כמה שאלות (לא יודע אם זה קשור לכאן)

Blackpanter1י

New member
כמה שאלות (לא יודע אם זה קשור לכאן)

1. כשסרקו את גופו של התנא הקדוש, רבי עקיבא, היה קורא ק''ש ולא סיים. שאלו אותו תלמידיו: 'עד כאן'? אחד משמותיו של הקב''ה הוא 'ת-כ-ה'. שמוש נכון בשם זה, גורם למות אויבים שאינם יהודים. ''וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱ-לֹקֶיךָ'' סופי תיבות 'ת-כ-ה'. שאלו אותו תלמידיו (ברכות סא:): 'עד כאן'? הכונה תמשיך את הפסוק והמת אותם. אמר להם: 'כל ימי הייתי מצטער על פסוק זה ''וּבְכָל נַפְשְׁךָ'' אפילו נוטל את נשמתך, אמרתי מתי יבא לידי ואקיימנו? ועכשיו שבא לידי, לא אקיימנו'?. משה רבנו הרג את המצרי בעזרת שם זה: ''ת-כ-ה''. דתן שמע זאת ולמחרת כשרב עם אבירם צעק לעברו: ''ת-כ-ה'', ''ת-כ-ה''. משה רבנו שמע זאת ואמר לו שהשמוש בשם זה פועל על גויים בלבד! ''לָמָּה תַכֶּה רֵעֶךָ''? - על ''רֵעֶךָ'' היהודי, זה לא פועל. משה רבנו חשב שדתן השיג שם זה בעצמו, אבל אז דתן אמר לו: ''הַלְהָרְגֵנִי אַתָּה אֹמֵר כַּאֲשֶׁר הָרַגְתָּ אֶת הַמִּצְרִי..''? - גם אותי אתה רוצה להרוג כמו שהרגת את המצרי? אמר משה: ''אָכֵן נוֹדַע הַדָּבָר'' כלומר נודע הדבור! השם המפורש נודע ממני וזה אינו תקין, כי הגמרא אומרת שאין מגלים את השם המפורש אלא רק לצנועים. לכן כתוב ''וַיִּירָא משֶׁה'' - על שממנו ''נוֹדַע הַדָּבָר''. אז למה בני ישראל היו צריכים בכלל להילחם? למה הם פשוט לא אמרו את המילה הזאת לכל האויבים? 2.''וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד וַתְּבִאֵהוּ לְבַת פַּרְעֹה וַיְהִי לָהּ לְבֵן.. '' (שמות ב י) אומר הנצי''ב ב'העמק דבר': ''וַיִּגְדַּל'', אומר המדרש: שהיה בגיל שנתים ושלשה חדשים בשעה שהועבר לבת פרעה. ''וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד'' (שמות ב י) 'כ''ד חדש הניקתהו ואתה אומר ויגדל הילד אלא שהיה גדל שלא כדרך כל הארץ ''וַתְּבִאֵהוּ לְבַת פַּרְעה'' ' (שם). ולמה מדגיש הכתוב ''וַיִּגְדַּל'' אלא שגדל שלא כדרך העולם והיה מאד גדול. אומרת הגמרא: שמשה רבנו היה גבוה עשר אמות. אמר ר''א: ..ומשכן גופיה מנלן דכתיב עשר אמות אורך הקרש וכתיב: ''וַיִּפְרֹשׂ אֶת הָאֹהֶל עַל הַמִּשְׁכָּן'' (שמות מ יט) ואמר רב: ''משה רבינו פרשו'' מכאן אתה למד; גובהן של לוים עשר אמות' (שבת צב.). כלומר כששה מטרים. מכאן שכבר בגיל שנתים הוא היה גבוה בהרבה מבני גילו. פרעה רואה לפניו ילד כבן שנתים, מיד היה צריך להתעורר ולשאול: ''מדוע הוא חי''? אלא שמשה נראה לו גדול מאד והסיק פרעה שהוא לא שייך לגזירה, כלומר הוא נולד עוד לפניה. לא ברורים לי כמה דברים, אם משה היה 6 מטרים, גם לפני שה' נגלה אליו אז בגלל גובהו היו חושבים שהוא אליל או משהו כזה, ופרעה היה מפחד ממנו לא? ויש אנשים שנחנטו (מומיות) בערך מאותה תקופה והם לא נראים גדולים... 3.בקשר למבול ותיבת נח, אני לא חושב שזה מה שהיה צריך כדי להציל את החיות וכו' אלה שזה היה פשוט כדי לשתף את האדם בזה (כמו במצרים במכת בחורות, עם סימון המשקופים בדם מלאך ה' לא באמת היה צריך את זה כדי להבדיל...) כדי להעביר איזשהו מסר ומוסר השכל, אני חושב שה' פשוט ברא עוד פעם את החיות, כי לא כל החיות יכלו באמת להיכנס לתיבה מבחינה טכנית, וויתר על התנינים הגדולים (הדינוזאורים). וזהו מה אתם אומרים?
 

choir

New member
שאלה 2

ראיתי שהמהר"ל כותב באיזשהו מקום: שזה לא נכון לחשוב שמשה היה באמת 10 אמות. אלא זה רק משל לגדלותו של משה רבינו. שלפי גודלו הרוחני היה ראוי להיות בגובה כזה. כנראה גם שהפשט במה שכתוב שהיה גדול מבני גילו אומר שהיה ברמה רוחנית גבוהה מאוד (כמו שידוע שמשה נולד מהול) ביחס לבני שנתיים ולכן גם גופו היה ראוי להיות גדול יותר.
 

choir

New member
שאלה 1

לא משתמשים בכוחות אילו למטרות כמו ניצחון אויבים. כי א"א לשנות את המהלך הטיבעי של העולם. כי העולם צריך לבוא לתיקונו בדרך הטבע. צריך להבין למה משה השתמש בזה. וגם למה תלמידי ר"ע רצו שר"ע ישתמש בזה.
 
למעלה