כמה שאלות על מגילת אסתר

eyalnadav

New member
כמה שאלות על מגילת אסתר

1. מדוע לא נזכר שם ה' במגילה כיאה לכתבי הקודש? 2. מה הייתה הסיבה לגדולתו של המן דוקא אחרי מותה של ושתי? 3. מדוע אחשורוש לא גרש את אסתר לאחר שסירבה לומר לו את הולדתה ועמה ויחס משפחתה? 4. מדוע אחשורוש הסכים לבקשת אסתר להמשך ההרג בטו' באדר בשושן לאחר שכעס על ההרג הרב שנעשה ? טוב, יש עוד עשרות ומאות שאלות רלבנטיות - נסתפק באילו.
 

masorti

New member
תשובה לשאלות 2-4...

לשאלה 2: אין סיבה מיוחדת. ככה יצא במקרה. (חוץ מזה, אם זה לא היה קורה - המגילה לא היתה נכתבת.) לשאלה 3: אסתר לא סרבה לומר את עמה. אחוורוש לא שאל, והיא לא טרחה ליידע אותו. מכיון שהוא לא שאל, לא היה כאן סירוב. לשאלה 4: אחשוורוש לא כעס על ההרג הרב שנעשה. הוא רק סיפר לה עליו ואולי הביע פליאה. בשום מקום לא נאמר שהוא כעס. (וכי מה אכפת לו מכמה פשוטי עם שחוסלו בקצה הממלכה?)
 

יוסי ר1

Active member
לשאלה 1

לא רק במגילת אסתר שם השם אינו נזכר. גם בשיר השירים לא. ומכאן, מכך שחז"ל ראו לנכון לכלול את מגילת אסתר בין ספרי הקודש, אפשר ללמוד על העקרון שהשגחת השם חלה על כל המקרים, בין אם נראים כנס גלוי בקריעת ים סוף, ובין אם נראים כהשתלשלות טבעית של פוליטיקה תככנית, כמו בחצרו של אחשוורוש. אגב, אפשר למצא ברמז, בראשי תיבות הפסוק "יבא המלך והמן היום".
 
חז"ל היו חלוקים בנושא המגילה ../images/Emo32.gif

מגילה ז א אמר רב יהודה אמר שמואל אסתר אינה מטמאה את הידים למימרא דסבר שמואל אסתר לאו ברוח הקודש נאמרה והאמר שמואל אסתר ברוח הקודש נאמרה נאמרה לקרות ולא נאמרה ליכתוב. רב יהודה מביא בשם שמואל דעה לפיה מגילת אסתר אינה נכללת בתוך ספרי הקודש והתנ"ך ואינה מטמאת את הידיים כמו שאר ספרי הקודש. ===== להלכה כידוע נפסק שמגילת אסתר, ושאר הספרים שמופיעים שם כמחלוקת נכנסו לתנ"ך ומטמאים את הידיים אבל מענין לדעת שאפילו בתקופת שמואל, במאה השלישית לספירה בבבל, היתה דעה, כלל לא שולית, שמגילת אסתר אינה חלק מהתנ"ך.
 

יוסי ר1

Active member
היא הנותנת!

ולענ"ד, המחלוקת אינה ממש אם באמת להוציא את המגילה אל מחוץ לתנ"ך, אלא לחדד את העובדה שבחרו לקבל אותה לתנ"ך. ומשנה מסכת ידיים תעיד: "כל כתבי הקדש מטמאין את הידיים. שיר השירים וקהלת מטמאין את הידיים. ר' יהודה אומר: שיר השירים מטמא את הידיים וקהלת מחלוקת. רבי יוסי אומר: קהלת אינו מטמא את הידיים ושיר השירים מחלוקת. רבי שמעון אומר: קהלת מקולי ב"ש ומחומרי ב"ה. אמר רבי שמעון בן עזאי: מקובל אני מפי שבעים ושנים זקן, ביום שהושיבו את רבי אלעזר בן עזריה בישיבה, ששיר השירים וקהלת מטמאים את הידיים. אמר רבי עקיבא: חס ושלום! לא נחלק אדם מישראל על שיר השירים שלא תטמא את הידיים. שאין כל העולם כולו כדאי כיום שניתן בו שיר השירים לישראל. שכל כתובים קדש ושיר השירים - קודש קדשים. ואם נחלקו לא נחלקו אלא על קהלת. " (משנה ידיים ג' ה'). שים לב שדנים שם על שיר השירים ומשלי וקהלת. מדוע בכלל מכניסים שם את שיר השירים, כשלא מביאים מי סובר שאינו מטמא ידיים? הרי דעת ר' יוסי שהוא "במחלוקת", ובכלל לא טרח להביא מי סובר שאינו מטמא? אלא לענ"ד הקטע עניינו להדגיש את דעת ר' עקיבא שבסוף, שחס וחלילא, ולא נחלקו, וקודש קודשים.
 

