אין ממש תקווה.
בג"צ לא יכול להורות לשר לקבל החלטה להפעיל את התח"צ בשבת. הוא רק יכול להורות לו להצדיק את ההחלטה באופן תקין מנהלית, קרי - ממוסמך.
הדרך להתפלפל כאן ולכתוב שיקולים נכונים כשלעצמם (אך לא בהכרח דיל ברייקרס) כ"דיל ברייקר" מאד גדולה. לדוגמה הצורך בהשבתה לצרכי תחזוקה, עלויות התפעול והאבטחה לעומת מספרי נוסעים שאכן כנראה יהיו נמוכים יותר בשבת, מצוקת נהגים שקיימת גם ברק"ל (יידרש לתת להם יום חופש אחר), חשש מהדרה של אוכלוסיה חרדית משימוש בכלי (גם אם שתי התחנות יהיו סגורות בשבת, קיים חשש שרבנים יכריזו שהכלי לא כשר לנסיעה גם ביום חול כי הוא מחלל שבת), חשש מפגיעה ברגשות הציבור הדתי בקטע העילי (יש הרבה דתיים בבת ים ובפתח תקווה), חשש מאלימות שתגרום נזקים לקרונות מזריקת אבנים בשבת במקומות אלה, פרשנות מרחיבה של הסטטוס-קוו (זה שלא כתוב על מסילות ברזל לא אורמ שאי אפשר לפרש את זה ככה), צורך לסבסוד נוסף למפעיל בעידן בו אין כסף לתוספות שירות, צורך בפתיחת הסכם עם המפעיל ועוד ועוד. כשלא רוצים זה נורא קל. אפשר אפילו לציין את נעים בסופ"ש כדוגמה לפתרון אפשרי שאינו של המדינה שעיריית פתח תקווה יכולה, אם תרצה, לאמץ (והיא לא רצה בגלל הדתיים הרבים בה, אבל זה לא משנה שזו דוגמה לאפשרות ליצירת אלטרנטיבה בלי שהמדינה כופה על פתח תקווה שירות מחלל שבת).
אפשר לעשות בדיוק את אותה תחזית למספרי נוסעים, אם אתה רוצה את הרק"ל תראה כמה זה מוצדק לפתוח ואם אתה לא רוצה תראה על אותם מספרים כמה זה לא מוצדק לפתוח.
בקיצור, אתם רוצים יותר תח"צ בשבת, תעברו למדינה אחרת.
משרד האוצר מקדם מדיניות של בנייה תלויית תח"צ לאורך צירי הרק"ל והמטרו. עיריית תל אביב נענית עם תקני חנייה של 0.5 חניות לדירה. משהו חייב להישבר - וזה יהיה עוצר השבת.
חוקית אי אפשר לאסור משהו בלי איסור מפורש בחוק. משום שהרק"ל היא אמצעי מסילתי והשבת אינה מוזכרת בתקנות מסילות הברזל - אין איסור חוקי מפורש על הפעלתה. להבנתי ישנן טיוטות להפעלה בשבת מתקופת מיכאלי, דובר על הפעלת R3 בתדירות של תקופת ההפעלה הראשונית - 4 בשעה, וגובשו העלויות לכך משנת ההפעלה השניה - אוגוסט 2024. עיריית תל אביב לוחצת להפעיל את הקו וחלק מהעותרים הם חברי מועצת העיר.
לגבי המספרים, שבהיעדר תח"צ סדירה בשבת אי אפשר לבסס אותם באופן מדוייק, יש אימרה אנגלית - "שקרים, שקרים ארורים וסטטיסטיקה".
מי שרוצים כפייה דתית יסתכלו אפילו על המבזקים הקוראים לציבור לא להגיע לנמל תל אביב בגלל מצוקת החניה כעדות לכך ש"אין ביקוש" בשבת.
המצב החוקי בישראל הוא שאין איסור על תח"צ בשבת וחג אלא שורה של סייגים על אופן הפעלתה. הם שונים מאמצעי לאמצעי. היישום בפועל מוגבל מאד בהשוואה לפוטנציאל. בתחום הרכבת הארצית - שברו את הסטטוס קוו המנדטורי באופן בוטה. בתחום האוטובוסי לא מפעילים קווים המשרתים בתי חולים בניגוד לסעיף מפורש המתיר זאת, בתחום המסילתי - עירוני משביתים מערכות פניקולר ורק"ל למרות שאין איסור חוקי על הפעלתן. בלי בסיס חוקי להשבתה - מעמדה בעייתי.
