כמה שאלות בעניין שבת

Halo10

New member
כמה שאלות בעניין שבת

שבוע טוב
1. כתוב בהלכה שבסעודה ראשונה של שבת צריך לאחוז בקידוש על הלחם 2 חלות אחת על השניה ובוצע על התחתונה , בסעודה שניה אותו עניין רק שבוצע על העליונה, השאלה שלי היא האם גם בסעודה שלישית רק שיהיה בברכת המוציא 2 חלות שלמות או שמספיק גם חלה אחת בסעודה שלישית לברך עליה ולא הקפידו אלא בסעודה ראשונה ושנייה?

2. לגבי הבדלה של מוצ"ש, אם אני אנוס ואין לי יין להבדיל במוצ"ש באיזה אופן אני מקיים את ההבדלה? אומר כוס ישועות אשא אפילו שאין כוס כיוון שאין יין? או שמדלג על "כוס ישועות אשא", סברי מרנן, בורא פרי הגפן ומברך רק על בשמים אש והמבדיל בין קודש לחול? (נוסח עדות המזרח)

3. האם חשוב להתקלח במוצ"ש במים חמים כפי שמצווה להתקלח ביום שישי לפני שבת במים חמים? או שבמוצ"ש זה רק בגדר המלצה/סגולה?
קראתי "מצווה לשתות משקה חם או להתקלח במים חמים במוצ"ש ויועיל לו לבריאות הגוף והנפש"
אבל אם קר ולא מתאים מקלחת מספיק לשתות משהו חם ואין צורך גם לכפות על עצמי מקלחת לא? העיקר שהתקלחתי ביום שישי לפני שבת

תודה לעונים ושבוע טוב
 
תשובות

1. צריך [וזה לא משנה על העליונה או התחתונה בכל אחת מהפעמים].

2.אם אין לך גם משקה משכר אחר שאפשר להבדיל עליו אז אתה לא עושה הבדלה [רק אומר בתפילת ערבית אתה חוננתנו] או אם שכחת אז "ברוך המבדיל בין קודש לחול. ולמחרת תקנה יין או תיקח מהשכן ותוכל לעשות הבדלה אפילו ביום ראשון או שני.

3.סגולה והמלצה ולכן אם לא רוצה\יכול לא צריך לעשות.
 

manew

New member
תגובה

לגבי שאלה 1 - כיוון שבדיוק עסקתי בזה בשיעור שהעברתי השבוע - טיפה הרחבה: העניין שצריך לבצוע על החלה התחתונה, הובא להלכה בשו"ע סימן רמ"ד סע' א וברמ"א שם כתב שהטעם הוא על פי קבלה, וכתב עוד שזה דווקא בליל שבת אבל בשבת בבוקר וביום טוב אפילו בלילה בוצע על העליונה.

ואמנם באחרונים מובא שיש פה בעיה של 'אין מעבירים על המצוות', ומובאים כמה דרכים שמיישבים את שתי השיטות למשל - לאחוז את התחתונה קרובה יותר אלי, או שבזמן הקידוש תהיה החלה שבוצע למעלה וקרובה אליו יותר, ובזמן שמברך יניח אותה דווקא למטה ונמצא שבצע על החלה שהייתה קרובה אליו יותר.
ד"א - לדעתי האישית, היום שאנחנו נוהגים להניח את החלות זו לצד זו ולא זו על גבי זו, הרי שהחלה הימנית היא הקרובה יותר, וראוי לבצוע עליה, ולכן כאשר בא לברך המוציא ייקח את החלה שהייתה בצד ימין בשעת הקידוש ויניחה תחת החלה השמאלית - ועוד כדאי שישתדל שתהיה קרובה אליו יותר ובזה ייצא י"ח כל השיטות.

ולגבי סעודה שלישית פסקו השו"ע והרמ"א בסימן רצ"א שצריך לבצוע על שתי לחמים שלמים - ולפחות לא יפחות מכיכר אחת שלימה - ועוד אומר שם הרמ"א שאם אוכל הרבה סעודות ביום השבת צריך שתי לחמים שלמים לכל אחד!
אבל לגבי סדר הלחם ודאי שאין קפידא כלל על פי הקבלה, ועל כן צריך להקפיד רק על דין של 'אין מעבירין על המצוות' וכמו שביארנו.

2) למען הסדר הטוב - סדר העדיפויות להבדלה:
א) הבדלה עם יין
ב) הבלה עם משקה משכר אחר שנפוץ בארצנו
ג) הבדלה עם משקה חשוב אחר שנפוץ בארץ (הרב עובדיה זצוק"ל לא פסק כך - אבל יש פוסקים רבים שמסכימים לדעה זו) - אבל לא מים וחלב וכדו'.
ד) במקרה שאין שום דבר מכל זה - יכול להסתפק באמירת 'אתה חוננתנו' בתפילה או באמירת 'ברוך המבדיל בן קודש לחול' (בלבד - אומנם יש מי שפוסק שצריך להגיד את כל הנוסח של הברכה שאומרים בהבדלה, רק שיאמר ללא שם ומלכות). וכשיהיה יין ובשמים בידו יברך עליהם - עד יום ג'.

שבוע טוב!
 
תגובה

1.בחזון עובדיה שבת חלק א' פסק שלא משנה על איזה מהם יבצע [אחר שהביא את הדעות שהזכרת ועוד רבים אחרים].
 

manew

New member
תגובה

בחזון עובדיה כתב 'נהרא נהרא ופשטיה' - וזה שייך לומר למי שיש מנהג ברור בידו, ולמי שאין מנהג ברור - יש לחזור לפשטות דברי השו"ע ורמ"א וכמו שכתבתי, שיבצע בליל שבת על התחתונה דווקא, ויזהר בדברים האמורים.
ועוד - שבילקוט יוסף פסק שיש לבצוע על התחתונה, ויש מי שאומר על העליונה. ונראה שדעתו נוטה שיבצע דווקא על התחתונה.
ועוד - שהמשנה ברורה, ורבים מהפוסקים פסקו כדברי הרמ"א - שיבצע תמיד על העליונה ורק בליל שבת יבצע על העליונה.

- ונראה שגם דברי החזון עובדיה אמורים דווקא על ליל שבת, שאז יש מאן דפליג - אבל בשבת בבוקר לכאורה כולי עלמא מודים שצריך לבצוע על העליונה דווקא.

חיים
 
למעלה