eyalnadav

New member
כי כלתה אליו הרעה ר"ת בסוף אותיות

נובע מכך ששם ה' לא היה מתבזה בחוצות בגלל היחס שהיו נותנים למגילות וקלפים לעומת שאר כתבי הקודש. (ראב"ע) היה חשש שהפרסים בעיקר היו מחליפים את שם ה' בשם ע"ז שלהם כמו שהחליפו בשאר התנ"ך (כמו שמסופר על יהויקים שגרד את כל השמות של ה' מהתורה מס"ת וכתב ע"ז במקום ) ,ומשני טעמים אילו לא נכתב שם ה' על המגילה. יש מוסיפים לומר שאסתר לא הייתה בטוחה שיקבלו את אסתר ככתבי הקודש ולכן לא כתבה שם ה'. יש אומרים בגלל שהנס היה נסתר כמו השם של אסתר , ולכן גם שם ה' נסתר במגילה ונזכר רק בר"ת ישר והפוך כמו שציינו כאן.
 
ממתי מתחשבים בדעתם של הפרסים?

והרי כל הרזים והנסתרות שנמצאים בדילוגים (כל אות 547 מו' של ויהי וכו') כולם הרי מפי עליון, ואם תוציא את שם ה' מהמגילה, כל הסדר ישתבש... מכאן אני מסיק שהמימד השלישי (בדילוגי אותיות) הוא אינו אלא סתם "פיקנטיות" ותו לא.
 

Lakedaimon

New member
כמה תשובות לדעתי

1. יכול להיות שהמגילת אסתר הגיעה מפרס "אן-בלוק" וסיפור המעשה נועד כדי לא להכעיס את הפרסים. מצד שני יכול להיות שמלכתחילה לא הייתה יד לאל (לאחר הגלות) בהצלת עמו. או לחילופין, שהיא לא ספר קודש... 2. אולי הוא היה חשוב מלכתחילה, אך לא הגיע מקומו בסיפור. אני לא חושב שיש קשר נסיבתי בין מות ושתי (שלא מצוין בטקסט, אגב...) לגידול המן, רק קשר טמפוררי. 3. למה היה צריך? כפי שאמר קודמי, היא לא נידבה פרטים - הוא לא שאל וְהָעִיר שׁוּשָׁן, צָהֲלָה וְשָׂמֵחָה. 4. לא הבחנתי בכעס בדבריו של המלך.
 

eyalnadav

New member
הערת תשובות לתשובות

1. כתוב בסוף המגילה שכל מה שאירע כתוב בספר מלכי מדי ופרס (כמו להבדיל בספר מלכי ישראל ומלכי יהודה) , אז פרסום המגילה לא יכעיס את הפרסים יותר מאשר את מה שכתוב בספר מלכי מדי ופרס ( וזו הייתה הטענה של אסתר לכנסת הגדולה שיאשרו את המגילה כספר קודש וענו שאיבה את מטילה עלינו בין האומות ואמרה כבר כתובה אני בספר מלכי מדי ופרס) . 2. בכל הפרשיות בתורה ובתנ"ך יש סמיכות פרשיות ובעיקר כאשר אין מאחור ומוקדם בתורה והשאלה למה דווקא כאן . הפסוק בעמו אומר - אחר הדברים האלה (של ושתי) . בתנ"ך אין קשר במקרה. אם לא היה קשר , אז ההתיחסות הייתה כמאורע נבדל ולא קשור. בפרט שאסתר כתובה לפי זמן ותאריכים ויש שם מוקדם ומאוחר . ברור שהמן היה חשוב קודם והיה שר , וזה מובן מה שהמלך גדלו מעל כל השרים . 3. אני לא מבין - אם אתה היית מתחתן עם אישה -לא היית רוצה לדעת מאיזה עם היא, מאיזה מוצא כלשהי, מה משפחתה ובפרט מלך שמעונין באישה מיוחסת (ושתי הייתה בת מלכים) ולא אסופית מהשוק. הקביעה שהוא לא שאל תמוהה , ובעיקר אם אסתר לא נשאלה מהמלך - למה היה צריך לציין שאסתר לא מגדת עמה ומולדתה ? ומגדת בלשון הווה ולא עבר. וזו תשובה גם למסורתי . 4. כנראה לא קראת את הפסוק וכנ"ל למסורתי. מדובר שהרגו בשושן את עשרת בני המן ו-500 איש , שלא היו מפשוטי העם , וכן בשאר מדינות המלך הרגו יותר , אחשורוש אומר זאת בלשון שאלה (מה עשו?) שלא נוח לו מכך ואסתר מבקשת עוד משהו בנוסף לכך ? מספיק זה! ואח"כ כתוב שאומר מה בקשתך והוא מאשר עוד יום אחד בשושן . לסיכום חבל שמגילת אסתר ושאר המגילות לא מקבלות כאן התיחסות רצינית בפורום ,עם קצת התאמצות שכלית כלשהי. ובדרך אגב -חז"ל ענו על כל השאלות ועוד כמה עשרות ומאות שאלות על המגילה שלא כתבתי כאן . אין לי טעם לכתוב אותם כאן פן מסורתי ודומיו יטען את טיעוניו שוב כאן בתקוה לתשובות רציניות יותר בעתיד בפורום
 