באף מערכת מסילתית עירונית בעולם אין מצב שהתחזוקה מחייבת השבתה כל סוף שבוע. כשיש עבודות תחזוקה זה מוגבל למספר סופי שבוע שאכן נדרשים לכך ויש שירות אוטובוסי חלופי. מה גם שבמקרים כאלו ישנה עבודת תחזוקה בעוד שבארץ עושים בלגן שלם מעבודות תחזוקה בשבת ויש מי שדורש שהן יתבצעו בימי חול על חשבון זמנו של הציבור העובד.
כשיש בעיית זמינות נהגים מצמצמים את תדירות הקווים, לא סוגרים אותם לחלוטין. לפני שנתיים היתה לפרברית של מאלאגה בעיית זמינות קיצונית בגלל הקורונה. הפתרון היה לבטל כל רכבת שלישית. במקום רכבת כל 20 דקות הקו פעל בתדירות של 20-40 7 ימים בשבוע.
ישראל הצליחה להתמודד עם בעיות תקציב חמורות יותר ב 1985, שנה בה היתה אינפלציה של 425% וכל שקל ישן שנכנס לקופתה ממיסים איבד את ערכו. אני זוכר שכרטיסייה עלתה כ 500ש באביב, 700ש ביוני לקראת החופש הגדול ו 1,000ש בספטמבר.
לצערי זו שאלה של סדר עדיפויות. כאשר המערכת המסילתית - עירונית תביא למעבר שכבות ביניים גדולות יותר לתח"צ, הדברים ישתנו ובגדול.
אין ממש תקווה.
בג"צ לא יכול להורות לשר לקבל החלטה להפעיל את התח"צ בשבת. הוא רק יכול להורות לו להצדיק את ההחלטה באופן תקין מנהלית, קרי - ממוסמך.
הדרך להתפלפל כאן ולכתוב שיקולים נכונים כשלעצמם (אך לא בהכרח דיל ברייקרס) כ"דיל ברייקר" מאד גדולה. לדוגמה הצורך בהשבתה לצרכי תחזוקה, עלויות התפעול והאבטחה לעומת מספרי נוסעים שאכן כנראה יהיו נמוכים יותר בשבת, מצוקת נהגים שקיימת גם ברק"ל (יידרש לתת להם יום חופש אחר), חשש מהדרה של אוכלוסיה חרדית משימוש בכלי (גם אם שתי התחנות יהיו סגורות בשבת, קיים חשש שרבנים יכריזו שהכלי לא כשר לנסיעה גם ביום חול כי הוא מחלל שבת), חשש מפגיעה ברגשות הציבור הדתי בקטע העילי (יש הרבה דתיים בבת ים ובפתח תקווה), חשש מאלימות שתגרום נזקים לקרונות מזריקת אבנים בשבת במקומות אלה, פרשנות מרחיבה של הסטטוס-קוו (זה שלא כתוב על מסילות ברזל לא אורמ שאי אפשר לפרש את זה ככה), צורך לסבסוד נוסף למפעיל בעידן בו אין כסף לתוספות שירות, צורך בפתיחת הסכם עם המפעיל ועוד ועוד. כשלא רוצים זה נורא קל. אפשר אפילו לציין את נעים בסופ"ש כדוגמה לפתרון אפשרי שאינו של המדינה שעיריית פתח תקווה יכולה, אם תרצה, לאמץ (והיא לא רצה בגלל הדתיים הרבים בה, אבל זה לא משנה שזו דוגמה לאפשרות ליצירת אלטרנטיבה בלי שהמדינה כופה על פתח תקווה שירות מחלל שבת).
אפשר לעשות בדיוק את אותה תחזית למספרי נוסעים, אם אתה רוצה את הרק"ל תראה כמה זה מוצדק לפתוח ואם אתה לא רוצה תראה על אותם מספרים כמה זה לא מוצדק לפתוח.
בקיצור, אתם רוצים יותר תח"צ בשבת, תעברו למדינה אחרת.
לגבי מאבטחים וכוח אדם אחר בתחנות:
מקביליהם עובדים בשבת בשורת מוסדות מדינה ועסקים פרטיים.
אישית נסעתי לגן לאומי אפולוניה באחת משבתות אפריל 2022. היו שם עובדי רשות הטבע והגנים. מתוקף תפקידם הם גבו דמי כניסה ואף סיירו באתר על עגלת גולף ופיזרו את המבקרים חזרה לכניסה לקראת שעת הסגירה.
דוגמה טובה למצב הנוכחי הם איצטדיוני הספורט. הם מעסיקים מאבטחים וסדרנים בשבת. היו איסורי התקהלות עקב המצב, אך פיקוד העורף הגדיל בשלב מסויים את מספר הצופים המותר. כשרוצים - אפשר, אפילו במצב חירום.