כניסה בלתי רצונית ל-IMC

mayafit

New member
כניסה בלתי רצונית ל-IMC

החורף מתקרב וזה הזמן לרענן כיצד נחלצים מכניסה בלתי רצונית לתנאי מזג אוויר.
זו ההזדמנות לספר סיפורים ששמרתם עד כה בבטן.
 

rafibo

New member
צלילה ספירלית

הביטוי המקובל בעברית לצלילה תוך כדי פניה הוא "צלילה ספירלית", לא "צלילה לולינית".

רפי
 

rafibo

New member
ומה עם "פנייה בשיעור סטנדרטי"?

לא חשבת לתומך שגם "סטנדרטי" זה לא בעברית?
ומה עם "ליזר", "טלפון" ו"אינטרנט" - כולן מילים נפוצות מאד בשפה העברית המדוברת והכתובה, הן מילים עבריות או לא?

המילה "ספירלי" אכן מתורגמת על ידי האקדמיה ללשון ל"לוליני", אבל התרגום הזה אינו מוצלח (ולא "תפס"), מכיון שגם המילה "אקרובט" מתורגמת ל"לולין" וגם "אקרובטיקה" מתורגמת ל"לולינות". ספירלה ואקרובטיקה הם מושגים שונים, כמובן.
אבל כל זה לא ממש משנה. האקדמיה ללשון מנסה לתרגם ביטויים לועזיים לעבריים. חלקם מוצלחים יותר וחלקם מוצלחים פחות, חלקם תופסים יותר וחלקם תופסים פחות. מה שקובע הוא האם המילה והשימוש בה מקובלים בשפה.

המציאות היא, שהביטוי "צלילה ספירלית" הוא הביטוי הנפוץ והמקובל בעברית לתאור הסוג הזה של הצלילה, גם בשפה המדוברת וגם בכתובה (זה הביטוי המופיעה ברוב ספרי הלימוד).
הביטוי "צלילה לולינית" אינו נמצא בשימוש בעברית, לא בשפה המדוברת ולא בשפה הכתובה.

רפי
 

mayafit

New member
לא מתחרה אתך בידע בעברית או אנגלית

עכשיו בוא ונתייחס לתוכן.
אתה חושב שהמאמר יסייע לך בחורף הקרוב?
עברת חוויה דומה בעברך? ספר לנו.
 

rafibo

New member
גם אני לא מתחרה...

לגבי התוכן - נשמע לי בהחלט סביר לנסות לצאת מכניסה בלתי רצונית לתנאי IMC בדרך הקצרה ביותר (בטיפוס, בהנמכה או בפניה, הכל כל פי העניין) תוך שמירה על זויות הטייה קלות.

רפי
 

טל ר

New member
בבקשה סיפור קצר

בשנת 2006, בהיותי טייס חסר הגדר מכשירים עם כ-100 שעות טיסה, יצאתי לטיסה מאזור בוסטון לקרוליינה הצפונית. כשיצאתי ללג הראשון - על לדלאוור - היתה תחזית מעט בעייתית בדלאוור, החלטתי לטוס ולראות. מדובר על הזמנים שלפני ADS-B, אני לא בטוח אם היה מזג אויר ב-XM ב-2006, מה שבטוח זה שלי לא היה...

כשהגעתי לאזור הדרומי של ניו ג'רסי, ראיתי את העננות דרומית לי, בצידו השני של מפרץ דלאוור. החלטתי לנחות, לתדלק ולקבל תדריך נוסף. נחתתי ב-Millville, במקרה השדה שבו היתה ממוקמת תחנת ה-FSS (ממנה מקבלים את התדריך), תדלקתי וקיבלתי תדריך - היתה עננות, בחלקה נמוכה, אבל לא היה ברור מה גובה פסגות הענן. הבעיה היתה רק בדרך, היעד היה נקי וצפוי להישאר נקי.

החלטתי להמריא ולנסות. באזור גובה 6,000 נראה שהפסגות שלפני עדיין גבוהות ממני מספיק, חששתי שאפילו אם אגיע מעליהן, באיזו נקודה הן תהפוכנה גבוהות יותר ואני אתקע. החלטתי לטוס מתחת לענן, מה שהיה בטוח למדי - הייתי בכ-2,500 רגל.

לאט לאט הראות הדרדרה. על פני 20 המיילים הבאים הראות כלפי מטה ירדה, עד שנאלצתי לקבל שמתחתי יש עננים (ומעלי מובן שיש עננים). אופק לפנים לא נראה, והבנתי שאם אכנס לענן יכול להיות שאדע זאת שניה מאוחר מדי. החלטתי שזה "לא מתאים", החלטה שהיה ראוי לקבל מוקדם יותר, והתחלתי פניה לאחור.

לאחר יציאה מהאזור נחתתי בשדה קטן בסביבה (Ridgely MD). מאוחר יותר ביום "דילגתי" מעט דרומה, לקחתי מלון ללילה ויצאתי למחרת באזור הצהריים, כשערפילי הבוקר סוף-סוף התנקו.

טל
 

mayafit

New member
טל, אלה החלטות שלא כל אחד היה לוקח

חלק מהם לא חיים ביננו היום.
 

טל ר

New member
בדיעבד

מה שזה עזר לי להבין, זה שמזג אויר זה לא רק "צח ונאה" או "IMC". אני חושב שרוב מי שטס VFR לתוך IMC התנסה בהידרדרות הדרגתית של התנאים. לעיתים, כשהטייס סוף-סוף קיבל את ההחלטה שזה גרוע מדי, היה מאוחר מדי, אבל מה שלמדתי זה שאם אתה מחפש "קו ברור" שאומר "עד פה זה בסדר, מפה ואילך זה IMC", פעמים רבות לא תמצא כזה.
&nbsp
דוגמא אחת מיני רבות לטייס ש Wouldn't take "No" for an answer, ובמקרה זה נגמר עצוב מאוד:
https://youtu.be/bLmzy8ZPgtc
 

mayafit

New member
תודה טל, לאחר שרואים את הסרטון

מבינים עד לאיזו רמה אפשר להסתבך מבלי להרגיש תחילה.
בהחלט סרטון מחנך.
 

טל ר

New member
ואפילו הוא

התרסק אחרי שפנה לאחור וניסה לחזור לאחד מהשדות שעבר בדרך - שם היה יכול לנחות עוד קודם...
 

mike300L

New member
בהצלחה לכל הטייסים לבצע פניית 180 בגובה 100 רגל

ללא אופק ובידיעה שיש הרים משני צידי הואדי.
 
למעלה