כמה דברים לגבי למידה

כמה דברים לגבי למידה

זיכרון- יש להבחין בין זיכרון לבין שינון. זיכרון הוא בעיקרו חזותי, ולכן כל מה שרוצים לזכור, ולא לשנן, יש להציג באופן ציורי-גאומטרי מול העיניים. ניתן לשרטט מפות מושגים, מפות מוח, לשלב בהם ציורים, לצבוע אותן, ולהשתמש בכל טריק אפשרי כדי לתאר את הדברים באופן חזותי. שינון- השינון הוא מילולי, ומילים הם קולות, וקול הוא אוסף של תנודות על ציר הזמן. כלומר- שינון הוא בעיקרו מוסיקלי. אם ברצונך לשנן- הפוך את מושאי השינון להרמוניים מבחינה מוסיקלית- קל לשנן באמצעות שירים, קשה לשנן דברים מונוטוניים. פינוי- פינוי הוא לעבור על רשימת מושגים וללמוד אותה (למשל רשימת מכולת כללית שאתה עובר עליה ומפרט לעצמך אילו מוצרים כלולים ב"קיטניות" אילו מוצרים ב"בשר" וכ"ו),. הפינוי שונה מהשינון בכך שבפינוי אינך תלוי בקצב המוסיקלי של המילים, אלא אתה עובר על רשימה ממוספרת ולומד אותה- והיתרון הוא העמקה בחומר. לעומת הפינוי קיים הכפל, שהוא להצליב בין שתי רשימות של קבוצות מושגים כך שכל איבר בקבוצה אחת יוצלב עם כל איבר בקבוצה שניה, (למשל- רשימה של שחקני כדורגל שמוצלבת עם רשימה של תכונות שיש לדרג בשחקן כדורגל, למשל- רולנדינו- כריזמה 8, כושר 9, בקהם- כריזמה 9 כושר 7). הפינוי הוא פשוט מאד לספור את הרשימה שיש לך, לעבור "אחד אחד". הכפל, הוא להזיז את אחת מהרשימות שוב ושוב כך שכל איבר ברשימה הזו יחפוף איבר ברשימה אחרת. ניתן ממש לכתוב את הרשימות על גבי מעגלים- אחד גדול ואחד קטן, ולגזור אותן. בשלב זה ניתן לסובב מעגל אחד על גבי השני וכך לעבור על כל האפשרויות של השילוב ביניהם. העליה הירידה, כלומר- העליה לכלל והירידה לפרט שונות מהכפל בכך שבעוד שהכפל לומד שתי מערכות מושגים קיימות, העליה והירידה מייצרות שתי מערכות מושגים מהחלקים הלא שלמים שלהם, ממש כפי שבאלגברה ניתן למצוא שני נעלמים למשוואה שבשני אגפיה קיימים משתנים. העליה פירושה הכללות שמסתמכות על הנתונים הפרטיים שיש ברשותנו, ואילו הירידה פירושה היסק המסתמך על הכלל כאקסיומה שממנה ניתן לגזור מסקנות. העליה והירידה גם שונות מהזיכרון בכך שהן מייצרות מידע חדש משני זיכרונות.
 
למעלה