אני לא בטוח שתשובותיך שלך

טובות יותר רק מפני שהן מסתמכות על חכמים גדולים יותר או פחות אותם אתה משייך לגוף הקיבוצי המכונה חז"ל (שגם בתוכו היו חכמים יותר ופחות). לדעתי תשובה המבוססת על ערך של חוקר מוסמך אשר נכתב בבריטניקה טובה לא פחות (וככל הנראה יותר). ובאופן כללי, לטעמי תשובותיך יותר מדי פסקניות ובטוחות בעצמן, כאילו הן סוף פסוק ואין אחרות בלתן, והרי אפילו אתה יודע שלתורה יש שבעים פנים. 1. אני לא בטוח שהשאלה נכונה. היא מניחה מראש שהספר נכתב בכדי להיות חלק מספרי הקודש. מי אמר שכך היה? סה"כ קאנון ספרי הקודש אינו קבוע, אלא התעצב לאורך השנים. 2. אולי כאן דווקא כן מדובר בסדר כרונולוגי? אולי הדחת ושתי התבצעה בשלב מוקדם של מלכות אחשוורוש? תשובתך נחרצת מאוד; האם תוכל לומר על מה היא מתבססת (למעט חוק שנקבע לפני אלף שנה, שאולי עובד ואולי לא)? 3. לפני שעונים על זה, יש לשאול לאיזה צורך נלקחה אסתר. - אם לצורך אשה משנית (אשה פשוטה, מההרמון) כלל לא יפתיע אם מוצאה לא מענין את המלך. יתכן שרבות מנשות ההרמון מעולם לא דיברו עם המלך וראו אותו רק לצורך ... - האם יתכן שאסתר נלקחה כאשה ראשית? אני לא בטוח שבאופן מעשי זה היה אפשרי. נשים ראשיות נלקחו ממשפחות מיוחסות, הרבה פעמים כשידוך שסודר על ידי הורי המלך. הנישואין עם המלך נועדו לחזק את מעמד המלך ולקדם את מטרותיו. הנישואין עם אסתר כפי שהם מתוארים במגילה (חטיפה, משוכנת בהרמון) לא ממש מתאימים לכך. גם החיפוש אחר "נערות בתולות יפות מראה" מעיד לכאורה על כך שהובאה כאשה משנית. אבל במידה ואסתר היתה נלקחת כאשה ראשית, אין כל ספק שהמלך היה דורש לדעת עליה הכל, אחרי הכל הדמות הייצוגית שלצידו, משתתפת עימו בטקסים הפלחניים וכו'. לא ברור באמת מדוע לא צייתה למלך (וכיצד יצאה מזה בחיים). 4. דבר ראשון יש לבחון האם יתכן שזה קרה. באותה תקופה כבר החלו ההיסטוריונים היווניים לעבוד. קשה לי להאמין שהם היו מפספים כזה אירוע סנציוני. באשר לשאלתך. עד כמה שאני רואה הפסוק הוא: "וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה, בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה הָרְגוּ הַיְּהוּדִים וְאַבֵּד חֲמֵשׁ מֵאוֹת אִישׁ וְאֵת עֲשֶׂרֶת בְּנֵי-הָמָן--בִּשְׁאָר מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ, מֶה עָשׂוּ; וּמַה-שְּׁאֵלָתֵךְ וְיִנָּתֵן לָךְ, וּמַה-בַּקָּשָׁתֵךְ עוֹד וְתֵעָשׂ." אני לא מוצא כאן כעס של המלך אלא רק ציון עובדה. אולי פספסתי? אולי תוכל לכתוב היכן מצוין כעסו של המלך? אולי התבלבלת ומדובר במדרש?
 

