כל מה שחשוב שתדעו על עולם המסחר האלקטרוני

תוכן-מקודם

Member
מנהל
pexels-pixabay-534216.jpg
קרדיט תמונות: pexels

עולם המסחר האלקטרוני, שבשנים האחרונות רק הולך צומת ומתפתח, כולל בתוכו קנייה ומכירה של סחורות ושירותים דרך האינטרנט. תחום זה התפתח למעשה לתעשייה עצומה ודינמית, ושינהה את האופן שבו עסקים פועלים והדרך בה צרכנים קונים.
להלן סקירה מקיפה של היבטים מרכזיים של עולם המסחר האלקטרוני – אשר ידוע גם בשם אי קומרס:

סוגים של מסחר אלקטרוני

נהוג לחלק את המסחר האלקטרוני למספר סוגים שונים שחשוב להכיר את המאפיינים של כל אחד מהם ואת ההבדלים ביניהם ובין היתר:
  • B2C (עסק לצרכן) - סוג זה כרוך בעסקאות בין עסקים וצרכנים בודדים. דוגמאות כוללות חנויות קמעונאיות מקוונות.
  • B2B (עסק לעסק) – סוג זה מתייחס לעסקאות בין עסקים. חברות רוכשות סחורות ושירותים אחת מהשנייה באינטרנט.
  • C2C (צרכן לצרכן) – סוג זה מתייחס לעסקאות בין צרכנים בודדים. שווקים מקוונים מאפשרים עסקאות אלו.
  • C2B (צרכן לעסק) – סוג זה כולל אנשים פרטיים שמוכרים מוצרים או שירותים לעסקים. דוגמאות כוללות פרילנסרים או משפיענים.

המרכיבים המרכזיים של מסחר אלקטרוני

המרכיבים המרכזיים כוללים ברוב המקרים את הפלטפורמה הדיגיטלית שבה מוצגים מוצרים או שירותים ומתבצעות עסקאות. את עגלת הקניות והתשלום, את שער התשלום, את כלי ניהול המלאי, כלים לעיבוד הזמנות ומשלוח המוצרים. לעיתים יש גם מרכיבים נוספים אשר ייעודם כמובן להקל על ניהול הפלטפורמה והעסקאות אשר מבוצעות דרכה.

מודלים עסקיים של מסחר אלקטרוני

כדאי להכיר גם את המודלים העסקיים הבולטים בעולם המסחר האלקטרוני (אי קומרס )ובין היתר:
  • דרופשיפינג - מודל קמעונאי שבו מוצרים נשלחים ישירות מהספק ללקוח.
  • מנוי - לקוחות משלמים עמלה חוזרת עבור מוצרים או שירותים המסופקים להם באופן קבוע.
  • מוצרים דיגיטליים - מכירת מוצרים דיגיטליים כגון ספרים אלקטרוניים, תוכנה או קורסים מקוונים.
  • זירת מסחר - פלטפורמות המקשרות בין קונים למוכרים, מקלות על עסקאות.

שיטות שיווק במסחר אלקטרוני

הליך השיווק במסחר אלקטרוני מתבצע בדרכים שונים ובין היתר: באמצעות הליך של אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO), דרך מינוף פלטפורמות כמו פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר לקידום מותג ומעורבות לקוחות. דרכים נוספות לשיווק הן דרך הדואר האלקטרוני ובהליך של יצירת תוכן בעל ערך ורלוונטי כדי למשוך ולמשוך לקוחות פוטנציאליים.

אבטחת מסחר אלקטרוני

ישנם אמצעים שונים אשר בכוחם לסייע באבטחת הרכישות במסחר האלקטרוני שחשוב להכיר ובין היתר:
  • תעודות - הטמעת תעודות Secure Socket Layer (SSL) כדי להבטיח שידור נתונים מאובטח.
  • אמצעי אבטחת תשלום - שימוש בשערי תשלום מאובטחים ועמידה בתקנות תקני אבטחת מידע של תעשיית כרטיסי התשלום (PCI DSS).
  • הצפנת מידע - הצפנת מידע רגיש של לקוחות כדי להגן עליו מפני גישה לא מורשית.

שיקולים לוגיסטיים

בעולם המסחר האלקטרוני יש לקחת בחשבון גם את האמצעים הלוגיסטיים ובין היתר: דאגה להובלת ההזמנות ולמשלוח. יש לקבוע מדיניות ברורה להחזרות והחזרים כדי לשפר את שביעות רצון הלקוחות. חשוב להטמיע מערכות ניהול מלאי, אשר ייעודן לעקוב אחר רמות המלאי ואוטומציה של תהליכי הזמנה מחדש.

מגמות במסחר אלקטרוני

תחום המסחר האלקטרוני רק הולך ומתפתח בשנים האחרונות וכחלק מכך צצות עוד ועוד מגמות חדשות ובין היתר: אפשרות להתאמה אישית של חווית הקנייה המקוונת בהתבסס על העדפות והתנהגות המשתמש. טכנולוגיות של מציאות רבודה (AR) ומציאות מדומה (VR). שימוש במכשירים מופעלים קוליים לקניות מקוונות, המונעים על ידי עוזרים וירטואליים. בנוסף, בשנים האחרונות מושם דגש משמעותי על כל נושא הקיימות – כאשר המטרה היא לייצר סביבת רכישה ידידותית לסביבה.
כמובן, שכדאי להכיר את כל החידושים האחרונים בתחום.
 
למעלה