, וכו'. נניח שיש לי חצוצרה בסיb, שהיא מאוד נפוצה, אבל אחרי שנה אני קונה חצוצרה בדו. פתאום אני שומע שאם אני מכניס את החצוצרה לפה ונושף זה נשמע קצת שונה, אבל מה, אני עדיין יודע לנגן בכלי הזה. אם היינו רוצים לכתוב את הגובה ה"אמיתי" של הצליל, כל מה שלמדתי אצל המורה (לפחות בקשר לאיצבועים) לא היה ישים בכלי הזה והייתי צריך ללמוד הכל מחדש לכל כלי בנפרד. כנ"ל לגבי סקסופוניסט שיכול בלי יותר מדי בעיה לנגן סופרן, אלט, טנור ובריטון (בלי להתחשב כרגע בהבדלים האחרים בין הכלים). בקיצור הטרנספוזיציה לא מסבכת לנו את החיים ויוצרת מצב מעוות. הסיבוך נובע מהמבנה של הכלי, והטרנספוזיציה מגשרת לנו על הפער ומאפשרת לנו לנגן בכלים בעלי גובה שונה בעזרת אותה מערכת איצבועים. בנוסף, זה הופך את רוב המוסיקה לקריאה יותר, מבחינת המצאות רוב התווים בתוך החמשה ושימוש במפתחות מוכרים וקלים.
 

dombi7

New member
הסיבה היא הסטורית רבותיי

לפני הרבה מאוד שנים... בעצם לפני איזה מאתיים שלוש מאות שנים, לנגני כלי הנשיפה הייתה עבודה רבה במיוחד. באמת מאוד סחבנית. למה? כי כדי לנגן בסולם מסויים היה להם את הכלי המיוחד בשביל זה. כלומר היו להם משהו כמו 6-7 כלים... תלוי בכמה סולמות הלחינו אז. (יש סולמות שהיו נדירים מאוד כמו דו# מינור או כאלה...) כלומר אם הקרנן הנחמד היה צריך לנגן בפה מז'ור, הוא היה צריך לקחת את קרנו בפה, ולנגן. אם זה עבר סולם בפרק השני אז מחליפים קרן. כן ככה היו הימים. ומה לעשות... הזמנים מתקדמים, אבל נגני כלי הנשיפה התרגלו לכלים שלהם, והם פשוט התחילו להשתמש רק בכלים שהיו הכי שימושיים בשבילם לפי כמות השימוש בכל קונצרט. לדוגמא מהקרלינטים הרבים שהיו, נשארו רק הסי במול והלה. ולפעמים גם המי במול הקטנטן. לחצוצרה נשאר רק הסי במול. ולפעמים יש גם בטרספוזיציות אחרות. אבל אויה! אל תחשבו שלא קיימים כלים כאלה בדו. יש קלירנט בדו, קרן בדו (ראיתי אתמול בפרטיטורה בסימפוניה של דבוז'ק). אבל הם פשוט התרגלו. אבל בקשר לסקסופונים... שהם כבר יותר מאוחרים למה הם גם בטרנספוזיציה? לזה לך תשאל בונה כלים. חוץ מזה שהטרסנפוזיציה שלהם היא מעניינת בסידור שלהם כלומר: - סופראן - סי במול - אלט - מי במול - טנור - סי במול - בריטון מי במול סוג של השתלבות כזאת... לא ידוע למה. זה באמת די מוזר.
 
אוקיי את העניין עצמו הבנתי

אבל הסיבה עדיין לא ברורה לי. אם הסיבה היא חוסר נוחות במעבר מכלי לכלי שהאצבוע שלהם שונה, אז אותו דבר קורה גם למי שרוצה לעבור בין גיטרות שונות או בין כלי קשת שונים ואני לא שומע אותם מתלוננים. אם הסיבה היא חוסר נוחות בכתיבה, לא בשביל זה המציאו מפתחות שונים? ועם כל הכבוד לסיבות היסטוריות זו לא טירחה גדולה עד כדי כך ללמד את עצמך שאיצבוע שפעם היה דו, עכשיו הוא סי במול
 
