כמה מרוויחים פקחי האוטובוס עבור כל קנס שהם מחלקים לנוסעים?

כשלוגי

Active member

בדיון בוועדה לפניות הציבור הוצג מודל התגמול של פקחי התחבורה הציבורית • באגד זוכים הפקחים לבונוס חודשי על עמידה ברף של חלוקת דוחות • בדן יכולים הפקחים לקבל עד 20 שקל עבור כל קנס שהם מחלקים​

 

Ccyclist

Well-known member

בדיון בוועדה לפניות הציבור הוצג מודל התגמול של פקחי התחבורה הציבורית • באגד זוכים הפקחים לבונוס חודשי על עמידה ברף של חלוקת דוחות • בדן יכולים הפקחים לקבל עד 20 שקל עבור כל קנס שהם מחלקים​


הכתבה היתה פתוחה אצלי כשהעלת אותה ראשון.

השאלה היא עד כמה שווה להשקיע בפיקוח שמביא שבריר אחוז מהשתתפות חלקית.

נוסע רגיל משלם כ 30%, נוסע מסובסד בתשלום- 15%, נוסע בסיבסוד מלא 0%.

בהערכה מהירה השתתפות הנוסעים הכוללת בתשלומי התח"ץ היא בסביבות ה 20%. הממשלה מממנת את ה 80% האחרים.

מה מתוך זה מפוקח אינני יודע, אך יתכן מאד שהעלות עולה על התועלת.

לדעתי עדיף שהיו מבטיחים תיגבור לקווים עם גידול במספרי התיקוף. זה היה מעלה את המוטיבציה הציבורית להראות נסועה.
 
הכתבה היתה פתוחה אצלי כשהעלת אותה ראשון.

השאלה היא עד כמה שווה להשקיע בפיקוח שמביא שבריר אחוז מהשתתפות חלקית.

נוסע רגיל משלם כ 30%, נוסע מסובסד בתשלום- 15%, נוסע בסיבסוד מלא 0%.

בהערכה מהירה השתתפות הנוסעים הכוללת בתשלומי התח"ץ היא בסביבות ה 20%. הממשלה מממנת את ה 80% האחרים.

מה מתוך זה מפוקח אינני יודע, אך יתכן מאד שהעלות עולה על התועלת.

לדעתי עדיף שהיו מבטיחים תיגבור לקווים עם גידול במספרי התיקוף. זה היה מעלה את המוטיבציה הציבורית להראות נסועה.
צריך שיהיה פיקוח כמו שתמיד היו מבקרי כרטיסים. אם הציבור ידע שאין פיקוח בכלל גם ה 20% השתתפות ייפול על המדינה כי כמעט אף אחד לא ישלם. אבל הפיקוח צריך להיות הגיוני, לא צריכים להיות יעדים לפקחים, ולא צריך לתת דוחות על תקלות GPS הרי בסוף רב הדוחות הללו ממילא יבוטלו (למי שיתאמץ לערער) אבל זה סתם מעסיק עוד אנשים שצריכים לטפל בערעורים מיותרים וזה באמת בזבוז למערכת.
 

Ccyclist

Well-known member
צריך שיהיה פיקוח כמו שתמיד היו מבקרי כרטיסים. אם הציבור ידע שאין פיקוח בכלל גם ה 20% השתתפות ייפול על המדינה כי כמעט אף אחד לא ישלם. אבל הפיקוח צריך להיות הגיוני, לא צריכים להיות יעדים לפקחים, ולא צריך לתת דוחות על תקלות GPS הרי בסוף רב הדוחות הללו ממילא יבוטלו (למי שיתאמץ לערער) אבל זה סתם מעסיק עוד אנשים שצריכים לטפל בערעורים מיותרים וזה באמת בזבוז למערכת.

לכן צריך גזר.

מדיניות של תיגבור קווים על בסיס תיקוף תיצור מוטיבציה לתקף לשם שיפור השירות.

ברמת סיבסוד כזו היתרון העיקרי בהשתתפות הנוסעים הוא מידע למערכת.

משום שמדובר במערכת בזבזנית שאוהבת ריבוי קווים לא תדירים - הייעול יכול לבוא מקיצוץ קווים נדירים שאיש לא ירגיש בחסרונם.
 
נערך לאחרונה ב:
לכן צריך גזר.

מדיניות של תיגבור קווים על בסיס תיקוף תיצור מוטיבציה לתקף לשם שיפור השירות.

ברמת סיבסוד כזו היתרון העיקרי בהשתתפות הנוסעים הוא מידע למערכת.

משום שמדובר במערכת בזבזנית שאוהבת ריבוי קווים לא תדירים - הייעול יכול לבוא מקיצוץ קווים נדירים שאיש לא ירגיש בחסרונם.
מה שאתה מציע זו המקבילה של "ברירת קבוצות" בביולוגיה. לא יעבוד (לא בלי "מקל"). אנשים יסמכו על כך שיש מספיק נוסעים אחרים שיתקפו כדי לזכות בפרס הקבוצתי.
 

Ccyclist

Well-known member
מה שאתה מציע זו המקבילה של "ברירת קבוצות" בביולוגיה. לא יעבוד (לא בלי "מקל"). אנשים יסמכו על כך שיש מספיק נוסעים אחרים שיתקפו כדי לזכות בפרס הקבוצתי.

כשגרתי בארץ בשנות השמונים וה 90 התנייעתי בתח"צ כבר מכיתה א'. אינני זוכר שהיו פקחים כלשהם. הדבר הקרוב ביותר שאני זוכר היה סוקר כלשהו בקו 17 בירושלים שספר מספרי נוסעים, אולי מתוך רצון של אגד לצמצם את השירות בקו (בזמנו היו קווים חצי שעתיים וקווים של פעם ב 10 דקות).

עכשיו זו תעשייה שלמה והיא זוכה לכותרות באתרים.

אודה שבזמנו היתה עלייה מהדלת הקדמית והנהג מנקב או מוודא את הכרטיס החודשי. בימינו המקבילה היא שהרב קו או האפליקציה יעשו סימון תיקוף. זו השיטה שעדיין בשימוש באוטובוסים בבריטניה ובספרד.

לטעמי היה עדיף אם היו מגדרים את תחנות הרק"ל והמטרונית ומחייבים תיקוף בכניסה, כמו ברכבת תחתית או תחנות האוטובוס הממוזגות של קורטיבה שתמיד מובאת כדוגמה למערכת אוטובוסים משודרגת.

לקראת פתיחת הרק"ל היאושלמית בחרו בשיטת חדשה, אירופאית, של עלייה מכל הדלתות ותיקוף על אמצעי התחבורה. שיטה שמחייבת פיקוח נרחב יותר.
 
כשגרתי בארץ בשנות השמונים וה 90 התנייעתי בתח"צ כבר מכיתה א'. אינני זוכר שהיו פקחים כלשהם. הדבר הקרוב ביותר שאני זוכר היה סוקר כלשהו בקו 17 בירושלים שספר מספרי נוסעים, אולי מתוך רצון של אגד לצמצם את השירות בקו (בזמנו היו קווים חצי שעתיים וקווים של פעם ב 10 דקות).

עכשיו זו תעשייה שלמה והיא זוכה לכותרות באתרים.

אודה שבזמנו היתה עלייה מהדלת הקדמית והנהג מנקב או מוודא את הכרטיס החודשי. בימינו המקבילה היא שהרב קו או האפליקציה יעשו סימון תיקוף. זו השיטה שעדיין בשימוש באוטובוסים בבריטניה ובספרד.

לטעמי היה עדיף אם היו מגדרים את תחנות הרק"ל והמטרונית ומחייבים תיקוף בכניסה, כמו ברכבת תחתית או תחנות האוטובוס הממוזגות של קורטיבה שתמיד מובאת כדוגמה למערכת אוטובוסים משודרגת.

לקראת פתיחת הרק"ל היאושלמית בחרו בשיטת חדשה, אירופאית, של עלייה מכל הדלתות ותיקוף על אמצעי התחבורה. שיטה שמחייבת פיקוח נרחב יותר.
גם אז היה מבקר כרטיסים רק הוא בא לעיתים נדירות יחסית בירושלים, גם היום פקחים על אוטובוס בירושלים לא נפוץ מעריך 2-4% מהנסיעות, על הרקלת יש כמובן הרבה יותר, לא נדיר בנסיעה ארוכה שיבדקו אותך כמה פעמים.
 
לכן צריך גזר.

מדיניות של תיגבור קווים על בסיס תיקוף תיצור מוטיבציה לתקף לשם שיפור השירות.

ברמת סיבסוד כזו היתרון העיקרי בהשתתפות הנוסעים הוא מידע למערכת.

משום שמדובר במערכת בזבזנית שאוהבת ריבוי קווים לא תדירים - הייעול יכול לבוא מקיצוץ קווים נדירים שאיש לא ירגיש בחסרונם.
לדעתי זה לא יעבוד לא מעשית ולא עקרונית.
מעשית לא יעבוד בדיוק כמו שהסבירה סוכריה חמצמצה בתגובה לפניי. את הנוסע הממוצע לא מעניין עניין הפרס, הוא תמיד יכול להגיד ''בשביל סטטיסטיקה אני אתקף מחר'' וחוץ מזה הרווח מאי תיקוף הוא מיידי (חסכון בכסף) והרווח מתיקוף הוא עתידי ולא מובטח.
עקרונית זה לא יעבוד כי יש דברים שצריך לעשות לא בשביל פרס אלה כי צריך, למשל לשלם על שירות תחבורה שאתה מקבל. לא צריך שנוסע ישלם כי מובטח לו תגמול, ואם הוא שילם ולא תגברו את הקו מה אז?
 

Ccyclist

Well-known member
לדעתי זה לא יעבוד לא מעשית ולא עקרונית.
מעשית לא יעבוד בדיוק כמו שהסבירה סוכריה חמצמצה בתגובה לפניי. את הנוסע הממוצע לא מעניין עניין הפרס, הוא תמיד יכול להגיד ''בשביל סטטיסטיקה אני אתקף מחר'' וחוץ מזה הרווח מאי תיקוף הוא מיידי (חסכון בכסף) והרווח מתיקוף הוא עתידי ולא מובטח.
עקרונית זה לא יעבוד כי יש דברים שצריך לעשות לא בשביל פרס אלה כי צריך, למשל לשלם על שירות תחבורה שאתה מקבל. לא צריך שנוסע ישלם כי מובטח לו תגמול, ואם הוא שילם ולא תגברו את הקו מה אז?

הפעם הראשונה שנסעתי בשיטה אירופאית כזו עם הסבר של מקומיים היתה בברלין ב 1999. מבחינתם הם העדיפו שהמשטרה תפשוט על קרונות ה U-Bahn , שלושה שוטרים על כל קרון, כדי לבדוק כרטיסים - רק שלא יהיו להם שערי וולידטורים בתחנות כמו בלונדון.

כפי שאמרתי - נסעתי בתח"צ בארץ מכיתה א' ואינני זוכר פקחים כחלק מהמציאות בתח"צ בארץ בשנות ה 80 וה 90.

מה שאני לוקח מסוכרייה זה שכיום הפיקוח נפוץ כל כך שקבוצת פקחים שניה יכולה לפשוט על אותו האוטובוס תוך שתי תחנות מהראשונה. זה מתחיל להשמע כמו ייצור משרות.

עם הכירטוס התקופתי אין חיסכון כלשהו מאי-תיקוף ורוב הציבור נורמטיבי.
 
הפעם הראשונה שנסעתי בשיטה אירופאית כזו עם הסבר של מקומיים היתה בברלין ב 1999. מבחינתם הם העדיפו שהמשטרה תפשוט על קרונות ה U-Bahn , שלושה שוטרים על כל קרון, כדי לבדוק כרטיסים - רק שלא יהיו להם שערי וולידטורים בתחנות כמו בלונדון.

כפי שאמרתי - נסעתי בתח"צ בארץ מכיתה א' ואינני זוכר פקחים כחלק מהמציאות בתח"צ בארץ בשנות ה 80 וה 90.

מה שאני לוקח מסוכרייה זה שכיום הפיקוח נפוץ כל כך שקבוצת פקחים שניה יכולה לפשוט על אותו האוטובוס תוך שתי תחנות מהראשונה. זה מתחיל להשמע כמו ייצור משרות.

עם הכירטוס התקופתי אין חיסכון כלשהו מאי-תיקוף ורוב הציבור נורמטיבי.
כל מדינה והעדפות שלה....
מניח שבשנות ה 90 ו ה80 הבקרה הראשונית נעשתה על ידי הנהגים ולכן היה צריך פחות פקחים, גם היום לדעתי אין צורך ב 3 פקחים שעולים בו זמנית על האוטובוס כמו שזה נעשה בחלק מהקווים.

לגבי כרטוס תקופתי, אם הבנתי את ההצעה שלך נכון, לבטל לגמרי את הפקחים. אז למה שהנוסע ירכוש בכלל כרטיס חודשי (למעט נוסע ברכבת כי אחרת לא יוכל להיכנס) אם הוא יודע שאין פקחים בכלל....
 
כאשר מביאים עובדים בשכר נמוך ומתמרצים אותם בבונוסים על יעדים מקבלים דוחות מיותרים לנוסעים. זה יוצר תמריץ לפקח לתת דו''ח גם כאשר הוא עצמו יודע שהדו''ח לא מוצדק, כמו למשל במקרה שעלה כאן באחד הפוסטים. מתוך 10 דו''חות לא מוצדקים, 5 ישלמו כי לא יודעים את התקנות, או לא יודעים איך להגיש ערעור או סתם אין להם כוח לכל הבירוקרטיה בשביל 100 ש''ח. וכך הפקח עדיין יתוגמל על 5 דוחו''ת לא חוקיים.
 

luisluis

Active member
הבעיה היא שאם פקח תופס מישהו שלא רוצה למסור פרטים כל האוטובוס מוחזק כבן ערובה. הפקח מורה לנהג לסגור דלתות ואף אחד מהנוסעים לא יכול לרדת מהאוטובוס גם לא כדי להחליף לאוטובוס אחר. זה ישר יוצר מהומת גהנום באוטובוס.
 
הבעיה היא שאם פקח תופס מישהו שלא רוצה למסור פרטים כל האוטובוס מוחזק כבן ערובה. הפקח מורה לנהג לסגור דלתות ואף אחד מהנוסעים לא יכול לרדת מהאוטובוס גם לא כדי להחליף לאוטובוס אחר. זה ישר יוצר מהומת גהנום באוטובוס.
בהרבה מקרים הפקחים חורגים מהסמכויות שלהם, ראיתי מקרה בחיפה ששני פקחים בודקים נוסע שכבר ירד מהאוטובוס ונמצא בשטח התחנה....
 
ברור שצריך מבקרים ותעריפים מוגדלים, כדי שאנשים יפנימו שהאוטובוס הוא בתשלום. אבל אין כל כך תיאום. קורה שבנסיעה עולה פקח, בודק, יורד, ושתי תחנות אחר כך -עוד אחד. ושוב.
ראבק, אם הייתי רוצה לנסוע במצב דרוך ולהגיב להפרעה כל דקה, הייתי נוהגת. באוטובוס אני רוצה לנסוע במידה סבירה של שלווה.
נ.ב לפני כמה שבועות נסעתי עם חופשי יומי ושכחתי לתקף (אגד חיפה). המבקר האדיב תיקף במקומי ולא חייב אותי בתעריף מוגדל (למרות שהיה יכול) . כך שהם לא פועלים מתאבת בצע לבדה.
 
ברור שצריך מבקרים ותעריפים מוגדלים, כדי שאנשים יפנימו שהאוטובוס הוא בתשלום. אבל אין כל כך תיאום. קורה שבנסיעה עולה פקח, בודק, יורד, ושתי תחנות אחר כך -עוד אחד. ושוב.
ראבק, אם הייתי רוצה לנסוע במצב דרוך ולהגיב להפרעה כל דקה, הייתי נוהגת. באוטובוס אני רוצה לנסוע במידה סבירה של שלווה.
נ.ב לפני כמה שבועות נסעתי עם חופשי יומי ושכחתי לתקף (אגד חיפה). המבקר האדיב תיקף במקומי ולא חייב אותי בתעריף מוגדל (למרות שהיה יכול) . כך שהם לא פועלים מתאבת בצע לבדה.
בוודאי שצריך בקרה ופיקוח וגם יש הרבה פקחים שעושים את העבודה בצורה נעימה ואדיבה. אבל השיטה בה פקח צריך לעמוד ביעד או מקבל תמריץ על מתן דוחו''ת היא שיטה פסולה שיוצרת דוחו''ת פיקטיביים. אגב שימי לב שכאשר פקח עולה לבד הוא לרוב אדיב יותר בעוד שפקחים שעולים בקבוצה לרוב באים ב''מצב רוח קרבי''.
 

Ccyclist

Well-known member
כל מדינה והעדפות שלה....
מניח שבשנות ה 90 ו ה80 הבקרה הראשונית נעשתה על ידי הנהגים ולכן היה צריך פחות פקחים, גם היום לדעתי אין צורך ב 3 פקחים שעולים בו זמנית על האוטובוס כמו שזה נעשה בחלק מהקווים.

לגבי כרטוס תקופתי, אם הבנתי את ההצעה שלך נכון, לבטל לגמרי את הפקחים. אז למה שהנוסע ירכוש בכלל כרטיס חודשי (למעט נוסע ברכבת כי אחרת לא יוכל להיכנס) אם הוא יודע שאין פקחים בכלל....

אני חושב שרמות הפיקוח הנוכחיות בארץ מוגזמות.

בשיטת הרכבת הבריטית יש תחנות בלי ולידטורים, אבל בתחנות העיקריות יש ולידטורים אז בהגעה למוקדי העניין צריך כרטיס תקף כדי לצאת מהתחנה.

פקחים על האוטובוסים - אולי ראיתי פעם.

זה לא שאין פשיעה או עוני (יש שיכונים ציבוריים ברוב אזור 2 למעט בנקודה מאד ספציפית במערב, סוג של טבעת עוני המקיפה את מרכז העיר ברדיוס שפעם היו בו אזורי ההיערכות של תחנות הרכבת הגדולות בעידן הקיטור ומפעלים שנסגרו), זה יותר שהתיקוף פשוט והנוסעים מאחוריך רואים שיש לך היבהוב אור ירוק וציפצוף חיובי מהמכונה, אז אנשים מתנהגים בהתאם בעצמם, בדיוק כמו שעומדים בצד הימני של המדרגות הנעות בתחתית. אין לזה שילוט או כריזה - רק נורמה חברתית.
 
למעלה