Lakedaimon

New member
ואני ת=לתומי הנחתי שמדובר בדיון על המגילה...

ולא על המדרשים שלה. בכל מקרה תשובות להערותיך: 1. אין שום מקום ליהוה שהוא אל שמי מקומי בפרס שאלילה הוא אהורה מאזדה (לא קשור לרכב היפני), אם המגילה כוננה לדברי הימים של מלכי פרס ומדי, אין מקום להשמיע את שמו של האל העברי. אני לא רואה את ההתייחסות לכנסת גדולה כמשמעותית, היות ולפי אותה הערכה, מרדכי היהודי היה אחד מראשיה... 2. אם אין מוקדם ומאוחר, הרי שהדיון בטל מעיקרו. אם נזהה את אחשוורוש עם אתראקסרקסס השני (ששלט 3 דורות אחריו), נראה שזה יותר הגיוני. 3. בתקופת הרווקות שלי, אני לא זוכר שהיה ממש אכפת לי איך קוראים לה, לא כל שכן מי אבא ואמא שלה. תחשוב על מלך פרסי שמחזיק כמה כאלה לשעת הצורך (תרתי משמע). באמת אכפת לו? הרי הסריסים בוחרים את המיועדת. 4. הבאתי את הציטוט: וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה, בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה הָרְגוּ הַיְּהוּדִים וְאַבֵּד חֲמֵשׁ מֵאוֹת אִישׁ וְאֵת עֲשֶׂרֶת בְּנֵי-הָמָן--בִּשְׁאָר מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ, מֶה עָשׂוּ; וּמַה-שְּׁאֵלָתֵךְ וְיִנָּתֵן לָךְ, וּמַה-בַּקָּשָׁתֵךְ עוֹד וְתֵעָשׂ. וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר, אִם-עַל-הַמֶּלֶךְ טוֹב--יִנָּתֵן גַּם-מָחָר לַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּשׁוּשָׁן, לַעֲשׂוֹת כְּדָת הַיּוֹם; וְאֵת עֲשֶׂרֶת בְּנֵי-הָמָן, יִתְלוּ עַל-הָעֵץ. וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְהֵעָשׂוֹת כֵּן, וַתִּנָּתֵן דָּת בְּשׁוּשָׁן; וְאֵת עֲשֶׂרֶת בְּנֵי-הָמָן, תָּלוּ. אם אתה מוריד את הפסיק מילה קודם, אין שום בעיה. הוא מתעניין.בִּשְׁאָר מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ מֶה עָשׂוּ? חז"ל אינם חזות הכל. קרא לבד והסק מסקנות לבד. פתיחות שכלית וקצת ביקורתיות לא הזיקה לאף אחד.
 

יוסי ר1

Active member
למה אהורה מאזדה לא קשור לרכב היפני?

וכי מה מקור השם של אותו רכב?
 

masorti

New member
חברת מאזדה מעידה שהשם נובע מאהורה מאזדה...

הנה הטקסט מאתר החברה. מצורף גם לינק לקובץ ה- PDF של החברה המכיל אותו
The Origin and Meaning of “Mazda” The company’s name, “Mazda,” derives from Ahura Mazda, a god of the earliest civilizations in western Asia. We have interpreted Ahura Mazda, the god of wisdom, intelligence and harmony, as a symbol of the origin of both Eastern and Western civilizations, and also as a symbol of automotive culture. It incorporates a desire to achieve world peace and the development of the automobile manufacturing industry. It also derives from the name of our founder, Jujiro Matsuda.​
 

Lakedaimon

New member
מודה- טעיתי...

כל יום לומדים דבר חדש
 
בחירת המלכה לא נבעה מהיחוס שלה

אלא מהביצועים שלה. ומה איכפת למלך מי אבא שלה? אדרבה, עדיף שלע יידע. תאר לך מישהו הולך ברחוב ומדברים שהביצועים המיניים של הבת שלו הם שם דבר בממלכה... אם זה היית אתה - לא היית הולך ברחוב. ושתי היתה בת מלכים? הוכח!
 
למעלה