כל מה שכדאי לדעת על רואה חשבון לעמותות

business-man-financial-inspector-secretary-making-report-calculating-checking-balance-internal...jpg
קרדיט תמונה FREEPIK

ניהול ההיבט הפיננסי של עמותה הינו נושא מורכב. בשל כך, חשוב לבחור רואה חשבון בעל ניסיון בעבודה עם עמותות. עמותה שקיבלו את אישור לפי סעיף 46 (חוק התרומות) או מחזורה הכספי לשנה הינו מעל ל- 1.1 מיליון ₪ - חייבת לרכוש את שירותיו של רואה חשבון שישמש גם כמבקר לענייני הכספים.

שירותי ראיית חשבון לעמותה הינם שונים משירותי ראית חשבון הניתנים לעסקים, חברות ותאגידים.
על העמותות, גם אם הן לא פועלות מתוך כוונת רווח, חלים חוקי מיסוי והם שונים מאלו של גופים עסקיים ומסחריים.
מתפקידו של רואה החשבון לוודא שההתנהלות הכספית של העמותה הינה חוקית ושהיא מצליחה לאזן נכון בין הכנסות להוצאות.
ביקשנו להיפגש עם רואה חשבון מחברת OPAL – משרד רואי חשבון לעמותות, חברות, עוסק מורשה, עוסק פטור ושכירים כדי להכיר את הנושא בצורה מעמיקה.

חשיבות מינוי רואה חשבון לעמותה​

מטרת פעילותו של רואה חשבון העמותה היא לוודא שהיא פועלת על פי חוק ולעזור לה לתכנן את פעילותה הכלכלית לזמן העכשווי ולעתיד הקרוב והרחוק.
רואה החשבון הינו אדם אובייקטיבי וחיצוני לעמותה וכך יכול לבקר את פעילותה הניהולית-כלכלית בצורה מקצועית ונקייה מאינטרסים.
הוא חייב להתמצא היטב בכל חוקי המס, בתקנות המיסוי ורשם העמותות.
החוק במדינת ישראל מזהיר מניהול כספי לא תקין של עמותות ומעונש של סגירת העמותה או קבלת קנסות כספיים במידה ופעולותיה אלו לא יעמדו בכל דרישות החוק.
כמו כן, בעמותה מצטברות תרומות המגיעות מאנשים שתחום הפעילות של העמותה קרוב לליבם.
הכסף הנמצא בעמותה, הוא כסף של אנשים שטרחו ותרמו לעמותה ומעוניינים שכסף זה יסייע לה לבצע את מטרותיה ולעמוד ביעדיה.
לכן, יש לנהוג בכסף זה בחרדת קודש ומתוך אחריות מקצועית גבוהה.
רק בדרך זו ניתן יהיה לקבל מהרשויות אישור לניהול תקין של העמותה וכך לאפשר לה להמשיך בפעילותה המבורכת.

מתי עמותה זקוקה לשירותי רואה חשבון?​

  • עמותה שקיבלה את סעיף 46 , דהיינו - זיכוי לתרומות.
    הכוונה בכך היא, שאדם שתורם כסף לעמותה שיש לה אישור כזה יכול לקבל זיכוי במס על הכנסותיו.
    כל עמותה זקוקה לכסף והתורמים מחפשים עמותה שקיבלה אישור לסעיף 46 ובזכות הכסף שיתרמו לה הם יזכו להנחה במס בנוסף לעזרתם לעמותה.
  • כשעמותה מגיעה למחזור כספי שעולה על 1.1 מיליון ש"ח בשנה ויש להבטיח שהתנהלותה הכלכלית תהיה תקינה וחוקית.

כיצד ממנים רואה חשבון לעמותות?​

מי שבוחר את רואה החשבון לעמותה היא האספה הכללית של העמותה.
כל אחד מחברי העמותה יכול להציע מועמד שנראה לו מתאים להיות רואה החשבון של העמותה, בה הוא חבר.
האספה הכללית אוספת את כל השמות ומצביעה עליהם וכך בוחרת מי יאייש את התפקיד.
בתהליך בחירת רואה החשבון לעמותה, על חברי העמותה לקבל נתונים על מקצועיותו של רואה החשבון וניסיונו בשטח בעבודה עם עמותות.
במסגרת השיקולים, העמותה צריכה להחליט אם למועמד יש את הכישורים הנאותים כדי למנף את העמותה ולקדמה וכן עד כמה יוכל לכוונה להתנהלות כספית וארגונית תקינה וחוקית.

מהו תפקידו של רואה החשבון של העמותה?​

רואה החשבון של העמותה מייצג אותה מול גופים ממשלתיים וציבוריים.
הוא מציג בפניהם את הדוחות הכספיים של העמותה, שאותם הוא מכין, מבקר את הנהלת החשבונות של העמותה וסוקר המומחים ובעלי התפקידם בגופים את המלצותיו לבעלי התפקידים השונים בעמותה.
על רואה החשבון של העמותה לפנות לגופים ממשלתיים כדי לשכנעם לתמוך בעמותה אותה הוא מייצג.

בין שירותיו של רואה החשבון לעמותה ניתן לציין את התחומים הבאים:​

  • הענקת שירותי הנהלת חשבונות ועריכת דוחות כספיים
  • ייעוץ בנושאים פיננסיים
  • במקרה של עמותה חדשה – רישומה כחוק
  • פיקוח והדרכה לעמותה על הנהלים החוקיים שהעמותה נדרשת לעמוד בהם
  • ייצוג העמותה מול הרשויות
  • השגת אישור ניהול תקין של העמותה מהרשויות
  • סיוע בקבלת זכאות לתמיכה בעמותה
 
למעלה