שלום,
הדברים היפים שאורלנה הסבירה הם בעצם דברי הרמח"ל המפורסמים שכתובים בספר 'דרך ה'' שזה ספר יחסית קל וקצר לקריאה שנותן הרבה יסודות על העולם ובאמת מומלץ לכל אחד.
יש גם הסבר דומה של האר"י אם אני לא טועה, שהבריאה היא ע"מ להוציא לפועל את שמותיו של הקב"ה, כגון רחום וחנון וכו' - שיבואו לידי ביטוי במציאות, וזה בעצם אותה אמירה כמו של הרמח"ל מזוית קצת שונה.
ותכלס הקב"ה לא לגמרי גילה לנו למה הוא ברא את העולם מבחינתו, אלא רק מה הוא רוצה מאיתנו אחרי שאנחנו כבר כאן.
גם ההסבר של הרמח"ל שטבע הטוב להיטיב, זה עדיין הסבר כפי איך שאנחנו רואים את זה. כלומר אנחנו תופסים אותו כאלוהים ומשמעותו של המושג אלוהים בהגדרה זה מישהו שמשפיע שפע, כלומר בורא עולמות. ולכן אם מישהו הוא אלוהים ממילא הוא בורא עולם. זה חלק מהמהות של המושג א-להים. וזה כוונת הרמח"ל שמדרך הטוב להיטיב. אך זה עדיין הסבר שלנו אחרי המפגש שלנו עם א-להים דרך העולם, ולא משהו שאנחנו יודעים מהצד שלו.
על הפסוק במשלי "כְּבֹד אֱלֹהִים, הַסְתֵּר דָּבָר; וּכְבֹד מְלָכִים, חֲקֹר דָּבָר", אומרים חז"ל:
מבראשית ועד ויכולו - כבוד א-לוקים הסתר דבר,
מויכולו והלאה - כבוד מלכים חקור דבר.
כלומר אחרי מעשה בראשית שיש עולם והקב"ה מוגדר "מלך", אז יש מצווה לחקור עליו ועל דרכיו ולדעת את שמו וזה כבודו. אך לפני מעשה בראשית, כשהוא מוגדר א-להים, זה כבר לחקור עליו עצמו ולא על דרכיו וזה משהו שאנחנו לא מסוגלים לתפוס בתפיסה האנושית שלנו ולכן שם כבודו הוא שהדברים נסתרים, כי הם אכן נשגבים מאיתנו. (עייני בהקדמה של המהר"ל לספר גבורות ה').
מהסיבה הזאת הכוזרי מסביר שהארוע המרכזי בתורה הוא לא בריאת העולם אלא יציאת מצרים. כי בריאת העולם מנותקת מאיתנו ומהמושגים שלנו, אך לעומת זאת ביציאת מצרים נוצר החיבור של האדם עם הא-להים. יציאת מצרים לא מעלה את השאלה למה נברא העולם, אלא איפה אני, הבן אדם, פוגש את אלוהים באדם שהוא ברא.
מה הסיבה שלו לברוא אדם או מה הוא מקבל מזה, אלו שאלות פילוסופיות, כי הם שואלים עליו ולא עלינו והוא הרי מנותק מאיתנו (לכאורה) ולכן זה לא שאלות קיומיות בשבילנו.
למרות זאת, מה שגורם לנו לשאול את השאלות האלו, נובע דוקא מהתחושות הקיומיות שלנו, מחוסר סיפוק מחיינו והרגשה שצריך יותר ממה שיש לנו בעולם העכשוי.
לכן עלינו, לדעתי, לשאול שאלות שנוגעות אלינו ולא אליו, כמו איפה אני פוגש את אלוהים באדם שהוא ברא. (בדגש על אני).
ולכן הזכרתי את יציאת מצרים, למרות שלא על זה שאלת.
לגבי מטרת הבריאה מבחינתנו, אני ממש לא מסכים עם האמירה שהמטרה שלנו היא להתענג על ה'. זו אמנם גם אמירה של הרמח"ל (בהקדמה למסילת ישרים) והמקור הוא בזוהר, אך זו אולי מטרה מבחינת העולם עצמו כככל, אך ודאי לא מטרה שלנו כבני אדם (ואפילו עם ההסבר של הרב אשלג של לקבל ע"מ לתת ולעשות נחת רוח לבורא). העונג הוא רק תוצר לוואי של המצב המושלם. הרגשה רעה נובעת ממציאות חסרה והרגשה שלמה ועונג נובעת ממציאות שלמה, אך זה תוצר לוואי של המציאות ההרמונית - שהיא היא המטרה. המטרה היא להתכלל בקב"ה, ולהדבק בו ודרכיו. "מה הוא רחום, אף אתה היה רחום וכו'". עונג זה רק תוצר של ההתכללות חזרה בבורא.
העניין של התיקון בבריאה הוא מכמה בחינות, ראשית יש שני סוגי שלמויות: שלמות אחת שהכל שלם מלכתחילה וקבוע בשלמותו. ושלמות אחרת שהדבר חסר בהתחלה והוא הולך ומשתלם עד שנשלם לגמרי, וזו כבר מעלה בפני עצמה, שהיתה פה בנייה של השלמות והשלמת החסרון. ואני חושב שזה הכוונה של הרמח"ל בביטוי נהמא דכיסופא - לחם בושה, שיש כאן תהליך של בניית השלמות בעבודה והתגברות על החסרון ולא רק הצד שהכל שלם מלכתחילה. ה' אחד וזו השלמות הקבועה מההתחלה, ושמו אחד - אלו ישראל שהם ההשתלמות מהמצב החסר עד לשלמות. וזו גם מטרת הבריאה מזוית נוספת.
ולכן העולם נברא כשטבוע בו חטא וחסרון והמטרה של העולם היא לתקן את עצמו עוד ועוד עד למדרגה השלמה.
(מעבר לכך עצם הקיום של העולם יכול להתקיים רק מכח זה שהוא חסר ו"נעלם" ואחרת היה נכלל בבורא ולא היה קיום נפרד בפני עצמו לעולם ולא היתה בריאה. ולכן העולם חייב להיות חסר ולכן חייבים תהליך של תיקון ואכן בסופו של דבר העולם יתכלל יותר ויותר בבורא ובמקביל יותר ויותר "יתאדה" הקיום שלו).