בקשר לסיבה ההיסטורית

הטרנספוזיציה קשורה אך ורק לכתיבה! הסיבה שקרנן למשל היה צריך למספר כלים היא בגלל הצורה שבה הכלים היו בנויים וכמה פיתוחים שעוד לא הומצאו, כלומר הכלי לא היה יכול פיסית לנגן את 12 הצלילים! עם טרנספוזיציה או בלי. קרן לדוגמא הייתה מנוגנת באופן מסורתי רק על ידי שינוי צורת השפתיים לקבלת אוברטונים שונים, ואני חושב שגם על ידי הכנסת היד לקרן כדי לשנות קצת (לא בטוח אם זה היה אז או נכנס רק אחר כך). כשהמציאו את מערכת השסתומים הקיימת היום אותו כלי היה יכול לנגן באופן כרומטי. בקשר לאיצבועים - למי ששאל : אם אתה רוצה אתה יכול לחשוב בשיטת ה Movable Do שמקובלת בארצות הברית. אצלם דו זה לא אומר גובה מסויים אלא פשוט הצליל הראשון בסולם. מה שאנחנו מכנים דו נקרא אצלם C, אבל גם את סולם סול מז'ור למשל (G) הם ישירו "דו רה מי פה סול לה טי דו" אותו דבר בטרנספוזיציה - דו זה הצליל הראשון בחליל למשל, ואם במקרה בניתי חליל קצת יותר ארוך (מה שקרה הרבה בתקופות קדומות יותר, לפני שהתחילו לבנות בצורה סטנדרטית), אז הוא עדיין חליל ומנגנים עליו דו אותו הדבר - סותמים את כל החורים ונושפים.
 
יש המון דברים בכל מיני תחומים...

שנקבעים או נבחרים מבין כמה אפשרויות באופן שרירותי ונשארים כך מכח המסורת והופכים לסטנדרד. אז גם אם אינך מסכים עם שיקולים של נוחות, או מבנה אופטימלי של כלי מבחינה אקוסטית, יש סיבה מאוד חזקה - הרגל. אתה צודק שאפשר להתרגל לכל איצבוע (הרי אנחנו מנגנים דברים בסולמות רבים, דברים כרומטיים ואטונליים) אבל המסורת חזקה מהדברים האלה. אני אתן דוגמא: כפי שנאמר, הקרנות והחצוצרות בבארוק ובקלסיקה נבחרו עפ"י סולם היצירה (האמת שלפעמים גם הפוך - בבארוק לדוגמא, רוב היצירות עם חצוצרה הם ברה או דו). התווים היו כתובים בדו (ללא סימני התק) והצלילים הנשמעים היו עפ"י אורך הצינור. צינור בדו היה מנגן דו מי סול, צינור ברה היה מנגן רה פה# לה וכו'. ברבע הראשון של המאה ה-19 החלו בהמצאת השסתומים מה שאיפשר נגינה כרומטית. ברליוז אף כתב לכלים כאלה. לעומתו, ברהמס, שהיה תקוע עמוק במסורת, המשיך לכתוב תפקידים לחצוצרה טבעית למרות שמזמן היו בנמצא חצוצרות כרומטיות - שאיכותם אף הלכה והשתפרה עם הזמן. מתוך המסורת של הבארוק והקלאסיקה, שבה התווים כתובים בדו ומנוגנים על הצינור באורך הנדרש, המשיכו לקרוא לצלילים הפתוחים בכלי (האוברטונים המופקים ללא לחיצה) דו סול דו וכו' בלי קשר לconcert pitch (הגובה המוחלט של הצליל עפ"י צלילי הפסנתר). כלומר כשאנילוקח את החצוצרה במי במול - אני מאצבע דו מז'ור ויוצא מי במול מזו'ר. אני כמובן מודע לטרנספוזיציה שלי אחרת אני לא יכול לנגן עם אחרים. לעומת כל זה, וזה מחזק את דבריך גם: הטובה הוא כלי יחסית צעיר שעובד עפ"י אותו עקרון של החצוצרה, ומכיוון שלא היתה בו מסורת של נגינה או כתיבת תווים הם קוראים לצלילים בconcert pitch, ומאצבעים אותם לפי הצורך על כל טובה שהם מנגנים. הטובות הסטנדרטית הן בסי במול, דו, מי במול ופה. כלומר, טוביסטים וחצוצרנים עושים אותו הדבר בדיוק וקוראים לזה בשם אחר. בקיצור, לא תמיד יש הגיון בגלל שלמסורת כח משלה.
 
למעלה