כל אחד חכם בעיניו...
שלום. שקלתי קודם שליחת הודעתי זו, ובכ"א החלטתי לשולחה. אשמח לתגובתכם. תמיד תמהתי חוכמה מהי?! לא חסרים מאמרים ובוודאי נוסחאות שונות ומשונות.. אך דעתי, כי היצירה של האדם בפ"ע, בד בבד בחקירה ודרישה מכוונת אותו לאמת לאמיתה. הביטו וראו כי להגדיר אדם שלכא' שיכלו טוב מאחר ניתנים שמות רבים. ומקצתן: חכם, פיקח, כשרוני, אינטלגנט, מחונן, משכיל... ועוד. אך ברגע שאנתח אחד לאחד, עלול אני למצוא הבדלים מוקצנים. בעיני ה-חכם- עולה על כולם. אם נתייחס לרובה דרובה של השכלים, נבחין כי לרוב אנו מעריכים באדם את כוחו עפ"י כשרונותיו או ידיעותיו.. מנגד יש אדם כי כשרונותיו לא יעלו על אחר, ידיעותיו ישאפו מטה, אך אך אך חוכמתו מה רבה... האם אדם חסר ידיעה, לפחות חכם יחשב? האם אדם שאין הוא יקלוט את מערכת זו או אחרת ברגעים מספר, פחות חכם יחשב? האם אדם שחוסר האינטלגנציה שלו נובעת מהיפוכו של חוסן כלכלי, פחות חכם יחשב? האם אדם שאת תרגילי המתמטיקה לא ידע לפותרם בקלות הקולמוס, פחות חכם יחשב? ... אלא מאי.. או אולי מהי באמת הגדרת ה-חכם בעינינו??? הא, יאמר האומר כי הדבר תלוי, "בעיני המתבונן.." לא לא.. את זה ניתן להגדיר באופן הפיזי. אך לא על יכולת פנימית, רוחנית, או שמא נפשית. אם נביט, נראה.. כי על החכם מאמרים רבים, שמא המיישם את כולנה, חכם הוא?! אני, הייתי מגדיר חכם, כך: "חכם, הוא האדם בעל יכולת אבחנת התוצאה." ובפשטות: היכולת בלבחון את תוצאותיהן של כל פעולותיו. חכמינו ז"ל כתבו בתלמוד כי "חכם עדיף מנביא" נראה לי שע"פ הנ"ל יובן הדבר. כך חש אני את עדיפותו של החכם על פני המחונן, האינטלגנט, הפיקח, הכישרוני וכו'.. כי היכולת הנ"ל ניתנה אך ורק ל-חכם- ולא עפ"י הספר. כולכם תוכלו להעיד, כי המחונן במתמטיקה, אינו בהכרח מחונן במחשבים וההיפך.. לא כן החכם שחוכמתו בכל. נראה לי כי כל הגדרה תהא נכונה, אך יידמה לי גם.. שמסקנות ההגדרות תהיינה שוות למסקנה אחת ויחידה. אך אין חולק כי- "איזהו חכם, הלומד מכל אדם." אשמח להחכים מכם. ולסיום כפתיחה: "כל אחד חכם בעיניו." יום טוב.
שלום. שקלתי קודם שליחת הודעתי זו, ובכ"א החלטתי לשולחה. אשמח לתגובתכם. תמיד תמהתי חוכמה מהי?! לא חסרים מאמרים ובוודאי נוסחאות שונות ומשונות.. אך דעתי, כי היצירה של האדם בפ"ע, בד בבד בחקירה ודרישה מכוונת אותו לאמת לאמיתה. הביטו וראו כי להגדיר אדם שלכא' שיכלו טוב מאחר ניתנים שמות רבים. ומקצתן: חכם, פיקח, כשרוני, אינטלגנט, מחונן, משכיל... ועוד. אך ברגע שאנתח אחד לאחד, עלול אני למצוא הבדלים מוקצנים. בעיני ה-חכם- עולה על כולם. אם נתייחס לרובה דרובה של השכלים, נבחין כי לרוב אנו מעריכים באדם את כוחו עפ"י כשרונותיו או ידיעותיו.. מנגד יש אדם כי כשרונותיו לא יעלו על אחר, ידיעותיו ישאפו מטה, אך אך אך חוכמתו מה רבה... האם אדם חסר ידיעה, לפחות חכם יחשב? האם אדם שאין הוא יקלוט את מערכת זו או אחרת ברגעים מספר, פחות חכם יחשב? האם אדם שחוסר האינטלגנציה שלו נובעת מהיפוכו של חוסן כלכלי, פחות חכם יחשב? האם אדם שאת תרגילי המתמטיקה לא ידע לפותרם בקלות הקולמוס, פחות חכם יחשב? ... אלא מאי.. או אולי מהי באמת הגדרת ה-חכם בעינינו??? הא, יאמר האומר כי הדבר תלוי, "בעיני המתבונן.." לא לא.. את זה ניתן להגדיר באופן הפיזי. אך לא על יכולת פנימית, רוחנית, או שמא נפשית. אם נביט, נראה.. כי על החכם מאמרים רבים, שמא המיישם את כולנה, חכם הוא?! אני, הייתי מגדיר חכם, כך: "חכם, הוא האדם בעל יכולת אבחנת התוצאה." ובפשטות: היכולת בלבחון את תוצאותיהן של כל פעולותיו. חכמינו ז"ל כתבו בתלמוד כי "חכם עדיף מנביא" נראה לי שע"פ הנ"ל יובן הדבר. כך חש אני את עדיפותו של החכם על פני המחונן, האינטלגנט, הפיקח, הכישרוני וכו'.. כי היכולת הנ"ל ניתנה אך ורק ל-חכם- ולא עפ"י הספר. כולכם תוכלו להעיד, כי המחונן במתמטיקה, אינו בהכרח מחונן במחשבים וההיפך.. לא כן החכם שחוכמתו בכל. נראה לי כי כל הגדרה תהא נכונה, אך יידמה לי גם.. שמסקנות ההגדרות תהיינה שוות למסקנה אחת ויחידה. אך אין חולק כי- "איזהו חכם, הלומד מכל אדם." אשמח להחכים מכם. ולסיום כפתיחה: "כל אחד חכם בעיניו." יום טוב.