כמה מילים על אירוח

כמה מילים על אירוח

בעקבות השרשור של מיכל שנראה שלא הובן כהלכה (ועם מיכל הסליחה), נזכרתי בכל מיני חילוקי דעות וקטעים לא נעימים שקשורים לאירוח, ונראה לי שזו הזדמנות טובה לדבר כאן על גישות שונות של אירוח ומה מקובל אצלכם בחבר'ה. החברים שלי נוהגים להיפגש מדי פעם לערבי על האש או למפגשים חברתיים בבית/בפארק, יש מי שמעדיפים את זה על פני בית קפה ולפעמים גם חושבים על החיסכון בכסף, אם אנחנו כמות יפה של אנשים העלות שמתחלקת בין כולם לרוב יוצאת הרבה פחות מאשר אם נשב בבית קפה/פאב. זה היה פרקטי מאוד כשרובנו היינו סטודנטים ותופס גם עכשיו כי עדיין זה נחמד לבלות ביחד בעלות פחותה. גם כשנפגשים בבית של מישהו בדרך כלל מישהו אחד עושה קנייה מרוכזת של שתייה קלה וחטיפים וכולם מתחלקים בעלות, לפעמים בעל הבית או מישהו אחר מוסיף הפתעה או שתיים וזה מתקזז. לפעמים נוצרות "בעיות קלות" כשמגיעים פחות אנשים מהצפוי מה שמקפיץ את העלות פר משתתף, אבל לרוב מסתדרים. בעבר נתקלתי במקרים פחות סימפטיים עם חברים אחרים שהיו מתחשבנים בצורה בעייתית, שהחליטו על כיבוד מסוים שלא התאים לכולם (התעקשות על על האש כשיש חברים צמחונים/הייתה פעם שעשו את זה בתקופת בין המיצרים ויותר מחצי מהאורחים לא אכלו מהבשרים), ואז נוצר מצב לא נעים שדורשים מכל משתתף לשלם סכום לא סמלי בזמן שהם אכלו באופן סמלי. באותה תקופה הייתה פעם שאירחתי אצלי והיות שהתקציב שלי לא היה בשמיים הלכתי על כיבוד פשוט יחסית, אפיתי פשטידות ועוגות, הכנתי כמה סלטים, קניתי קרקרים וגבינה, במקום לקנות שישיה של קולה ושישייה של דיאט קולה הכנתי סיידר חם והכל ביחד עלה לי בסביבות 100 ש"ח (כמובן שלא דרשתי מהאורחים שישתתפו בעלות). לאחר מכן כשהוזמנתי לאירוח שכלל על האש שנדרשתי לשלם בו 50 ש"ח דמי השתתפות בכיבוד למרות שחוץ מסלט לא אכלתי כלום והמארחת ידעה את זה, היה לי מאוד לא נעים. כשחברה אחרת, צמחונית, שיתפה גם היא שלא נעים לה העסק הזה אבל ניסתה לתרץ בטענה שהמארחים במצב כלכלי לא טוב, עניתי לה שאף אחד לא מכריח אותם לארח ככה ושהם יכולים להסתפק בקפה ועוגה והיא הסכימה איתי, אבל לא אמרה להם כלום ושילמה כמו גדולה בשביל לכרסם סלטים... מה הגישה שלכם לגבי אירוח? איך זה הולך אצלכם?
 

מוגג

New member
כמה הרהורים:

יש להפריד בין אירוח לבין "יציאה/מסיבה משותפת". אירוח ככלל, הוא על חשבון המארח ונהוג שכל מתארח מביא דבר מה (סלט, יין, מתנה למארחים), אך לא נהוג לגבות כסף על כך. מי שמתחשק לו לארח בסגנון "על האש", אל לו לצפות שהאורחים יממנו את האירוח. במסיבה משותפת שבה מסכימים מראש כי מתחלקים בהוצאות, נהוג כי המשתתפים מכסים את העלויות. כיצד מתחלקות ההוצאות - זה תלוי בטיב החברות והקשר בין המשתתפים: אפשרות אחת, כמו במסעדה - כל אחד משלם על מה שאכל + 12% אפשרות שניה - כולם מתחלקים באופן שווה בהוצאות. אפשרות שלישית - ממנים בהסכמה מישהי בעלת הבנה וטקט שתדע מה להשית על כל אחד ואחת.
 
כשאני מארחת אני אוהבת לדאוג להכל

אלא אם הוגדר שזה ארוח של "כל אחד מביא/ה משהו" כשאני מארחת משפחה, תמיד מציעים לעזור ואז אני מבקשת עזרה עם תוספת או משהו. אין התחשבנות . כשעושים "על האש" - תלוי מה מחליטים - או שמישהו קונה ומחלקים את ההצואות ולא משנה אם אכלתי 2 נקנקיות וסטייק או רק פיתה עם סלטים או שקובעים מה כל אחד מביא בחלוקה פחות או יותר שווה מבחינת עלויות.
 
במקריםהאלו זה היה אחרת

זה לא היה משהו שהוחלט ביחד, אלא פשוט הודיעו לנו שהם מזמינים לעל האש ושזה יעלה לכל אחד X ש"ח, כשכמובן קרה לא אחת שהעלות קפצה כי היו מי שבסוף לא באו, הייתה פעם אחת שאני לא באתי, בהתחלה בגלל שידעתי שלא יהיו אטרקציות בשבילי חשבתי לאכול בבית ולבוא להיות עם החברים ואחרי שאמרו לי שאני אדרש לשלם 50 ש"ח על ההשתתפות ויתרתי גם על החברה. באופן כללי אני לא חובבת את הגישה הזאת, אם כל החברים רוצים ביחד לעשות על האש כמו שאמרת זה לגיטימי, אבל אנשים שרוצים לארח, מתעקשים על אירוח יקר יחסית כמו על האש עם כל התוספות (ותמיד קנו גם ים של שתייה שנשארה להם לשבוע אחרי זה), ומצפים שהאורחים יממנו את זה כולל במקרים שמדובר במישהו צמחוני למשל, או בעל מגבלות קולינריות או שומר כשרות שרק ישתה, זה דיי לא לעניין.
 
מסכימה איתך שמי שמחליט לארח ורוצה

לארח בסגנון מסויים - עליו לספוג את רוב ההוצאות והטרחה.
 

צימעס

New member
מסכימה עם החברים שמעלי

נשמע שחל אצלכם בלבול בין "מתארגנים יחד" ל"מארחים". יש עוד הרבה מצבי ביניים בין זה לזה, אבל את מתארת מצב לא סביר (אגב, אני משערת שלבעלי הבית יש נימוק הגיוני למה שהם עושים, אבל אולי לא יודעים שהגיעו בשרשרת של החלטות הגיוניות למצב שאינו נוח לחלק מחבריהם). אני חושבת שאו שתשימי את זה על השולחן ("אני אל רוצה לשלם על בשר"|, לחלופין, "אני מאוד אוהבת לפגוש אתכם, אבל לא רוצה שזה יהיה בעלות גבוהה, בואו ניפגש לסלט פירות (או כנפי עוף) במקום לסטייק"), או שתימנעי מאירועים כאלה ובמקביל תיזמי אירוח/מפגשים בסגנון שיותר מתאים לך.
 
נראה שלא הבנת


סיפרתי על מקרי עבר עם חברי עבר לעומת מקרי הווה עם חברי הווה שפועלים בצורה אחרת לגמרי (צורה שאני מעדיפה). אין לי מה להגיד כלום לאף אחד, אני כבר לא "מתארחת" אצל האנשים האלו.
 
למעלה