כמה שאלות של אמא לילד בח"ח

כמה שאלות של אמא לילד בח"ח

הילד שלי, בן 6 וחצי, לומד בבית ספר חינוך מיוחד (יש שם רק כיתות א) עקב בעיות קשב וריכוז וPDD. יש לו בעיקר קושי שפתי. הוא לא אוהב לעשות חוברות עבודה, ואני לא מתכוונת שיעורים, אלא אפילו חוברות כיפיות, כמו "מצא את ההבדלים בין 2 התמונות" או "איזה תפוח יוצא דופן בין כל התפוחים" או "השלם את הפריט הבא" (כמו שאלות שיש בפסיכומטרי, כמובן יותר קלות) וכו. לא אוהב ודי מתקשה. בחשבון יותר קל לו. גם אותיות הוא לא מזהה. איך לעבוד על זה בבית, אם בכלל? דיברתי עם המורה שלו, והיא אמרה לי לא ללחוץ ולא למהר, כי הוא (ושאר הכיתה) לא בשל ללימוד אותיות וקריאה וכתיבה, אז לא צריך לעשות חוברות אם הוא לא רוצה. לפעמים אני בכל זאת מנסה לשבת איתו, רבע-חצי שעה (עם ריטלין, כמובן, כי בלי זה לא אפשרי), אבל אני רואה שגם שיש רצון, יש קושי להבדיל בים תמונות או לשייך עצמים לקבוצות (הוא לפעמים "מפספס" עצמים, למרות שהוא יודע ש"דובון" זה צעצוע וכו). מה אפשר לעשות עם זה? כי זה מדאיג אותי, זה ניראה לי פשוט מאד, לא יודעת למה יש לו קושי בזה ומה זה אומר. יש תוכנות שעוזרות לעבוד על זה? אולי לא צריך לעבוד על זה בבית? איך ללמד אותיות?
 

Nellie Bly

New member
../images/Emo20.gif

אני יכולה להבין את הצורך לנסות לקדם את בנך.אך,חשוב מאוד לרקום תוכנית לפי יכולתו ובשלותו של הילד-מחנכת הכיתה טענה כי הילד עוד לא בשל ללימוד אותיות-וכנראה,שהוא אכן אינו בשל. לעיתים דברים שנראים לנו קלים מאוד מתקבלים כקשים מאוד אצל ילדים-מיוחדים.כך לדוגמא:היכולת להבדיל בין חפצים שונים,למיין,או למצוא את היוצא דופן.עבודה שהיא לפי ספר/חוברת עבודה יכולה להיות קשה מאוד,מבלבלת ומפרכחת.עבודה מוחשית-מעניינת יותר,יוצרת גירוי חיוני אצל הילד וממחישה את ההבדל בין חפצים שונים-על פי צבע,מרקם,מראה וטעם.בתור התחלה את יכולה לאסוף חפצים משתי קבוצות שונות לחלוטין-לדוגמא:מטבעות כסף וצבעים ולתת לילד למיין אותם.לאט לאט להוסיף פריטים שונים לקבוצה ולראות כיצד הילד מתקדם בעבודה. לפני שקופצים ראש לבריכה ומבקשים מהילד משימות דיי מסובכות יש לברר האם הילד יודע לזהות 'תפוח' מבין כמה פירות.הרבה ילדים שמשתייכים לספקטרום מתקשים להבין שתפוח הוא,גם תפוח אדום וגם תפוח ירוק-הם עשויים להצביע רק על התפוח האדום שהם מתבקשים לזהות את התפוח.האם בנך מזהה הבדלים בין צבע לצבע,בין חפץ גדול לקטן?בתור נקודת התחלה טובה,מומלץ לעבוד באופן מוחשי לתת לו למשש חפץ גדול ומיד לאחר מכן חפץ קטן.להציג בפניו כמה פעמים,בקול עקבי 'זהו חפץ גדול.והנה החפץ הקטן' (כמובן לנקוב בשם החפץ). הדבר החשוב ביותר-הוא לא להאיץ בילדים,להקשיב לו,לכל דבר יש את הזמן שלו-ומשימה שנעשת שהילד במצב בוסר לא תמיד מצמיחה פירות. בהצלחה
 
למעלה