כפיה

איך אתה מגדיר כפיה?

כי להגיד "כפייה היא לאו דווקא שאני בפועל מחייב אותך לעשות.." זה כמו להגיד שכל האנשים האלו שם בחוץ כופים עלי בניגוד לרצוני את שהותם ברחוב. אני לא רוצה שהם ילכו באותו רחוב שבו אני שם את כף רגלי , והם , בלי בושה, פשוט כופים עלי את הקיום שלהם. אני אקח את ההגדרה של ויקימילון לכפיה: "הכרחת אדם לבצע או להמנע מלבצע פעולה כלשהי שלא מרצונו החופשי." וכדי לחדד את ההגדרה , הגדרת "הכרחה" לפי מילון ספיר: " הפעלת כוח על אחר לעשות מעשה בניגוד לרצונו , אילוצו". או שאולי לך יש הגדרה אחרת?
 

yaakii

New member
פחות משנה איך *אני* מגדיר כפייה

כפייה דתית היא הטלת נורמה דתית באמצעות חקיקה (למרכיביה השונים).. (ויקיפדיה). אם מישהו היה מעוניין לעשות X או להימנע מלעשות Y, ואני עושה מעשים שמקשים עליו לעשות X או להימנע מלעשות Y -זו כפייה. זה כמו להגיד שחלק מהחרדים שם בחוץ כופים עלי בניגוד לרצוני את שהות האבנים הנזקרות ברחוב. אני לא רוצה שהם יזרקו אבנים באותו רחוב שבו אני שם את כף רגלי, והם, בלי בושה, פשוט כופים עלי את קיום האבנים המעופפות האלה. האם כאשר אני חרדי זורק אבנים על מכונית שנוסעת הוא מפעיל כוח על אחר לעשות מעשה בניגוד לרצונו, אילוצו?
 
אם אתה לא חושב שזריקת אבנים

היא הפעלת כוח , אני חושב שבאמת אין לנו על מה לדבר. אני חושב שבין השורות כן ענית לי - והינה שורש הרע . "עושה מעשים שמקשים עליו ...זו כפיה" כלומר , אם מישהו החנה את המכונית שלו ובכך הוא מקשה עלי להחנות את רכבי ... הוא כופה.. מה?
 
אפילו לא כופים עליך לשתוק

כשאתה משווה דברים פסולים בטירוף לשטויות מגוכחות שאנשים בוחרים במודע להפגע מהן בכוונה וכמה שיותר כדי שהם יוכלו להצדיק את הפגיעה שלהם באחרים. אבל בסדר, לכולם יש זכות לדבר, ובשביל זה בדיוק התכנסנו, זה עדיין לא אומר שאסכים לזה שאתה תקרא כפייה לכל דבר, לא כל דבר זה כפייה, ולהיות חלק מחברה זה לא כפייה, אנחנו יכולים ללכת והם יכולים ללכת, להיות חלק מחברה זו בחירה. לאלץ בנאדם לעזוב חברה מסויימת זו כפייה. חוצמזה שאפילו לא אילצו את הדתיים שום דבר- אף אחד לא אילץ אותם להרגיש חלק מהתרבות החילונית, הם יכולים לחיות בשלום ושלווה בבני ברק עד סוף חייהם ואף אחד לא יפריע להם כל עוד הם לא יתערבו לנו בחיים. גם אני לא רוצה להיות חלק מחברה שבה מתייחסים להומואים כאילו הם לא בסדר, אבל אני לא מעבירה חוק שאסור לכתוב בספרים בדיוניים על משכב זכר, נכון? למרות שזה כל כך לא דמוקרטי שיבוא היום ונוקיע כל זכר לזה בחברה הישראלית, אבל בנתיים הציבור הדתי חי וחי טוב מאוד במדינת ישראל ואני לא רואה את הכפייה החילונית שאתה מדבר עליה כאן בארץ, אני כן רואה אותה בארה"ב ובצרפת, ואפילו ב(איפה זה היה?) שאסור לבנות צריחים של מסגדים במדינה שם. יש מושג כזה כפייה חילונית, אבל מה שאתה מדבר עליו אינו כפייה חילונית וזו זילות של המושג כדי לקדם אינטרסים (פסולים) של ציבור אחד על חשבון כל השאר. נספחים- כמה דוגמאות לכפייה חילונית: 1. להכריח בנאדם לאכול לא כשר. 2. להכריח בנאדם ליסוע בשבת. 3. להכריח בנאדם לעזוב את הארץ אם הוא רוצה לחיות לפי דתו. 4. להכריח בנאדם לשרוף את ספר הקודש שלו. 5. להכריח בנאדם להתלבש בצורה לא צנועה ללא הסכמתו. 6. להכריח בנאדם להנשא, להקבר, לשכב עם חברו/תו או כל דבר אחר שלא לפי אמונתו הדתית. מהי אינה כפיה חילונית: 1.להתיר למי שרוצה ליסוע בשבת. 2.להתיר למי שרוצה לאכול לא כשר ואף חזיר. 3.להתיר למי שרוצה לאכול ביום כיפור, ליסוע ביום כיפור, לאכול חמץ בפסח, לכתוב על התנ"ך שבבית שלו הערות בטוש סגול. 4. להתיר לאנשים לפרסם תמונות של נשים (בהסכמתן כמובן), להתיר לנשים לשיר בפומבי אם הן רוצות, להופיע, לשחק, וכו'. 5. להתיר לבנאדם להנשא, להקבר, לשכב עם חברו/תו בצורה שאינה עומדת בקנה אחד עם אמונתם הדתית של אנשים אחרים. 6.לתת לאישה וגם לגבר ללכת בצורה שאינה נחשבת צנועה על פי הדת, כל עוד אינה עוברת על החוק (וגם הוא שנוי במחלוקת, אבל זה דיון אחר), דבר זה כולל מכנסיים לבנות, מכנסונים, חולצות בטן, מחשופים, גופיות קצרות, חצאיות מיני, שמלות עם גב חשוף, מכנסיים קצרים לגברים, גופיות לגברים, שיער ארוך וראש חשוף לגברים, גברים שהולכים בלי פאות, ונרחיק לכת אם תרצה עד גברים בבגדי נשים או נשים בבגדי גברים.
 
לא בדיוק

קודם כל אף אחד לא מכריח אותך לעמוד בצפירה ביום כיפור, אז זו לא כפיה. 2. יש הבדל גדול בין חוקי מדינה שצריך להשמע להם לטובת הסדר ויש דרכים לשנות אותם אם זה לא נראה לאנשים, לבין אנשים שמחליטים בעצמם מה טוב ומה לא וכופים את זה באלימות על אחרים. יש כפייה חילונית- אם תכפה על אדם לאכול לא כשר, לא ללבוש כיפה, לא ללבוש כאפייה, דברים כאלה (למשל בצרפת ובארה"ב יש כפייה חילונית שאסור לעשות דברים דתיים במקומות מסויימים). 1. אנשים אלימים שלוקחים את החוק לידיים, אפילו שהחוק עצמו לא מסכים איתם. עבריינים, בקיצור. 2. אדם דתי יכול ללכת ברחובות של העיר שלו (אם בני ברק ואם מאה שערים ואם רחובות) בלי לראות אף שלט, רק כי מתחשבים בו, ואדם דתי יכול גם לבחור להשאר בבית אם זה מפריע לו. זו לא השוואה טובה בכלל
במספר 1 יש אדם שעושה משהו לפי החוק, כלום לא מפריע לו, הוא שמח וטוב לבב, והוא לא רוצה ברעת אף אחד אחר, לעומת עבריינים. במספר 2 יש אדם שעושה משהו לפי החוק, משהו ציבורי כן מפריע לו, ושאר האנשים הם לא עבריינים, הם עושים מה שנראה להם (ד"א אני נגד החפצת האישה, זה לא לדיון הזה) במסגרת החוק במקום ציבורי (ממש כמו האיש במספר 1) ולא באים אל האיש הבייתה כדי להכניס לו את הפרסומת ההיא בכוח. למי שמשהו חוקי מפריע לו יכול להשאר בבית, ואף אחד לא יביא אליו הביתה את התמונה ההיא (אם מישהו כן יעשה זאת זו תהיה כפייה חילונית, ולדעתי זה בסדר גמור להוציא חוק נגד זה), כמו שאני לא אכריח אף אחד לאכול ביום כיפור אבל לא בעייה שלו שאני אוכל ברחוב לא נעים לו? יכול להשאר בבית. אני חושבת שצריך לכבד דעות של אחרים, ואני לא אלך לא צנוע דווקא בשכונה חרדית, ואשתדל לא לאכול ברחוב ביום כיפור, אני לא עושה דווקא, אני פשוט חיה את חיי, ולא אתן למישהו להדחף לחיים שלי במקום ציבורי או בביתי שלי. נישואים הלכתיים זו כפיה דתית, לכפות על חרדים להקבר ללא רב זו כפייה חילונית.
 
למעלה