כפורים

כפורים

קיבלתי שלוש פרושים למילה כיפורים 1. מחילה 2. סליחה 3. החלפה משום מה בחרתי בפירוש החלפה כי בטקס הכפרות אומרים זאת חלפתי זאת כפרתי כלומר המלים מתחלפות האם זה נכון? כמו כן מה פירוש המילה ומהיכן מקורה?
 
כפורים2

יש הגורסים שהמילה כפורים מורכבת מהאות "כ" שוואית והמילה פורים, כלומר: כמו פורים. בפורים כל יהודי מתנהג כגוי, אוכל, זולל וסובא, והערב כולם מתנהגים כיהודים, מתענים, מתפללים, הולכים לבית הכנסת וכו'
 

or99

New member
טוב נו...

גם מי ש-"גורס" כך לא מתכוון שזו באמת האטימולוגיה של המילה. זו אטימולוגיה עממית.
 
ובכן חברה בלשנים מה האטימולוגיה

של המילה ומי מוכן לפתוח מילון אבן שושן לי פשוט אין לצערי
 

or99

New member
לפי אבן שושן...

המשמעות הרגילה של לכפר היא להסיר חטא, ומשמעות שנייה היא להסיר בכלל - "חֲמַת-מֶלֶךְ מַלְאֲכֵי-מָוֶת, וְאִישׁ חָכָם יְכַפְּרֶנָּה." (משלי טז,יד) הוא מציין שבאכדית המשמעות היא לטאטא או לנקות, ובערבית המשמעות היא לכסות דווקא. לא בטוח מניין באה משמעות הפועל לעברית. לפי אבן שושן השם כופר הוא פדיון נפש. הוא לא כותב זאת, אבל הקשר נראה לי ברור שבזכות פדיון הנפש מוסר החטא. זו גם נראית לי המשמעות בכפרות - פדיון נפש דווקא ולא סתם החלפה. לפי אבן שושן אכן ישנה משמעות של סתם החלפה (לא פדיון נפש) והוא מביא את הפסוק ממשלי: "כֹּפֶר לַצַּדִּיק רָשָׁע, וְתַחַת יְשָׁרִים בּוֹגֵד." (משלי כא,יח) אבל לע"ד אין הכרח בזה. בדעת מקרא מפורש שהמשמעות היא כמו "צַדִּיק, מִצָּרָה נֶחֱלָץ, וַיָּבֹא רָשָׁע תַּחְתָּיו." (משלי כא,יח) שהרשע מקבל עונש במקום הצדיק. אפשר לפרש לדעתי שהרשע כאילו פודה את נפשו של הצדיק, למרות שלמעשה הוא רק מחליף אותו.
 
למעלה