כמה דברים ממסכת ברכות...
1) (דף ג', עמ' א') ר' אליעזר נותן סימנים לשלושת המשמרות שהלילה מתחלק להן. הגמרא שואלת אם מדובר בסוף המשמרות, אז למה צריך סימן למשמרת השלישית, הרי הבוקר הגיע? ועונה: "למאי נפקא מינה למיקרי ק"ש למאן דגני בבית אפל ולא ידע זמן ק"ש אימת" (צריך סימן למי שישן בבית שאין בו אור). מי שישן ב"בית אפל" הוא העיוור שאינו רואה, ולא יודע אם יש כבר אור. דבר אחר, ש"ישן בבית אפל" הוא אדם "עיוור", שיושב ב"חושך" מבחינה רוחנית, ומתעצל בקיום המצוות, ובשבילו צריך "סימן" שיאותת לו להתעורר לעבודת-ה' ולקרוא קריאת-שמע. והסימן הוא - "תינוק שיונק משדיי-אמו (תלמידי-חכמים שלומדים תורה) ואשה שמספרת עם בעלה (צדיקים שמשוחחים עם ה' יתברך...). 2) (דף ג', עמ' ב') "...נכנסו חכמי ישראל אצלו, אמרו לו: אדונינו המלך, עמך ישראל צריכין פרנסה! אמר להם: לכו והתפרנסו זה מזה! אמרו לו: אין הקומץ משביע את הארי, ואין הבור מתמלא מחוליתו! אמר להם: לכו ופשטו ידיכם בגדוד!". היינו שנכנסו החכמים לפני דוד המלך, וטענו שיש מחסור בפרנסה רוחנית, ובלימוד התורה וקיום מצוותיה. וענה להם שילמדו זה מזה. וענו לו שהמחסור כה גדול, ואין יודעים כיצד ללמוד וללמד, וצריך עזרה "מגבוה", כלומר אמרו לו שהוא צריך להדריך את העם כיצד להתקדם. וענה להם שיעשו מלחמה עם היצר-הרע, ויתגברו כארי לקיים רצון בוראם. שבת-שלום לכולם, ולכל עם-ישראל!
1) (דף ג', עמ' א') ר' אליעזר נותן סימנים לשלושת המשמרות שהלילה מתחלק להן. הגמרא שואלת אם מדובר בסוף המשמרות, אז למה צריך סימן למשמרת השלישית, הרי הבוקר הגיע? ועונה: "למאי נפקא מינה למיקרי ק"ש למאן דגני בבית אפל ולא ידע זמן ק"ש אימת" (צריך סימן למי שישן בבית שאין בו אור). מי שישן ב"בית אפל" הוא העיוור שאינו רואה, ולא יודע אם יש כבר אור. דבר אחר, ש"ישן בבית אפל" הוא אדם "עיוור", שיושב ב"חושך" מבחינה רוחנית, ומתעצל בקיום המצוות, ובשבילו צריך "סימן" שיאותת לו להתעורר לעבודת-ה' ולקרוא קריאת-שמע. והסימן הוא - "תינוק שיונק משדיי-אמו (תלמידי-חכמים שלומדים תורה) ואשה שמספרת עם בעלה (צדיקים שמשוחחים עם ה' יתברך...). 2) (דף ג', עמ' ב') "...נכנסו חכמי ישראל אצלו, אמרו לו: אדונינו המלך, עמך ישראל צריכין פרנסה! אמר להם: לכו והתפרנסו זה מזה! אמרו לו: אין הקומץ משביע את הארי, ואין הבור מתמלא מחוליתו! אמר להם: לכו ופשטו ידיכם בגדוד!". היינו שנכנסו החכמים לפני דוד המלך, וטענו שיש מחסור בפרנסה רוחנית, ובלימוד התורה וקיום מצוותיה. וענה להם שילמדו זה מזה. וענו לו שהמחסור כה גדול, ואין יודעים כיצד ללמוד וללמד, וצריך עזרה "מגבוה", כלומר אמרו לו שהוא צריך להדריך את העם כיצד להתקדם. וענה להם שיעשו מלחמה עם היצר-הרע, ויתגברו כארי לקיים רצון בוראם. שבת-שלום לכולם, ולכל עם-ישראל!