Ccyclist
Well-known member
![m.calcalist.co.il](https://pic1.calcalist.co.il/picserver3/crop_images/2024/05/04/r1xV9g3mzR/r1xV9g3mzR_0_0_2000_1126_0_large.jpg)
התנאי של המועמד למנהל המטרו: דורש לקבל גם את תפקיד יו"ר נת"ע | כלכליסט
גיא סמט, מנכ"ל משרד הגנת הסביבה, הוא המועמד המוביל. מינויו תואם לאינטרס של רגב
אם לא היה מדובר בהדחת ראשי נת"ע הקיימים והשתלטות א-לה רגב על מספר מוקדי כוח במקביל, אולי הייתי תומך ברעיון שהמטרו והרק"ל צריכים מנהיג אחד. זה הרי המצב ב TFL שאותו הארגון אחראי למספר אמצעים שונים (התחתית, שתי מערכות הרק"ל בדרום ובמזרח העיר, האוברגראונד, האוטובוסים, עבודה מול מפעילות הרכבות הארציות בתחומי העיר).
מצד שני - המטרו הוא פרוייקט ל 2035 והשלמת מערכת הרק"ל היא עניין ל 2027 בערך, אז יתכן שעדיף שיהיו הנהגות נפרדות אך מתואמות.
הניסיון הציבורי להקים 5 קווים שונים בשלבים צמודים שונה מהסיפור הלונדוני שבו מספר חברות פרטיות הקימו כל אחת קו משלה - על מספר הסתעפויות. בשלב הראשון מערכת התת שטח נננתה בעצלתיים בין 1862 ל 1882במעגל שסביב מרכז העיר. היה שלב של מאניה תחתית עמוקה בין 1890 ל 1908 שבו הוקמו 7 קווי תחתית עמוקה (2 קווים ששולבו בהמשך לקו הצפוני, קו ווטרלו והסיטי, קו הבייקרלו, הקו המרכזי, קו הפיקדילי ושלוחת אולדריץ' שלו - למעשה קו וחצי, וקו הגרייט נורת'רן ששייך כיום למערכת הטמזלינק). משום שהקו השני בתחתית העמוקה נפתח לציבור רק ב 1898 - העשור בין 1898 ל 1908 היה עמוס במיוחד עם פתיחת 6 קווים תחתיים עמוקים בעשור אחד.
אחרי העידן הפרטי הניהול העירוני-מחוזי עסק בחיבור קווים פרבריים לשעבר לליבות התחתית בשנות השלושים והארבעים (תוכנית ה New Works שהרחיבה את הקווים הצפוני, הפיקדילי והמרכזי לפרברים) ורק משנות השישים והלאה התגבשה תבנית פעולה של פתיחת קו או מערכת חדשים כל עשור בערך.
האתגר בארץ - לעשות הכל במקביל תוך שני עשורים זה אתגר גדול, במיוחד כשאין תוואים קיימים בפרברים וכל הבנייה חייבת להיות בנייה חדשה תת קרקעית - אינו דבר קל ואינו דומה להיסטוריה של מערכת שלקח לה זמן להתפתח.
מצורפת מפת התחתית ב 1908, כן, 1908, שנה לפני ייסוד תל אביב (הגרלות מגרשי שכונת אחוזת בית)
הערה: קו ווטרלו והסיטי מופיע בקו אפור דק משום שהוא נחשב בזמנו לשאטל של חברת רכבת ארצית. מדובר בקו התחתית העמוקה השני שנפתח, 1898, במנהרות צינור מתכתי והנעה חשמלית.
קבצים מצורפים
נערך לאחרונה ב: