כמה עולה לטעון סוללה מריקה למלאה?

appleblof

New member
כמה עולה לטעון סוללה מריקה למלאה?

אחרי ויכוח עם חבר, שטען שהעלות של טעינה מלאה לסוללה של האופניים מאפס היא פחות משקל, החלטתי לשאול כאן אם מישהו יודע באמת ולא על סמך תחושה.
לצורך העניין, כמה עולה טעינה של סוללת 36V 10Ah?

תודה ושבוע טוב לכולם
 

enigo

New member
זו סוללה של 360WH. בהנחה של יעילות טעינה של 80%

שהיא הנחה די מחמירה, אתה מדבר על כ-430WH של חשמל מהרשת, שזה יוצא סביב 25-30 אגורות אם אני זוכר נכון את תעריפי החשמל הנוכחיים.
 

enigo

New member
שתי הערות

1. לא מדברים שם על אחוזי טעינה, אלא על המתח שאליו מביאים את התא. זה לא בדיוק אותו דבר - כי למשל טעינה במתח גבוה, גם רק עד לחצי קיבולת, פוגעת גם היא באורך חיי הסוללה.
2. נראה שהמאמר שם מתייחס לסוללות טלפונים. אלו בדרך כלל סוללות ליתיום-פולימר, בעוד שבאופניים בדרך כלל משתמשים בליתיום פוספס/פרייט. לא בטוח שכל המסקנות תקפות במעבר בין כימיות שונות של ליתיום-יון.
 

TakeCtrl

New member
זה לא תקף ל lifpo4, אלא דווקא לליתיום-יון...

לא שמעתי על פרייט, אבל לאחרונה יש מתרחש מעבר מסוללות ליפו לסוללות lithium-ion אע"פ שליפו מאפשרות לך יותר מחזורי טעינה הם עדיין יותר יקרות, הסוללות החדשות של סמסונג כגון INR - 18650 29 ו- 30 מאפשרות קיבולת גבוהה וזרם חזק יחסית, ועדיין בטוחות לשימוש.
&nbsp
במאמר מוסגר זה קצת מצחיק, כי את השילדה שלי הזמנתי בזמנו תחת המחשבה שאני אצטרך הרבה מקום לסוללת משולש של lifepo4 , הסוללה הזו מעלה אבק אצלי כי במקום 18AH היא מפיקה לי 12 (הזמנתי מa123, היה לי הרושם שהם אמינים). , והיום אני משתמש במשהו יותר קטן שמביא לי 22 AH. שמורכב מlithium-ion.
נו טוב, תמיד אפשר למצוא שימוש ליותר מקום :)
&nbsp
&nbsp
 

enigo

New member
אתה עושה המון בלגאן במושגים

ליפו זה ליתיום יון (זה ה"לי" בהתחלה). ה-fe זה פרייט (ברזל), אבל יש כאלו שקוראים לכימיה הזו פוספט בגלל ה-PO4. כך שאין דבר כזה מעבר מליפו לליתיום יון.
ליתיום יון זו משפחה שלמה של סוללות, שלכל אחת כימיה שונה, והמשותף להן הוא שיוני ליתיום עושים את הולכת החשמל.
ה-18650 שהזכרת בסוללה של סמסונג זה בסך הכל סוג תא הבסיס שמשמש בסוללה. מקביל לסוללת AA, לצורך העניין (רק גדול יותר). זה לא אומר כלום לגבי סוג הכימיה שמשמשת בתא.
 

TakeCtrl

New member
יכול להיות שיש בלגן במעבר לעברית, לכן הבלבול...

לכן אצמד לאנגלית..

אני מכיר 3 סוגים של סולות

lifepo4 - lithium iron phosphate - דוגמא תא מסוג כזה הוא http://www.batteryspace.com/A123-Sy...O4-26650-Rechargeable-Cell-3.2V-2500-mAh.aspx
שנחשבה לחברה המובילה בתחום, זה הסוג שנחשב הכי יציב והכי הרבה מחזורי טעינה וגם הכי יקר.

lithium -ion - דוגמא לתאים כאלה הינה
http://lygte-info.dk/review/batteries2012/Samsung INR18650-29E 2900mAh (Blue) UK.html
(לא דיברתי רק על המספר, זה רק המידה הסטנדרטית) כשאני קורא או מדבר על סוללות lithium ion הכוונה היא בדרך כלל לסוללות מהסוג הזה.

lithium polymer - סוללות מהסוג הזה.http://www.ypedal.com/Lipo/Lipo.htm
משתמשים בהן בדרך לביצועים ממש מופרעים והן נחשבות לפחות יציבות מהקודמות.

אני מניח שיש תתי משפחות שלהן, אבל אלו המושגים שאני מכיר לפחות.
 

enigo

New member
נראה שהבעיה לא היתה בתרגום, אתה עדיין מבלבל

כל הסוללות הללו הן ליתיום-יון. יש הרבה מאוד כימיות שונות בתוך המשפחה הזו. לכל כימיה תכונות מעט שונות - מתח תא, C שונה (יחס בין נפח הסוללה לזרם המירבי), רגישות לחום וכן הלאה.
פרייט זה ברזל, ולכן אפשר לקרוא לכימיית הליתיום-פרייט גם ליתיום אירון. עדיין אותו דבר.
בלינק השני שנתת אין שום מידע לגבי הכימיה הבסיסית שמשמשת את התא של סמסונג, כך שאין לי שום דרך לדעת באיזו כימיה משתמשים שם.
ליתיום פולימר דווקא נחשבות בעיתיות להספקים גבוהים, ולכן פוגשים אותן בעיקר בטלפונים (שם בא לידי ביטוי היתרון הכי גדול שלהן - קלות עיצוב סוללות הליתיום-פולימר בכל צורה שרוצים).
 

TakeCtrl

New member
כדי להתמקד יותר אני מדבר על סוללות מסוג NCM, NCA...

מה שהזכרתי היה NCA עם 2C ומתח נומינלי של 3.6 וקיבולת של 2.8
&nbsp
בדרך כלל כשמדברים (איפה שאני קורא) על סוללות Lithium-ion מדברים על סוללות מהסוג הזה, אחרת מזכירים במפורש Lifepo4 או lipo. אם יש לסוג הסוללות הנ"ל שם יותר פרטני לא ראיתי שמזכירים אותו.
 

enigo

New member
NCA זה ניקל קובלט אלומיניום, עוד כימיה

שהאמת פחות מוכרת לי.
שים לב שבאתר שהבאת אליו לינק בשרשור הזה מפרטים הרבה מאוד סוגי כימיות, ומפרטים בצורה גרפית את היתרונות והחסרונות של כל כימיה. דווקא די ברור.
 

TakeCtrl

New member
נכון, battery university הוא מאוד מפורט...

אבל כשאתה מחפש סוללה אצל סוחרים שונים, הם פחות יורדים לפרטי הכימיה ויותר אומרים אם זה lithium-ion או Lifepo4 (במקרים יותר גרועים לא אומרים כלום ואז כנראה זה lipo :/), אז זה נשאר דבוק לך בראש, רק בחלק מהמקומות ממש מפרטים את זה.
אבל במקומות שאני מחפש אני רואה יותר סוללות שאינן Lifepo4.. אבל כן Lithium-ion, כגון NCM,NCA,NCR (וזיכרון גרוע+קצת דיסלקציה= מידע חלקי , ) אבל ׁזו הייתה הכוונה המקורית שלי כאשר דיברתי על "חדשות" (כן אני יודע זה לפני שנתיים, כמו שאמרתי זיכרון גרוע, time flies... ), מסוג זה https://www.electricbike.com/lithium-cobalt-manganese/ אבל אלו גם מסוג הסוללות שטעינה חלקית של 90%-80% מאריכות את החיים שלהם בהרבה..
&nbsp
המטורללים שרוצים lipo רוצים אותה דווקא בגלל שהם יכולים לדחוס הרבה יותר כוח במקום קטן, וגם בגלל C ענק יחסית לlithium ion (אופס, נו, קיצר , ה-NC-אמו) שיש להם 2-3c, אבל גם זה משתנה לאט כאשר נכנסות סוללות NCA שיכולות לספק לך גם 10C..
לי עצמי היה lipo ואילו הייתי יודע היום מה שהייתי יודע אז לא הייתי מתעסק עם זה בכלל ואז הוא לא היה הופך לכדור אש. ..
&nbsp
 

enigo

New member
2-3C נשמע נמוך מאוד

זה אומר זרם מקסימאלי של 20-30 אמפר מסוללה של 10AMH,משמע הספק מירבי של בין 700 ל-1000W. נשמע נמוך מאוד.
יש היום סוללות גיבוי בנפח של 8000MAH ו-3.6V שיכולות להתניע רכב - משהו שדורש יותר מאלף וואט, משמע הסוללה מוציאה זרם של מעל 300A, מה שאומר C באזור ה-400.
נשמע לי פער קיצוני מדי.
 

enigo

New member
זו לא הנקודה. הנתון עצמו, 2C, נשמע נמוך בצורה חשודה

בטוח שזה ה-C המירבי, ולא "C בטוח לשימוש להשגת אורך חיים מיטבי" או משהו בסגנון?
 

TakeCtrl

New member
הC שם נחשב כ Continuous usage תסתכל במפרט של הסוללה

זה 30 אמפר (כנראה עיגלו 27) , המקסימום זה 70 שם.
 

enigo

New member
זו לא ההגדרה ל-C. לא ברור למה הם מחליטים לתת הגדרות

משלהם למקדמים מוכרים. שיתנו שם Cn או אלוהים יודע מה - אבל לא מקובל להשתמש באותו שם, בטח כשזה מקדם באותו תחום. סתם מבלבל.
 
למעלה